Решение по дело №242/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 25
Дата: 4 януари 2024 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700242
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

        25        гр.Кюстендил, 04.01.2024г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                 Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на четиринадесети декември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№242/2023г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

М.Х.Ш. *** чрез адвокат В.Х. и адвокат В.Д., съдебен адрес *** оспорва заповед №РД04-920/28.06.2023г. на кмета на Община Дупница, с която е одобрен ПУП – ПЗ в обхват ПИ с идентификатор 68789.28.401 по КК на гр.Дупница, предвиждащ установяване на териториално – устройствена зона по чл.23, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони от разновидност „Чисто производствена“ за устройване на временна площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита, генерирани на територията на община Дупница с пределно допустими териториално – устройствени показатели за застрояване по Приложение №2 към чл.14 от Наредба №7/24.08.2004г. за изискванията, на които трябва да отговарят площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци за временно съхраняване  и предварително третиране на отпадъци – плътност на застрояване Ппл. – max 80.00%; интензивност на застрояване Кинт – max 1.8; минимална озеленена площ Позел – 25.00% със запазване на сграда с идентификатор 68789.28.401.2 по КК на гр.Дупница като елемент на застрояването. Развиват се съображения за незаконосъобразност на акта, поради допуснати нарушения на процесуалния и материалния закон. Претендират се разноски.

                  Ответникът чрез пълномощника изразява становище за неоснователност на жалбата. Не се претендират разноски. Прави се възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от оспорващата страна.

Заинтересованата страна МЗм-ДП-ЮЗДП-ТП ДГС – Дупница не изпраща представител по делото и не изразява становище по жалбата.

                  Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Жалбоподателката е собственик на недвижим имот, представляващ ПИ с идентификатор 68789.28.371 по КККР на гр.Дупница /срав. нот.акт №188, т.№І, д.№155/2016г. и у-ние за наследници/.

                  Заинтересованата страна МЗм-ДП-ЮЗДП-ТП ДГС – Дупница е собственик на недвижим имот, представляващ ПИ с идентификатор 68789.28.386 по КККР на гр.Дупница.

Кметът на Община Дупница е направил искане вх.№93-00-803/05.05.2023г. за одобряване на ПУП в обхват ПИ с идентификатор 68789.28.401 по КК на гр.Дупница, предвиждащ установяване на териториално – устройствена зона  - площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита в имот – общинска собственост, съгласно АЧОС №4636/24.10.2016г. Видно от обяснителна записка и заданието за проектиране към проекта за одобряване на ПУП – ПЗ целта е да се създаде възможност за реализиране на инвестиционно намерение за ПИ, а именно осигуряване на допустим начин и характер на застрояване на имота за устройване на площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита, генерирани на територията на Община Дупница. Предвижда се да се установи териториално – устройствена зона по чл.23, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони от разновидност „Чисто производствена“ за устройване на временната площадка, при спазване на изискванията за плътност на застрояване, интензивност на застрояване, минимална озеленена площ. Върху имота не се предвижда строеж на нови сгради и съоръжения. За обслужването му е осигурен достъп през имоти с идентификатори 68789.28.406 и 68789.28.407 – публична общинска собственост. ПИ е водоснабден и електрифициран.

Към проекта са представени и решение №СО-102-ПР/2022г. на РИОСВ – София, с което е решено да не се извършва оценка за въздействието върху околната среда за инвестиционното предложение, тъй като няма вероятност да се окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони; здравно заключение изх.№РД-259-22/27.03.2023г. на РЗИ - Кюстендил за съгласуване на проекта за одобряване на ПУП; становище на „Електроразпределителни мрежи Запад“ ЕАД от 03.05.2023г. за съгласуване на проекта и становище изх.№833/13.04.2023г. на „Водоснабдяване и канализация – Дупница“ ЕООД гр.Дупница за съгласуване на проекта.

 Със заповед №РД 04-1517/01.11.2022г. на кмета на Община Дупница е разрешено да се изработи  ПУП – ПЗ в обхвата на процесния ПИ - частна общинска собственост.

С решение №І, т.2 по Протокол №13/15.06.2023г. на ОЕСУТ при Община Дупница е приет представения проект на ПУП – ПЗ и е предложено на кмета да издаде заповед за одобряване на ПУП - ПЗ.

Издадена е заповед №РД04-920/28.06.2023г. на кмета на Община Дупница, с която на основание чл.129, ал.2 във вр.с чл.124а, чл.1215 от ЗУТ и решение №І, т.2 по Протокол №13/15.06.2023г. на ОЕСУТ при Община Дупница е одобрен ПУП – ПЗ в обхват ПИ с идентификатор 68789.28.401 по КК на гр.Дупница, предвиждащ установяване на териториално – устройствена зона по чл.23, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони от разновидност „Чисто производствена“ за устройване на временна площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита, генерирани на територията на община Дупница с пределно допустими териториално – устройствени показатели за застрояване по Приложение №2 към чл.14 от Наредба №7/24.08.2004г. за изискванията, на които трябва да отговарят площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци за временно съхраняване  и предварително третиране на отпадъци – плътност на застрояване Ппл. – max 80.00%; интензивност на застрояване Кинт – max 1.8; минимална озеленена площ Позел – 25.00% със запазване на сграда с идентификатор 68789.28.401.2 по КК на гр.Дупница като елемент на застрояването.

Като неоспорено от страните е прието заключение вх.№4734/07.12.2023г. на в.л. С.С..

                  С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена в срок, срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

                  След служебна проверка по реда на чл.168, ал.1 от АПК относно законосъобразността на оспорения административен акт във връзка с оплакванията в жалбата и основанията по чл.146 от АПК, съдът счита следното:

                  Оспорената заповед е издадена от компетентен орган по арг. от чл.129, ал.2 от ЗУТ. Волята на органа е обективирана в предвидената от закона писмена форма, с изложение на фактически и правни основания за издаването й, като мотиви се съдържат и в останалите документите, предхождащи я. Спазени са изискванията по чл.59, ал.2 от АПК.

При извършената проверка за спазване на административнопроизводствените правила, съдът намира, че не са допуснати съществени процесуални нарушения. Производството по одобряване на ПУП - ПЗ е инициирано от кмета на Община Дупница, доколкото ПИ с идентификатор 68789.28.401 по КК на гр.Дупница е частна общинска собственост /срав. АЧОС №4636/24.10.2016г./. Разрешено при усл. на чл.124а, ал.2 от ЗУТ е изработването на проект със заповед №РД 04-1517/01.11.2022г. на кмета на общината. Изготвено е задание, обосноваващо необходимостта от изработването на плана и съдържащо изисквания относно териториалния му обхват, сроковете и етапите за изработване. Същото се придружава от необходимата информация за съществуващото положение и за действащите за съответната територия концепции и схеми за пространствено развитие и устройствени планове. Дадени са и съответните становища от експлоатационните дружества за съгласуване на проекта, както и от РЗИ – Кюстендил и решение на РИОСВ – София за липсата на необходимост от извършване на оценка за въздействието върху околната среда за инвестиционното предложение, тъй като няма вероятност да се окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони. Проектът е  приет с решение №І, т.2 по Протокол №13/15.06.2023г. на ОЕСУТ, т.е. спазени са правилата на чл.125 от ЗУТ.

Във връзка с приложението на материални закон съдът намира заповедта за материално законосъобразна. Одобреният ПУП – ПЗ има за цел установяване на териториално – устройствена зона по чл.23, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони от разновидност „Чисто производствена“ за устройване на временна площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита, генерирани на територията на община Дупница. Заложени са и допустими териториално – устройствени показатели за застрояване по Приложение №2 към чл.14 от Наредба №7/24.08.2004г. за изискванията, на които трябва да отговарят площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци за временно съхраняване  и предварително третиране на отпадъци – плътност на застрояване Ппл. – max 80.00%; интензивност на застрояване Кинт – max 1.8; минимална озеленена площ Позел – 25.00% със запазване на сграда с идентификатор 68789.28.401.2 по КК на гр.Дупница като елемент на застрояването /същите попадат в пределите, заложени в чл.24, ал.3 от Наредбата/.

Съдът не счита, че е нарушено изискването за приемане на екологична оценка. Приложима е разпоредбата на  чл.125, ал.8 от ЗУТ уреждаща случаите, за които не се изисква екологична оценка при изработване на ПУП, сред които попада процесният, тъй като не се определят инвестиционни предложения по приложение №1 към чл.92, т.1 и приложение №2 към чл.93, ал.1, т.1 и 2 от ЗООС, не се отнасят за предприятия и съоръжения по чл.104 от ЗООС и не попадат в защитени зони. Съгласно  чл.125, ал.8 от ЗУТ, изискванията по ал.6 и 7 не се прилагат при изработване на ПУП, които не определят рамка за инвестиционни предложения по приложение №1 към чл. 92, т.1 и приложение №2 към чл.93, ал.1, т.1 и 2 от ЗООС, не се отнасят за предприятия и съоръжения по чл.104 от ЗООС и не попадат в защитени зони и които са в съответствие с предвижданията на общ устройствен план, одобрен при спазване на Закона за опазване на околната среда, Закона за биологичното разнообразие и Закона за културното наследство. Нормата на чл.85, ал.1 от ЗООС предвижда, че екологична оценка е задължителна за планове и програми в областите селско стопанство, горско стопанство, рибарство, транспорт, енергетика, управление на отпадъците, управление на водните ресурси и промишленост, включително добив на подземни богатства, електронни съобщения, туризъм, устройствено планиране и земеползване, когато тези планове и програми очертават рамката за бъдещото развитие на инвестиционни предложения по приложения №1 и 2. В случая е налице дадено решение на РИОСВ – София за липса на необходимост от извършване на оценка за въздействието върху околната среда, което няма данни да е оспорено/отменено. Изискванията и на ЗУТ, и на ЗООС са спазени. Косвен контрол на решението на РИОСВ - София в настоящото производство е недопустим.

Останалите възражения за незаконосъобразност на заповедта съдът намира за неотносими за настоящото производство, тъй като от изслушаното вещо лице се установи, че е налице само виза за проектиране, на която са дадени отстоянията от границите на имота, няма конкретна площадка, няма проект. Едва след направата на такъв ще има яснота какви съоръжения и какво би следвало да се изгради в имота.

Гореизложеното обуславя извода на съда за неоснователност на жалбата и правилност на заповед №РД 04-920/28.06.2023г. на кмета на Община Дупница, като издадена при отсъствие на основанията по чл.146 от АПК.

                  С оглед изхода от делото съдът не присъжда разноски.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

 ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.Х.Ш. *** срещу заповед №РД04-920/28.06.2023г. на кмета на Община Дупница, с която е одобрен ПУП – ПЗ в обхват ПИ с идентификатор 68789.28.401 по КК на гр.Дупница, предвиждащ установяване на териториално – устройствена зона по чл.23, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони от разновидност „Чисто производствена“ за устройване на временна площадка за събиране, предварително съхранение и предварително третиране на обемни отпадъци от бита, генерирани на територията на община Дупница с пределно допустими териториално – устройствени показатели за застрояване по Приложение №2 към чл.14 от Наредба №7/24.08.2004г. за изискванията, на които трябва да отговарят площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци за временно съхраняване  и предварително третиране на отпадъци – плътност на застрояване Ппл. – max 80.00%; интензивност на застрояване Кинт – max 1.8; минимална озеленена площ Позел – 25.00% със запазване на сграда с идентификатор 68789.28.401.2 по КК на гр.Дупница като елемент на застрояването.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните чрез връчване на преписи.

 

                           

                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: