Р Е Ш Е Н И Е
№ 63 / 09.03.2021
г., гр. Добрич
В И М
Е Т О Н А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – Добрич, V състав, в публичното заседание на десети февруари
през две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
при
секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм.
дело № 620/2020 г. на Административен съд – Добрич, за да се
произнесе, взе предвид:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на община Добричка
против дадени предписания с Протокол от 15.10.2020 г.от проверка на състоянието
и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към
нея, издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на
Областен управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите.
С процесния протокол в т.ІV от същия са направени предписания, които следва да
бъдат изпълнени от община Добричка в срок до 31.03.2021 г.
В
жалбата се навеждат доводи, че предписанията, посочени в т.ІV от протокола от
15.10.2020 г. са издадени извън правомощията и задълженията на комисията по
чл.138а, ал.3 от ЗВ, както и при съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, поради което и се моли за тяхната
отмяна. Излагат се съображения, че язовир „Златия І“ е сух и като имот
31067.16.7 с НТП Язовир е отдаден под наем за земеделско ползване. Сочи се, че
язовира е трайно сух и е изведен от експлоатация чрез пробив на язовирната
стена в резултат на изпълнение на Акт за възлагане рег. №ОЦ-1 от 02.02.2015 г.
и №ОЦ-2 от 03.02.2015 г. на директора на РД ПБЗН Добрич. Твърди се, че язовира
не се експлоатира като водностопанско съоръжение от около тридесет години. Релевират се доводи, че в протокола липсват
мотиви по отношение на направеното предписание. Позовава се и на изготвена комплексна
оценка от правоспособен инженер и на решение на експертен съвет, където е
прието предложение за ликвидация на язовира. Твърди се, че направените
задължителни предписания указват действия, които общината следва да предприеме
и които биха ангажирали значителен финансов ресурс. Моли, да се отмени така
посочените предписания с Протокола от 15.10.2020 г.
В
с.з., жалбоподателят не се представлява.
Ответникът
по жалбата, чрез своя процесуален представител юриск. З., счита жалбата за
недопустима, като излага съображения в тази насока. Моли, производството по
делото да бъде прекратено и претендира присъждането на съдебно-деловодни
разноски.
Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания,
изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на
разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната
проверка, административният съд, приема за установено от
фактическа страна следното:
Със
Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г., съгласно своите правомощия, Областния
управител на област Добрич е назначил комисия в състав от 10 души, с
председател – зам. Областния управител на област Добрич, която комисия следва
да извърши 1. проверка на състоянието на речните корита извън населените места на
област Добрич, участъци и съоръжения ….; 2. Извърши проверка на потенциално
опасните водни обекти на територията на областта; 3. Да бъде извършена
класификация на язовирите по степен на потенциална опасност, съгл. Наредба за
условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на
язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за
техническото им състояние. Посочен е и срока на проверката.
На
26.09.2020 г. е изготвен протокол от работата на Експертния технически съвет,
назначен със Заповед №903/04.09.2017 г. на кмета на община Добрич, като на този
съвет са обсъдени и одобрени изготвените комплексни оценки и анализи на
техническото състояние на язовирите в общината. За всеки един от язовирите са
приети решения на ЕТС.
След
извършване на проверка на язовирите, комисията, назначена от Областния
управител на област Добрич е изготвила Доклад, относно извършена проверка на
състоянието на речните корита, водосборни дерета извън населени места и
проблемни участъци по тях и потенциално опасните водни обекти на територията на
областта от дата 13.11.2020 г., което е изпратен на областния управител.
Същият
доклад от извършената проверка е изпратен на 19.11.2020 г. и на кмета на община
Добричка, като няма данни кога е получен в общината. От процесния доклад става
ясно и за изготвения на 15.10.2020 г. Протокол от проверка на състоянието и
създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея
/предмет на оспорване в настоящото производство/.
С
Протокола от 15.10.2020 г., комисията е описала извършената проверка на язовир
Златия 1, като в тази връзка е и дала предписания за изпълнение. В същия в
раздел ІІІ е посочено, че в момента на проверката язовира е трайно сух, същият
е отдаден под наем като нива и се обработва; не са установени разливи и залети
прилежащи земи; през 2015 г. при изпускане на големи водни количества от яз.
Одринци, яз. Златия 1 се завирява, поради което е извършено прокопаване на
язовирната стена с цел оттичане на акумулираните водни маси, които първоначално
постъпват в яз Златия 2, а от там по поречието на р. Суха. Язовирът е построен
през 1965 година. Към протокола е приложен и Приложение №1 – класифициране по
степен на потенциална опасност, съгл. чл.141б от ЗВ за язовир Златия 1. В същото
приложение е посочено заключение: Язовир Златия, област Добрич, общ. Добричка,
собственост на община Добричка е с трета степен на потенциална опасност.
По
делото като доказателство е представен диск, в който се съдържа Комплексна
оценка на техническото състояния на яз. Златия 1
При така установената
фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни
изводи:
Относно допустимостта на жалбата: настоящият съдебен
състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане, поради следното:
Направеното волеизявление в даденото „предписание“ е с властнически характер и
създава конкретно задължение за адресата. Така формулираната разпоредителна
част на протокола в частта предписания изисква конкретно поведение от
собственика на имота и не предполага издаване на последващ акт. Оспореното
предписание представлява индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 АПК
във връзка с чл. чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ и подлежи на съдебен контрол
/адм.дело №1319/21 г. по описа на ВАС/. Поради което жалбата е допустима, като
подадена срещу ИАА и в срок. Видно от писмо вх. №6124/20.11.2020 г. в община
Добричка е постъпило писмо от областния управител, с което се уведомява кмета
на общината за извършената проверка. Жалбата е подадена на 04.12.2020 г., т.е.
в законоустановения 14-дневен срок.
Оспорващият е лице, което има правен интерес от
оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават
задължения.
Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК
съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основание по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен
орган и в установената форма, спазени ли са административно - производствените
правила и материално - правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е
актът с целта на закона.
Оспореният прокотол е издаден от компетентен орган – Комисията по чл.138а, ал.3
от Закона за водите, в предвидената от закона форма, в съответстие с
процесуалните правила, но при нарушение на материалния закон.
Предмет на обжалване е Протокол от Проверка на състоянието и
създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към
нея, в частта на т.ІV Предписания от дата 15.10.2020 г. издаден от Комисия с
председател Красимир Николов – Зам. Областен управител и членове, назначена със
Заповед на Областния управител на област Добрич. В раздел ІV са дадени следните
предписания по т.1 техническа документация: да се представи в ДАМТН актуализирана
инструкция за експлоатация на язовира; актуализирана програма за технически
контрол на язовира; ; да се представи в ДАМТН геодезическо заснемане на
язовира; анализ за проводимостта на приливника спрямо възможностите му за
провеждане на висока вълна; характеристични криви за залетите площи и
завирените обеми на водохранилището; да се представи в ДАМТН инвестиционен
проект – заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ; да се
представи в ДАМТН одобрен проект на възстановяване на язовирната стена и
съоръженията към нея; т.2 – да се почисти растителността по воден откос; да се
почисти растителността по въздушен откос; да се монтира нивомерна рейка. За
всяко предписание като срок е определен 31.03.2021 г.
За
процесния язовир има съставен Акт за публична общинска собственост №
563/29.04.1998 г.
Съгл.
чл.112 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и
безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние /Наредбата/, областния
управител със заповед назначава комисия за извършване на проверка за годността
за безопасна експлоатация на язовирите, съгл. чл.138а, ал.3-6 ЗВ. В следващите
членове от наредбата са определени правомощията на комисията. В целия раздел І
се говори, че комисията извършва проверка на готовността за безопасна
експлоатация на язовирите, т.е. съдът намира, че проверка следва да бъде
извършена на язовири, които са в експлоатация и функционират.
Видно
от всички събрани доказателства по делото, както и от изготвеният през 2017 г.
Анализ за техническото и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на
язовирната стена на язовир „Златия 1“ и съоръжения към нея /диск приложен в
кориците на делото/ се установява, че язовирът е трайно сух, отдаден е под наем
като нива, която се обработва. В посочения анализ, направен по възлагане на
община Добричка и изготвен от инж. Лиляна Карафизиева, също е посочено, че
язовирът не се използва за напояване, защото овощните градини, за които е изграден
са изкоренени. Изградената помпена станция не е възможно да работи, тъй като не
може да се осъществи водовземане. Смукателната шахта е суха, на кота над
водното ниво в реката. Според специалиста като заключение е прието, че
язовирната стена е стабилна. Съоръженията към нея /преливник, входна и изходна
шахти на основния изпусквател/ са за основен ремонт, стойността на който е
значителен. Тъй като няма интерес към напояване, се предлага язовира да бъде
изведен от експлоатация.
През
2018 г. е направен опит да стартира процедура по ликвидация на процесния
язовир, няма данни какво се е случило, но така или иначе към момента, „Златия
1“ е изведен от експлоатация, но не е
ликвидиран. Независимо от това и с оглед направената експертна оценка,
настоящият съдебен състав намира, че така направените предписания могат да касаят
един работещ язовир, а не язовир, който не може да изпълнява функциите си на
язовир. Поради което и е абсолютно излишно да се дават, посочените в т.1 от
раздел ІV Предписания. Относно посоченото в т.2 предписание- да се монтира
нивомерна рейка, съдът счита, че същото е най-малкото нецелесъобразно, при
положение, че нивомерната рейка като съоръжение измерва нивото на водата в
язовира, а в този язовир е „трайно сух“, какво ще измерва това съоръжение?
Всички
дадени предписания биха ангажирали и значителен финансов ресурс, който не е
предвиден в бюджета на общината за 2021 г. и няма как реално да бъдат изпълнени
тези предписания до 31.03.2021 г. Житейски необосновано е да се настоява да се
извършват определени действия, които биха били относими, ако язовирът се
експлоатира, и именно за неговата безопасна експлоатация, а не за язовир, които
е изведен от експлоатация.
В
съвкупността си, изложеното обуславя извод за основателност на жалбата, респ.
за незаконосъобразност на обжалваното предписание, посочено в Протокол от
проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна
стена и съоръженията към нея, поради което същото следва да се отмени.
На
основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Добрич
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ по
жалба на община Добричка Протокол от 15.10.2020 г. от проверка на
състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и
съоръжения към нея за язовир Златия 1, в частта на раздел ІV Предписания, издаден от Комисия, назначена със Заповед
№РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн.
чл.138а, ал.3 от Закона за водите.
Решението
подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: