Решение по дело №224/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 октомври 2021 г. (в сила от 14 юли 2022 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20217220700224
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 май 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 206

 

гр. Сливен, 20. 10. 2021 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и девети септември, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

             

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:  СВЕТЛАНА  ДРАГОМАНСКА

                                                    ЧЛЕНОВЕ:   ГАЛЯ  ИВАНОВА

                                                                            ИГЛИКА  ЖЕКОВА

                                                                          

При участието на секретаря ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА и на прокурора КРАСИМИР МАРИНОВ, като разгледа докладваното от съдия ГАЛЯ ИВАНОВА административно дело № 224 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 179 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалби от: Т.К.Д. с ЕГН: **********,***; М.С.Ж. с ЕГН: **********,***; „Ж.-М“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: г. Н. З., у. „Г.С.Р.“ ***, представлявано от у. М.С.Ж.; и П.П.П. с ЕГН: **********,***, подадени против Решение № 185 от 19.08.2020 г. на Общински съвет – Нова Загора В ЧАСТТА му по т. 2, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци /ТБО/ за 2021 г. за всяка услуга поотделно за жилищни и за нежилищни имоти.

В жалбите се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно. Изложени са съображения, че: е нарушено изискването за уведомяване за предстоящо издаване на общ административен акт по чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК; нарушено е изискването на чл. 66, ал. 3 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/; не са спазени изискванията на чл. 67, ал. 1, ал. 3, ал. 4, ал. 5, ал. 6 и ал. 7 от ЗМДТ; в отклонение от изискването на чл. 67, ал. 1 и ал. 4 от ЗМДТ, Общинският съвет е приел решение водеща основа да е данъчната оценка на имотите; решението е прието без мотиви, от които да може да се разбере защо таксата е в този размер и защо е избран начинът, посочен в него; в решението не са посочени обективни обстоятелства, които да възпрепятстват прилагането на водещата основа – количеството на битовите отпадъци; поради необосноваване на разходите, не може да се разбере има ли обвързаност на ТБО с необходимите разходи. Заявени са искания за отмяна на оспореното решение.

По подадените жалби първоначално е образувано адм. дело № 321 / 2020 г. по описа на Административен съд – Сливен. По делото е постановено Решение № 266 от 10.12.2020 г., с което жалбите са отхвърлени. Първоинстанционното решение е обжалвано и с Решение № 5869 от 14.05.2021 г., постановено по адм. дело № 2189 / 2021 г. по описа на Върховен административен съд на Република България – Първо отделение, е отменено и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на Административен съд – Сливен, с указания за събиране на допълнителни доказателства и обсъждане доводите на жалбоподателите. Върнатото за ново разглеждане от друг състав на същия съд дело е образувано под нов номер – 224 / 2021 г. по описа на Административен съд – Сливен.

В съдебно заседание оспорващите, редовно призовани, се представляват от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбите, моли да бъдат уважени и претендира присъждане на разноските по делото. В представена писмена защита излага допълнителни съображения в подкрепа на твърденията в жалбите.

Административният орган – Общински съвет /ОС/ Нова Загора, се представлява в съдебно заседание от упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбите и счита, че Решението на ОС е законосъобразно. Претендира присъждане на направените по делото разноски. В представена писмена защита излага съображения в подкрепа на твърденията за законосъобразност на оспореното решение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Сливен, дава заключение за основателност на оспорването.

Административният съд, след като обсъди и прецени доводите на страните и събраните по делото, относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Видно от приложените към жалбите документи за собственост, всеки един от оспорващите притежава право на собственост по отношение на недвижим имот, находящ се в г. Н. З..

На 06.07.2020 г. в ОС Нова Загора е внесено Предложение от Кмета на Община Нова Загора относно одобряване на план-сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Нова Загора през 2021 г. и определяне размера на ТБО за 2021 г. В Предложението е изложено, че: практически е невъзможно установяването на точното количество изхвърляни отпадъци от отделните носители на правото на собственост или право на ползване върху имотите, за които се дължи ТБО; за въвеждане на реално измерване на количеството, е необходимо закупуване на техника, съдове и изграждане на обособени за събиране на отпадъци помещения, служители, които да контролират измерването на изхвърляните от сградите с режим на етажна собственост битови отпадъци, както и внедряване на изцяло нова система за сметосъбиране и сметоизвозване, за което е необходимо технологично време и огромен финансов ресурс, с какъвто Община Нова Загора не разполага; при дадената оперативна самостоятелност на Общинския съвет, да се продължи използването на действащата основа за определяне размера на ТБО - данъчната оценка на жилищните имоти и отчетната стойност на нежилищните имоти; предложеният проект на план-сметка за необходимите средства през 2021 г. е изготвен въз основа на анализ на разходите за дейностите към м. юни 2020 г., прогнозните разходи, очакваните разходи за сепариране на битовите отпадъци, както и прогнозните стойности на обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/; съгласно предложеният проект на план-сметка, необходимите средства през 2021 г. са общо в размер на 3 600 735 лева, от които: - 1 368 000 лева за дейностите по събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до регионално депо, като услугата се извършва въз основа договор със  Сорико“ ООД гр. Нова Загора, а размерът на разхода е изчислен на база тон събран и транспортиран отпадък, и съгласно определената единична цена за изпълнение на услугата; - 50 000 лева за осигуряване на съдове; - 411 990 лева за дейности по предварително третиране /сепариране/ на битови отпадъци и сортиране на разделно събрани рециклируеми отпадъци, които се извършват въз основа на сключен с Дружество по ЗЗД „О. Е. Я.“ договор; -277 000 лева за дейности по обезвреждане на отпадъци, мониторинг на депо за битови отпадъци, за експлоатация на депо и изграждане на газоотвеждаща система; - 746 010 лева за обезпечения и отчисления по ЗУО; - 747 735 лева за дейностите по почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и други територии, предназначени за обществено ползване, включващи извършване на услуги по ръчно почистване на обществени територии  /682 735 лева за заплати и осигурителни вноски на работниците и служителите в дейност „Чистота“/, механизирано метене и миене на улични платна /20 000 лева/, зимно поддържане /20 000 лева/ и почистване на нерегламентирани сметища /25 000 лева/; предвид че домакинствата са основен генератор на битов отпадък и с цел обезпечаване на разходите, заложени в предложената план-сметка, е предложено за 2021 г. размерът на промила за жилищните имоти да бъде 5 ‰ върху данъчната оценка, а за нежилищните да се запази 7,5 ‰ върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност; от 2016 година Община Нова Загора ползва депо за неопасни битови отпадъци в Община Ямбол, което е довело до драстично увеличение на разходите /почти 3 пъти/ по сметоизвозване, сепариране и поддръжка на депо; ежегодно нарастват отчисления към РИОСВ, които Общината е задължена да превежда, което води до увеличение и в разходите на дейност „Чистота“; при запазване на досегашния размер на промила, очакваните приходи не могат да обезпечат предвидените разходи в план – сметката и ще се наложи Общината да дофинансира дейност „Чистота“ с други местни данъчни и неданъчни приходи в размер на приблизително 1 милион лева, което би довело до намаление на инвестициите за капиталови разходи и възможността Общината да финансира социални, здравни, образователни и културни дейности. С Предложението е предложено на ОС да приеме решение, с което да одобри план-сметката за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Нова Загора през 2021 г., съгласно Приложения № 1 и 1.2, и на основание чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/, във връзка с чл. 67, ал. 2 и ал. 4 от ЗМДТ и чл. 18 и чл. 16 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Нова Загора /НОАМТЦУТОНЗ/, да определи размера на ТБО за 2021 г. за всяка услуга поотделно, както следва: за жилищни имоти – 5 ‰ върху данъчната оценка, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване - 1,98 ‰, поддържане и експлоатация на депо - 1,99 ‰, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 1,03 ‰; и за нежилищни имоти – 7,5 ‰ върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване - 2,95 ‰, поддържане и експлоатация на депо-2,99 ‰, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 1,56 ‰. Към Предложението са приложени: Приложение № 1 - План-сметка за очакваните приходи с източници за финансиране на разходите за поддържане чистотата в Община Нова Загора през 2021 г.; и Приложение № 1.2 – Анализ на разходите, включени в план-сметката на Община Нова Загора за 2021 г.

 Изготвено е Уведомление за проекта на план-сметката за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за 2021 г. Уведомлението съдържа съображенията, изложени в горепосоченото Предложение на Кмета на Общината, предложените размери на ТБО и разпределението по услуги, посочени са и формите на участие на заинтересованите лица в производството. Към уведомлението са приложени: Проект на Решение за одобряване на план-сметка за 2021 г., ведно с приложенията към план-сметката; и Доклад на Кмета на Община Нова Загора. Уведомлението с приложенията към него е публикувано на интернет страницата на Община Нова Загора на 06.07.2020 г.

На 07.08.2020 г. в ОС Нова Загора е внесено Възражение от двама общински съветници и граждани /входирано в деловодството на Община Нова Загора на 05.08.2020 г./ относно уведомлението за проекта на план-сметката, в което са изложени възражения относно критерия за определяне на ТБО и предложените размери на ТБО, като е изразено несъгласие със същите.

Изготвен е Доклад на водещата комисия по нормативна уредба, законосъобразност на актовете на ОС и гражданските права, до общинските съветници, с който постъпилото възражение е счетено за недостатъчно аргументирано, а относно предложения за одобрение проект на план-сметката е изразено положително становище.

Предложението на Кмета на Общината и Възражението са разгледани от следните Постоянни комисии при ОС Нова Загора: Постоянна комисия /ПК/ по общинска собственост, стопанска и инвестиционна политика и екология, ПК по финанси и бюджет, ПК по нормативна уредба, законосъобразност на актовете на ОС и гражданските права, ПК по международно сътрудничество, оперативни програми и неправителствени организации, ПК по култура, образование и вероизповедания и ПК по социална политика, здравеопазване и спорт, на заседания, проведени на 17.08.2020 г., на които е дадено положително становище по внесения проект за решение.

На 19.08.2020 г. е проведено заседание на ОС Нова Загора, в дневния ред на което - в т. 8, е включено за разглеждане горепосоченото Предложение на Кмета на Община Нова Загора. По Предложението са проведени разисквания. Докладвано е горепосоченото възражение. Прочетени са становищата на постоянните комисии, както и докладът на водещата комисия. Направени са изказвания на общински съветници и кметове на кметства. Изслушан е и вносителят на Предложението – Кмета на Общината. Извършено е обсъждане по възражението, по предложената основа за определяне размера на ТБО и по конкретните размери на ТБО. Наред с обосноваване на предложеното увеличение на ТБО, е подчертано, че действащите размери са въз основа на решение от 2011 г., като за изтеклия многогодишен период са се променили съществено икономическите показатели, определящи стойността на предлаганите от Общината услуги. След приключване на разискванията, от Общинския съвет е прието Решение № 185, с което: ОС Нова Загора одобрява план-сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в Община Нова Загора през 2021 г., съгласно Приложения № 1 и 1.2 /т. 1 от Решението/; и На основание чл. 8, ал. 1 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 във връзка с чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА, във връзка с чл. 67, ал. 2 и ал. 4 от ЗМДТ и чл. 18 и чл. 16 от НОАМТЦУТОНЗ, ОС Нова Загора определя размера на ТБО за 2021 г. за всяка услуга поотделно, както следва: за жилищни имоти – общ размер 5 ‰ върху данъчната оценка, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване - 1,98 ‰, поддържане и експлоатация на депо - 1,99 ‰, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 1,03 ‰; и за нежилищни имоти – общ размер 7,5 ‰ върху по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност, разпределен по услуги: сметосъбиране и сметоизвозване - 2,95 ‰, поддържане и експлоатация на депо - 2,99 ‰, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване- 1,56 ‰ /т. 2 от Решението/.

Решението е прието с поименно гласуване с 21 гласа „За” и 7 гласа „Против”, при общ брой на общинските съветници – 29.

Решението е съобщено чрез публикуване в интернет страницата на Общината на 20.08.2020 г. Отделно съобщение за издаването на акта е изпратено на подателите на възражението относно уведомлението за проекта на план-сметката.

Жалбите на Т.К.Д., М.С.Ж. и „Ж.-М“ ЕООД са входирани в деловодството на съда на 03.09.2020 г., а жалбата на П.П.П. – на 08.09.2020 г.

В хода на съдебното дирене от административния орган е представен Договор № 181 от 11.05.2020 г., сключен между Община Нова Загора и „Сорико“ ООД – Нова Загора, с предмет: извършване услугите по сметосъбиране и сметоизвозване на отпадъци, и поддържане чистотата на местата за обществено ползване в населените места на територията на Община Нова Загора.

По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-икономическа експертиза, изготвена от вещото лице П.Т.И. със с. – с. и к., чието заключение съдът възприема като компетентно и безпристрастно, тъй като е обосновано и мотивирано, и кореспондира със събраните по делото писмени доказателства. От заключението на вещото лице е установено, че:  Размерите на ТБО в оспореното решение са определени въз основа на приходите и разходите, заложени в План-сметка за очакваните приходи с източници на финансиране на разходите за поддържане чистотата в Община Нова Загора през 2021 г.; План-сметката е изготвена въз основа на анализ на действително извършените разходи към м. юни 2020 г., прогнозните разходи относно сключен договор за възлагане изпълнение на обществени поръчки на дейностите по организирано сметосъбиране и сметоизвозване, почистване на улични платна и територии за обществено ползване, очаквани разходи за сепариране на отпадъците, както и прогнозни стойности на обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от ЗУО, и очакваните разходи по обезпечения и отчисления, изисквани при депониране на отпадъци; В Община Нова Загора няма утвърдена методика за изготвяне на план- сметката с необходимите разходи за дейности и за видовете основи, които служат за определяне размера на ТБО; Разработването на план-сметка и определянето на необходимостта от промяна на ТБО в Община Нова Загора се основава на ежегоден анализ на необходимите средства за обезпечаване на всички разходи, свързани с предоставянето на услугите, както и анализ на използваните източници за тяхното финансиране през предходните години; с оспореното решение се увеличава размера на ТБО спрямо предходната година за жилищни имоти и се запазва общият размер на ТБО за нежилищни имоти от 7,50 промила, но има структурни промени, касаещи таксата за видовете услуги поотделно; Спрямо действащия размер на ТБО за жилищни имоти, процентното изменение по услуги е както следва: събиране на битови отпадъци и транспортирането им до депата за обезвреждането им: +158 %; проучване, проектиране, изграждане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци: +586 %; почистване на територии, предназначени за обществено ползване: +268 %; и общо: +273 %; В Общината съществува калкулация на разходите за отделните видове услуги, като отношение към формиране на цената на услугите имат: 1/ Разходи за външни услуги /сметосъбиране и сметоизвозване, депониране, сепариране, охрана сметище, програма за управление на отпадъците, мониторинг за след експлоатационни грижи на закрито депо и текущ мониторинг на регионално депо, почистване на нерегламентирани сметища, разходи поддръжка клетка 1; 2/ Разходи за материали - кошове за смет; 3/ Капиталови разходи; 4/ Разходи за рекултивация сметище; 5/ Разходи за ФРЗ; 6/ Разход за невъзстановим ДДС; 7/ Отчисления по ЗУО; Определените нови размери на местните такси за 2021 г. са съобразени с необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугите по чл. 62 от ЗМДТ, предвидени в план-сметката за 2021 г.; ТБО са определени въз основа на План-сметка очакваните приходи с източници за финансиране на разходите за поддържане чистотата в Община Нова Загора през 2021 г. по смисъла на чл. 66 от ЗМДТ; Одобрената   план-сметка за 2021 г. се отнася за извършваните от Общината услуги по: събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране; третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации; поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места и селищните образувания в общината; План-сметката включва необходимите разходи за изброените в чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ услуги; Налице е увеличение на необходимите разходи за осъществяване на дейностите по услугите, посочени в чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, като ръстът на общите разходи през 2021 г. е 17 % спрямо 2020 г. и 34 % спрямо 2019 г.; Приходите от таксите за битови отпадъци не са достатъчни за покриване на разходите по дейност „Чистота“, което в някои години води до недостиг на средства за тази дейност в общинския бюджет.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

По допустимостта на жалбите:

Предмет на оспорване е т. 2 от Решение № 185 от 19.08.2020 г. на Общински съвет Нова Загора, с която е определен размерът на ТБО за 2021 г. за всяка услуга поотделно за жилищни и за нежилищни имоти. Решението на ОС в оспорената част е общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК във връзка с чл. 66 от ЗМДТ. Съгласно чл. 179 от АПК, общите административни актове могат да се оспорят в едномесечен срок от съобщението за издаването им или в 14-дневен срок от отделните съобщения до лицата, участвали в производството пред административния орган. С оглед разпоредбите на чл. 15, ал. 1 и чл. 147, ал. 1 във връзка с чл. 184 от АПК, право да оспорват общ административен акт имат гражданите и организациите, чиито права, свободи и законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него, или за които той поражда задължения. Разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗМДТ, която препраща към чл. 11 от същия закон, определя кръга на лицата, които са задължени да заплащат ТБО, и следователно определя кръга на лицата, които имат право да оспорват решението на ОС, с което се определя размерът на ТБО. Едни от изброените лица са собствениците на недвижими имоти в съответното населено място. В същия смисъл е и разпоредбата на чл. 17, т. 1 от НОАМТЦУТОНЗ.

Видно от приложените към жалбите документи за собственост, всеки един от оспорващите притежава право на собственост по отношение на недвижим имот, находящ се в г. Н. З., което ги определя като данъчно задължени лица по смисъла на чл. 11, ал. 1 от ЗМДТ и съответно лица, дължащи заплащане на ТБО за имотите си.

Жалбите са подадени в едномесечния срок по чл. 179 от АПК.

По изложените съображения, жалбите са допустими: подадени са в срок, при наличие на правен интерес и срещу общ административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледани по същество, жалбите са неоснователни, по следните съображения:

Решението на Общинския съвет е издадено от компетентен орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и чл. 66 от ЗМДТ. Прието е при спазване изискванията на чл. 27, ал. 2, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА и в предвидената в АПК писмена форма.

При постановяване на оспореното решение не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърденията на оспорващите, заявени в противоположен смисъл, са неоснователни.

Спазени са разпоредбите на чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Откриването на производството по издаване на общия административен акт е оповестено публично чрез публикуване на интернет страницата на Община Нова Загора на Уведомление за проекта на план-сметката за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за 2021 г. Това публикуване на интернет страницата на Общината представлява „друг подходящ начин“ по смисъла на чл. 66, ал. 1 от АПК. Публикуваното уведомление съдържа съображенията, изложени в Предложението на Кмета на Общината, предложените размери на ТБО и разпределението по услуги, както и посочване формите на участие на заинтересованите лица в производството, поради което е  изпълнено изискването на чл. 66, ал. 2 от АПК.

Спазени са и разпоредите на чл. 66 от ЗМДТ. Изрично в публикуването уведомление е отразено, че се предлага на Общинския съвет да приеме решение, с което да одобри план-сметка за необходимите средства за финансиране на дейностите за всички населени места в Общината за 2021 година, включваща необходимите разходи за осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци; събиране и транспортиране на отпадъците до регионалното депо, както и тяхното обезвреждане, вкл. и отчисленията по ЗУО, както и разходите за осъществяване на дейността по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, и да определи размера на ТБО по видове услуги за 2021 г. Заедно с уведомлението, като приложения към него, са публикувани и Проект на Решение за одобряване на план-сметка за 2021 г., ведно с приложенията към план-сметката, и Доклад на Кмета на Община Нова Загора.

Изпълнени са и изискванията на чл. 69, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Оповестена публично по реда, определен в чл. 66, ал. 1 от АПК, е следната форма на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта: чрез представяне на писмени предложения и възражения. Тази форма на участие е предвидена изрично в чл. 69, ал. 1, т. 1 от АПК. На заинтересованите лица е осигурена възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, съобразно правилото на чл. 69, ал. 2 от АПК, а именно - в едномесечен срок, считано от датата на оповестяване на уведомлението.

Общият административен акт е издаден, след като са изяснени фактите и обстоятелствата от значение за случая и е обсъдено възражението на заинтересованите граждани, с което е спазена и разпоредбата на чл. 71 от АПК. Представеното в производството по издаване на акта възражение е обсъдено, както от всички постоянни комисии на ОС, включително и от водещата комисия, така и по време на проведените разисквания на заседанието на ОС, на което е прието оспореното решение.

Оспореното решение е прието и при правилно приложение на материалния закон. Възраженията на оспорващите в тази връзка са неоснователни.

С Решението на ОС в оспорената му т. 2, е определен размерът на ТБО за 2021 г. за всяка услуга поотделно, като за жилищни имоти общият размер е 5 ‰ върху данъчната оценка, а за нежилищни имоти общият размер е 7,5 ‰ върху по- високата между данъчната оценка и отчетната стойност. Общите размери представляват сбор от размерите на ТБО за следните услуги: сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Посочените услуги са в съответствие с услугите по чл. 62 от ЗМДТ, за извършването на които се заплаща ТБО.

  Така определеният метод не е в противоречие с действащите разпоредби на чл. 67, ал. 1, ал. 2, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ, в приложимата им редакция към процесния период. Съгласно същите, размерът на ТБО за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците. Размерът на ТБО за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл. 62, която се определя, като разходите за сметка на ТБО за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл. 66, ал. 13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от ОС основи за услугите по чл. 62. Водеща основа за определяне на размера на ТБО е количеството битови отпадъци, като ОС може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие, че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й.

 В разглеждания случай, в Предложението на Кмета на Общината подробно е обоснована обективна невъзможност като основа за определяне размера на ТБО за 2021 г. да бъде взето предвид количеството битови отпадъци. В тази връзка следва да се посочи, че към датата на приемане на решението в оспорената му част, съгласно § 13а от ЗР на ЗИД на ЗМДТ /бр. 97 от 2016 г., в сила от 01.01.2017 г./ е било предвидено задължение до 31 март 2017 г. Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България да разработят методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които да служат за определяне размера на ТБО, и да се внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и 67. Липсват данни такава методика да е била приета от Министерския съвет. Същевременно приложимата НОАМТЦУТОНЗ също не съдържа метод за определяне на ТБО на база количеството битови отпадъци. При приемане на оспореното решение са изложени конкретни мотиви, съпроводени с анализ, обосноваващ избора на определената основа. Предвид това законосъобразно, след като административният орган не е могъл да определи ТБО върху основа количество битови отпадъци, което не може да бъде установено за населението на Общината, е възприел да бъде използвана данъчната оценка за жилищните имоти, съответно по-високата между данъчната оценка и отчетната стойност за нежилищните имоти – законоустановена възможност към датата на приемане на решението. Забраната основата да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена, е предвидена чрез допълване на чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ с § 6 от ЗИД на ЗМДТ, обн. ДВ, бр. 101 от 2013 г., като съгласно § 13 от ПЗР на този закон, § 6 влиза в сила от 01.01.2018 г., а със ЗИД на ЗМДТ /обн. ДВ, бр. 88 от 03.11.2017 г., изм. ДВ, бр. 98 от 27.11.2018 г./, влизането в сила на § 6 е отложено за 31.12.2021 г. Следователно за 2020 г. не е в сила забраната определяната от общинския съвет основа по чл. 67, ал. 2 от ЗМДТ, върху която пропорционално се определя размера на ТБО, да не е данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. С горепосочената законодателна промяна е прието отложено влизане в сила на § 6 от ЗИД на ЗМДТ, а това отложено влизане в сила на цитираната разпоредба означава, че за Общинския съвет при приемане на решението в оспорената му част е била налице съществуваща законова възможност до тази дата, когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата да се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена. Предвид така изложеното, след като законодателят е дал тази възможност, съдът счита, че не е налице сочената от оспорващите пречка ТБО да се определи върху данъчната оценка, съответно отчетната стойност на недвижимите имоти. С разпоредбите на чл. 67, ал. 4 и ал. 5 от ЗМДТ в относимата им редакция, се установяват два порядъка за определяне размера на ТБО, които са в условията на евентуалност. Принципът е правилото на ал. 1, според което размерът на таксата се определя в левове според количеството на битовите отпадъци. Изключение е редът по ал. 5, който е приложим, когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци. Според чл. 67, ал. 5 от ЗМДТ, общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й. С оглед на изложеното, няма пречка основата за определяне на ТБО да бъде данъчната оценка или отчетната стойност на недвижимия имот.

Оспореното решение е взето и в съответствие с чл. 67, ал. 1 и ал. 2 от ЗМДТ– определената с него ТБО е в годишен размер и е въз основа и в съответствие с одобрената план-сметка за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за 2021г.

Таксата за битови отпадъци е вид местна такса, поради което за нея е приложимо правилото на чл. 7, ал. 1 от ЗМДТ, че размерът на същата се определя въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. От заключението на вещото лице е установено, че размерите на ТБО са определени въз основа на приходите и разходите, заложени в одобрената План-сметка за очакваните приходи с източници на финансиране на разходите за поддържане чистотата в Община Нова Загора през 2021 г., като План-сметката е изготвена въз основа на анализ на действително извършените разходи към м. юни 2020 г., прогнозните разходи относно сключен договор за възлагане изпълнение на обществени поръчки на дейностите по организирано сметосъбиране и сметоизвозване, почистване на улични платна и територии за обществено ползване, очаквани разходи за сепариране на отпадъците, както и прогнозни стойности на обезпеченията по чл. 60 и отчисленията по чл. 64 от ЗУО, и очакваните разходи по обезпечения и отчисления, изисквани при депониране на отпадъци. Вещото лице е категорично, че разходите за отделните видове услуги са калкулирани, като отношение към формиране на цената на услугите имат, както разходите за външни услуги, така и разходите за материали, капиталовите разходи, разходите за рекултивация на сметището, разходите за ФРЗ, за невъзстановим ДДС и за отчисления по ЗУО. От изложеното може да се направи извод, че определените размери на ТБО не нарушават принципа, установен в чл. 7, ал. 1 от ЗМДТ.

По изложените съображения, Решението на ОС в оспорената му част е законосъобразно, а подадените срещу него жалби са неоснователни и като такива следва да бъдат отхвърлени.

С оглед изхода на спора, претенциите на оспорващите за присъждане на направените по делото разноски са неоснователни.

С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, претенцията на административния орган за присъждане на направените по делото разноски, съобразно представения списък на разноските, е основателна и следва да бъде уважена в размер на 1000 лева, от които: 500 лева - внесен депозит за вещо лице и 500 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение. Предвид обстоятелството, че административният орган – Общински съвет Нова Загора, няма самостоятелен бюджет, разноските следва да бъдат присъдени в полза на Община Нова Загора, тъй като тя е юридическото лице, което има самостоятелен бюджет.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК във връзка с чл. 184 от АПК, Административен  съд – Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбите на: Т.К.Д. с ЕГН: **********,***; М.С.Ж. с ЕГН: **********,***; „Ж.-М“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: г. Н. З., у. „Г.С.Р.“ ***, представлявано от у. М.С.Ж.; и П.П.П. с ЕГН: **********,***, подадени против Решение № 185 от 19.08.2020 г. на Общински съвет Нова Загора В ЧАСТТА му по т. 2, с която е определен размерът на таксата за битови отпадъци за 2021 г. за всяка услуга поотделно за жилищни и за нежилищни имоти.

ОСЪЖДА Т.К.Д. с ЕГН: **********,***; М.С.Ж. с ЕГН: **********,***; „Ж.-М“ ЕООД с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: г. Н. З., у. „Г.С.Р.“ ***, представлявано от у. М.С.Ж.; и П.П.П. с ЕГН: **********,***, да заплатят на Община Нова Загора сумата от 1000 /хиляда/ лева, представляваща разноски по делото.

 Решението подлежи на касационно оспорване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните. 

                                  

 

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                                          ЧЛЕНОВЕ: