Решение по дело №620/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 63
Дата: 9 март 2021 г. (в сила от 11 ноември 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700620
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 63 / 09.03.2021 г., гр. Добрич

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Добрич,  V състав, в публичното заседание на десети февруари през две хиляди  двадесет и първа година, в състав:

                                                   СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА, като разгледа докладваното от съдия МИЛЕВА адм. дело № 620/2020 г. на Административен съд – Добрич, за да се произнесе, взе предвид:

 Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 Образувано е по жалба на община Добричка против дадени предписания с Протокол от 15.10.2020 г.от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея, издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите. С процесния протокол в т.ІV от същия са направени предписания, които следва да бъдат изпълнени от община Добричка в срок до 31.03.2021 г.

В жалбата се навеждат доводи, че предписанията, посочени в т.ІV от протокола от 15.10.2020 г. са издадени извън правомощията и задълженията на комисията по чл.138а, ал.3 от ЗВ, както и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което и се моли за тяхната отмяна. Излагат се съображения, че язовир „Златия І“ е сух и като имот 31067.16.7 с НТП Язовир е отдаден под наем за земеделско ползване. Сочи се, че язовира е трайно сух и е изведен от експлоатация чрез пробив на язовирната стена в резултат на изпълнение на Акт за възлагане рег. №ОЦ-1 от 02.02.2015 г. и №ОЦ-2 от 03.02.2015 г. на директора на РД ПБЗН Добрич. Твърди се, че язовира не се експлоатира като водностопанско съоръжение от около тридесет години.  Релевират се доводи, че в протокола липсват мотиви по отношение на направеното предписание. Позовава се и на изготвена комплексна оценка от правоспособен инженер и на решение на експертен съвет, където е прието предложение за ликвидация на язовира. Твърди се, че направените задължителни предписания указват действия, които общината следва да предприеме и които биха ангажирали значителен финансов ресурс. Моли, да се отмени така посочените предписания с Протокола от 15.10.2020 г.

В с.з., жалбоподателят не се представлява.

Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител юриск. З., счита жалбата за недопустима, като излага съображения в тази насока. Моли, производството по делото да бъде прекратено и претендира присъждането на съдебно-деловодни разноски.

Съобразявайки посочените от жалбоподателя основания, изразените становища на страните и фактите, изведени от събраните по делото доказателства, както и с оглед на разпоредбата на чл. 168 от АПК, определяща обхвата на съдебната проверка, административният съд, приема за установено от фактическа  страна следното:

Със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г., съгласно своите правомощия, Областния управител на област Добрич е назначил комисия в състав от 10 души, с председател – зам. Областния управител на област Добрич, която комисия следва да извърши 1. проверка на състоянието на речните корита извън населените места на област Добрич, участъци и съоръжения ….; 2. Извърши проверка на потенциално опасните водни обекти на територията на областта; 3. Да бъде извършена класификация на язовирите по степен на потенциална опасност, съгл. Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и осъществяването на контрол за техническото им състояние. Посочен е и срока на проверката.

На 26.09.2020 г. е изготвен протокол от работата на Експертния технически съвет, назначен със Заповед №903/04.09.2017 г. на кмета на община Добрич, като на този съвет са обсъдени и одобрени изготвените комплексни оценки и анализи на техническото състояние на язовирите в общината. За всеки един от язовирите са приети решения на ЕТС.

След извършване на проверка на язовирите, комисията, назначена от Областния управител на област Добрич е изготвила Доклад, относно извършена проверка на състоянието на речните корита, водосборни дерета извън населени места и проблемни участъци по тях и потенциално опасните водни обекти на територията на областта от дата 13.11.2020 г., което е изпратен на областния управител.

Същият доклад от извършената проверка е изпратен на 19.11.2020 г. и на кмета на община Добричка, като няма данни кога е получен в общината. От процесния доклад става ясно и за изготвения на 15.10.2020 г. Протокол от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея /предмет на оспорване в настоящото производство/.

С Протокола от 15.10.2020 г., комисията е описала извършената проверка на язовир Златия 1, като в тази връзка е и дала предписания за изпълнение. В същия в раздел ІІІ е посочено, че в момента на проверката язовира е трайно сух, същият е отдаден под наем като нива и се обработва; не са установени разливи и залети прилежащи земи; през 2015 г. при изпускане на големи водни количества от яз. Одринци, яз. Златия 1 се завирява, поради което е извършено прокопаване на язовирната стена с цел оттичане на акумулираните водни маси, които първоначално постъпват в яз Златия 2, а от там по поречието на р. Суха. Язовирът е построен през 1965 година. Към протокола е приложен и Приложение №1 – класифициране по степен на потенциална опасност, съгл. чл.141б от ЗВ за язовир Златия 1. В същото приложение е посочено заключение: Язовир Златия, област Добрич, общ. Добричка, собственост на община Добричка е с трета степен на потенциална опасност.

По делото като доказателство е представен диск, в който се съдържа Комплексна оценка на техническото състояния на яз. Златия 1

При така установената фактическа обстановка Административен съд - Добрич направи следните правни изводи:

Относно допустимостта на жалбата: настоящият съдебен състав намира, че жалбата е допустима за разглеждане, поради следното: Направеното волеизявление в даденото „предписание“ е с властнически характер и създава конкретно задължение за адресата. Така формулираната разпоредителна част на протокола в частта предписания изисква конкретно поведение от собственика на имота и не предполага издаване на последващ акт. Оспореното предписание представлява индивидуален административен акт по чл.21, ал.1 АПК във връзка с чл. чл.138а, ал.3, т.5 от ЗВ и подлежи на съдебен контрол /адм.дело №1319/21 г. по описа на ВАС/. Поради което жалбата е допустима, като подадена срещу ИАА и в срок. Видно от писмо вх. №6124/20.11.2020 г. в община Добричка е постъпило писмо от областния управител, с което се уведомява кмета на общината за извършената проверка. Жалбата е подадена на 04.12.2020 г., т.е. в законоустановения 14-дневен срок.

Оспорващият е лице, което има правен интерес от оспорването, доколкото е адресат на оспорения акт и с него му се създават задължения.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.

Съгласно чл. 168, ал. 1 от АПК съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основание по чл. 146 АПК, а именно: дали актът е издаден от компетентен административен орган и в установената форма, спазени ли са административно - производствените правила и материално - правните разпоредби по издаването му, съобразен ли е актът с целта на закона.

Оспореният прокотол е издаден от компетентен орган – Комисията по чл.138а, ал.3 от Закона за водите, в предвидената от закона форма, в съответстие с процесуалните правила, но при нарушение на материалния закон.

Предмет на обжалване е Протокол от Проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея, в частта на т.ІV Предписания от дата 15.10.2020 г. издаден от Комисия с председател Красимир Николов – Зам. Областен управител и членове, назначена със Заповед на Областния управител на област Добрич. В раздел ІV са дадени следните предписания по т.1 техническа документация: да се представи в ДАМТН актуализирана инструкция за експлоатация на язовира; актуализирана програма за технически контрол на язовира; ; да се представи в ДАМТН геодезическо заснемане на язовира; анализ за проводимостта на приливника спрямо възможностите му за провеждане на висока вълна; характеристични криви за залетите площи и завирените обеми на водохранилището; да се представи в ДАМТН инвестиционен проект – заснемане, който да бъде одобрен по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ; да се представи в ДАМТН одобрен проект на възстановяване на язовирната стена и съоръженията към нея; т.2 – да се почисти растителността по воден откос; да се почисти растителността по въздушен откос; да се монтира нивомерна рейка. За всяко предписание като срок е определен 31.03.2021 г.

За процесния язовир има съставен Акт за публична общинска собственост № 563/29.04.1998 г.

Съгл. чл.112 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние /Наредбата/, областния управител със заповед назначава комисия за извършване на проверка за годността за безопасна експлоатация на язовирите, съгл. чл.138а, ал.3-6 ЗВ. В следващите членове от наредбата са определени правомощията на комисията. В целия раздел І се говори, че комисията извършва проверка на готовността за безопасна експлоатация на язовирите, т.е. съдът намира, че проверка следва да бъде извършена на язовири, които са в експлоатация и функционират.

Видно от всички събрани доказателства по делото, както и от изготвеният през 2017 г. Анализ за техническото и експлоатационно състояние и оценка на сигурността на язовирната стена на язовир „Златия 1“ и съоръжения към нея /диск приложен в кориците на делото/ се установява, че язовирът е трайно сух, отдаден е под наем като нива, която се обработва. В посочения анализ, направен по възлагане на община Добричка и изготвен от инж. Лиляна Карафизиева, също е посочено, че язовирът не се използва за напояване, защото овощните градини, за които е изграден са изкоренени. Изградената помпена станция не е възможно да работи, тъй като не може да се осъществи водовземане. Смукателната шахта е суха, на кота над водното ниво в реката. Според специалиста като заключение е прието, че язовирната стена е стабилна. Съоръженията към нея /преливник, входна и изходна шахти на основния изпусквател/ са за основен ремонт, стойността на който е значителен. Тъй като няма интерес към напояване, се предлага язовира да бъде изведен от експлоатация.

 

 

През 2018 г. е направен опит да стартира процедура по ликвидация на процесния язовир, няма данни какво се е случило, но така или иначе към момента, „Златия 1“  е изведен от експлоатация, но не е ликвидиран. Независимо от това и с оглед направената експертна оценка, настоящият съдебен състав намира, че така направените предписания могат да касаят един работещ язовир, а не язовир, който не може да изпълнява функциите си на язовир. Поради което и е абсолютно излишно да се дават, посочените в т.1 от раздел ІV Предписания. Относно посоченото в т.2 предписание- да се монтира нивомерна рейка, съдът счита, че същото е най-малкото нецелесъобразно, при положение, че нивомерната рейка като съоръжение измерва нивото на водата в язовира, а в този язовир е „трайно сух“, какво ще измерва това съоръжение?

Всички дадени предписания биха ангажирали и значителен финансов ресурс, който не е предвиден в бюджета на общината за 2021 г. и няма как реално да бъдат изпълнени тези предписания до 31.03.2021 г. Житейски необосновано е да се настоява да се извършват определени действия, които биха били относими, ако язовирът се експлоатира, и именно за неговата безопасна експлоатация, а не за язовир, които е изведен от експлоатация.

В съвкупността си, изложеното обуславя извод за основателност на жалбата, респ. за незаконосъобразност на обжалваното предписание, посочено в Протокол от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръженията към нея, поради което същото следва да се отмени.

На основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, Административен съд – Добрич

 

 Р  Е  Ш  И :

 

 ОТМЕНЯ по жалба на община Добричка   Протокол от 15.10.2020 г. от проверка на състоянието и създадената организация за експлоатация на язовирна стена и съоръжения към нея за язовир Златия 1, в частта на раздел ІV Предписания,  издаден от Комисия, назначена със Заповед №РкД-22-19 от 23.09.2020 г. на Областен управител на област Добрич на осн. чл.138а, ал.3 от Закона за водите.

 Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                               СЪДИЯ: