О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №
164
Силистра, 31.03.2023 г.
Административен съд
– Силистра,
в закрито
заседание на тридесет и първи март, две хиляди двадесет и трета година в
състав: съдия: Павлина Георгиева-Железова, разгледа адм. дело № 172 / 2022
г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК вр. чл. 4 – спиране на производството поради
наличие на преюдициален спор.
Съдебното производство е образувано по
жалба на Исторически музей - Тутракан, чрез адв. А., против Решение №
РД-02-14-963 от 10.10.2022 г. на заместник-министър и Ръководител на
националния орган при Министeрство
на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ) по проект с рег. № ROBG
271 „Тутракан – Кълъръш,
иновативен културен мост за устойчиво регионално развитие“, съфинансиран по
програма Interreg
V-A Румъния-България 2014 -2020г., Главна дирекция „Управление на териториално
сътрудничество“ – МРРБ, издаден от ответната страна, с което решение на
жалбоподателя е определена финансова корекция в размер на 25 % от процесния
договор за възлагане на обществена поръчка № 9 от 11.08.2020г., сключен с
изпълнител гражданско дружество по закона за задълженията и договорите /ЗЗД/
„Консорциум Тутраканска Епопея“.
Чрез жалбата се въвеждат оплаквания за
отменителни основания по чл. 146, от т. 2 - до т. 5 от АПК. Основното
възражение в жалбата е свързано с твърдение за материална незаконосъобразност
на акта, тъй като използваната правна квалификация на наказващия орган за
нарушение и нередност, представляваща незаконосъобразно изменение на договора
за обществена поръчка чрез промяна срокът за изпълнение от 10 месеца на 17
месеца, не следва да се квалифицира по чл. 116, ал. 1, т. 3 от Закона за
обществените поръчки (ЗОП).
Ответникът оспорва жалбата като неоснователна. Поддържа, че националният
контролиращ орган обосновано е приел, че процесното спиране изпълнението на
договора за обществена поръчка поради фактически обстоятелства – неблагоприятни
метеорологични условия и локдаун поради епидемия COVID, не са
непреодолима сила по смисъла на чл. 306, ал. 2 от ТЗ, визирана и в текста на
чл. 45 от договора за обществена поръчка.
По делото не се спори, че искането за спиране изпълнението на договора
за обществена поръчка № 9 / 11.08.2020 г. е подадено в писмена форма от
изпълнителя – дружество по ЗЗД и че страните по договора не са подписали
изрично съгласие за изменение на договора на един носител, а са разменяли
кореспонденции.
С Определение от 21.06.2022 г. по адм.дело № 12279 / 2021 г. по описа на
ВАС, по повод касационна проверка на Решение № 284 / 30.09.2021 г. на
АС-Добрич, третиращ случай, сходен с процесния, състав на Върховния
административен съд е спрял производството по делото и е отправил преюдициално
запитване, включващо и следния въпрос: Допуска ли чл. 72, пар. 1, б. „д“ във връзка с пар. 4, б. „а“ и
б. „б“ от Директива 2014/24 национална уредба или практика по тълкуване и
прилагане на тази уредба, която приема, че незаконосъобразно изменение на
договор за възлагане на обществена поръчка може да бъде осъществено в хипотеза
като тази в главното производство, при която срокът за изпълнение на поръчката
е условие за участие в процедурата по възлагането й в граници, при неспазване
на които участникът се отстранява; изпълнението на поръчката е извън този срок
поради обичайни метеорологични условия и известна преди възлагането й
нормативна забрана за дейности включени в нейния предмет и срок, които не
представляват непредвидени обстоятелства; изпълнението е прието без забележки
за срока; не е търсена договорна неустойка за забава; като резултатно се изменя
съществено условие в документацията спрямо което е формирана конкурентната
среда и се нарушава икономическия баланс на договора в полза на изпълнителя?
Законосъобразността
на оспорения акт по настоящото дело е пряко свързана с отговора по въпроса по
преюдициалното запитване. Налице е хипотезата по чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК
вр. чл. 144 от АПК ,съгласно която съдът спира производството, когато се
разглежда друго дело, решението по което ще има значение за правилното решаване
на спора.
Водим от гореизложеното и на основание
чл. 229, ал. 1, т. 4 от ГПК вр. чл. 144 от АПК, АС-Силистра
О
П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ протоколно
определение от 02.03.2023 г., с което е даден ход на делото по същество.
СПИРА производството по
адм.д. № 172 / 2022 г. по описа на Административен съд-Силистра до произнасяне
на Съда на Европейския съюз по повод на отправено запитване с Определение от
21.06.2022 г. по адм. дело № 12279 / 2021 г. по описа на ВАС на Р България.
Определението може да
се оспорва с частна жалба пред Върховния административен съд на Република
България в срок от 7 дни от съобщението му на страните.
СЪДИЯ: