Р
Е Ш Е
Н И Е
Номер 2361 Година 2019, 20.11.,
Град ПЛОВДИВ
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ състав
на 22.10.2019 година
в публичното заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и при присъствието на
прокурора РОСЕН КАМЕНОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ адм. дело номер 2184 по описа за 2019 година и
като обсъди:
Производство пред
първа инстанция.
Образувано е по
протест на прокурор от Окръжна прокуратура - Пловдив против чл.11 ал.8, чл.23
ал.1, чл.26 ал.2 и ал.4 и чл.27 ал.1 от Наредба №1 за поддържане и опазване на
обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията на Община
Пловдив, понастоящем Наредба на ОбС Пловдив за осигуряване на обществения ред/Наредбата/,
приета с Решение №198, взето с Протокол №10 от 28.05.2009г., изм. и доп. с
Решение №427, взето с Протокол №18 от 25.10.2012г.; изм. и доп. с Решение №498,
взето с Протокол №22 от 20.12.2012г.; изм. и доп. с Решение №366, взето с
Протокол №18 от 13.11.2014г.; изм. и доп. с Решение №60, взето с Протокол №3 от
25.02.2016г.; изм. и доп. с Решение №480, взето с Протокол №21 от 18.12. 2018г.;
изм. - Решение №2191 от 11.12.2017г. на АдмС - Пловдив по адм. д. №1495/2017г.,
потвърдено с Решение №7508 от 21.05.2019г. на ВАС по адм. д. №804/2018г., III
о.; изм. и доп. с Решение №290, взето с Протокол №15 от 17.09. 2019г. на
Общински съвет – Пловдив.
Навеждат се доводи за
незаконосъобразност на обжалваните разпоредби и се иска тяхната отмяна. В
съдебно заседание протестът се поддържа от участващия прокурор единствено и
само в частта относно разпоредбата на чл.27 ал.1 от Наредбата, която се твърди,
че противоречи на чл.33 ал.2 от Закона за защита от шума в околната среда/ЗЗШОС/
и в тази връзка се иска нейната отмяна. Претендират се направените по делото
разноски.
Ответникът по жалбата – Общински съвет/ОбС/
- Пловдив, чрез процесуалния си представител адв. Д., моли съдът да се
произнесе съобразно представените по делото доказателства.
Предмет на протестиране по настоящото дело са разпоредби на подзаконов
нормативен акт - Наредба на ОбС – Пловдив.
Що се отнася до протестираните разпоредби на чл.11 ал.8, чл.23
ал.1, чл.26 ал.2 и ал.4 от Наредбата, следва да се посочи, че протестът не се
поддържа в тази му част, а и техният текст е отменен, съответно изменен с Решение
№290, взето с Протокол №15 от 17.09.2019г. на Общински съвет – Пловдив. При това положение, то протестът в тази му част като недопустим,
следва да бъде оставен без разглеждане, а производството по делото да бъде
прекратено в тази му част.
В останалата част, протестирането на акта по съдебен ред, съгласно чл.187
ал.1 АПК не е обвързано с преклузивен срок, а съгласно чл.186 ал.2 АПК по
отношение на прокурора, подал протеста, е налице активна процесуална легитимация.
Предвид това, протестът в частта относно разпоредбата на чл.27 ал.1 от Наредбата, е процесуално ДОПУСТИМ.
От фактическа страна съдът намира за
установено следното.
По делото няма спор, че оспорената Наредба е
приета с
Решение №198, взето с Протокол №10 от 28.05.2009г., изм. и доп. с Решение №427,
взето с Протокол №18 от 25.10.2012г.; изм. и доп. с Решение №498, взето с
Протокол №22 от 20.12.2012г.; изм. и доп. с Решение №366, взето с Протокол №18
от 13.11.2014г.; изм. и доп. с Решение №60, взето с Протокол №3 от
25.02.2016г.; изм. и доп. с Решение №480, взето с Протокол №21 от 18.12.2018г.;
изм. - Решение №2191 от 11.12.2017г. на АдмС - Пловдив по адм. д. №1495/2017г.,
потвърдено с Решение №7508 от 21.05.2019г. на ВАС по адм. д. №804/2018г., III
о.; изм. и доп. с Решение №290, взето с Протокол №15 от 17.09.2019г. на Общински
съвет – Пловдив.
С Решение №198, взето
с Протокол №10/28.05.2009г. на основание чл.21 ал.2 ЗМСМА, чл.8 и чл.11 ЗНА и
чл.76 ал.3 АПК Общински съвет – Пловдив е отменил Наредба №1 за поддържане и
опазване на обществения ред, чистотата и общественото имущество на територията
на Община Пловдив, приета с Решение №156, взето с Протокол №17 от 18.05.2000г.
на Общински съвет – Пловдив и е приел Наредба за осигуряване на обществения
ред, съгласно Приложение №1, неразделна част от решението/л.18-24, л.40-43/.
Приемането на процесната Наредба е инициирано от заместник Кмет „ОРС“ на Община
Пловдив, за което последният е изготвил предложение изх.№09ПОБС63/17.03. 2009г./л.25-31/,
както и Допълнение на предложение изх.№09ПОБС63(3) от 13.03.2009г. до Председателя
на Общински съвет – Пловдив/л.32-39/. Така внесеното предложение е разгледано
от следните Постоянни комисии/ПК/: ПК Правна комисия; ПК по Финанси и бюджет;
ПК по Общинска собственост; ПК по Благоустрояване, комунални дейности и
екология; ПК по Здравеопазване, социални дейности и етнически въпроси; ПК по
Евроинтеграция, международни отношения, обществен ред и сигурност; ПК по
Градоустройство и архитектура; ПК по Младежта, децата и спорта; ПК по
Образование, наука и вероизповедание; ПК по Култура и туризъм, видно от
приложените по делото протоколи/л.44-68/. Решение №198, взето с Протокол
№10/28.05.2009г. на Общински съвет – Пловдив е обявено на 04.06.2009г. чрез интернет
страницата на Община Пловдив, чрез в-к „Марица“ и в-к „Труд“ /л.69-74/.
Последвали са промени
на Наредбата, както следва:
С Решение №427, взето
с Протокол №18 от 25.10.2012г. на основание чл.21 ал.1, т.24 и ал.2 ЗМСМА, във
връзка с чл.22 ЗЗШОС, чл.5 от Наредба №6 от 26.06.2006г. на МЗ и МОСВ, Общински
съвет – Пловдив е приел Наредба за изменение и допълнение на Наредба за
осигуряване на обществения ред/л.75, л.78-79/. Приемането на въпросната Наредба
е инициирано от заместник Кмет на Община – Пловдив, за което последният е
изготвил предложение изх. № 12ПОБС420/17.10.2012г. до Председателя на Общински
съвет – Пловдив/л.76-77/. Така внесеното предложение е разгледано от следните
Постоянни комисии /ПК/: ПК Правна комисия; ПК по Финанси и бюджет и ПК по
Обществен ред и транспорт,видно от приложените по делото протоколи/л.80-85/. Решение
№427, взето с Протокол №18 от 25.10.2012г. на Общински съвет – Пловдив е
обявено на 01.11.2012г. чрез интернет страницата на община Пловдив и чрез в-к
„Марица“/л.69-74/.
С Решение №498, взето
с Протокол №22 от 20.12.2012г. на основание чл.21 ал.1 т.13, т.23 и т.24 и ал.2 ЗМСМА, във връзка с чл.11 ЗСММ, във връзка с чл.44 ЗУЕС, във връзка с чл.8,
чл.11 ал.3 и чл.15 ал.1 ЗНА Общински съвет – Пловдив е приел Наредба за изменение
и допълнение на Наредба за осигуряване на обществения ред/л.90-91, л.95-98/.
Приемането на въпросната Наредба е инициирано от Кмета на Община – Пловдив, за
което последният е изготвил предложение изх.№12ПОБС487/17.10.2012г. до Председателя
на Общински съвет – Пловдив/л.92-94/. Така внесеното предложение е разгледано
от следните Постоянни комисии/ПК/: ПК Правна комисия; ПК по Финанси и бюджет
и ПК по Обществен ред и транспорт, видно от приложените по делото протоколи
/л.99-108/. Решение №498, взето с Протокол №22 от 20.12.2012г. на Общински
съвет – Пловдив е обявено на 27.12.2012г. чрез интернет страницата на Община –
Пловдив и чрез в-к „Марица“/л.109-111/.
Към административната
преписка е приложено писмо изх.№18ОБС267/ 04.09.2018г. от Секретар на Община
Пловдив, в което се сочи, че Проектът на Наредбата за осигуряване на
обществения ред на Община Пловдив, приета с Решение №198, взето с Протокол №10
от 28.05.2009г., както и проектите на Наредбата за изменение и допълнение на
Наредбата за осигуряване на обществения ред на Община Пловдив, приети с
Решение №427, взето с Протокол №18 от 25.10.2012г. и Решение №498, взето с
Протокол №22 от 20.12.2012г., са публикувани на интернет страницата на Община
Пловдив в сроковете съгласно разпоредбите на ЗНА. Към 04.09.2018г. обаче,
поради повреда на сървъра със сайта www.plovdiv.bg е невъзможно да се
предоставят доказателства за публикуването на проекти на нормативни актове
през 2009г. и 2012г./л.70,л.87, л.112/.
С Решение №366, взето
с Протокол №18 от 13.11.2014г. на основание чл.21 ал.1 т.23 и т.24 и ал.2 ЗМСМА,
чл.8, чл.11 ал.3, чл.15 ал.1 и чл.17 ал.1 и ал.2 ЗНА, във връзка с чл.2 ал.3 и
чл.47 ал.2 ЗАНН, във връзка с чл.186 ал.3 ИК Общински съвет – Пловдив е приел
Наредба за изменение и допълнение на Наредба за осигуряване на обществения
ред/л.115-116, л.124-125/. Приемането на въпросната Наредба е инициирано от
Кмета на Община Пловдив, за което последният е изготвил предложение изх.№14ПОБС359/03.11.2014г.
до Председателя на Общински съвет – Пловдив/л.117-118/. Така внесеното
предложение е разгледано от следните Постоянни комисии/ПК/: ПК Правна комисия;
ПК по Финанси и бюджет; ПК по Обществен ред и транспорт и ПК по Общинска собственост
и стопански дейности, видно от приложените по делото протоколи/л.126-136/.
Решение №366, взето с Протокол №18 от 13.11.2014г. на Общински съвет – Пловдив
е обявено на 19.11.2014г. чрез интернет страницата на Община Пловдив и на
20.11.2014г. чрез в-к „Марица“/л.137-139/.
От писмо
изх.№18ОБС267/04.09.2018г. от Секретар на Община Пловдив се установява, че Проектът
на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за осигуряване на
обществения ред на Община Пловдив, приета с Решение №366, взето с Протокол №18
от 13.11.2014г. е публикуван на интернет страницата на Община Пловдив -
www.plovdiv.bg /категория ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ/ на 29.10.2014г., за
което е приложена извадка от администраторския панел на сайта/л.140-142/.
С Решение №60, взето
с Протокол №3 от 25.02.2016г., на основание чл.21 ал.2 ЗМСМА, във връзка с
чл.15 ал.1 т.2 и чл.16а ал.2, чл.28 ал.2 ЗЗШОС, чл.35 ЗОБВВПИ, чл.8, чл.11
ал.3, чл.26 и чл.28 ЗНА, чл.76 ал.3 и чл.79 АПК Общински съвет – Пловдив е приел
Наредба за изменение и допълнение на Наредба за осигуряване на обществения
ред/л.143-144, л.147-148/. Приемането на въпросната Наредба е инициирано от
Кмета на Община Пловдив, за което последният е изготвил предложение изх.№16ОБС45/17.02.2016г.
до Председателя на Общински съвет – Пловдив/л.145-146/. Така внесеното
предложение е разгледано от следните Постоянни комисии/ПК/: ПК Правна комисия;
ПК по Финанси и бюджет; ПК по Екология и комунални дейности; ПК по Здравеопазване
и социални дейности; ПК по Образование и наука; ПК по Общинска собственост и
стопанска дейност; ПК по Култура, туризъм, евроинтеграция и международни
отношения; ПК по Устройство на територията и жилищна политика; ПК по Обществен
ред и транспорт и ПК по Младежки дейности и спорт, видно от приложените по
делото протоколи/л.149-173/. Решение №60, взето с Протокол №3 от 25.02.2016г. на
Общински съвет – Пловдив е обявено на 02.03.2016г. чрез интернет страницата на
Община Пловдив и чрез в-к „Марица“/л.174-177/.
От писмо
изх.№18ОБС267/04.09.2018г. от Секретар на Община Пловдив се установява, че Проектът
на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за осигуряване на
обществения ред на Община Пловдив, приета с Решение №60, взето с Протокол №3
от 25.02.2016г. е публикуван на интернет страницата на Община Пловдив -
www.plovdiv.bg /категория ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ/ на 27.01.2016г., за
което е приложена извадка от администраторския панел на сайта/л.178-180/.
С Решение №480, взето
с Протокол №21 от 18.12.2018г. на основание чл.21 ал.1 т.23 и ал.2 ЗМСМА, чл.8,
чл.11 ал.3, чл.15 ал.1, чл.26 и чл.28 ал.1 и ал.2 ЗНА и чл.26 ал.3, чл.27 ал.2 ЗАНН, Общински съвет – Пловдив е приел Наредба за изменение и допълнение на
Наредба за осигуряване на обществения ред/л.181-183/. Приемането на въпросната
Наредба е инициирано от Кмета на Община Пловдив, за което последният е
изготвил предложение изх. №18ПОБС470/12.12.2018г. до Председателя на Общински
съвет – Пловдив /л.184-198/. Така внесеното предложение е разгледано от
следните Постоянни комисии/ПК/: ПК Правна комисия; ПК по Финанси и бюджет и ПК
по Обществен ред и транспорт, видно от приложените по делото
протоколи/л.199-210/. Решение №480, взето с Протокол №21 от 18.12.2018г. на
Общински съвет – Пловдив е обявено на 21.12.2018г. чрез интернет страницата на
Община Пловдив и на 27.12.2018г. чрез в-к „Марица“/л.215-218/.
От писмо изх.№19ОБС-173/07.06.2019г.
от Секретар на Община Пловдив се установява, че Проектът на Наредба за
изменение и допълнение на Наредбата за осигуряване на обществения ред на територията
на Община Пловдив, приета с Решение №480, взето с Протокол №21 от 18.12.2018г.
е публикуван на интернет страницата на Община Пловдив - www.plovdiv.bg
/категория ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ/ на 16.11.2018г., за което е приложена
извадка от администраторския панел на сайта/л.211 и сл./.
Приложени по делото
са и копия от Решение №291/11.12.2017г., постановено по адм. дело №1495/2017г.
по описа на ПАС, Х състав, както и потвърждаващото го Решение
№7508/21.05.19г., постановено по адм. дело №804/ 2018г. по описа на ВАС, Трето
отделение, с което е отменена разпоредбата на чл.25 ал.4 от Наредбата в частта
„…или оправомощени от него длъжностни лица.“/л.240-247/.
С Решение №290, взето
с Протокол №15 от 17.09.2019г. на основание чл.21 ал.1 т.23 и ал.2, чл.22 ал.5 ЗМСМА, чл.8 ЗНА, във връзка с чл.3 ал.5, чл.16а ал.1, ал.5 и ал.6, чл.16б ал.1,
чл.22, чл.34-34а ЗЗШОС, както и чл.27 ал.1 и ал.2 ЗАНН Общински съвет – Пловдив
е приел Наредба за изменение и допълнение на Наредба за осигуряване на
обществения ред/л.539 и сл./. Приемането на въпросната Наредба е инициирано от
Кмета на Община Пловдив, за което последният е изготвил предложение изх.№19ПОБС294/11.09.2019г.
до Председателя на Общински съвет – Пловдив/л.526 и сл./. Решение №290, взето
с Протокол №15 от 17.09.2019г. на Общински съвет – Пловдив е обявено на
24.09.2019г. чрез интернет страницата на община Пловдив и на 25.09.2019г. чрез
в-к „Марица“/л.542-546/.
Проектът на Наредбата
за изменение и допълнение на Наредба за осигуряване на обществения ред на територията
на Община Пловдив, приета с Решение №290, взето с Протокол №15 от 17.09.2019г.
е публикуван на интернет страницата на Община Пловдив - www.plovdiv.bg
/категория ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕ/ на 16.08.2019г. и 16.09.2019г./л.548 и
сл./. Регистрирано е като постъпило 1 бр. предложение за допълнение на
Наредбата от инж. Борис Янчев, Началник отдел „Интеграция и управление на
качеството“ при УМБАЛ „Свети Георги“, Пловдив/л.573-574/.
Протестираната в настоящото производство
разпоредба на приетата Наредба е със следното съдържание:
чл. 27. (1) При повторно нарушение от същия
вид размерът на глобата или имуществената санкция се удвоява.
Посочено е в протеста, че тази разпоредба
противоречи на чл.33 ал.2 ЗЗШОС, където са посочени санкции за нарушения на
закона – за нарушенията, които не съставляват престъпления, физическите лица да
се наказват с глоби от 100 лева до 300 лева, а юридическите лица и еднолични
търговци да се санкционират с имуществени санкции в размер от 200 лева до 2000
лева, т.е. прието е, че местната наредба е в пряко противоречие с нормативната
регламентация от по-висок ранг, поради което стореното е в нарушение на предвидената
компетентност и е нетърпимо от правния ред.
Протестирането е съобщено чрез публикуване
на обявление в бр.65/ 16.08.2019г. на Държавен вестник и чрез поставяне на
обявление в сградата на Административен съд Пловдив.
В хода на съдебното производство не са
налице встъпили заедно с административния орган или присъединени към
оспорването страни по смисъла на чл.189 ал.2 АПК.
При така установеното
от фактическа страна, настоящият състав на Административен съд Пловдив намира
следното от правна страна.
Наредбата, която се протестира, е валиден акт,
приет съгласно установените в чл.21 ал.2 ЗМСМА правомощия на Общински съвет – Пловдив,
в пределите на неговата материална компетентност. Общинските съвети като
органи на местното самоуправление на територията на съответната община, решават
самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в
тяхната компетентност. В изпълнение на предоставените им правомощия общинските
съвети са овластени да издават нормативни актове, с които уреждат, съобразно
нормативни актове от по-висока степен, обществените отношения с местно значение
по аргумент от чл.76 ал.3 АПК, във връзка с чл.8 ЗНА и чл.21 ал.2 ЗМСМА.
Съдът констатира, че не са допуснати нарушения
на разпоредбата на чл.26 ал.2 ЗНА, приложима в настоящото производството по
препращане от чл.80 АПК, според която, преди внасянето на проект на нормативен
акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го
публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите,
съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко
14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Както вече се посочи, а и
това не е спорно между страните, по делото са приложени, както проектите на нормативния
акт, така и доказателства за публикуването му на интернет страницата на
общината. Отделно от това се установява и че всеки един от проектите съдържа и
мотиви, които налагат приемането на процесната наредба, с което е изпълнена и
целта на чл.26 ал.2 ЗНА, която е да се осигури възможност на заинтересованите
лица да упражнят своето право на участие в производството по подготовката на
актовете, засягащи законните им интереси. Все в тази насока следва да се посочи
и че по делото са приложени протоколи от заседания на Постоянните комисии,
които са разгледали предложенията за приемане, респ. изменение и допълнение на
Наредбата. Публикуването и разгласяването на проекта на акта представляват
начинът, чрез който се проявява принципът за откритост и съгласуваност,
съдържащ се в чл.26 ал.1 ЗНА. Задължение да следи за спазване на цитирания
принцип има органът, притежаващ правомощието да приеме или не дадения проект.
Дейността на органа следва да бъде съобразена също така с основните принципи на
чл.4, чл.8 и чл.12 АПК - за законност, равенство и достъпност, публичност и
прозрачност. В този смисъл административният орган успешно доказа, че при
издаването на подзаконовия нормативен акт, са спазени административнопроизводствените
правила.
Съдът констатира обаче, противоречие на протестираната разпоредба с
нормативни актове от по-висока степен. Като преценката относно тяхната законосъобразност,
следва да се извърши съобразно действащата към момента на осъществяване на
съдебния контрол нормативна уредба от по-висок ранг. Това положение произтича
от принципното начало за законосъобразност на действащата подзаконова нормативна
регламентация, както и от изричното му уреждане с чл.192а АПК/нов – ДВ, бр.77
от 2018г., в сила от 1.01.2019г./. В тази връзка следва да бъде посочено, че в
актуалната си редакция чл.33 ЗЗШОС е със следното съдържание :
чл. 33. (1) (Изм. – ДВ, бр.52 от 2019г.) За нарушенията на този закон,
които не съставляват престъпления, длъжностните лица се наказват с глоби от 200
до 700 лв.
(2) (Изм. – ДВ, бр.52 от 2019г.) За нарушенията на този закон, които
не съставляват престъпления, физическите лица се наказват с глоби от 200 до 700
лв., а на юридическите лица и на едноличните търговци се налагат имуществени
санкции в размер от 500 до 3000 лв.
(3) (Изм. – ДВ, бр.52 от 2019г.) При повторно нарушение по ал.1 и 2
физическите лица и длъжностните лица се наказват с глоби от 700 до 1500 лв., а
на юридическите лица и на едноличните търговци се налагат имуществени санкции
от 3 000 до 7 000 лв.
На следващо място, следва да бъде посочено, че съгласно разпоредбата
на чл.7 ал.2 ЗНА, Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на
отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а
чл.8 предписва, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да
урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях
обществени отношения с местно значение.
Съответно, съгласно чл.76 ал.3 АПК, Общинските съвети издават нормативни
актове, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен
обществени отношения с местно значение, която разпоредба е идентична на чл.8
ЗНА.
Съгласно чл.10 ал.1 и 2 ЗНА, приложим на основание чл.80 АПК, с един
акт следва да се уреждат обществени отношения от една и съща област, а когато
вече е издаден нормативен акт, да се уреждат с неговото изменение и допълнение,
а не с отделен акт. Недопустимо и в противоречие с чл.75 ал.2, чл.76 ал.1 и 2 АПК, идентични с разпоредбите на чл.8, чл.7 ал.2, чл.3 ал.1 и чл.2 ЗНА във
връзка с чл.80 АПК е с наредба, издадена от общински съвет, да се преуреждат
или цялостно уреждат обществени отношения, уредени с нормативен акт от
по-висока степен.
С други думи казано, общинската наредба представлява подзаконов
нормативен акт от местно значение, който има предназначение да детайлизира или
доурегулира разпоредбите на закона като нормативен акт от по-висока степен. В
този смисъл регламентацията, която дава общинската наредба, следва да уточнява
и конкретизира законовата уредба съобразно местните условия, но не може да е в
противоречие със закона, нито да преурежда по различен начин вече уредени от
закон обществени отношения.
Съдът намира, че разпоредбата на чл.27 ал.1 от Наредбата, съгласно
която при повторно нарушение от същия вид размерът на глобата или имуществената
санкция се удвоява, е приета в противоречие с материалноправните разпоредби на
ЗЗШОС. Това е така, защото това е административнонаказателна разпоредба,
която урежда размера на глобите, а административнонаказателната отговорност
се основава на няколко основни принципа, първият от които е принципът на
законоустановеност на съставите на административните нарушения.
Административнонаказателният състав на чл.27 ал.1 от Наредбата, както
вече се посочи, е за повторно нарушение от същия вид, което се наказва с удвоен
размер на глобата или имуществената санкция. На първо място не става ясно при
повторно нарушение на кои разпоредби се има предвид, а на второ, дори и да се
приеме, че повторността касае нарушенията, визирани в разпоредбата на чл.26 от
Наредбата, то същата е в противоречие с чл.33 ал.3 ЗЗШОС/в актуалната редакция/,
тъй като в чл.26 в актуалната му редакция - изм. и доп. с Решение №290, взето с
Протокол №15 от 17.09.2019г. са уредени редица нарушения, за които са
предвидени различни по размер глоби и имуществени санкция, които удвоени
надвишават определените в чл.33 ал.3 ЗЗШОС, т.напр. съгласно чл.26 ал.1 от
Наредбата за нанасяне на щети на елементите на градската среда и
инфраструктура, както и за нарушаване разпоредбите на настоящата наредба, за
които не са предвидени конкретни санкционни разпоредби, на физическите лица
се налагат глоби в размер от 100 лв. до 2000 лв., а на юридическите лица и
едноличните търговци се налагат имуществени санкции в размер от 2000 лв. до 12
000 лв. Удвоен този размер би бил глоба за физическите лица в размер от 200 до
4000 лв., съответно имуществена санкция за ЮЛ и ЕТ от 4000 лв. до 24 000
лв., който съществено се различава от предвидения размер на глобите и
имуществените санкции в чл.33 ал.3 ЗЗШОС за повторно извършено нарушение, който
е следният – за физическите лица и длъжностните лица - глоби от 700 до 1500
лв., а за юридическите лица и едноличните търговци - имуществени санкции от
3000 до 7000 лв. По идентичен начин стои въпросът и с останалите алинеи на
чл.26 от Наредбата.
Това означава,
че незаконосъобразно в наредбата е предвидено наказание глоба или имуществена
санкция в удвоен размер, което е в противоречие с правна норма от по-висок ранг
– ЗЗШОС, в чиято разпоредба на чл.33 ал.3 за повторно извършени нарушения,
които не съставляват престъпления, е предвидено физическите лица и
длъжностните лица да се наказват с глоби от 700 до 1500 лв., а юридическите
лица и едноличните търговци с имуществени санкции от 3000 до 7000 лв. Налага се
изводът, че протестираната разпоредба на чл.27 ал.1 от Наредбата следва да бъде
отменена като незаконосъобразна.
Не би било
излишно да се посочи, че съдът е правораздавателен орган и като такъв не е в
компетентността му със своите актове да извършва нормотворческа дейност или да
задължи когото и да било да изменя правни норми. Съдът притежава контролни
функции по законосъобразността на вече издадени нормативни административни
актове и те са уредени в Глава десета, раздел III от АПК. В това производство,
за разлика от оспорването на индивидуалните и общи административни актове,
съдебната инстанция е значително ограничена в контролните си правомощия, които
са установени в чл.193 АПК. В този смисъл, с решението си съдът не може да
измени или да замести отменени части от акта, нито пък да задължи
законодателния орган/в случая Общински съвет Пловдив/ да извърши определена
нормотворческа дейност. Това е и логичното законодателно решение, тъй като
обратното би означавало недопустима намеса от страна на съда в работата на
законодателната власт, тъй като всяко изменение или допълнение в наредбата
представлява нормотворческа дейност, която съгласно чл.2 ЗНА, може да бъде
извършвана само от органите, предвидени в Конституцията и в закон.
Едновременно
с това, и съобразявайки оспорения текст с действащата към момента на
осъществяване на съдебния контрол нормативна уредба от по-висок ранг - ЗЗШОС,
то съдържанието на тази законова норма следва да е точно пресъздадено и в
нормативните административни актове от местно значение, какъвто акт безспорно
е и Наредбата за осигуряване на обществения ред. В своята трайна практика, ВАС
на РБ, приема, че нормотворчеството трябва да бъде на ясен език, т.е. смисълът
на неговите разпоредби не трябва да буди съмнение, както и да е достъпен по
отношение на адресатите на съответния нормативен акт, още повече, че големият
кръг от тях са граждани, които нямат правна квалификация. От това следва, че
езикът на нормативния акт, трябва да бъде ясен и оттам достъпен за адресатите
си, за да е възможно всеки гражданин като негов адресат, когато се запознава с
него, да разбере какви са правата и задълженията, които се пораждат за него от
съответния нормативен акт като цяло, включително и от всяка правна норма/в този
смисъл са Решение №7278/18.07.2002г. по адм. д. №3920 по описа на ВАС, 5-чл.
състав, Решение №7277/18.07.2002г. по
адм. д. №3901/2002г. по описа на ВАС, 5- чл. състав и др./.
Предвид
изложеното, настоящият състав приема, че протестирания текст на чл.27 ал.1 от Наредба на ОбС
Пловдив за осигуряване на обществения ред, е приет от
Общински съвет - Пловдив в нарушение на материалната уредба от по-висока степен
и следва да бъде отменен като незаконосъобразен.
С оглед
изхода от спора, Община Пловдив следва да заплати на Окръжна прокуратура Пловдив
направените по делото разноски в размер на 20 лева за обнародване в ДВ.
На основание
чл.194 АПК настоящото съдебно решение следва да се обнародва от ответния орган
и за негова сметка по начина, по който е бил обнародван и оспореният му акт.
Ето защо и
поради мотивите, изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – VІІ състав :
Р
Е Ш И
ОТМЕНЯ по протест на прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив разпоредбата
на чл.27 ал.1
от Наредба на ОбС Пловдив за осигуряване на обществения ред, приета с Решение
№198, взето с Протокол №10 от 28.05.2009г., изм. и доп. с Решение №427, взето с
Протокол №18 от 25.10.2012г.; изм. и доп. с Решение №498, взето с Протокол №22
от 20.12.2012г.; изм. и доп. с Решение №366, взето с Протокол №18 от 13.11.2014г.;
изм. и доп. с Решение №60, взето с Протокол №3 от 25.02.2016г.; изм. и доп. с Решение
№480, взето с Протокол №21 от 18.12.2018г.; изм. - Решение №2191 от
11.12.2017г. на АдмС - Пловдив по адм. д. №1495/2017г., потвърдено с Решение
№7508 от 21.05.2019г. на ВАС по адм. д. №804/2018г., III о.; изм. и доп. с
Решение №290, взето с Протокол №15 от 17.09.2019г. на Общински съвет – Пловдив,
като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ протеста на
прокурор от Окръжна Прокуратура – Пловдив, срещу текста на чл.11 ал.8, чл.23
ал.1 и чл.26 ал.2 и ал.4 от Наредба на ОбС Пловдив за осигуряване на
обществения ред, приета с Решение №198, взето с Протокол №10 от 28.05.2009г.,
изм. и доп. с Решение №427, взето с Протокол №18 от 25.10.2012г.; изм. и доп. с
Решение №498, взето с Протокол №22 от 20.12.2012г.; изм. и доп. с Решение №366,
взето с Протокол №18 от 13.11.2014г.; изм. и доп. с Решение №60, взето с
Протокол №3 от 25.02.2016г.; изм. и доп. с Решение №480, взето с Протокол №21 от
18.12. 2018г.; изм. - Решение №2191 от 11.12.2017г. на АдмС - Пловдив по адм.
д. № 1495/ 2017г., потвърдено с Решение №7508 от 21.05.2019г. на ВАС по адм. д.
№ 804/2018г., III о.; изм. и доп. с Решение №290, взето с Протокол №15 от
17.09. 2019г. на Общински съвет – Пловдив и ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 2184/2019г. в тази му
част.
ОСЪЖДА Община –
Пловдив да заплати на Окръжна
Прокуратура – Пловдив сумата от общо 20/двадесет/ лева разноски по делото.
На основание
чл.194 АПК настоящото съдебно решение, след влизането му в сила следва да се
обнародва от Общински съвет – Пловдив за негова сметка по начина, по който е
бил обнародван и протестираният акт.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14 – дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му, а в частта, с която производството е
прекратено/с характер на определение/ подлежи на обжалване с частна жалба пред
ВАС на РБ в 7 – дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ
: 1.
2.