Решение по дело №82/2019 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 74
Дата: 8 юли 2019 г. (в сила от 26 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитър Тодоров Маринов
Дело: 20192130200082
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 74 / 8.7.2019г.  гр. Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

К А Р НО Б А Т С К И Я Т      Р А Й О Н Е Н      С Ъ Д ,      ІІІ    състав

На дванадесети юни    две хиляди и деветнадесета година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                     

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТЪР МАРИНОВ

 

 

                                                 Съдебни заседатели: 1..........................................

                                                                                     2..........................................

 

 

Секретар ………………ДАРИНА ЕНЕВА …............................................

Прокурор...................................................................................................................

Като разгледа докладваното от съдията  ……….МАРИНОВ……….…………

А Н Х дело номер........82............по описа за...............2019................година

          Производството по настоящото дело е по реда на чл. 59  и сл. от ЗАНН , като е образувано по повод подадената жалба от М.С.М. против наказателно постановление № 02-30  от 06.03.2019  година  на Началника отдел Рибарство и контрол – Черно море гр. Бургас  към Главна дирекция Рибарство и контрол  при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури гр. Бургас с което на същия жалбоподател   за извършено  административно нарушение по чл. 30  ал.3 т.1 от Закона за рибарство и аквакултури   е   наложено административно наказание глоба  в размер на  1 500 лв. на основание чл. 70 ал.1 от същия закон, както и на основание  чл. 90 ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите / ЗРА /  е постановено отнемане в полза на Държавата на уреда за риболов  – 1  брой риболовна пръчка с монтирана машинка  PIEMIX „.

          Жалбоподателят посочен по- горе  е останал недоволен от така наложеното му административно наказание , като същият   в жалбата си оспорва , че  е извършил съответното административно нарушение  за което   му е   наложено и съответното административно наказание с горепосоченото наказателно постановление , като  твърди , че  извършеното от него не представлява адм. нарушение по смисъла на ЗРА и  че отделно извършеното от него деяние се явявало маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН и че по този начин адм. наказващия орган е извършил нарушения при приложението на закона – в случая Закона за рибарството и аквакултурите  тъй като неправилно е квалифицирал извършеното от него адм. деяние като адм. нарушение и затова обжалваното наказателно постановление се явявало неправилно и незаконосъобразно и моли да бъде отменено изцяло .

 В съдебно заседание жалбоподателят посочен по- горе  редовно призован не  се явява лично , като по този начин не взема становище по жалбата.

          За административнонаказващия орган редовно призован   се явява негов процесуален представител в съдебно заседание , като същият       по този начин взема становище по  така подадената срещу издаденото наказателно постановление жалба, като счита същата за неоснователна и моли съда да я отхвърли изцяло и респ. да потвърди процесното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.     

След поотделната и съвкупна преценка на събраните по време на съдебното следствие доказателства, съдът приема за установено от фактическа и правна страна следното:

          Обжалваното от жалбоподателя М.С.М.    наказателно постановление № 02-30    от 06.03.2019  година  на Началник отдел Рибарство и контрол- Черно море  гр. Бургас към Главна дирекция  Рибарство и контрол  при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури гр. Бургас   е издадено въз основа на  акт за установяване на административно нарушение № В 0008421  от 07.09.2018 г.,  затова , че  на 07.09. 2018 г. в 19. 00 часа  при извършване на  проверка   се установило , че жалбоподателят М.   извършва  любителски риболов  на водоем различен от  Черно море и река Дунав , а именно -  язовир Камчия в местност Боровата гора , залив по помпената станция  , с един  брой   риболовна пръчка с монтирани 2 броя куки , подпомогнат с гумена лодка с извънбордов двигател от 2, 6 к.с. , с което жалбоподателят е извършил  нарушение на разпоредбата на чл.  30 ал.3 т.1 от Закона за рибарството и аквакултурите  във връзка със Заповед № РД 09 – 98  от 26.02.2016 г. на Министъра  на земеделието и храните и за което адм. нарушение на основание чл. 70  ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите  му е наложено адм. наказание- глоба в минимален размер от 1500 лв.. и на основание чл. 90 ал.1 от ЗРА  е  отнета в полза на Държавата собствения на жалбоподателя риболовен уред с който е извършвал риболов – 1 брой риболовна пръчка с монтирана машинка  PIEMIX  .

Горепосочената фактическа обстановка по делото се подкрепя от показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели О.Р., Н.К.  и Я.Г.   , които се явяват очевидци на извършеното от жалбоподателя деяние  и които твърдят по категоричен начин, че жалбоподателят  е извършил приписваното му административно нарушение , описано в наказателното постановление .  

Жалбоподателят в жалбата  си твърди , че не  е знаел , че е ловил на забранено за риболов място, тъй като мястото където е извършвал любителски риболов са се намирали и много на брой други рибари. 

          Не се спори между страните по делото, че жалбоподателят  е притежавал билет за любителски риболов важащ за процесната дата 7.9.2018 г. когато е извършвал любителски риболов  в местността Боровата гора край язовир Камчия. Тука  следва да се отговори на въпроса дали на това място където  е извършвал риболов жалбоподателя е било забранено за риболов   като в тази връзка следва да се определи дали в частност  е попадало в санитарно- охранителната зона на язовир Камчия или извън нея.

          Действително със заповед № РД 09-98 от 26.02.2016 г. на Министъра на земеделието и храните е забранено извършването  на риболов през 2016 , 2017 и 2018 г.  в рибностопанските обекти по чл. 3 ал.1 т.1 и т.2 от ЗРА , какъвто безспорно се явява язовир Камчия. В същата заповед е посочено , че е забранен риболова в язовир Камчия  съгласно приложение № 1 от Наредба № 37 от 10.11.2008 г.  за ползването  на язовирите – държавна собственост , в рибностопанско отношение и правилата  за извършване на стопански , любителски риболов и аквакултури  в обектите държавна собственост  по чл. 3 ал.1 т.1 от Закона за рибарството и аквакултурите издадена от Министерството на околната среда и водите и Министерството  на земеделието и храните , като в последната наредба в приложение № 1 е посочено , че за язовир Камчия  чието основно предназначение е за питейно- битово водоснабдяване  любителския риболов е разрешен  единствено  извън санитарно – охранителната зона . Следователно  може да се извършва любителски риболов извън санитарно – охранителната зона на язовир Камчия , което право е дадено от горепосочената Наредба № 37 от 10.11.2008 г. на съответния риболовец който притежава надлежно заверен билет за любителски риболов който нормативен акт е с по – висока степен на йерархия от  процесната  горепосочена заповед. Видно обаче е че по делото не са приложени доказателства от адм. наказващия орган , което е негово задължение че към процесния период на извършване на деянието от жалбоподателя , а и към настоящия момент  има  издадена заповед  на Министъра на околната среда и водите  за учредяване на  санитарно- охранителна зона  около язовир Камчия ,което води до единствения извод , че такава липсва , като по делото е без значение кой правен субект може да инициира тази процедура и кой може да я осъществи занапред.         

          Разпитаните  в съдебно заседание свидетели посочени по- горе  твърдят , че жалбоподателя е извършвал любителски риболов на язовир  Камчия , което се признава от жалбоподателя . Съдът намира , че е в тежест на адм. наказващия орган да ангажира неопровержими доказателства , че жалбоподателя е извършвал риболов на самия язовир Камчия и респ. в неговата санитарно- охранителна зона  т.е. в забранено за риболов място и тъй като по делото адм. наказващия орган не ангажира такива категорични доказателства , а и с оглед на факта , че язовир Камчия няма санитарно- охранителна зона , то съдът намира , че жалбоподателя е извършвал риболов  на разрешено затова място  , извън санитарно- охранителната зона на язовир Камчия. По този начин съдът намира, че жалбоподателят не е извършил деянието което е адм. нарушение на разпоредбата на чл. 30 ал.3 т.1 от ЗРА от обективна страна и респ. не е извършил вмененото му адм. нарушение  с оглед на което съдът намира, че адм. наказващия орган не е приложил правилно материалния закон – в случая ЗРА и затова процесното наказателно постановление се явява напълно незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено изцяло .

          Жалбоподателят твърди, че  в случая за налагане на адм. наказание спрямо него следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН понеже извършеното от него адм. нарушение е маловажно и затова съдът следва да отмени обжалваното наказателно постановление след като установи маловажността на същото. Съдът намира, че следва да разгледа и направеното възражение от жалбоподателя  и дали  случая  е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН съобразно събраните по делото доказателства и дали  понеже административнонаказващия орган не е приложил същата разпоредба , въпреки , че е отчел липсата й , то съдът след като намери, че са  налице предпоставките за това , само  на това същото основание да отмени  наказателното постановление, поради издаването му в противоречие на закона.Съдът намира, че  преценката на административнонаказващия орган  за  „ маловажност „  по смисъла на чл. 28 от ЗАНН на извършеното от жалбоподателя се прави  по законосъобразност  и това същото подлежи на съдебен контрол и тъй като това – преценката дали случая е маловажен и дали това е преценено по законосъобразност от адм. наказващия орган, подлежи на съдебен контрол от страна на настоящия съд тъй като последния е инстанция  по съществото на спора . Дали случая е маловажен съдът се ръководи от нормата на чл. 9 ал.2 от НК към която препраща разпоредбата на чл. 11 от ЗАНН , като в случая тази разпоредба чл. 9 ал.2 от НК  и обстоятелствата  изключващи отговорността са приложими и към  административнонаказателния  процес. Затова същата норма- чл. 9 ал.2 от НК  е обстоятелство изключващо отговорност  вкл. и адм. наказателната по отношение на жалбоподателя. Като съобрази доказателствата по делото  настоящия съд намира, че в случая не следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН тъй като  случаят не е маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН  понеже самото адм. нарушение е формално и поради това съдът не може да прецени дали това формално съответно процесно нарушение, респ. деянието  е общественоопасно по смисъла на чл. 10 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН , тъй като в случая съобразно по естеството му не може да се преценят неговите  общественоопасни последици . В случая законът е постановил, че с осъщественото от жалбоподателя действие в определения от закона срок  е достатъчно само неговото наличие респ. извършване за да възникне съответната административнонаказателна отговорност  на жалбоподателя ,  макар да не са увредени никакви права  и съответно установения в страната правов ред , нито пък съответни конкретни права , но то по своята форма е адм. нарушение . Затова съдът намира, че въпреки , че по  делото няма никакви доказателства , че от извършеното от жалбоподателя има настъпил вредоносен резултат по отношение на който и да било правен субект в Р България и същото няма никаква обществена опасност, то с неговото формално извършване законът е постановил, че същото е адм. нарушение . Съдът намира , че  това извършено от жалбоподателя деяние не предполага настъпване на каквито и да са били вредни последици, за да е възможно тяхната липса или незначителност да обуслови приложението от настоящия съд на чл. 28 от ЗАНН по отношение на процесното наказателно постановление. Затова и в случая съдът намира, че извършеното от жалбоподателя дори да е адм. нарушение то не е маловажно по смисъла на чл. 28 от ЗАНН ако бе адм. нарушение и не може да се отмени на това искано от жалбоподателя основание посочено в жалбата му процесното наказателно постановление .

В случая съдът намира, че е установено по един несъмнен и категоричен начин , че жалбоподателят не е извършил горепосоченото адм. нарушение     за  което напълно  неправилно и незаконосъобразно на същият  жалбоподател  му е   наложено административно наказание – глоба  в  минималния  размер предвиден в 70 ал.1 от ЗРА за такова адм. нарушение , а именно –в размер на 1500 лв.  и е постановено отнемане в полза на Държавата  на основание чл. 90 ал.1 от ЗРА, поради което същото наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно следва да бъде отменено  изцяло.

                    Мотивиран от гореизложеното Карнобатският районен съд

                                          

 

Р       Е      Ш        И       :

                   

          ОТМЕНЯ  изцяло наказателно постановление № 02-30    от 06.03.2019  година  на Началник отдел Рибарство и контрол- Черно море  гр. Бургас към Главна дирекция  Рибарство и контрол  при Изпълнителна агенция по рибарство и аквакултури гр. Бургас  което  е издадено въз основа на  акт за установяване на административно нарушение № В 0008421  от 07.09.2018 г. против М.С.М.   с ЕГН ********** същият с постоянен адрес ***,   с което на същия  за твърдяно извършено от него   административно нарушение на дата 07.09.2018 година  по чл. 30 ал.3  т.1 от Закона за рибарството и аквакултурите  във връзка със Заповед № РД 09 – 98  от 26.02.2016 г. на Министъра  на земеделието и храните на основание чл. 70  ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите  му е наложено адм. наказание- глоба в минимален размер от 1500 лв.. и на основание чл. 90 ал.1 от ЗРА  е отнета в полза на Държавата на собствените на М.М.  риболовни уреди 1бр. риболовна пръчка  с монтирана на нея  машинка „ PIEMIX , като напълно незаконосъобразно.

          РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Административен съд Бургас  в 14 дневен срок, считано от съобщаването му на страните.

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: