А.н.д. № 1158 / 2019 год. на ХРС
МОТИВИ:
Обвинението
срещу подсъдимия Н.А.А. ЕГН ********** *** е
повдигнато за това, че на 12.05.2019г., в гр.Хасково, управлявал моторно
превозно средство –електрически мотопед марка „Telstar
EM BB“ с рама №119522018082009, което не е регистрирано по надлежния ред– престъпление по чл.345 ал.2 вр.ал.1 от НК.
В
съдебно заседание Районна прокуратура – гр.Хасково редовно уведомени, не се
явяват, не изпращат представител и не вземат становище.
Подсъдимият Н.А. редовно уведомен, се явява и
се признава за виновен. Съгласен е с фактическата обстановка, изложена в
постановлението по чл.78а от НК.
Съдът, след като прецени събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от
фактическа страна, отразеното в обстоятелствената част на Постановлението по
чл.78а от НК, а именно :
Подсъдимият Н.А.А. е правоспособен водач на МПС и притежава Свидетелство за
управление на моторно превозно средство, видно от справка на сектор „Пътна
полиция" при ОД МВР-Хасково. Същият бил наказван многократно по
административен ред за извършени от него административни нарушения по ЗДвП.
От 19.03.2019г. Н.А.А. ползвал моторно превозно средство - електрически мотопед марка "******"
с рама № 119522018082009. Според справката на сектор „Пътна полиция" при
ОД МВР - Хасково този електрически мотопед марка "******" с рама №
119522018082009 не бил регистриран по надлежния ред на територията на Р.България.
Подсъдимият управлявал мотопеда без
поставени регистрационни табели.
На 12.05.2019г., около 21.00 часа, Н.А.А., управлявайки електрическия мотопед марка "******"
с рама № 119522018082009, се движел по бул. „Васил Левски", до блок 26, в
посока ж.к. „Орфей" в гр.Хасково.
Същевременно св.С.Т.Т.и св.Х.Г.Х.- полицейски служители при РУ - Хасково,
изпълнявали служебните си задължения на територията на гр.Хасково, в този район.
Полицейските служители забелязали движещия се електрически мотопед марка "******"
с рама № 119522018082009, управляван от Н.А.А..
Подсъдимият бил спрян и му била
извършена полицейска проверка, в хода на която се установило, че Н.А.А. управлява мотопеда след употреба на алкохол и без същия
да е регистриран по надлежния ред / без регистрационни табели/.
Подсъдимият
оказал пълно съдействие.
За
установените административни нарушения по чл.5 ал.3 т.1 и чл.140 ал.1 от ЗДвП –
за това, че управлявал мотопед марка "******" с рама №
119522018082009, който не е регистриран по надлежния ред, на Н.А.А. бил съставен Акт серия АА № 066623/12.05.2019г. от св.В.Д.Г.,
който Н.А. подписал без възражения.
От изготвената авто-техническа
експертиза става ясно, че моторното превозно средство с рама №119522018082009 е
категория AM (Lie) и представлява леко двуколесно моторно превозно средство, подкатегория
Lie (двуколесен мотопед), задвижван
от електрически двигател /чл.149 ал.1 от ЗДвП и чл.4 от Регламент (ЕС) №
168/2013г./.
Процесното
моторно превозно средство е фабрично произведено /заводско изпълнение/, внос от
Китай.
Подсъдимият Н.А.А. не е осъждан, няма криминални регистрации и не е бил освобождаван
по чл.78а от НК.
При така установената фактическа
обстановка съдът намира от правна страна следното:
Подсъдимият Н.А.А. ЕГН ********** *** е осъществил от обективна и
субективна страна престъпния състав на чл.345 ал.2 вр.ал.1
от НК, като на 12.05.2019г., в гр.Хасково, управлявал моторно превозно средство
–електрически мотопед марка „********“ с рама №119522018082009, което не е
регистрирано по надлежния ред.
Деянието е било извършено от
подсъдимия при условията на пряк умисъл – подсъдимият е съзнавал обществено
опасния му характер, предвиждал е настъпването на престъпния резултат и е искал
именно настъпването на обществено опасните му последици.
По отношение на това моторно превозно
средство (и всички други МПС) разпоредбата на чл.140 ал.1 от Закона за движение
по пътищата (ЗДвП) въвежда задължение спрямо водачите на МПС да управляват
същите по пътната мрежа на страната само след като същите бъдат регистрирани и
при тази регистрация им се поставят табели с регистрационен номер на
определените за това места (неизпълнението на това задължение е инкриминирано в
нормата на чл.345 ал.2 вр.ал.1 от НК).
А съгласно разпоредбата на чл.143 ал.1
от ЗДвП, пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик
по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство,
като съгласно чл.3 ал.1 от Наредба №1-45 от 24.03.2000г. за регистриране,
отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства
и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства, моторните превозни средства и ремаркетата се
регистрират в 14-дневен срок от придобиване на собствеността или оформянето на
вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган.
Тоест законът въвежда два юридически
факта, при настъпването на които възниква задължение за регистрация на МПС, а
от друга страна въвежда забрана за управление на МПС по пътищата в страната,
без същото да е регистрирано, съгласно изискванията на ЗДвП.
Съдът
определи наказанието на подсъдимия Н.А. при условията на чл.78а ал.1 НК, тъй
като са налице предпоставките за това – подсъдимият не е осъждан, не е
освобождаван по чл.78а от НК, няма имуществени вреди и за деянието по чл.345
ал.2 вр.ал.1 от НК се предвижда наказание в пределите
на 78а ал.1 от НК.
При определяне на размера на наказанието
„глоба“ съдът взе в предвид като смекчаващи отговорността обстоятелства добрите
характеристични данни на подсъдимия, пенсионната възраст, липсата на криминални
регистрации, признанията за вината и пълните
обяснения за извършеното по време и място. Така съдът определи глобата на минималния
размер – а именно 1 000 лв., при пълен превес на смекчаващите вината
обстоятелства.
Така мотивиран съдът постанови решението си.
Районен съдия: /п/ не се чете
Вярно с оригинала!
Секретар: В.А.