Р Е Ш
Е Н И
Е
№
гр.Добрич , 24.08.2022г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
ДОБРИЧКИ РАЙОНЕН СЪД
ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ, десети
състав в проведеното на двадесет и девети юли две хиляди двадесет и
втора година открито съдебно заседание в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: АЛБЕНА
КОЛЕВА
При участието на
секретар ДИАНА Й. сложи за разглеждане гр.дело № 3582 по описа на съда за 2019г.
и за да се произнесе взе предвид следното:
Предявени са искове
от Г.С.Г. ЕГН ********** *** срещу ОД на МВР Добрич:
1/Иск за заплащане на сумата от 1490,86 лв. , представляваща възнаграждение за положен нощен труд вследствие на преобразуването му в
дневен за периода 22.02.2017г. –
02.10.2019г. заедно със законната лихва
от датата на исковата молба –
07.10.2019г. до окончателното плащане ;
2/Иск за заплащане на обезщетение за забавено плащане в размер на 207,08лв.
върху главните задължения за времето на забавата.
В срока по чл.131 ГПК ответникът е депозирал отговор.
1/Обстоятелства в исковата молба:
Твърди се ,че страните са в служебни отношения.За периода 22.02.2017г.
– 02.10.2019г. ищецът работил на
длъжност „ Полицай” и „Старши полицай” мл.инспектор ООР РУ Балчик при ОД на МВР Добрич.Трудовата дейност ищецът
осъществявал по утвърдени протоколи и
графици , при режим на труд - на смени –
дневна и нощна от 22,00 – 06,00 часа; с продължителност 12 часа при сумарно
изчисляване на работното време съгласно чл.187,ал.3 от Закона за МВР.
Тези обстоятелства не се спорят от
ответника.
2/Правна квалификация:
Предявени са искове с правно
основание: главен иск по чл.187,ал.5,
т.2 от Закона за ЗМВР във вр. с чл.140 КТ и
акцесорен иск по чл.86 ЗЗД – за забава.
Правни доводи на ищеца:В
процесния период е действала Наредба N
8121з-776 от 29.07.2016г., обн.ДВ , бр.60 от
02.08.2016г , в сила от 02.08.2016г. В нея
липсва регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Такъв алгоритъм
бил предвиден в предходната Наредба N
8121з-407 от 11.08.2014г. в размер на 0,143 по
чл.31,ал.2.Така при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове
от 00,00 часа до 06,00 часа се умножава по 0,143.
Наредбата от 2014г. е отменена
с Наредба N 8121з-592 от 25.05.2015г. на
Министъра на вътрешните работи, която пък е отменена с Решение N
8585 от 11.07.2016г. на ВАС по адм.дело N
5450/2016г.
Липсата на законова регламентация не следвало да се възприема като законова
забрана за преизчисляване на положените часове нощен труд в дневен.При наличие
на непълнота в специалната уредба , касаеща служителите на МВР , субсидиарно
трябвало да се приложи Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата/обн. ДВ от 26.01.2007г./.Съгласно чл.9,ал.2 от тази наредба при
сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент 1,143, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време , установено за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
Правни доводи на ответника: Ищецът е служител за процесния период на
МВР.Статутът му се урежда от Закона за МВР.Неприложими са разпоредбите на ЗДСл,
КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.
По отношение на служители на МВР се
прилагала друга нормативна база.Не следвало да се прилага Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата/обн. ДВ от 26.01.2007г./ по Кодекса на труда.
Не е доказано , че ищецът е полагал
извънреден труд.За ищеца е устанавено сумарно отчитане на работното време.В
случай на неотработване за съответния отчетен период на нормативното определено
време за преобразувания труд от нощен в
дневен може да се претендира за
отчитането му като извънреден и евентуалното му заплащане само при наличие на
остатък от часове след покриване на определените нормативни часове за
съответния период.
3/Между страните не се спори , че
ищецът работи при ответника и са обвързани от служебно правоотношение, както и
че ищецът е полагал труд през нощта.
4/Спори се:Дължи ли се превръщане на
часовете , положен нощен труд в дневен и
следва ли да се да се заплаща извънреден
труд за така преобразуваните часове труд.
По делото са представени писмени доказателства.Прието е заключение на
вещото лице по извършена съдебно - счетоводна експертиза.
След като съобрази доводите на страните и обсъди доказателствата по делото съдът намира от фактическа и правна
страна следното:
Фактите:
Страните не спорят , че за процесния период страните са били в служебни
правоотношения и че ищецът осъществява
трудовата си дейност по утвърдени
графици , при режим на труд – дневни и нощни смени.
Експертизата дава заключение , че за
процесния период положения нощен труд
от ищеца по графиците за дежурство, по
тримесечни периоди на сумирано отчитане
е общо 1520 часа за периода 22.02.2017г. – 02.10.2019г.
Няма преобразуване на нощен към
дневен труд при отчитане на работодателя на сумирано работно време.За процесния
период 22.02.2017г. – 02.10.2019г. паричната равностойност на 216 часа положен
извънреден труд след преобразуване на нощния към дневния , е в размер на
1510,87лева , които не са начислявани към заплатата и не са
изплатени.Мораторната лихва съответно е изчислена в размер на 172,47лева.
Правни изводи:
Съгласно чл. 176 от ЗМВР брутното месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и
допълнителни възнаграждения. Към основното месечно възнаграждение на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за извънреден труд /178, ал. 1, т. 3 от ЗМВР/. Съгласно чл. 143, ал. 1 от КТ,
извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без
противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника
или служителя извън установеното за него работно време. Нормалната продължителност
на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа
седмично при 5-дневна работна седмица /чл.
187, ал. 1 от ЗМВР/. Работното време на държавните служители се
изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови
смени – сумирано за тримесечен период /чл.187,
ал. 3, изр. 1 от ЗМВР/. При
работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 ч. и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа
за всеки 24-часов период /чл.
187, ал. 3, изр. 3 от ЗМВР/. Работата
извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с
възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период
– за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение /чл.
187, ал. 6, вр. ал. 5, т. 2 от ЗМВР/.г
Редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на Министъра
на вътрешните работи /чл. 187, ал. 9 от ЗМВР/.
В процесния период 22.02.2017г. – 02.10.2019г. действа Наредба N 8121з-776 от 29.07.2016г. / обн.ДВ , бр.60 от 02.08.2016г. , в сила от
02.08.2016г. В нея липсва изрична регламентация
за преизчисляване на нощния труд в дневен.
Основният
спорен въпрос следва ли да се приложи Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата.
Отговорът на този въпрос е отрицателен. Наредбата
за структурата и организацията на работната заплата/НСОРЗ/ е неприложима за
служебните правоотношения в МВР.Тя
регулира трудовите отношения/ по КТ/. С разпоредбата на чл.2
ал.3 от НСОРЗ е изключено приложението на наредбата за служителите по трудово
правоотношение в държавната администрация.НСОРЗ не следва да се прилага
субсидиарно,нито по аналогия в хипотези,за които е налице специална правна
уредба /в този смисъл решение №55/07.04.2015 г. по гр.д.№5169/2014 г. на III г.о.,ГК на ВКС;решение №197/07.10.2019 г. по гр.д.№786/2019 г. на IV г.о.,ГК на ВКС/.На държавните служители по служебно правоотношение в
МВР,работещи на смени,се дължи заплащане на извънреден труд до 70 часа на
тримесечие /чл.187 ал.5 т.2 от ЗМВР/,формиран като разлика между действително
отработените часове по график,в т.ч. нощен труд без превръщането му в дневен,и
нормативно определения брой часове за тримесечие,като размерът на
възнаграждението е определен с разпоредбата на чл.187 ал.6 от ЗМВР /50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение/.Отделно им се дължи и
допълнително заплащане на нощния труд /чл.179 ал.1 от ЗМВР/,като размерът на
възнаграждението се определя със заповед на министъра на вътрешните работи
/чл.179 ал.2 от ЗМВР/.Така за полагания от служителите на МВР извънреден и
нощен труд е налице изчерпателна специална нормативна уредба,не е налице
празнота в нормативната база,нуждаеща се от запълване със субсидиарно прилагане
на други нормативни актове./така решение № 260096/12.07.2022г. по в.гр.дело №
433/2022г. на ОС Добрич/
С решение от 24.02.2022 г. по дело
№262/2020 г. съдът на Европейския съюз се е произнесъл по прeюдициално
запитване относно действието на чл.8 и чл.12 от Директива 2003/88/ЕО на
Европейския парламент и на Съвета от 4.11.2003 г. за някои аспекти на
организацията на работното време.Според решението не е необходимо националната
правна уредба, която е относима към нормалната продължителност на нощния труд,
да урежда по-кратък нощен труд на работниците от публичния сектор полицаи и
пожарникари от предвидената в закона нормална продължителност на работа през
деня. Възприета е позиция, че при всички случаи в полза на тези работници
трябва да съществуват други мерки за организация под формата на продължителност
на работното време, за плащане обезщетение или сходни придобивки, които
позволяват компенсиране на особената тежест на полагания нощен труд. По
отношение действието на чл.21 от Хартата на основните права на Европейския съюз
съдът е възприел, че се допуска
определената в закон на държавата -членка нормална
продължителност на нощния труд от 7 часа за работници в частния сектор да не се
прилага за работници в публичния сектор, в т.ч. за полицаи и пожарникари.
Искът се
явява неоснователен и подлежи на отхвърляне.
Предвид
изводите на съда за неоснователност на
главната претенция , на отхвърляне като
неоснователен подлежи и акцесорния иска за забава.
С оглед изхода на спора и на
основание чл.78,ал.3 ГПК в полза на ответника съдът присъжда разноски в размер на 100
лева - юрисконсултско възнаграждение -
арг. от чл.78 ал.8 от ГПК вр. с чл.37 от ЗПП във връзка с чл.23 т.1 предл.2 и чл.25
ал.1 от НЗПП предвид защитавания неголям материален интерес и средната
фактическа и правна сложност на делото ,както и 50 лева – депозит за вещо лице.
Ищецът е освободен от заплащане на държавна такса
и разноски по трудов спор.Съдът не присъжда държавна такса.Изплатеното
възнаграждение за вещо лице остава за сметка на съда.
С тези
мотиви съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ предявените искове от Г.С.Г. ЕГН ********** *** срещу Областна Дирекция на МВР Добрич
ЕИК **** гр.*****, представлявана
от Старши комисар Н. П. за
заплащане на сумата от 1490,86лв./хиляда четиристотин и деветдесет
лева 86 ст. / , представляваща възнаграждение за положен нощен труд вследствие на преобразуването му в
дневен за периода 22.02.2017г. – 02.10.2019г. заедно със законната лихва от датата на
исковата молба – 07.10.2019г. до окончателното плащане ,както и 207,08 лева/
двеста и седем лева 80 ст. / -обезщетение
за забава върху главните задължения в общо 1490,86 лв. за периода 01.04.2017г.- 05.10.2019г.
ОСЪЖДА
Г.С.Г. ЕГН ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на Областна Дирекция на МВР Добрич
ЕИК ***** гр.*****,
представлявана от Старши комисар Н. П. сторени разноски по гр.дело N 3582 по описа на РС Добрич за
2019г. в размер на 100 лв./ сто лева /- юрисконсултско възнаграждение и 50 лева/
петдесет лева/- депозит за вещо лице.
Решението подлежи на обжалване от страните с въззивна жалба пред Добрички окръжен съд в двуседмичен срок
от съобщаването.
Районен
съдия: