Решение по дело №425/2019 на Окръжен съд - Русе

Номер на акта: 343
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 14 октомври 2019 г.)
Съдия: Татяна Георгиева Черкезова
Дело: 20194500500425
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е   Ш   Е   Н   И    Е  №343

гр.Русе, 14.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Русенският окръжен съд, гражданска колегия, в открито заседание на 24 септември две хиляди и деветнадесета година,в състав:

                         Председател:  АНЕТА ГЕОРГИЕВА

                                     Членове: ТАТЯНА ЧЕРКЕЗОВА

                                                                  НИКОЛИНКА ЧОКОЕВА

при секретаря ИВАНКА ВЕНКОВА, като разгледа докладваното от съдията ЧЕРКЕЗОВА  ВГД №  425 по описа за 2019 г.,за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.258 и сл ГПК.

Н.Й.Х. е обжалвал Решението на Русенския районен съд, постановено по гр.д.№ 7345/2018г., с което е признато за установено задължението му към Община В. за сумата от 639,56 лева, получена без правно основание и представляваща сбор от изплатено над нормативно установения размер възнаграждение за общински съветник за работа в Общинския съвет за месеците април, юни, юли и ноември 2017 год., ведно със законната лихва върху главницата от 22.08.201г. до окончателното й изплащане, за изпълнението на което е издадена Заповед за изпълнение по ч.гр.д.№ 5843/2018г.по описа на РРС. Развива оплаквания за неправилност на съдебния акт и иска отмяната му, по подробно развити в жалбата съображения.

Ответникът Община В. счита жалбата за неоснователна и иска потвърждаване на първоинстанционното решение, претендира разноските за тази инстанция.

Окръжният съд, като взе предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните и обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, но разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна по делото е установено, че жалбоподателят е общински съветник в Общински съвет В. с мандат 2015 - 2019 г., и за месеците април, юни, юли и ноември 2017г. е получил над нормативно определеното  възнаграждение общо сумата от 639,56 лева.В полза на  Община В. била издадена Заповед за изпълнение по чл.410 ГПК по гр.д.№ 5843/2018г. по описа на РРС и след направено в срока по чл.414 ал.2 от ГПК писмено възражение е предявен иск за установяване на съществуването на паричното задължение.

   Основният спор по делото е относно характера на дейността на общинския съветник, дали възникналото правоотношението е трудово, съответно дали намира приложение разпоредбата на чл. 271 ал. 1 от КТ за добросъвестност при получаването на възнаграждението.

Трудовото правоотношение се характеризира като такова по непосредствено полагане на труд, при което е налице предоставяне на работната сила на едно лице в полза на друго лице в рамките на определено работно време при спазване на безопасни условия на труд за уговорено трудово възнаграждение. Това важи и в случаите на  трудово правоотношение по чл.83 от КТ, възникнало от  избор, което следва да е предвидено за заемане на платена изборна щатна длъжност и това да е изрично предвидено в закон, акт на Министерски съвет или в устав на организация. В случая ЗМСМА урежда статута на общинските съветници и в него не се съдържа разпоредба, която да определя възникване на трудово правоотношение след избора им. Нормите, които уреждат правното положение на председателя на общинския съвет, са императивни и следва да се тълкуват и прилагат стриктно, поради което липсва основание приравняването на трудово правоотношение на правоотношението с общинските съветници, а получаването на възнаграждение за изпълняваната от тях работа е предвидено в чл.34 от с.з. Общинските съветници нямат работно време и ангажиментите им се свеждат до участието им в сесиите на общинския съвет и заседанията на постоянните му комисии, а отработеното време не се зачита за трудов стаж. Тези особености характеризират работата на общинския съветник като обществена дейност, която няма постоянен характер, липсва постоянно месечно възнаграждение, а същото се определя от участието му в сесиите и  заседанията на постоянните комисии, в които участва, като се ползва от закрилата по чл. 35  ал. 1 от ЗМСМА в случаите на прекратяване по чл. 328  ал. 1, т. 2 и 4 от КТ на трудовото му правоотношение, по което работи.

В подкрепа на изложеното е и законодателната техника, използвана в ЗМСМА, в случаите, при които в резултат на местен избор съответната изборна длъжност поражда трудово правоотношение. Това се отнася до лицата, изпълняващи функциите на председател на общинския съвет и кмет, съгласно чл.26, ал.2 и чл.38, ал.7 от ЗМСМА, определящи възникналите правоотношения от избора им като трудови. Посоченото дава основание да се приеме, че правоотношението, възниквало от избора на общински съветник, не е трудово правоотношение, поради което за него са неприложими правилата, уредени в КТ. Освен изложеното, съдът намира, че в настоящия случай нормата по чл.271 от КТ не може да се приложи, тъй като размерът на възнаграждението на общинския съветник е изрично определено в чл.34 от ЗМСМА, което обстоятелство изключва възможността лицето да се позовава на добросъвестност.  Получената сума над този размер се явява недължима и подлежи на връщане съгласно чл.55, ал.1, пр.1 от ЗЗД.

По тези съображения и изложените в мотивите на обжалваното решение, към които въззивната инстанция препраща на основание чл.272 от ГПК , жалбата се явява неоснователна, решението като правилно следва да бъде потвърдено.

С оглед изхода от спора, съдът възлага в тежест на жалбоподателя направените от Община В.разноски за производството пред въззивната инстанция.

Така мотивиран и на основание чл.271 ал.1 от  ГПК, Окръжният съд

 

                                      Р   Е   Ш    И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 549/01.04.2019г., постановено по гр.д.№ 7345/2018 г. по описа на Русенския районен съд, в частта, с която е признато за установено, че Н.Й.Х.,ЕГН **********,***, БУЛСТАТ **********сумата от  639,56 лева, получена без правно основание и представляваща сбор от изплатено над нормативно установения размер възнаграждение за общински съветник за работа в Общинския съвет за месеците април, юни, юли и ноември 2017 год., ведно със законната лихва върху главницата от 22.08.201г. до окончателното й изплащане, за изпълнението на което е издадена Заповед за изпълнение по ч.гр.д.№ 5843/2018г. по описа на РРС, както и в частта за разноските.

ОСЪЖДА Н.Й.Х.,ЕГН **********,***, ДА ЗАПЛАТИ на Община В., БУЛСТАТ **********, сумата от 300 лева разноски -адвокатско възнаграждение във въззивното производство.

В частта,с която искът за установяване на задължение е отхвърлен над размера от 639,56 лева до предявения 640,34 лева, решението не е обжалвано и е влязло в сила.

Решението не подлежи на обжалване.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                          ЧЛЕНОВЕ: