Решение по дело №1014/2019 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 829
Дата: 22 ноември 2019 г. (в сила от 23 декември 2019 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20197150701014
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 829/22.11.2019г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Пазарджик, VІ-ти състав, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти октомври, две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Тодорка Стойнова и с участието на прокурор Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 1014 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 1, ал. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Делото е образувано по искова молба и нейно допълнение, подадени от В.Я.В., с ЕГН **********, чрез адвокат М.,***. Искането е да бъде осъдена община Панагюрище да заплати 100 лева, като обезщетение за претърпени имуществени вреди – платено адвокатско възнаграждение за осъществено процесуално представителство по АНД № 32/2019г. по описа на Районен съд Панагюрище(потвърдено с решение № 475/08.07.2019г. по АНД № 466/2019г. на Административен съд Пазарджик), с което е отменено като незаконосъобразно наказателно постановление, издадено от кмета на община Панагюрище, ведно със законна лихва върху тази сума, считано от датата на исковата молба до нейното окончателно изплащане. В съдебно заседание ищецът се представлява от процесуалния си представител адв. М., който поддържа иска. Претендира и сторените разноски по делото, съгласно представен списък.

Ответникът – община Панагюрище, представлявана от своя кмет, в писмено становище оспорва изцяло иска, заявява становище за неговата неоснователност. Прави се възражение за прекомерност на претенцията за разноски в настоящото производство.

Прокурорът при Окръжна прокуратура – Пазарджик намира иска за основателен и предлага да бъде уважен. Счита, че с оглед представените писмени доказателства искът се явява доказан, както по основание, така и по размер.

Административен съд – Пазарджик, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата на страните, приема за установено следното:

С Наказателно постановление НП № 361/31.12.2018 г. на кмета на община Панагюрище е наложено административно наказание глоба в размер на 200 лева за извършено административно нарушение по чл. 6, ал. 2 от Наредба № 1 за поддържане и опазване на обществения ред и общественото имущество на територията на община Панагюрище. Наказателното постановление е обжалвано пред Районен съд Панагюрище, като е образувано АНД № 32/2019г. С решение № 31 от 29.03.2019 г., постановено по АНД № 32/2019 г., Районен съд Панагюрище е отменил като незаконосъобразно НП № 361/31.12.2018 г. на кмета на община Панагюрище. Решението е оспорено пред Административен съд Пазарджик, който с Решение № 475/08.07.2019г. по КАНД № 466/2019г. е оставил в сила решението на първата контролна съдебна инстанция. В производството по АНД № 32/2019г. на Районен съд Панагюрище В.В. е представляван от адвокат М., който е осъществил защита в проведеното съдебно заседание, както е представял и писмено становище по същото това дело. По делото е представен и приет договор за правна защита и съдействие (л.10 от НАХД № 32/2019), между В.В. и адвокат П.М.. В договора е записано, че В.В. е заплатил в брой 100 лева, на адвокат П.М. за защита и представителство в производството пред районния съд.

При така установеното от фактическа страна, настоящият съдебен състав прави следните правни изводи:

Искът е допустим. Изпълнено е условието на чл. 204, ал. 1 от АПК – искът е подаден от лице с надлежна процесуална легитимация и е насочен против надлежния ответник.

Съгласно чл. 204, ал. 1 от АПК, за да бъде допустим, искът по чл. 203 от АПК, във връзка с чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо да е предявен след отмяна на административния акт по съответния ред. Претендират се имуществени вреди от отменено наказателно постановление, издадено от кмет на община Панагюрище. Дейността по административното наказване, съгласно Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и I и II колегия на ВАС, независимо от правораздавателния й характер, е административна дейност, тъй като се осъществява от административни по своя вид органи, извършва се по административен ред и чрез упражняване на властнически метод, като определящо в случая е обстоятелството, че това е властнически акт, издаван от административен орган по повод възложени му от закона правомощия, и по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. В случая се установява, че наказателното постановление е отменено от районния съд с влязло в сила съдебно решение, тоест предявеният иск се явява допустим за разглеждане от настоящия административен съд по реда на чл. 203 и следващите от АПК, във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Административен съд Пазарджик счита иска за основателен поради следното:

Предявеният иск за обезщетение е с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, която разпоредба въвежда отговорност за държавата и общините за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност, като предвижда исковете да се разглеждат по реда на АПК. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ, държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

За да възникне право на обезщетение в настоящото производство, е необходимо да са налице едновременно няколко предпоставки: 1) незаконосъобразен акт, действие или бездействие на администрацията, отменен по съответния ред; 2) вреда от този акт, действие или бездействие на администрацията; 3) причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.

Доказателствената тежест за установяване наличието на всичките три предпоставки се носи от ищеца, търсещ обезщетение за претърпените имуществени вреди. Имуществената вреда е разликата между имуществото на ищеца след засягане на благото му и това, което би имал, ако нямаше такова засягане, като претърпените загуби се изразяват в намаляване стойността на неговото имущество.

Съобразно мотивите на т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. на ОСГК на ВКС и I и II колегия на ВАС, Административен съд – Пазарджик приема, че издаването на НП № 361/31.12.2018 г. на кмета на община Панагюрище, е властнически акт, издаден от административен орган и въпреки че поражда наказателноправни последици, то е правен резултат от санкционираща административна дейност.

По делото безспорно се установи, че наказателното постановление е отменено по съдебен ред с влязло в сила решение. Тоест съдът намира за доказана първата от кумулативно изискуемите предпоставки по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ – незаконосъобразен акт, издаден от административен орган, отменен с влязло в сила съдебно решение. Съдът намира, че е налице доказаност на причинена на ищеца имуществена вреда от  отменения акт, както и причинна връзка между причинената имуществена вреда и незаконосъобразното наказателно постановление. В случая ищецът претендира имуществени вреди в размер на 100 (сто) лева, представляващи платен адвокатски хонорар за процесуално представителство и защита при обжалване на издаденото срещу него наказателно постановление. Установено е по делото, че именно във връзка с оспорване на издаденото против него наказателно постановление В.В. е упълномощил адвокат М., като е договорил със същия заплащане на възнаграждение в размер на 100 лева. В договора за правна помощ е удостоверено, че същото е изплатено от клиента, т.е. ищцовото имущество е намалено, поради заплащане на адвокатско възнаграждение, което пък безспорно е резултат и следствие на издаденото наказателно постановление.

Съдът счита, че направените разходи за адвокатската защита са свързани и присъщи за обезпечаване на защитата на личните права и интереси, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадения незаконосъобразен акт – отмененото наказателно постановление.

Законът за административните нарушения и наказания и субсидиарно приложимите правилата на НПК не предвиждат възможност за присъждане на направените в хода на производството разноски за правна помощ и съдействие. Направените в тези производства разноски за адвокатски хонорар за осъществяване на правна помощ и съдействие представляват имуществена вреда по смисъла на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Административен съд Пазарджик счита, че се доказва наличието на всички предпоставки за ангажиране отговорността на ответника на основание чл. 1 от ЗОДОВ за обезщетяване на претърпените от ищеца имуществени вреди, които са претендирани от ищеца в размер на 100 лева, представляващи платените от него разноски за адвокат по АНД № 32/2019 г. по описа на Районен съд Панагюрище, от което следва, че предявеният иск е основателен и следва да бъде уважен изцяло, предвид отмяната на НП.

Ищецът прави искане и за присъждане на законната лихва върху претендираната сума, считано от датата на подаване на исковата молба – 10.09.2019 г., до окончателното й изплащане. Това искане се явява основателно и следва също да бъде уважено.

С оглед изложеното, съдът намира, че исковата претенция следва да се уважи, като ответникът се осъди да заплати на ищеца обезщетение за имуществени вреди в размер на 100 (сто) лева, представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение, в резултат на отменено като незаконосъобразно, с влязло в сила съдебно решение, Наказателно постановление НП № 361/31.12.2018 г. на кмет на община Панагюрище, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 10.09.2019 г.

            Предвид основателността на исковата претенция, подлежат на присъждане и направените от ищцовата страна разноски в настоящото производство. По отношение на тях, ответникът е отправил възражение по чл. 78, ал. 5 от ГПК. Съгласно тази норма, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата. Съдът счита възражението за основателно, тъй като делото не е с фактическа и правна сложност, няма усложнения в хода на съдебното производство, което се е състояло в едно заседание, като адвокатската защита е уговорена за първа инстанция, с оглед на което същото следва да бъде възложено в тежест на ответника в размер от 300 лева(от претендирания размер от 400 лева), съгласно чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004г.

Водим от горното, Административен съд – Пазарджик, VI състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Община Панагюрище, да заплати на В.Я.В., с ЕГН **********, сумата от 100 /сто/лева, представляващи направени разноски за адвокатско възнаграждение, в резултат на отменено като незаконосъобразно, с влязло в сила съдебно решение, Наказателно постановление № 361/31.12.2018 г. на кмет на община Панагюрище, ведно със законната лихва върху тази сума, считано от 10.09.2019 г.

ОСЪЖДА Община Панагюрище, да заплати на В.Я.В., с ЕГН **********, направените по настоящото дело разноски в размер на 310 (триста и десет) лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд, в 14-дневен срок от съобщението.

 

СЪДИЯ:/п/