Решение по дело №179/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 ноември 2021 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700179
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№  169

гр. Перник, 15.11.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, касационен състав, в публично съдебно заседание на двадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                   ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                          СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

                                                                                

при секретаря А.М. и в присъствието на представител на Окръжна прокуратура – Перник, Моника Любомирова, като разгледа докладваното от съдия Георгиева КАНД № 179 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) – Областно пътно управление (ОПУ) – К., чрез И.Л. – служител с юридическо образование в ОПУ – К., началник на отдел „Административно обслужване“, пълномощник на председателя на Управителния съвет (УС) на АПИ обжалва решение № 260192 от 18.05.2021 г. на Районен съд – Д., постановено по АНД № 203 по описа на съда за 2021 г. С решението е отменено наказателно постановление № 2 от 10.12.2019 г., издадено от началника на отдел „Административно обслужване“ в ОПУ – К., с което на „***“ ООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление гр. Д., ул. ****, представлявано от К.В.И.– управител, на основание чл. 54, ал. 1 във вр. с чл. 53, ал. 1  от Закона за пътищата (ЗП), за неспазване на забраната по чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП, е наложена имуществена санкция в размер на 8 000 лв.,

В касационната жалбата срещу решение № 260192 от 18.05.2021 г. на Районен съд – Д., постановено по АНД № 203 по описа на съда за 2021 г., се излагат доводи за незаконосъобразност на съдебния акт, като постановен в нарушение на материалния закон. Сочи, че „мостовете“, в случая мостовото съоръжение на автомагистрала (АМ) „Струма“ при км 62+700, попада в „обхвата на пътя“ с оглед разписаното в чл. 5, ал. 7 във вр. с чл. § 1, т. 3 от ДР на ЗП, чл. 8, ал. 1 и ал. 3 от Правилника за прилагане на ЗП (ППЗП). Иска от касационния съд да отмени решението на първата съдебна инстанция и да реши делото по същество, като потвърди процесното наказателно постановление. 

Ответникът по касационната жалба-„***“ ООД, гр. Д., редовно уведомен за касационната жалба, в срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК, депозира отговор чрез адв. К.П. от АК – Б.. Оспорва жалбата като неоснователна и иска решението  на първата съдебна инстанция да се остави в сила. Претендира присъждане на направените пред касационната инстанция съдебни разноски. 

 

В съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, за представител изпраща И.Л., пълномощник на председателя на УС на АПИ. Поддържа касационната и пледира решението на Районен съд – Д. да се отмени  и делото да се реши по същество, като се потвърди процесното наказателно постановление. Прави възражение за  прекомерност на адвокатското възнаграждение и претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

В съдебно заседание ответникът по касационната жалба и жалбоподател - „***“ ООД, гр. Д., редовно призован, не изпраща представител. В писмена молба, депозирана от адв. К.П. от АК – Б., пълномощник на управителя на „***“ ООД, гр. Д., оспорва жалбата. Поддържа депозирания отговор и иска жалбата да се отхвърли като неоснователна.  Претендира присъждане на съдебни разноски, сторени пред всички съдебни инстанции.

Представителят на Окръжна прокуратура – Перник, дава становище за законосъобразност на решението на Районен съд – Д.. Предлага съдебният акт да се остави в сила.

Настоящият касационен състав, на основание чл. 218 от АПК, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, обсъди изложените в касационната жалба съображения и провери служебно валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с приложимия закон, намери следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК – страна в производството по делото пред първа съдебна инстанция, за която решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на обжалване съдебен акт, поради което е допустима за разглеждане.

Съобразно разпоредбата на чл. 218, ал. 2, предл. 1 и 2 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, касационният съд следи служебно за валидността и допустимостта на решението на първата съдебна инстанция.

Решението на районния съд е валидно и допустимо, като постановено от компетентен съд в предвидената от закона форма, по допустима жалба.

Разгледана по същество и във връзка с релевираните в жалбата касационни основания касационната жалба е основателна.

За да постанови проверяваното по касационен ред съдебно решение, Районен съд – Д. е приел от фактическа страна, въз основа на събраните и приобщени гласни и писмени доказателства, които оценил за безпротиворечиви, че на 18.10.2019 г., при извършена проверка длъжностни лица в ОПУ – К. при АПИ, констатирали, че в близост до км. 62+700, в обхвата на АМ "Струма", под мостовото съоръжение, между колоните, са складирани материали – блистери от лекарства, собственост на „***“ ООД, гр. Д.. За това обстоятелство бил съставен акт за установяване на административно нарушение (АУАН) по чл. 25, ал. 2, т. 2 ЗП. Управителят на дружеството, присъствал на проверката, отказал да се запознае със съставения АУАН, както и да получи екземпляр от същия, като изрично заявил, че "отказва да контактува със служители на АПИ". АУАН бил връчен в условието на чл. 43, ал. 2 ЗАНН,  отказът на нарушителя бил удостоверен с подпис на един свидетел, с отбелязване на името и точния му адрес. Въз основа на така съставения акт, било издадено процесното наказателно постановление, с което е наложена имуществена санкция на основание чл. 54, ал. 1 във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗП.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, районният съд е достигнал до извод, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице, че АУАН съдържа реквизитите, визирани в чл. 42 ЗАНН, а НП е издадено съобразно изискванията на чл. 57 ЗАНН. За неоснователно е прието възражението за допуснати нарушения на процедурата по съставяне и връчване на АУАН – управителят на дружеството жалбоподател е присъствал при проверката и след като е бил уведомен, че ще му бъде съставен акт, е отказал да го получи. Приел е, че дружеството жалбоподател е съхранявало неопасни отпадъци /блистери/ върху терен, които не е бил определен като площадка за съхранение на отпадъци, под пътно съоръжение, в нарушение на нормативните изисквания. Въпреки горните изводи е отменил наказателното постановление като е счел,  че мостът, като елемент от пътната инфраструктура не попада в "обхвата на пътя", което е аргументирано в разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от ЗП. Поради това деянието не осъществявало нарушение по чл. 54, ал. 1 във вр. с чл. 53, ал. 1 във вр. с чл. 25, ал. 2 от ЗП, а такова по ЗУО, съответно контролирано и санкционирано по реда и от органите, предвидени в този закон.

Настоящия състав не споделя изводите довели до отмяна на наказателното постановление и приема, че решението е неправилно. Съображенията за това са следните:

Съгласно разпоредбата на чл. 218, ал. 1  от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, касационният съд обсъжда само посочените в жалбата пороци на решението, като за правилното приложение на материалния закон следи служебно (чл. 218, ал. 2, предл. 2 от АПК).

Оплакването в касационната жалба, че в решението изолирано са тълкувани разпоредби на ЗП е основателно. По делото не са спорни обстоятелствата, приети за установени и от районния съд, че процесните материали (блистери) са били складирани в близост до км. 62+700, в обхвата на АМ "Струма", под мост, между колоните на мостовото съоръжение, съхранявани от соченото за нарушител дружество.

Съгласно § 1, т. 3, предл. второ от ДР на ЗП мостовете са пътни съоръжения. Съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗП пътищата (пътната инфраструктура) имат следните елементи: обхват на пътя, пътни съоръжения и пътни принадлежности.  Съгласно чл. 5, ал. 7 предл. първо от ЗП пътните съоръжения и пътните принадлежности се разполагат в обхвата на пътя. Изключени от това правило, по силата на предл. второ на разпоредбата, са единствено базите за поддържане на републиканските пътища, енергозахранващите и осветителните съоръжения заедно с прилежащите им терени и снегозащитните съоръжения, които могат да се разполагат и извън него, които, съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗП са пътни принадлежности. Т.е. изключение от правилото за разполагане  в обхвата на пътя не е въведено по отношение на нито едно от пътните съоръжения по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на ЗП.  Разпоредбите на чл. 5, ал 2 и ал. 3 от ЗП регламентират какво е „обхват на пътя“. Съгласно ал. 2 това е площта, върху която са разположени земното платно и ограничителните ивици от двете му страни, както и въздушното пространство над него на височина, определена с нормите за проектиране на пътищата. Съгласно ал. 3 Обхватът на пътя по дължината на пътните съоръжения за преместване на препятствия и над тунелите включва хоризонталната проекция на съоръжението върху терена и ограничителните ивици от двете страни на тази проекция, които ивици, съгласно ал. 4 на с. чл. са с широчина до 2 м всяка.

С оглед това следва да се приеме, че така складираните материали са попадали изцяло в обхвата на пътя, макар складирани не върху пътното платно, а под моста. Това е така, тъй като блистерите са били складирани непосредствено под пътно съоръжение– мост, включено в обхвата на пътя по силата на разпоредбата на чл. 5, ал. 7 от ЗП, включително с пространството под него, явяващо се хоризонтална проекция на съоръжението по неговата дължина, също попадаща в обхвата на пътя съгласно чл. 5, ал. 3 във вр. с чл. 5, ал. 7 от ЗП. Забраната по чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП се отнася включително до поставяне и складиране на материали, извън изрично посочените, под пътното съоръжение–мост. С оглед установеното по безспорен начин, че блистерите  не са необходими за пътя, независимо дали този материал е за битова или стопанска дейност, неговото складиране е достатъчно основание за допуснато нарушение на  чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП. Несъобразяването съставлява административно нарушение с оглед предвиденото в разпоредбата на чл. 54, ал. 1 във вр. с чл. 53, ал. 1 от  ЗП налагане на административно наказание за нарушение на чл. 25 от ЗП.  Предвид обстоятелството, че от събраните по делото доказателства е доказана отговорността на дружеството и авторството за извършеното нарушение, то настоящия състав приема, че правилно е ангажирана административно наказателната отговорност на настоящия ответник по касационната жалба. Тълкувал изолирано разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от ЗП във вр. единствено с ал. 2 на същата норма във вр. със забраната по чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП, районният съд, е приложил неправилно материалния закон. Налице е основанието по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ (ред. ДВ, бр. 94 от 2019 г.) от ЗАНН за отмяна на решението на първата съдебна инстанция. 

Делото е изяснено от фактическа страна, фактическата обстановка е правилно установена, кореспондираща си с доказателствата, а в касационната жалба не са наведени доводи за допуснати съществени нарушения на процесуални правила от районния съд, поради което и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд ще се произнесе по същество.

Споделят се изводите на първоинстанционния съд за валидност и процесуална законосъобразност на проведеното административнонаказателно производство, предвид което същите не следва да бъдат повтаряни.

Събраните в производството по АНД № 203/2021 г. доказателства изясняват обективно, всестранно и пълно обстоятелствата по спора, а именно, че на 18.10.2019 г. в обхвата на пътя на АМ „Струма“, при км 62+700, между колоните на мостовото съоръжение над река Джерманска, община Д., попадащо в обхвата на пътя, „***“ ООД е складирало материали – блистери, негова собственост, които не са необходими за пътя. Така установеното съставлява нарушаване на забраната по чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП, административно нарушение с оглед предвижданото в санкционната разпоредба на 54, ал. 1, предл. първо във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗП налагане на имуществена санкция на юридическите лица и ЕТ. Приложената санкционна разпоредба на чл. 54, ал. 1, предл. първо във вр. с чл. 53, ал. 1 от ЗП предвижда налагане на имуществена санкция на юридическите лица и ЕТ в размери от 3 000 до 8 000 лв. за неизпълнение по чл. 25 от ЗП. В процесния случай е наложена имуществена санкция  в максималния размер, предвиждан за такова нарушение. Определянето на такъв размер на санкцията не е мотивирано в НП. Налице е несъобразяване на правилата на чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗАНН за определяне размера на наказанието, поради което същото следва да се намали, като за същото нарушение се наложи имуществена санкция в минималния предвиждан размер за нарушение от вида на процесното3000 лв., което би обслужило и целите по чл. 12 от ЗАНН. 

Въз основа на изложеното се приема, че е налице касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК за отмяна на съдебното решение. Делото ще се реши по същество, като се измени наказателното постановление в частта му, относно размера на наложената имуществена санкция.

Касационната инстанция се произнася по съществото на спора, с оглед на което се дължи и произнасяне на сторените от страните разноски в хода на въззивното производство и в касационнато производство.

При този изход на спора и като се взе предвид, че деянието е осъществено от обективна и субективна страна, като незаконосъобразната дейност на наложилия административното наказание орган е в неправилната преценка за справедливост на санкцията следва, че изменението на наказателното постановление представлява частично уважаване на жалбата, водещо до частично потвърждаване и частична отмяна на наказателното постановление. При това положение разпределението на разноските следва да стане в съответствие с потвърдената и отменената част на наказателното постановление.

С оглед на това, че деянието е осъществено, а само размерът на наказанието е намален, то тази пропорция следва да се приложи и към претенциите за разноски. Доколкото обаче в касационната жалба не са изложени съображения, в частта за присъдените разноски, следва, че решението, в тази му част е влязло в сила по отношение на присъдената сума от 700.00лв. и не може да се пререшава.

Искането на „***“ООД за изменение и допълване на решението, в частта за разноските е напълно неоснователно.  Във въззивното производство е направено възражение за прекомерност. Същото правилно е прието за основателно, с оглед липсата на фактическа и правна сложност и същото с приведено в минималния посочен в чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/2004г. за минималните адвокатски възнаграждения. При съобразяване с изхода на спора се следва, че присъденото такова е в по-благоприятен размер от дължимото се такова определено пропорционално на интереса.

 В касационното производство и двете страни претендират присъждане на разноски. Исканията са заявени своевременно. Касационния жалбоподател прави възражение за прекомерност, но същото е неоснователно. Претендираното възнаграждение е на стойност близка до минимално разписания в чл. 7, ал. 2, т. 2 от Наредба № 1/2004г. за минималните адвокатски възнаграждения. С оглед изхода на спора на касационния жалбоподателя ще бъдат присъдени направени в касационното  производство разноски в размер на 50 лева, а на ответника – 468 лева.

Водим от всичко гореизложено и на основание чл. 221, ал. 2 във вр. с чл. 222, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 260192 от 18.05.2021 г. на Районен съд – Д., постановено по АНД № 203 по описа на съда за 2021 г., като вместо него:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 2 от 10.12.2019 г., издадено от началника на отдел „Административно обслужване“ в Областно пътно управление – К., срещу „***“ ООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление гр. Д., ул. ****, представлявано от К.В.И.– управител, като за същото административно нарушение – по чл. 54, ал. 1 във вр. с чл. 53, ал. 1  от Закона за пътищата (ЗП), за неспазване на забраната по чл. 25, ал. 2, т. 2 от ЗП, намалява размера на наложената имуществена санкция от 8 000 (осем хиляди) лв. на 3 000 (три хиляда) лева.

ОСЪЖДА „***“ ООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление гр. Д., ул. ****, представлявано от К.В.И.– управител, да заплати на Агенция „Пътна инфраструктура“, с административен адрес гр. София, бул. „Македония“ № 3, съдебни разноски по КАНД № 179/2021г. по описа на Административен съд-Перник в размер на 50.00 (петдесет) лв.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, с административен адрес гр. София, бул. „Македония“ № 3 да заплати на „***“ ООД, ЕИК ****, седалище и адрес на управление гр. Д., ул. ****, представлявано от К.В.И.– управител съдебни разноски по КАНД № 179/2021г. по описа на Административен съд-Перник в размер на 468.00 (четиристотин шестдесет и осем) лева.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

           

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/

                                                     

                                                            ЧЛЕНОВЕ: /п/

                                                                                  /п/