Решение по дело №163/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 февруари 2024 г.
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20237190700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

116

Разград, 09.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Разград - III състав, в съдебно заседание на десети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

МАРИН МАРИНОВ

При секретар РАЛИЦА ВЪЛЧЕВА и с участието на прокурора СЕВЕРИНА ЛЮБЕНОВА МОНЕВА като разгледа докладваното от съдия МАРИН МАРИНОВ административно дело № 163 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 203 и сл. от Административно - процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/.

Образувано е по искова молба с вх. 1364 от 07.09.2023 на „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Лозница, област Разград, ул. „Пенчо Кубадински” № 26В, чрез пълномощника ЕАД „ Е. Х. – Софийска адвокатска колегия, с която иска съдът да признае осъществените от страна на ДФ „Земеделие” фактически действия за прихващане на суми от дължимите към дружеството средства по заявена със заявление № 17/762619/0452961 държавна помощ за 2023 год. по мярка „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” за незаконосъобразни и да осъди Държавен фонд „Земеделие” да му заплати обезщетение за вреди в общ размер на 36 964,20 лв., представляващи претърпени загуби в размер на 33 604.20 лв. и пропуснати ползи в размер на 3360 лв. като нереализиран доход от дейността на дружеството, настъпили вследствие на незаконосъобразните действия по прихващане на неизискуеми и неликвидни по закон вземания от „Фрут Юнайтед” ЕООД, както и законна лихва върху сумата от 36 964.20 лв. от датата на признаване на прихващането за незаконосъобразно.

Като фактическо основание за претендираното обезщетение в обстоятелствената част на исковата молба е посочено, че ответникът е извършил незаконосъобразно фактическо действие, изразяващо се в неправомерно прихващане на сума в размер на 33 604, 20 лв. от дължимата на ищеца сума за държавна помощ, заявена със заявление № 17/762619/0452961 за 2023 год. по мярка „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна”. Прихванатата сума според ДФ „Земеделие” била част от неоснователно изплатена сума от 37 277,17 лв. по извършено плащане в общ размер на 121 261 лв. по подадено от ищеца заявление за подпомагане № 17/7626119/0392795 от 02.09.2022 год. по мярка „Помощ за подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна”. Ищецът твърди, че така извършеното прихващане е незаконосъобразно, тъй като твърдяното от ответника вземане към ищеца в размер на 33 604, 20 лв. не е категорично установено по основание и размер и е неликвидно към момента на прихващането, които предпоставки следва да са налице за прихващане на насрещни задължения. Ищецът счита, че това прихващане е незаконосъобразно действие на държавен орган по смисъла на чл. 204, ал. 4 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Наред с това ищецът претендира и обезщетение в размер на 3 360 лв., пропуснати ползи като нереализиран доход от дейността на дружеството ищец, с какъвто размер би увеличило имуществото си, ако беше получило заявената помощ и я беше ползвало за целите по възстановяване и укрепване на стопанството си.

Ответникът по делото – ДФ „Земеделие, гр. София, чрез процесуалния си представител гл. юриск. М. А., оспорва иска по основание и размер. В писмен отговор /л.54-56/ и в съдебно заседание счита, че предявените искове са неоснователни и недоказани.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Разград счита предявения иск за неоснователен и недоказан, а направеното прихващане за законосъобразно.

Съдът, като обсъди и прецени събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, и становищата на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

Ищецът „Фрут юнайтед” ЕООД е подал общо заявление за подпомагане с УИН 1707062226063 от 13.05.2022 год. / л.137-144/ , като е заявил площи по схеми и мерки 2022 / СЕПП, СПП, ЗДП, и СП основна/ в размер на 58.73 ха, за всяка една от схемите.

Със заявление № 17/762619/0392795 от 02.09.2022 год. /л.59-60/ ищецът е кандидатствал пред ДФ „Земеделие” за получаване на държавна помощ по схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” / Помощ в подкрепа ликвидността/ за 2022 г., приложима в съответствие с Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна и Решение на УС на ДФ „Земеделие” с Протокол № 198 от 26.08.2022 г. /л.76-77/. Ищецът е заявил подпомагане в областта на растениевъдството за отглеждани ябълки, круши, кайсии, нектарини, череши и вишни върху заявена площ от 58,73 ха.

По така направеното заявление ДФ „Земеделие” е изплатил на ищеца на 29.09.2022 год. сумата от 121 261 лв., съгласно представени извлечения от системата за Единни бюджетни разплащания / л. 199, 200/.

Със заповед № 475656 от 09.11.2022 год. /гърба на л. 181/ началникът на отдел „Технически инспекторат” при ОД на ДФ „Земеделие” – Разград е назначил проверка на място във връзка с подадено общо заявление за подпомагане по схеми и мерки за 2022 год. с УИН 17/070622/26063. След извършване на проверката е съставен доклад за проверка на площи /л. 182 гръд – л.188/. При проверката е констатирано, че декларираната площ за подпомагане от ищеца по схеми и мерки 2022 год. е 58,73 ха, а установената площ при проверката е 26,67 ха. С писмо изх. № 01-172-2600/656 от 14.11.2022 год. /л.189/, получено от ищеца на 21.11.2022 год., съгласно известие за доставка /л.190/, ищецът е бил уведомен за резултатите от проверката, чрез представяне на доклада. Същият е направил възражение вх. № 01-172-2600/656# от 28.11.2022 год. С писмо изх. № 01-172-2600/656#2 зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” е уведомил ищеца, че възраженията му са неоснователни и потвърждава констатациите на експертите от Регионалния технически инспекторат. С декларация от 20.12.2022 год. /л.145/ по чл. 32, ал. 1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 год. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания /ДВ бр. 16/2015 г./, ищецът е представил документи за реализацията на удостоверените добиви от заявените площи за подпомагане по схеми и мерки 2022 г., като в таблица 2 към декларацията е отбелязал че не желае подпомагане по схема СП – основна за парцел № 47041-64-1-1 с площ от 16, 42 ха, Парцелът е бил заявен в общото заявление за подпомагане с УИН 1707062226063 от 13.05.2022 год. /виж л. 141 гръб/.

Ответникът по делото е извършил на 20.12.2022 год. справка в системата ИСАК –/л.64/ във връзка с подаденото заявление за получаване на държавна помощ с УИН № 17/762619/0392795 от 02.09.2022 год. при което установил, че сумата за подпомагане и общия размер на държавната помощ по това заявление е в размер на 83 983 лв., а към този момент е оторизирана сума в размер на 121 261 лв. - изплатена на 29.09.2022 /л.199,200/ т.е. размерът на изплатената държавна помощ превишава размера на установената държавна помощ с 37 277.17 лв. Допустимата държавна помощ е изчислена върху допустима декларирана от ищеца площ от 26,67 ха.

Със заявление № 17/762619/0452961 от 04.04.2023 год. /л.65-67/ ищецът е кандидатствал пред ДФ „Земеделие” за получаване на държавна помощ по схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” / Помощ в подкрепа ликвидността/ за 2023 год. , приложима в съответствие с Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна и Решение на УС на ДФ „Земеделие” с Протокол № 209 от 27.03.2023 г. /л.108-109/. Ищецът е заявил подпомагане в областта на растениевъдството за отглеждани ябълки, круши, кайсии, нектарини, череши и вишни върху заявена площ от 26,67 ха.

В заявлението се съдържа изявление /л.66/, че през 2022 год. във връзка със заявление 17/762619/0392795 от 02.09.2022 год. е оторизирана сума в размер на 121 261 лв. и заявителят – ищеца, декларира, че е запознат с условията по т.4.1 на Раздел I от указанията за прилагане на схемата за държавна помощ – бенефициерите /получателите на държавна помощ/ възстановяват дължимата сума – главница и лихви, като погашението се извършва чрез прихващане от оторизираната сума по настоящата схема за държавна помощ, т.е. за 2023 год. В т. 1 от декларираното в заявлението /л.66/ е посочено, че допустимата сума за подпомагане след преизчисление на база последващия контрол през м. декември 2022 год. е в размер на 83 983,83 лв. В т. 2 е посочено, че дължимите суми за възстановяване са в размер на 37 277.17 лв. надплатена сума и лихва върху нея от датата на получаване до 28.04.2023 год. в размер на 2348.01 лв., като общата дължима от ищеца сума към ДФ „Земеделие” е в размер на 38 625.18 лв.

Заявителят в случая ищецът декларира, че е съгласен дължимите суми, представляващи надплатено подпомагане за 2022 год., да бъдат прихванати от настоящата схема за държавна помощ, т.е. по заявлението за 2023 год. Срещу този текст е налице саморъчно написан текст – не съм съгласен да се извърши прихващане, до който е положен подпис и печат на „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД гр. Лозница.

След този абзац декларацията завършва с текста „ Декларирам и потвърждавам, че съм запознат със съдържанието на генерираното заявление и се съгласявам със същото, чрез полагане на подпис". След този абзац следва положен подпис и печат на „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД.

С протокол № 1 от 27.04.2023 год. за изплащане/прихващане на суми от „Помощ в подкрепа ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” , прилагана през 2023 г. /л.129/, издаден от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” е посочено, че „Фрут Юнайтед” ЕООД с ЕИК ********* има главница за възстановяване по предходна държавна помощ по временна рамка – Украйна през 2022 г. в размер на 37 277,17 лв., лихва върху нея към 28.04.2023 год. в размер на 2 348,01 лв. или общо за възстановяване държавна помощ в размер на 39 625.18 лв. Оторизираната сума по временна рамка – Украйна през 2023 год. е в размер на 33 604, 20 лв. и остатък за изплащане – 0.00 лв.

В забележка под таблицата е посочено, че Държавните помощи се прихващат от ДФ „Земеделие”, съгласно т. 4.1 от раздел I от Указанията за „Помощ в подкрепа ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” SA.106681(2023/N), прилагана през 2023 .

С писмо изх. № 01-170-2600/120 от 02.08.2023 год. /л. 74-75/ директорът на ОД на ДФ „Земеделие” е уведомил ищеца на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, че открива производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане във връзка с подадено заявление № 17/762619/0392795 от 02.09.2022 год. за предоставяне на държавна помощ през 2022 год. Ищецът е уведомен, че за 2022 год. е налице отрицателна разлика в размер на 37 277,17 лв. между изплатената на 28.09.2022 год. сума от 121 261 лв. и размера на допустимата държавна помощ в размер на 83 983,83 лв.

Също така е уведомен, че при прилагане на схемата за държавна помощ „Помощ в подкрепа ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” през 2023 год. с протокол № 1 от 27.04.2023 год. е прихваната главница в размер на 33 604,20 лв., субсидия, дължима по схемата. Посочено е, че ищецът следва да възстанови на ДФ „Земеделие” главница в размер на 3 672.97 лв. в едно с лихвата и че ще издаде АУПДВ за тази сума. Писмото е връчено на ищеца на 18.08.2023 год., съгласно известие за обратна разписка /л.169/. Ищецът е направил възражение вх. № 01-170-2600/120-1 от 23.08.2023 год.

Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:

Исковата молба е допустима. Ищецът е предявил срещу ответника иск с правно основание чл. 1 ал. 1 от ЗОДОВ, съгласно който държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове.

В конкретния случай ищецът твърди, че е налице незаконосъобразно фактическо действие от ДФ „Земеделие”, изразяващо се в прихващане на неустановено по основание и размер и неликвидно задължение на „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД към ДФ „Земеделие” в размер на 33 604.20 лв. от дължимата към дружеството от ДФ „Земеделие” сума по заявена със заявление № 17/762619/0452961 държавна помощ за 2023 год. по мярка „Помощ за подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна”. Съгласно разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Закона за подпомагане на земеделските производители Държавен фонд „Земеделие” е юридическо лице на бюджетна издръжка, а съгласно ал. 5 фондът е държавно учреждение и като такова е процесуално легитимиран да отговаря за вредите, причинени на гражданите и организациите от незаконосъобразни актове, действия или бездействия или отменени незаконосъобразни подзаконови нормативни актове, на своите органи и длъжностни лица, съгласно разпоредбата на чл. 205, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Основателността на иска с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и с оглед разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от същия закон, предполага установяването на кумулативното наличие на следните предпоставки: 1.- незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, постановени или извършени при или по повод изпълнение на административна дейност или подзаконов нормативен акт, които да са отменени или обявени за нищожни по съответния ред; 2. - реална, пряка и непосредствена вреда от такъв административен акт, респ. действието или бездействието; 3. - причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилата вреда. При липса на някой от елементите на посочения фактически състав не може да се реализира отговорността на държавата по посочения ред. Наличието на тези предпоставки следва да бъде доказано от ищеца, с оглед разпределението на доказателствената тежест.

В случая възникналите между ищеца и ответника правоотношения са административни правоотношение по повод предоставяне на държавна помощ и за тях са приложими правилата на АПК, специалните закони – Закона за подпомагане на земеделските производители, Закона за държавната помощ и другите подзаконови нормативни актове, а не Закона за задълженията и договорите, който е приложим за граждански правоотношения между равно поставени субекти и на който се позовава ищецът.

Съгласно разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от Договора за Функциониране на Европейския съюз, всяка помощ, предоставена от държава-членка или чрез ресурси на държава-членка, под каквато и да било форма, която нарушава или заплашва да наруши конкуренцията чрез поставяне в по-благоприятно положение на определени предприятия или производството на някои стоки, доколкото засяга търговията между държавите-членки, е несъвместима с вътрешния пазар, освен ако е предвидено друго в Договорите.

Според чл. 107, пар. 3 б. „б” от ДФЕС за съвместими с вътрешния пазар могат да се приемат помощите за насърчаване изпълнението на важен проект от общоевропейски интерес или за преодоляването на сериозни затруднения в икономиката на държава-членка.

Във връзка с агресията на Русия срещу Украйна и възникналите икономически трудности на страните членки Европейската комисия прие Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна. Първото съобщение на комисията е публикувано на 24.03.2022 год. (2022/C 131 I/01), изменено на 20.07.2022 год. (2022/C 280/01)и заменено със съобщение от 09.11.2022 год. (2022/C 426/01), действало до 08.03.2023 год.

От 09.03.2023 год. действа СЪОБЩЕНИЕ НА КОМИСИЯТА Временна рамка за мерки за държавна помощ при кризи и преход в подкрепа на икономиката след агресията на Русия срещу Украйна (2023/C 101/03). В раздел 2.1. на тази временна рамка е предвидено, че е допустимо временна държавна помощ при изпълнение на посочените в раздела изисквания.

Съгласно чл. 2, ал. 2, т. 2 от Устройствения правилник на Държавен фонд "Земеделие", фондът предоставя целеви кредити в областта на земеделието и прилага държавните помощи в областта на земеделието и рибарството със средства от държавния бюджет. При изпълнението на дейностите на фонда по чл. 12 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и указания по прилагането им, Държавен фонд "Земеделие" има качеството и администратор на държавна помощ по см. на чл. 9, ал. 1 от Закона за държавните помощи.

С решение по т. 1 по протокол № 209 от 27.03.2023 год. /л.108-109/ УС на ДФ „Земеделие” е утвърдил финансов ресурс по схемата на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” за 2023 год. в размер на 213 000 000 лв. които са част от бюджета на ДФ „Земеделие”, предвиден за държавна помощ, и е възложил на ДФ „Земеделие” съвместно с компетентната дирекция в МЗ да изготви указания за предоставяне на помощта, като е упълномощил министъра на земеделието да утвърди указанията. /публикуван на сайта на ДФ „Земеделие” в рубриката Решене на управителния съвет/

На 28.03.2023 год. Министърът на земеделието и председател на УС на ДФ „Земеделие” е утвърдил Указания за прилагане на държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” SA.106681 (2023N) /л. 116-121/, публикувани на интернет страницата на фонда https://www.dfz.bg/bg/short-term-support-schemes/-/categories/108021 .

В Раздел I, т. 4.1, последен абзац на тези указания /л. 110 гръб/ е посочено, че в случай на наличие на сума за възстановяване във връзка с прилагане на схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” за 2022 год., в изпълнение на т.8.6, б. „б” от утвърдените указания по прилагане на цитираната схема за подпомагане с решение на УС на ДФ „Земеделие” по протокол № 202 от 08.11.2022 год./л.99/ бенефициерите - получателите на държавна помощ, възстановяват дължимата сума / главница и дължима лихва, изчислена към датата по т. 4.3 на Раздел II от настоящото указание/. За целта кандидатите предоставят декларация /информирано съгласие/, която е неразделна част от заявлението за подпомагане по настоящата схема. Погашението се извършва чрез прихващане от оторизираната сума по настоящата схема за държавна помощ.

Съгласно разпоредбата на чл. 12, ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители отношенията между фонда и получателите на кредити, държавни помощи, безвъзмездна финансова помощ, гаранции и субсидии се уреждат с административни договори или административни актове.

От анализа на цитираните по-горе актове е видно, че предоставянето на държавна помощ по схема за държавна помощ „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” за 2023 год. не представлява задължение за административния орган, което произтича пряко по силата на закон или друг нормативен акт, а е обусловено от административна процедура - подаване на нарочно заявление от правоимащото лице, придружено от съответните документи, преценка на компетентния орган относно наличието на предвидените в нормативните актове и указания за прилагане на схемата предпоставки за предоставянето ѝ, за определяне на нейния размер в т.ч.и прихващане с дължими от кандидата за получаване към ДВ „Земеделие” суми от недължимо или надплатена държавна помощ за 2022 год., която приключва с административен акт на компетентния административен орган.

В настоящия случай във връзка с подаденото от ищеца заявление за получаване на държавна помощ за 2023 год. по Временна рамка – Украйна 2023 /л.65-67/ изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е издал Протокол № 1 от 27.04.2023 год. за изплащане/прихващане на суми от „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” , прилагана през 2023 г. /л.129/, в който е посочил, че „Фрут Юнайтед” ЕООД с ЕИК ********* има главница за възстановяване по предходна държавна помощ по временна рамка – Украйна през 2022 г. в размер на 37 277,17 лв., лихва върху нея към 28.04.2023 год. в размер на 2 348.01 лв. или общо за възстановяване държавна помощ в размер на 39 625.18 лв. Оторизираната сума по временна рамка – Украйна през 2023 год. е в размер на 33 604, 20 лв. и остатък за изплащане - 0.00 лв., т.е. оторизираната сума за 2023 год. е прихваната от задължението на ищеца към ДФ „Земеделие” по схемата за държавна помощ през 2022 год. по Временна рамка - Украйна 2022. Като правно основание за издаване на протокола е посочена т. 4.1 от раздел I от Указанията за „Помощ в подкрепа на ликвидността на земеделските стопани за преодоляване на негативното икономическо въздействие на руската агресия срещу Украйна” SA.106681(2023/N), прилагана през 2023.

Съдът счита, че така издаденият протокол като изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на ищеца, в случая твърдените в исковата молба вреди, представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, издаден във връзка с подаденото от него заявление за предоставяне на държавна помощ по схемата за 2023 год. Ищецът е бил уведомен за издаването на Протокол № 1 от 27.04.2023 год. и неговото съдържание с писмо изх. № 01-170-2600/120 от 02.08.2023 год./л.74-75/. По делото няма данни, а и ищецът не твърди, че този административен акт е оспорен и е отменен като незаконосъобразен. В случая не е налице фактическо действие, чиято законосъобразност съдът да преценява, а е налице издаден индивидуален административен акт, който не е отменен като незаконосъобразен и чиято законосъобразност не може да бъде проверявана в настоящото производство. Въпросът дали този ИАА е законосъобразен или не, е следвало или следва да бъде решен в отделно производство по реда на АПК.

Наред с това следва да се посочи, че разходването на публични средства-каквито са и средствата за държавната помощ по процесната схема, в т. ч. и прихващането на такива, винаги се основава на административен акт и не представлява фактическо действие по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. Ето защо и преценката за законосъобразността на прихващането е неразривно свързана със законосъобразността на основанието, на което е извършено, а именно административния акт. В този смисъл е и Решение № 7558 от 10.07.2023 г. по адм. д. № 4610/2022 г., на ВАС -Трето отд.

След като в случая не е налице първата от необходимите предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – отменен незаконосъобразен административен акт или незаконосъобразно действие или бездействия на орган или длъжностно лице от ДФ „Земеделие” или отменен незаконосъобразен подзаконов нормативен акт, то предявения от ищеца иск за обезщетение за претърпени имуществени вреди размер на 36 964,20 лв., представляващи претърпени загуби в размер на 33 604.20 лв. и пропуснати ползи в размер на 3360 лв. е неоснователен и недоказан.

С оглед неоснователността и недоказаността на главния иск, то и акцесорният иск за заплащане на законна лихва върху сумата от 36 964.20 лв. от датата на признаване на прихващането за незаконосъобразно е неоснователен и недоказан.

С оглед изхода на делото искането на ответника за присъждане на юрисконсулт възнаграждение, като своевременно направено е основателно. Ищецът следва да заплати на ответника разноски по делото в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение, съгласно представения списък на разноските и чл. 24, изречение второ от Наредбата за правна помощ, във вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 78, ал. 8 от ГПК.

Мотивиран така, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ иска с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, предявен от „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление гр. Лозница, област Разград, ул. „Пенчо Кубадински” № 26В срещу Държавен фонд „Земеделие” да му заплати обезщетение за вреди, в общ размер на 36 964,20 лв., представляващи претърпени загуби в размер на 33 604.20 лв. и пропуснати ползи в размер на 3360 лв. като нереализиран доход от дейността на дружеството, настъпили вследствие на незаконосъобразните действия на фонда по прихващане на неизискуеми и неликвидни по закон вземания от „Фрут Юнайтед” ЕООД, както и законна лихва върху сумата от 36 964.20 лв. от датата на признаване на прихващането за незаконосъобразно.

ОСЪЖДА „ФРУТ ЮНАЙТЕД” ЕООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление гр. Лозница, област Разград, ул. „Пенчо Кубадински” № 26В да заплати на Държавен фонд „Земеделие” гр. София разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /сто лева/.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд, чрез Административен съд – Разград в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия:

/п/