Определение по дело №2543/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 444
Дата: 14 февруари 2022 г.
Съдия: Йордан Василев Димов
Дело: 20217050702543
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№……………………      2022 година

гр. Варна

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІІ СЪСТАВ в закрито заседание на четиринадесети февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН ДИМОВ

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело 2543 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по настоящото частно административно дело №2543/2021 г. е образувано по жалба на „Солвей соди“ АД, гр. Девня, Промишлена зона – юг, ЕИК 81309388, представлявана от изпълнителния директор С.Н. против прекратителен акт, обективиран в писмо с изх. №4171/21.10.2021 г. на Председателя на ДА „ДРВВЗ“. В жалбата се сочи, че се обжалва прекратителен акт от посоченото писмо, макар в него да не е изрично посочено, че подадената от дружеството до Председателя на Агенцията административна жалба се оставя без разглеждане. Сочи, че в писмото е посочен текста на чл.82, ал.1, т.2 от АПК , което означава, че възможността подадената от дружеството административна жалба инициираща вътрешноведомствен преглед – обжалване по глава VІ от АПК е преградена от изричната разпоредба на процесуалния закон, въвеждаща изключения от обхвата на административното обжалване. Сочи, че чл.82, ал.1, т.2 от АПК действително предвижда неприложимост на административния преглед за законосъобразност и целесъобразност за конкретната група актове на централни органи на изпълнителната власт, пряко подчинени на МС, каквато е и Държавната агенция „Държавен резерв и военно-временни запаси“ (ДА ДРВВЗ). Намира обаче, че жалбата на Солвей Соди не е насочена срещу индивидуален административен акт на Председателя на агенцията, а е адресирана до него като непосредствено по-горестоящ административен орган, компетентен да се произнесе по нея по реда на чл.97 от АПК. Твърди, че жалбата е насочена против даденото на дружеството задължитиелно предписание с Констативен протокол на ТД ДР – Варна при ДА ДРВВЗ вследствие на извършване на проверка възложена със Заповед №ГМ-46/27.09.2021 г. на Директора на ТД ДР – Варна за създаване от дружеството на територията на страната на запаси за извънредни ситуации от 22 217.410 тона гориво за дизелови двигатели със срок на изпълнение 29.10.2021 г. Предписанието било направено от лица провели проверка на дружеството. Намира, че това са служители с особена компетентост, като същите имат определени контролни функци. Тези контролиращи служители именно са издали обжалваното задължително предписания. Намира, че те пък от своя страна като подчинени на Председателя на ДА ДРВВЗ за издаваните от тях актове следва да бъдат контролирани от последния. Сочи, че подадената жалба не е насочена срещу директора на ТД ДР, а тъй като ясно е посочено, че това е предписанието дадено от контролиращите служители на ДА ДРВВЗ вследствие на тяхната проверка, то следва да се приеме, че се обжалват техни актове. Предвид това моли да бъде отменен акта за прекратяване на производството по обжалване по административен ред обективиран в писмо с изх. №4171/21.10.2021 г. на Председателя на ДА „ДРВВЗ“, с което е оставена без разглеждане жалбата на Солвей Соди АД против даденото му задължително предписание по Констативен протокол №ГМ-46/28.09.2021 г., съставен от комисия от служители на ТД „Държавен резерв“ І варна към ДА ДРВВЗ и да бъде върната административната преписка на Председателя на ДА ДРВВЗ за произнасяне по жалбата.

От страна на ответника – Председател на ДА ДРВВЗ е подаден отговор на жалбата, в която се заема становище, че жалбата е недопустима, а евентуално ако се приеме за допустима е неоснователна. Сочи се, че съгласно чл.5 от Закона за администрацията - според разпределението на дейностите, които извършва при подпомагане на органа на държавна власт, администрацията е обща и специализирана. Общата администрация подпомага осъществяването на правомощията на органа на държавна власт като ръководител на съответната администрация, създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и извършва техническите дейности по административното обслужване. Специализираната администрация подпомага осъществяването на правомощията на органа на държавна власт, свързани с неговата компетентност. В настоящия случай ТД ДР - гр. Варна е част от специализираната администрация на ДА ДРВВЗ, тя е териториална дирекция към Главна дирекция (ГД ДРВВЗЗ) видно и от УП на ДА ДРВВЗ. На следващо място упълномощаването на служители на ТД ДР гр. Варна да извършват проверки не означава че същите придобиват правомощията на самостоятелен орган на изпълнителната власт, така че техните действия или бездействия да подлежат на обжалване пред по-горестоящ административен орган. В този случай правилно е приложен чл. 88, ал.1, т.1 от АПК, съгласно който жалбата и протестът се оставят без разглеждане, когато са неподведомствени на по-горестоящия административен орган. Комисията издала задължителните преписания няма самостоятелна правосубектност, не е орган на изпълнителна власт, следователно издадените от нея предписания нямат характера на индивидуален административен акт и като такива не могат да бъдат и предмет на съдебно обжалване. По аргумент за противното в чл. 145, ал.2, т.2 от АПК - на съдебен контрол подлежи решението на по-горестоящия административен орган, с който е изменен или отменен индивидуалният административен акт и въпросът е решен по същество. Сочи, че в настоящия случай жалбата на „Солвей Соди“ АД не е разгледана по административен ред по същество, поради законовите разпоредби.

По същество сочи, че дадените в КП № ГМ-46/28.09.2021г. задължителни предписания са правилни с оглед издаденото Разпореждане № Р-12-179/29.04.2021 г., връчено на жалбоподателя на 05.05.2021г. (видно от обратна разписка). С цитираното Разпореждане на „Солвей Соди“ АД са определени запаси за извънредни ситуации в размер на 44 434, 819 тона котелно гориво. С издаване на посоченото Разпореждане по силата на чл.8, ал. 3, изречение второ от ЗЗНН е допуснато предварително изпълнение на индивидуалния административен акт ( Разпореждане). Подадена е от „Солвей Соди“ АД молба за спиране на предварителното изпълнение, но същата е отхвърлена от АС - Варна и от ВАС последователно с определения № 1999 от 06.08.2021 г. по адм.д, № 1183/2021 г. на Административен съд — Варна и № 9790/29.09.2021 г. на по адм. д. №8808/2021г на ВАС. Допълнително по искане на Жалбоподателя от председателя на ДА ДРВВЗ е издадено Разрешение за замяна № РЗ -12-58/07.06.2021г., с което по силата на чл. 21, ал.11 от ЗЗНН е разрешена замяната котелни горива в размер на 44 434, 819 тона в гориво за. дизелови двигатели в размер на 44 434, 819 тона. Отново по искане на Жалбоподателя от председателя на ДА ДРВВЗ е издадено Разрешение за съхраняване на запаси за извънредни ситуации в друга държава-членка на ЕС № РЕС-12-И/14.06.2021г, С цитираното Разрешение на дружеството е дадена възможност да съхранява гориво за дизелови двигатели в размер на 22 217, 410 тона на територията на Словения, представляващо 50% от определените му запаси за извънредни ситуации, съобразно чл.18, ал.1, т.2 от ЗЗНН. Дружеството било създало свои запаси за извънредни ситуации на територията на Словения. За останалата част от задължението Солвей Соди АД трябва да създаде запас на територията на РБългария и да удостовери това съгласно определените в ЗЗНН документи и ред. В изпълнение на законовите изисквания и тези на Наредба №1 от 28.07.2014 г. за проверките, извършвани от ДА ДРВВЗ по закона за запасите от нефт и нефтопродукти служители на агенцията агенцията са извършили няколко проверки на дружеството за изпълнение на задължението му за създаване на запаси, включително и проверката съдържаща процесното предписание. При извършване на проверката е спазен реда предвиден в ЗЗНН. Същата е извършена от лица, упълномощени по чл. 55 от ЗЗНН (комисия) и предписанията са в съответствие с очакваното дължимо поведение на задълженото лице - „Солвей Соди“ АД. Както е посочено в т. I от настоящото изложение издадените от Комисията задължителни предписания не са индивидуален административен акт, тъй като най-малкото с тях не се създават права и задължения, а се потвърждават вече съществуващи задължения, вменени с Разпореждане №Р-12-179/29.04.2021 г. и се търси тяхното изпълнение. Моли да бъде отхвърлена депозираната жалба.

Процесната жалба е подадена в предвидения от закона срок. Същата е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.

Не са основателни направените от жалбоподателя възражения и твърдения, че действията на служители на ДА ДРВВЗ, които осъществяват функции по контрол следва да се възприемат като отделни административни актове. „Солвей Соди“ АД е обект на задължения произтичащи от ЗЗНН за поддържане на определени запаси от горива. Във връзка с това задължение, както може да се установи от Констативен протокол №ГМ-46/27.09.2021 г. дружеството е било обект на проверка по документи и на място в „Солвей Соди“ АД, гр. Девня. В заключение протокола е дал предписание на дружеството същото да създаде на територията на страната запаси за извънредни ситуации от 22 217.410 тона гориво за дизелови двигатели, които представляват 50 процента от определените с Разпореждане №Р-12-179/29.04.2021 г. на Заместник председател на ДА ДРВВЗ 44 434.819 тона ткотелно гориво и Разрешение за замяна №РЗ-12-58/07.06.2021 г. на Председателя на ДА ДРВВЗ, гориво за дизелови двигатели. С писмо SS-813/12.10.2021 г. от страна на дружеството е подадена жалба против процесното предписание. Същата е адресирана до Председателя на ДА ДРВВЗ, като се иска отмяна на предписанието или да бъде потвърден посочения в него срок за изпълнение и да бъде изменено Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-179/29.04.2021 г.

По същество съдът намира, че упълномощаването на служители на ТД ДР гр. Варна да извършват проверки не означава че същите придобиват правомощията на самостоятелен орган на изпълнителната власт, така че техните действия или бездействия да подлежат на обжалване пред по-горестоящ административен орган. В този случай правилно е приложен от административния орган чл. 88, ал.1, т.1 от АПК, съгласно който жалбата и протестът се оставят без разглеждане, когато са неподведомствени на по-горестоящия административен орган. Комисията издала задължителните преписания няма самостоятелна правосубектност, не е орган на изпълнителна власт, следователно издадените от нея предписания нямат характера на индивидуален административен акт и като такива не могат да бъдат и предмет на съдебно обжалване. По аргумент за противното в чл. 145, ал.2, т.2 от АПК - на съдебен контрол подлежи решението на по-горестоящия административен орган, с който е изменен или отменен индивидуалният административен акт и въпросът е решен по същество. Сочи, че в настоящия случай жалбата на „Солвей Соди“ АД не е разгледана по административен ред по същество, поради законовите разпоредби.

Предвид изложеното подадената жалба против прекратителен акт, обективиран в писмо с изх. №4171/21.10.2021 г. на Председателя на ДА „ДРВВЗ“ следва да бъде оставена без разглеждане, а производството прекратено.

С оглед гореизложеното съдът,

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Солвей соди“ АД, гр. Девня, Промишлена зона – юг, ЕИК 81309388, представлявана от изпълнителния директор С.Н. против прекратителен акт, обективиран в писмо с изх. №4171/21.10.2021 г. на Председателя на ДА „ДРВВЗ“.

ПРЕКРАТЯВА производството по настоящото ч. гр. д. №2543 по описа на Административен съд - Варна за 2021 г.

Настоящото определение подлежи на обжалване 7-дневен срок от узнаването чрез Административен съд Варна пред Върховен административен съд.

 

 

                                                       СЪДИЯ: