Р Е Ш Е Н И Е
№ 236/6.4.2022г.
гр. Пазарджик,
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Административен съд – Пазарджик – VІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание
на седемнадесети март, две хиляди
двадесет и втора година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
СВЕТОМИР
БАБАКОВ |
|
|
при секретар |
Янка
Вукева |
и
с участието |
на прокурора |
|
изслуша
докладваното |
от съдия |
СВЕТОМИР БАБАКОВ |
|
по адм. дело № 988 по описа на съда за 2021 г. |
Производство е по реда на чл. 156, ал. 1 от
Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/ и е образувано по жалба на „Гъбиланд“ ЕООД, ЕИК 20412422
гр. Банско против Ревизионен акт № Р-1600132007194-091-001/02.06.2021 г.,
издаден от С.П.- Началник сектор и М.Г.- главен инспектор по приходите-
ръководител на ревизията при ТД на НАП Пловдив, потвърден с Решение №
406/26.07.2021 г. на Директора на
дирекция „ОДОП“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП.
В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е
неправилен, необоснован и незаконосъобразен. Моли се да бъде отменен. Подробни
съображения са изложени в жалбата.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
адв. П.М., която поддържа жалбата. Претендира разноски. Допълнителни
съображения са изложени в писмени бележки.
Ответникът - Директора на дирекция „Обжалване и
данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, редовно призован, чрез юрк. Д. оспорва жалбата. Постъпила е и
писмена защита от юриск. Д., която по изложени съображения моли съда да
отхвърли жалбата като неоснователна и на основание чл. 160, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК да постанови решение, с което да потвърди като правилен и законосъобразен
ревизионния акт, потвърден с решение № 406/26.07.2021 г. на Директора на дирекция „ОДОП“ гр. Пловдив
при ЦУ на НАП.
Административен съд -
Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност
и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа
страна:
Извършената
ревизия е възложена със ЗВР № Р-16001320007194-020-001/26.11.2020, изменена
със ЗИЗВР 16001320007194-020-002/25.02.2021 г. и е с обхват задълженията на
дружеството по ЗДДС за периода 01.10.2020- 31.10.2020 г.
Предмет на
обжалваме е непризнатият данъчен
кредит в размер на 26 458.55 дв.. формиран по 32 броя
фактури, издадени от „ГРГ Експорт“ ЕООД. Фактурите са описани с поредни
номера от № **********- **********, издадени в периода 01.07.2020-31.07.2020
г., както и фактура № **********/05.06.2020 г., ведно с прилежащите лихви от
1227,48 лв.
В хода на ревизията е установено, че основна
дейност
на дружеството- жалбоподател е изкупуване, обработка,
преработка, сортиране, пакетиране на гъби, плодове и реализирането им почти
изцяла в чужбина. За м. 10/2020 г. дружеството декларира данъчната
основа на ВОД на стоки в размер на 1 143 519,69 лв. Съгласно
договор за наем от 20.06.2016 г. „Гъбиланд“ ЕООД ползва два обекта на фирма „М.К.Д."
ЕООД с ЕИК *********. изходящи се в гр. Банско и с.
Черногорово. Договорът
за наем е сключен за 25 г„ считано от 01.07.2016 г. Договорена е годишна наемна
цена в размер иа 90 000 лв., без ДДС. Представен е Анекс към Договора за наем
от 01.09.2017 г., по силата, на който наемната цена се изменя на 40 000 лв. без
ДДС на месец. Представен е и анекс № 2 от
01.10.2017 г. към договор за наем от 20.06.2016 г. между М.К.Д. ЕООД с ЕИК *********. като наемодател, и
„Гъбиланд“
ЕООД, като наемател, за включване на Хале 7 с плош от 1170 кв. м, в т.ч,
разположената в него хладилна камера е площ от 120 кв. м. изходящо се в
производствена база на наемодателя в с. Черногорово, местност „Могилата“ 1, което хале ще се използва от наемателя
за приемане, преработка и съхранение на диворастящи гъби и горски плодове.
Представен е
Анекс № 3 от 01.09.2019 г. към договора за наем, по силата на който наемната
цена се изменя на 60 000 лв. без ДДС на месец.
През ревизирания
период, дружеството- жалбоподател има 57 сключени трудови договора.
Във връзка с
така декларираната дейност ревизираното лице през м. 10/2020 г. е приспаднало
данъчен кредит в размер на 26 458.55 лв.. формиран по 32 бр. фактури за
закупена пряспа гъба манатарка, издадени от „ГРГ Експорт" ЕООД. съответно
през м.06/2020 г. фактура № **********/05.06.2020 г. и през м.07/2020 г. всички
останали 31 бр. фактури, подробно описани в РД.
Извършена е насрещна проверка на доставчика на гъби „ГРГ
Експорт“ ЕООД, документирана с протокол К»
П-0.2000220201323- 141 -001 /29.01.2021 т. В
хода на същата в отговор на връчено ИПДПОЗЛ са представени документи и писмени
обяснения. В представените писмени обяснения от
управителя Д. Б. е посочено следното:
Фирма „ГРГ
Експорт" ЕООД е регистрирана по реда на ЗДДС. От
началото на 2020 г. фирмата извършва дейност, като бране (добив) и продажба на сурова диворастяща гъба и горски плодове на на
територията на ТП ДГС Пазарджик в районите около селата: с. Дрънча, е.
Паталеница, с. Баткун и местност „Добра
вода“. Фирмата има издадени необходимите разрешителни от Министерството на
земеделието и на храните - позволително за ползване на недървесни горски
продукти. Разрешително за достъп до горските територии на МПС. както и превозни
билети от изпълнителната агенция по горите. Приложени са позволително за добив
на недървесни горски продукти и превозен билет. Фирмата има регистриран пункт
за изкупуване на диворастяща гъби и горски плодове от ОДБХ - Пазарджик в с,
Мало Конаре, обл. Пазарджик. Приложено е Удостоверение за вписване, издадено от
ОДБХ - Пазарджик. Фирма „ГРГ Експорт" ЕООД притежава
необходимите трудови, материални, финансови и ресурсни обезпеченост за
извършване на дейността. За
целта са назначени и работят около 85 човека на трудов договор, предимно обши
работници, които добиват гъбите, трюфелите и горските плодове. Приложен е
списъчен състав на работниците и служители. Във фирма „ГРГ
Експорт“ ЕООД работят петима души с виеше образование, които
организират дейността, двама от които мениджъри. Има назначени грима
професионални шофьори, кантарджия и двама, които имат необходимата квалификация
за работа и боравене с диворастящи гъби и са преминали успешно курс в
Асоциацията на преработвателите на диворастящи гъби и горски плодове в
Република България - И.Л. и управителят на дружеството към проверяваният период
- Д. П. Б..
Фирмата
разполага със 7 специално обучени кучета за добиването на трюфели. Прилагат се договори за наем, договор за
покупка на кучета и 7 броя паспорти на кучетата.
Фирмата има наета складова база и офис в землището на
с. Мало Конаре, местност Капаница" от Д.Х.Л. (приложено копне на договор).
В склада домуват МПС-та на фирмата, съхранява се празният амбалаж и инвентар,
съшият е и пункт за изкупуване на сухи гъби /пресни/ и горски плодове, койго е
регистриран в Агенция по храните. Дружеството има наети 3 броя автомобили,
единият от които е представителен луксозен Фолксваген пасат от фирма „Парк
Трейд“ЕООД. Има наети 7 броя МПС от фирма „Ивиндъстри“ ЕООД.
3 специализирани буса и един камион за
превоз на гъбите и горските плодове и три леки автомобила за превоз на
работниците и служителите. Приложени са копие на договор и талони на МНС-га.
Фирмата разполага е необходимия инвентар и амбалаж, фургон, кантари - 3 броя.
пластмасови касетки, кофи и чували за брането на гъбите, трюфелите и
диворастящите плодове. Приложен е САП. Брането се извършва в гористите
местности и ливади около селата с. Црънча. с. Паталеница, с. Дебръщица и е.
Баткун от наетите за целта работници и служители по трудов договор. По
разпореждане на управителя в брането участват почти всички служители,
независимо на каква длъжност са назначени (приложена щатна ведомост). Ежедневно
се сформират временни импровизирани събирателни пунктове в зависимост от
района, откьдето тръгват работниците да берат и след което се докарва
придобитата гъба. Добитите гъби. трюфели и горски плодове се измерват от
назначен за целта кантарджия. като след измерването се съставя протокол за
добитите количества продукция ежедневно от комисия по видове. Добитите
количества се продават оше същият ден буквално няколко часа след добиването на
клиенти, като някои клиенти идват със собствен транспорт и си вземат стоката от
маста, a
на други я караме е бумовете и
камиона на фирмата.
В обяснението е
посочено също. че фирма „ГРГ Експорт” ЕООД няма сключен договор за доставка с
фирма „Гъбиланд” ЕООД. Набраните гъби са предадени на фирма „Гъбиланд"
ЕООД от мястото на добиване от временни събирателни пунктове в района на с. Паталеница при ТД ДГС гр. Пазарджик още на съшия лен на добиването.
Не са складирани. Продукцията е транспортирана с транспорт на доставчика от
мястото на бране от с. Паталеница до склада на „Гъбиланд”
ЕООД. При предаване на стоката са подписвани приемо-предавателни протоколи,
издадени от ГРГ
„Експорт” ЕООД. Предаването и превозът на
продукцията са извършени късно следобед с Мерцедес Спринтер
peг. №
РА8020ВМ н лице придружаващо товара - И.Л.. Стоката е товарена от И.Л., Г. И..
Филип Асенов и работници и служителите на „ГРГ
Експорт“ ЕООД. При предаването на стоката се подписват приемо-предавателни
протоколи, товарителници, издадени от „ГРГ
Експорт" ЕООД на „Гъбиланд” ЕООД и кантарни бележки,
издадени от „Гъбиланд” ЕООД /приложени са пътни листи и фактури за закупено
гориво/.
Към фактурите са
приложени копия на приемо-предавателни протоколи и кантарни бележки, издадени or „ГРГ Експорт“
ЕООД, в които са вписани претеглените количествата и лицата, приели стоката - А.
Захова - управител на Гъбиланд ЕООД и предал И.Л.
- мениджър продажби в „ГРГ Експорт"
ЕООД.
Приложени
са копия на товарителници, съгласно които изпращач и превозвач е „ГРГ Експорт“ ЕООД,
място на натоварване с. Паталеница от мястото на добиване, до с. Черногорово -
разтоварване - склада на ,,Гьбиланд“ ЕООД.
Във всички товарителници е отразено МПС, е което е извършен превозът - Мерцедес
Спринтер с per. № РА 8020 ВМ и лице. придружаващо товара - И.Л..
Във
всички представените пътни листи за движение на цитираното МПС е посочен един и
същи маршрут Мало Коиаре, Паталеница. Чериогорово, Мало Конаре.
Представено
е копие на Удостоверение за вписване в списъка на обекти за изкупуване на
диворастящи гъби и/или горски плодове № 75/05.06.2020 г.. издадено от ОДБХ
Пазарджик.
Представени
са и копия на позволителни за събиране на недървесни горски продукти - I бр. и
превозен билет - 1 бр. за транспортиране на територията на страната гъби,
горски плодове, ароматни и лечебни растения.
Относно
произхода на гъбите са приложени копия на протоколи за добити количества
продукция. Посочените в тях количества са отразени но Дт на с/ка 303/1 Продукция. Относно материалната
обезпеченост се установява, че
за м. 06/2020 г. - м. 07/2020 г. в дружеството са назначени общо 85 работника. В хода на ревизията са
извършвани насрещни проверки на част от нетите лица. По голяма част от лицата не са открити при извършените
проверки, тези които са открити декларират, че са брали гъби през посоченият
период, като наети лица от „ГРГ Експорт" ЕООД,
получавали са заплата в брой, без да представят документи за изплатени работни
заплати, както и отговор на останалите поставени въпроси.
При
проверка в информационната система на НАП се установява, че за всички липа има
данни за регистриран трудов договор с фирма ГРГ
ЕКСПОРТ ЕООД е Булстат *********, през периода 01.06.2020
г. При извършена в хода на административното
обжалване допълнителна проверка в ИС „Контрол"
се установи, че с Протокол № ПО-02000221002855-
073-002/05.02.2021 г. на „ГРГ Експорт" ЕООД е
извършена проверка относно предприемане на действия по компетентност за подаване
на коригираща информация с Декларация обр. 6 за периода от м. 05/2020 г. до м.
09/2020 г. В протокола е отразено, че съгласно Наредба № Н-13/2019г. от НОИ Пазарджик са подадени данни да заличаване на подадени
неправомерно Декларация обр.1 за назначени по трудови правоотношения лица в „ГРГ Експорт" ЕООД.
Относно
транспорта на стоките, извършен от „ГРГ
Експорт” ЕООД. се посочва, че гъбите са гранспортирани с товарен бус Мерцедес
Спринтер с peг. № РА 8020 ВМ с
шофьор И.Л.. МПС-то е наето от ..Ивиндъстри“ ЕООД с ЕИК
*********. Приложени са копия па Договор
за наем на МПС от 25,04.20201сключен с „Ивиндъстри" ЕООД с ЕИК по БУЛСТАТ ********* за товарен автомобил Мерцедес Спринтер е peг. № PA 8020 BM, ведно с копие на Свидетелства за
регистрация на МПС и копия иа фактури за наем по договор МПС.
В хода на ревизията е
изпратена Заявка № Р-16001320007194/23.03,2021 г. до Агенция „Пътна инфраструктура" /АПИ/, за предоставяне иа
всички записи от регистър „Събиране на данни за
автомобилния трафик в Република България"
получени от Автоматични устройства за записване на пътния трафик п от
Автоматичните преброителни пунктове и стационарните и мобилни контролни точки
на Националното тол управление, стопанисвани от АПИ. за превозно средство с peг № РА8020ВМ за периода от 01.06.2020 г. до 10.06, 2020
г. и от 01,07.2020 г, до 31.07,2020 г. Получена е справка вх. № ВхР-1902/01.04.2021 г., видно
от която през посочения период е регистриран само един запис в района на с.
Мало Конаре между шосеен път Пловдив- Пазарджик.
В хода на ревизията от „ГРГ Експорт“ ЕООД са представени фискални бонове за
закупено гориво от бензиностанция с.
Главиница, ул. „Главен път“ № 1.
По делото са
разпитани свидетелите М. П., Г. И. и св. И.Л.. От показанията на първите двама
свидетели се установява, че в периода май 2020- януали 2021 г. са работили във
фирма „ГРГ Експорт“ като общи работници. Свидетелите обясняват подробности
около процеса на бране на гъби и експедиране на продукцията. Св. И. е била
кантарджийка. На ден, един гъбар е набирал около 50-60 кг. гъби. И двамата
свидетели заявават, че „Гъблинад“ ЕООД са закупували гъби от „ГРГ Експорт“.
От
показанията на св. Л. се установяват подробности около организацията на брането
на гъби и извозването им. Той е карал с бус рег. № РА 8020 ВМ, както и с товарен камион „МАН“ с
рег. № РА 2165“ ВМ стока на „Гъбиланд“ ЕООД. Заявява, че е бил глобен веднъж от
полицаи, точно пред базата на „Гъбиланд“ ЕООД. Съставяни са потоколи за довиб
на гъби, които случели за нуждите на счетоводните записвания на дружестото.
Съдът
кредитира показанията и на тримата свидетели, тъй като същите са логични,
подробни и последователни и допълват останалите събрани по делото писмни
доказателства. Показанията на свидетелите са и напълно незаинтересовани, защото
нито един от тях не е служител в ревизираното дружество.
По делото е
изготвена и съдебно- счетоводна експертиза, от чието заключение се установява,
че процесните 32 фактури, по които не е признат данъчен кредит, са отразени в
счетоводните регистри на „ГРГ Експорт“ за периода, в който са издадени. На база
на счетоводните данни е имало добито необходимото количество „прясна гъба
манатарка“, което е отразено издадените
на „Гъбиланд“ ЕООД фактури. Доставките са заведени и операциите са отчетено
правилно в счетоводството на жалбоподателя.
„ГРГ
Експорт“ притежава трудови и материални ресурси за обезпечаване на дейността по
изкупуване и преработка на диворастящи гъби. Притежава и необходимите
документи, издаедни от компетентни държавни институции за осъществяване на
дейността.
„Гъбиланд“
ЕООД е отчело приходи и има реализирани последващи продажби на продукция
„замразена гъба манатарка“. Дружеството е доставяло същите по вид стоки и по
различни от процесните фактури. Доставените стоки подлежат на последваща
обработка- сортиране, рязане, замразяване, сушене, като част от продадената
продукция е с вид „суха гъба манатарка“. Не е възможно да бъде
индивидуализирано за каква част от реализираната от „Гъбиланд“ ЕООД са
използвани конкретно доставените стоки с доставчик „ГРГ Експорт“. За всички доставки
има издадени фактури, товарителници, приемо- предавателни протоколи, кантарни
бележки и пътни листове, които индивидуализират стоката. Стоково- паричния
поток е установим.
Съдът кредитира
заключението на съдебно- счетоводната експертиза, тъй като същата е изготвена
от компетентно лице, притежаващо съответните специални знания в областта на
счетоводството, отговорило е подробно и изчерпателно на поставените му въпроси.
При така изложената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за
допустима като подадена в срок от активно лигимирано лице, а разгледана по
същество- за основателна.
Ревизионното
производство е образувано със ЗВР № Р-16001320007194-020-001/26.11.2020,
изменена със ЗИЗВР 16001320007194-020-002/25.02.2021 г. и е с обхват
задълженията на дружеството по ЗДДС за периода 01.10.2020- 31.10.2020 г.
Спазена
е предписаната от чл. 120, ал. 1, пр. 1 ДОПК писмена форма по образеца по чл. 120, ал. 3 ДОПК с всички задължителни реквизити по чл. 120, ал. 1, пр. 2, т. 1–8 ДОПК, в т. ч. мотиви, обосноваващи от фактическа и правна
страна установените задължения с акцесорните им лихви по чл. 175, ал. 1 ДОПК и кореспондираща разпоредителна част при
определяне резултатите по данъчни периоди и в рекапитулация. Фактическите
констатации и правни изводи на РА са допълнени и така конкретизирани чрез тези
по приложения към него РД № Р 16001320007194- 092- 001/10.05.2021г., съставляващ съгласно чл. 120, ал. 2, изр. 1 ДОПК неразделна негова част. Ревизионното
производство е проведено без съществени процесуални нарушения. Образувано е
съгласно чл. 112, ал. 1 от ДОПК с
издаването на заповед
за възлагане на ревизия № ЗВР № Р-16001320007194-020-001/26.11.2020 Възлагателният акт има задължителното
съдържание по чл. 113, ал. 1, т. 1 ДОПК – ревизираното лице е надлежно идентифицирано с
данните по чл. 81, ал. 1, т. 2–5 ДОПК;
определени са поименно и подлъжностно ревизиращите органи по приходите;
конкретизирани са ревизираните задължения и ревизирания периода; даден е
3-месечен срок за извършване на ревизията съобразно чл. 114, ал. 1 ДОПК. ЗВР е
изменена със заповед № Р-16001320007194-020-002/25.02.2021
г. на основание чл. 113 ал.3 и чл. 114
ал.2 от ДОПК. ЗВР е извършена в законоустановения срок, като за резултатите й е
издаден РД № Р РД № Р 16001320007194- 092- 001/10.05.2021г. от ревизиращия екип чието съдържание е предписаното от чл. 117, ал. 2, т. 1-10 ДОПК; към
него са приложени събраните от ревизията доказателства по чл. 117, ал. 3 ДОПК.
Относно задъленията
по ЗДДС:
Предмет на
обжалваме е непризнатият данъчен
кредит в размер на 26 458.55 дв.. формиран по 32 броя
фактури, издадени от „ГРГ Експорт“ ЕООД. Фактурите са описани с поредни
номера от № **********- **********, издадени в периода 01.07.2020-31.07.2020
г., както и фактура № **********/05.06.2020 г., както и прилежащите лихви от
1227,48 лв.
Отказът на данъчния
кредит е мотивиран с разпоредбата на чл. 70, ал.5 от ЗДДС, като се твръди, че
данъкът е начислен неправомерно. Съгласно чл. 68 ал.1 т.1 от ЗДДС,
регистрираното лице има право да приспадне от данъчните си задължения сумата на
данъка за стоките и услугите, които доставчикът- регистрирано лице му е
доставил или престои да му достави. Органите по приходите излагат доводи, че
доставчикът на дружеството- жалбоподател не е представил годни доказателства
относно реално осъществени доставки по спорните фактури. Не е налице материална
и кадрова обезпеченост на доставчика. Твърди се, че трудовите правоотношения с
работниците са фиктивни. Освен това при справка в сайта на Българската
Асоциация на Билкарите и Гъбарите, се установило, че добитото количество гъби
от един гъбар достига до 20 кг., докато берачите на „Гъбиланд“ ЕООД са събирали
значително по- голямо количество гъби. От справка на АПИ се установявало, че
бусът с който е доставяна стоката не е извършил необходимия брой курсове.
Представените фискални бонове и фактури
за гориво са в насипно състояние и не могат да бъдат обвързани с доставката.
Не са налице доказателства за транспортиране
на стоките, тъй като в приложените пътни листи не са отразени часовете не
тръгване и пристигане и показатели на километропоказател. В представеното
удостоверение за вписване в списъка на диворастящи гъби, пункта за изкупуване в
с. Мало конаре, а гъбите са събирани в района на с. Паталеница.
Съдът не споделя
доводите в РА и в решението на ОДОП, с които е отказан на жалбоподателя данъчен
кредит по спорните фактури.
Основният спорен
въпрос е дали процесните фактури обективират реални доставки или не, като
тежестта за доказване на реалността на доставките е на жалбоподателя.
От значение за признаване право
на данъчен кредит е данъкът да е начислен правомерно, което означава да е
налице данъчно събитие, т. е. в процесния случай - да е извършена доставката на
стоки от издателя на фактурата. Настоящата инстанция намира за доказана
реалността на доставките.
На първо място
следва да се отбележи, че стоката е индивидуализирана при приемането и от
получателя „Гъбиланд“ЕООД, чрез съставяне на приемо- предавателни протоколи,
съдържащи вида и количеството на стоката.
За всяка доставка е била издадена фактура, към която са представени и кантарни
бележки и товарителници, удостоверяващи тегленето
и предаването на съответното количество гъби- манатараки. Стоката е била
доставяна с превозно средство с рег. № РА 8020ВМ, а за курсовете са изготвяне и
пътни листове. Обстоятелството, че в пътните листове не са отразени часове на
тръгване и пристигане и показатели на километропоказателя, не е основание да се
приеме, че тези курсове не са извършени.
Не намира основание
за подобен извод и цитираната в оспореното решение справка от АПИ, видно от
която е установено едно преминаване на превозно средство с рег. № РА 8020ВМ в
спорния период по път Пазарджик Пловдив, в района на с. Мало Конаре. Тази
справка не държи сметка на обстоятелството, че е възможно предвижването на МПС-
то да се е извършвало по алтернативни
пътища, по които липсват контролни точки на камерите на АПИ. Не се
представени доказателства, че всички алтернативни пътища, съвпадащи с описаните
в пътните листи маршрути са обхавнати от точките на контрол на камерите на АПИ
/включително второстепенни и третостепенни пътища, по които е възможно да се е
придвижвало МПС-то/. Освен това
информацията от камерите на ТОЛ системата се използва единствено за
установяване на нарушителите, които се движат по републиканската пътна мрежа
без е- винетка и липсват конкретни данни, че тези камери заснемат всички
МПС-та, за които нарушения не се са налице. А и по делото не са налични каквито
и да е било данни, че всички камери на АПИ в района са били в изправност през
посочения период от време и изобщо са засичали МПС-та, които са се движили по
републиканските пътища.
От счетоводна
гледна точка, вещото лице е категорично, че издадените фактури са отразени в
счетоводните регистри на доставчика, доставките са отчетени правилно в
счетоводството на жалбоподателя. На база наличните счетоводни данни е
установено че „ГРГ Експорт“ е
разполагало с необходимото добито количество гъба „манатарка“, за да извърши доставките.
Стоково- паричния поток по отделните доставки може да бъда установен.
Установява се още
по делото, че „ГРГ Експорт“ ЕООД разполага
с необходимите разрешителни, издадени от компетентнитете държавни
институции за извършване на дейността. Представени са Удостоверение за вписване
в списъка на обекти за изкупуване на диворастящи гъби № 75/05.06.2020 от ОБДХ Пазарджик, с вписан
пункт за изкупуване с. Мало Конаре, местност „Капаница“. Обстоятелството, че
пункта за изкупуване е регистриран в с. Мало Конаре, не опровергава
възможността гъбите да са добивани в други местности на територията на ДГС
Пазарджик, каквото твърдение се съдържа в решението на директора ан ОДОП Пловдив.
Представено е и удостоверение, издадено от Сдружение „Асоциация на
преработвателите на диворастящи гъби и плодове в България“ на 8 физически лица,
преминали инструктаж за боравене с диворастящи гъби на територията на България.
В удостоверението са включени и тримата свидетели, които разказаха пред съда подробности
за процеса по добив и експедиция на гъби. Представен е и превозен билет серия А № 01919, издаден от ИАГ за
транспортиране на гъби в територии, собственост на ДГС Пазарджик. Формалният
пропуск в превозния билет да бъдат отразени МПС-тата, с които ще бъдат
превозвани гъбите, не е основание да се отрекат извършените превози.
Необосновани са и изводите на административния орган, че „ГРГ
Експорт“ ЕООД не разполага с материална и кадрова обезпеченост да извърши
доставките. Представени са доказателства за сключени договори за наем на МПС-
та с „Ивиндъстри“ ЕООД и „Парк Трейд“ ЕООД, както и за наем на недвижим имот на
територията на която е регистриран пункта за изкупуване на гъби- с. Мало конаре,
местност „Капаница“. Освен това, дружеството е сключило трудови договори с 85
работника за извършване на дейност по добив на диворастящи гъби. Твърдението в
оспореното решение, че част от работниците не са откити при извършените
насрещни проверки, а друга част не са представили документи за изплатени
заплати в брой /не е ясно какви документи трябва да представят работниците и
защо трябва да ги съхраняват/, не е аргумент за фиктивност на трудовото
правоотношение. Цитираното от приходните органи Предписание, издадено от ТП на
ПОИ Пазарджик, съгласно което са заличени осигурителните данни на 93
лица, също не може да обоснове извод, че тези лица не са престирали работна
сила в полза на дружеството- доставчик, още повече, че по повод на различни
обжалвания на част от тези лица против актове на длъжностни лица на ТП на НОИ
Пазарджик са постановени множество решения на различни състави на Адм. съд- Пазарджик, в които е прието, че
жалбоподателите реално са осъществявали трудова дейност. Част от решенията са
представени по делото и в съдебно заседание.
В този ред на
мисли, по делото бяха разпитани и трима свидетели, чиито показания, дадени под
страх от наказателна отговорност, свидетелстват за осъществяваната трудова
дейност при дружеството- доставчик.
Необосновано е и
позоваването на информация в сайта на Българската Асоциация на Билкарите и
Гъбарите, съгласно която приходните органи са приели, че добитото количество
гъби от един гъбар достига до 20 кг., а гъбарите на „ГРГ Експорт“ ЕООД са
добивали по- големи количества. На първо място, по делото е представено
удостоверение от същата Асоциация от 18.05.21 г./т.1 л.183/, видно от което
през календарната 2020 г. възможния добив на диворастящи гъби варира в широки
граници- от 18-70 кг., като добивите се влияят както от климатичните условия,
така и от фактическата организация на събирането. Съдържанието на този
официален документ оборва констатациите на органите по приходите и от него
става ясно, че е напълно възможно количествата гъби да са добити от рабтниците
на „ГРГ Експорт“ ЕООД, сключили трудов договор. Освен това, напълно възможно е
добивите да са реализирани и с помощта на други лица, които да не са сключили
трудов договор с „ГРГ Експрот“ ЕООД.
Дори и да се
приеме, че са налице открити в предходния доставчик пропуски и несъответствия,
свързани с документалното отразяване на доставките и траспортирането им
/пропуски в попълването на товарителници, кантарни бележки, пътни листове,
превозен билет и т.н., тези пропуски не могат самостоятелно да обосноват извод
за нереалност на доставките, както и не може да се изисква от получателя да
отговаря за действията/бездейсвията на своите доставчици като в този смисъл е
обилната практика на ВАС и на СЕС /по дела С-80/11 ; С-142/11; С-324/11; С-18 и
др. на СЕС. Изключение от това правило може да има само ако е обективно
установено, че получателя на стоките е знаел, или е трябвало да знае, че
конкретната сделка е част от данъчна измама. Такива доказателства по делото не
са ангажирани от приходните органи.
Като краен са
налага изводът, че неправилно в РА не е признат данъчен кредит в размер на 26 458.55 дв., както и прилежащите лихви от 1227,48 лв. и РА в тази част като
незаконосъобразен следва да бъде отменен.
С оглед изхода на делото и предвид своевременно направеното
искане от жалбоподателя, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, му се дължат разноски в общ размер от 2050 лв./от които 140а адв. възнаграждение,
600 лв. за експертизи и 50 лв. ДТ/, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на „Гъбиланд“ ЕООД, ЕИК 20412422
гр. Банско Ревизионен акт № Р-1600132007194-091-001/02.06.2021 г., издаден от С.П.-
Началник сектор и М.Г.- главен инспектор по приходите- ръководител на ревизията
при ТД на НАП Пловдив, потвърден с Решение № 406/26.07.2021 г. на Директора на дирекция „ОДОП“ гр. Пловдив
при ЦУ на НАП, в частта в която е отказан данъчен кредит на „Гъбиланд“
ЕООД в размер на 26 458,55 лв. и прилежащи лихви в размер на 1
227,48 лв.
ОСЪЖДА Директора на Дирекция „Обжалване и
данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП да заплати на „Гъбиланд“
ЕООД, ЕИК 20412422, направените по делото разноски в
размер на 2050 лв./ две хиляди и петдесет лева/.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от
съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ: /п/