Определение по дело №83/2019 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 409
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 2 декември 2019 г.)
Съдия: Николай Петров Витков
Дело: 20197070700083
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

ОПРЕДЕЛЕНИЕ409-РЗ

Гр. Видин, 09.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

Трети административен състав

в закрито заседание на

девети октомври

през две хиляди и деветнадесета година в състав:

Председател:

Николай Витков

при секретаря

 

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Николай Витков

 

Административно дело №

83

по описа за

2019

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл.6, ал.1, т.6 от ЗСП, във връзка с чл.36в, ал.9, във връзка с  ал.8 от ППЗСП.

Образувано е по жалба на Е.Ц.Г., директор на ДДЛРГ "Надежда" гр. Белоградчик, обл. Видин, против заповед № РД-01-0176/28.01.2019 г. на Изпълнителен директор на АСП към МТСП, с която се иска да бъде отменена заповедта, като незаконосъобразна.

В съдебното заседание, проведено на 11.09.2019 г. по настоящето дело, е даден ход на делото по същество. В срока за постановяване на окончателен съдебен акт по съществото на правния спор съдът констатира, че за жалбоподателя липсва правен интерес да атакува процесната заповед, тъй като не е адресат на същата, респ. негови права или законни интереси не се засягат от нея.

Съгласно разпоредбата на чл.18а, ал.1 от ЗСП (Нов - ДВ, бр.15 от 2010 г., изм., бр.51 от 2011 г., изм. и доп., бр.8 от 2016 г., отм., бр.24 от 2019 г., в сила от 01.01.2020 г.), кметът на общината управлява социалните услуги на територията на съответната община, които са делегирани от държавата дейности и местни дейности, и е работодател на ръководителите на тези услуги, с изключение на случаите на възлагане на управлението по ал.3. Именно с оглед тези му права и защитавайки интересите на населението на съответната община, той се явява легитимирано лице с признат от закона правен интерес да оспорва административни актове от категорията на процесния. Респективно директорът на ДДЛРГ не притежава правомощия от категорията на описаните в цитираната разпоредба на ЗСП, идентични с предоставените на кмета на община, които биха обусловили интереса му да оспорва административни актове от категорията на процесната заповед.

Правният интерес от подаването на жалба е абсолютна процесуална предпоставка за нейната допустимост. За нея съдът следи служебно.

С право на жалба се ползват лицата, чиято правна сфера се засяга неблагоприятно от порочния административен акт. Неблагоприятно засягане е всяка правна последица от акта, състояща се в прекратяване или ограничаване на съществуващи субективни права; създаване на нови или разширяване на съществуващи правни задължения; непораждане на поискани субективни права, за чието възникване е нужен отказания административен акт.

От данните по делото се установява, че оспорената заповед по никакъв начин не засяга неблагоприятно правната сфера на жалбоподателя към момента на подаване на жалбата.

Изложеното налага извода, че оспорващият няма правен интерес от атакуването й. При тези съображения производството по делото следва да бъде прекратено, поради недопустимост на подадената жалба, която следва да бъде оставена без разглеждане.

За пълнота на мотивите следва да се посочи, че в настоящия казус не е задължително оспорването на атакувания акт по административен ред, пред Министъра на труда и социалната политика, независимо от посочването на това обстоятелство в заповед № РД-01-0176/28.01.2019 г. на изпълнителен директор на АСП, като условие за допустимост на оспорването й по съдебен ред. Това е така, тъй като в разпоредбата на чл.36в, ал.9 от ППЗСП е предвидено, че заповедта по ал.8 (с която се разрешава или отказва откриването, закриването, промяната на вида, местоположението и/или капацитета на социалните услуги), подлежи на обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Воден от горните мотиви и на основание чл.159, т.4 от АПК, Административен съд Видин

 

О П Р Е Д Е Л И:

.ОТМЕНЯ определението си от открито съдебно заседание, проведено на 11.09.2019 г., с което е даден ход на делото по същество.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Ц.Г., директор на ДДЛРГ "Надежда" гр. Белоградчик, обл. Видин, против заповед № РД-01-0176/28.01.2019 г. на Изпълнителен директор на АСП към МТСП, като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 83/2019 г. по описа на Административен съд-Видин, образувано по жалба на Е.Ц.Г., директор на ДДЛРГ "Надежда" гр. Белоградчик, обл. Видин, против заповед № РД-01-0176/28.01.2019 г. на Изпълнителен директор на АСП към МТСП.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд, в седем дневен срок от съобщаването му на страните.

Административен съдия: