Решение по дело №573/2023 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 19
Дата: 8 февруари 2024 г. (в сила от 15 февруари 2024 г.)
Съдия: Мирослав Милчев Начев
Дело: 20231500200573
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Кюстендил, 07.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, V СЪСТАВ, в публично заседание
на седми февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Пенка Н. Братанова
Членове:Мирослав М. Начев

Елисавета Г. Деянчева
при участието на секретаря Галина Г. Кирилова
в присъствието на прокурора В. Д. П.
като разгледа докладваното от Мирослав М. Начев Частно наказателно дело
№ 20231500200573 по описа за 2023 година

Производството по делото е по реда на Глава ІІІ, Раздел І от Закона за
признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или отнемане
и решения за налагане на финансови санкции /ЗПИИАКОРНФС/.
В Окръжен съд гр. Кюстендил е постъпило искане от Централна
агенция за събиране към Министерство на правосъдието, Кралство
Нидерландия, с приложено удостоверение по чл. 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции, издадено въз основа на решение за
налагане на финансови санкции от 12.04.2023 г., влязло в законна сила на
24.05.2023 г., постановено от несъдебен орган на Кралство Нидерландия по
отношение на Ф. П., български гражданин, роден на 13.01.1970 г. в
гр.Куманово, Република Северна Македония с посочен в удостоверението
адрес: гр. Кюстендил, ул. ***. Финансовата санкция е в размер на 280,00 €
според записаното в удостоверението и е наложена на П. за извършено на
29.03.2023г. в 10:40 ч. на магистрала № А15 района на гр. Очтен
1
административно нарушение по чл.2 от Закон относно административната
уредба при нарушаване на разпоредби от Кодекса за движение по пътищата,
изразяващо се в нарушаване на въведена с пътен знак F3/42 забрана за
изпреварване с товарни автомобили.
Санкционираното лице Ф. П. не се явява в съдебно заседание.
Служебният му защитник – адв. В.Р., пледира да бъде уважено искането за
признаване на решението за налагане на финансова санкция.
Представителят на Окръжна прокуратура изразява становище за
основателност на искането.
Окръжен съд Кюстендил, след преценка на събраните по делото
доказателства, както и на становищата на страните, приема за установено от
фактическа и правна страна следното:
С горепосоченото искане Окръжен съд е сезиран като компетентен съд
по силата на ЗПИИАКОРНФС за признаване и изпълнение на решение от
12.04.2023г., влязло в сила на 24.05.2023г. Същото е издадено от несъдебен
орган на Кралство Нидерландия за налагане на финансова санкция -
задължение за заплащане на сума от 280,00 €, за извършено на 29.03.2023г. в
10:30ч. на магистрала № А15 района на гр. Очтен административно
нарушение по чл.2 от Закон относно административната уредба при
нарушаване на разпоредби от Кодекса за движение по пътищата.
Административното нарушение е извършено от Ф. П., с двойно гражданство -
български гражданин и гражданин на Република Северна Македония, с
постоянни адреси : посочен в удостоверението – гр.Кюстендил, ул. ***, и
установен въз основа на изискана справка по ЕБД „Население“ –
гр.Кюстендил, ***.
От удостоверението по чл. 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР се
установява следното:
Издалият решението орган е несъдебен такъв в Кралство Нидерландия.
Засегнатото лице е с посочено име и адрес, като обичайното му пребиваване е
в изпълняващата държава по смисъла на закона - Република България.
Решението е влязло в сила на 24.05.2023г., като наложената с него финансова
санкция /глоба/ възлиза на 280,00 €. Административното нарушение се
изразява в нарушаване на въведена с пътен знак забрана да изпреварване с
товарни автомобили.
2
Видно от съответни отбелязвания в удостоверението, производството
по налагане на финансова санкция е било писмено, като лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си за обжалване, както и за срока, в който може да го стори.
Решението е постановено от несъдебен орган в издаващата държава въз
основа на наказуемо деяние по нейния национален закон.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно разпоредбата на чл. 31 ал. 1 от Закона, компетентен да
признае и допусне изпълнението на решението за налагане на финансови
санкции е окръжният съд по местоживеенето на лицето, т.е. Окръжен съд
Кюстендил.
От съдържанието на удостоверението по чл.4 от Закона и на
преведеното надлежно на български език съд удостоверение безспорно се
установява, че българският гражданин Ф. П. е санкциониран с влязъл в сила
на 24.05.2023 г. акт на несъдебен орган в Кралство Нидерландия за плащане
на финансова санкция, наложена му за извършено административно
нарушение по чл.2 от Закон относно административната уредба при
нарушаване на разпоредби от Кодекса за движение по пътищата.
Налице е влязъл в сила акт по смисъла на чл.3 ал.1 т.1 от
ЗПИИАКОРНФС, издаден от несъдебен орган на страна, членка на
Европейския съюз, и финансовата санкция е постановена по повод извършено
административно нарушение. Налице е потвърждаване, че лицето е било
уведомено съгласно законодателството на решаващата държава относно
правото си да обжалва решението пред съд, компетентен по наказателни дела.
Не са налице основанията по чл.3 ал.2 от ЗПИИАКОРНФС за отказ от
признаване и изпълнение на решението, с което е наложена финансова
санкция.
Актът на съдебния орган по чл.3 ал.1 от ЗПИИАКОРНФС е придружен
с удостоверение, което се изисква по чл.4, ал.1 от Закона, както и по силата на
член 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР относно прилагането на принципа
за взаимно признаване на финансови санкции. От изложеното в
удостоверението е видно, че административно наказателното преследване,
във връзка с което е постановен актът по чл.3 от ЗПИИАКОРНФС, касае
административно нарушение, което попада в една от хипотезите на чл.30 ал.2
3
т.1, поради което в този случай не се изисква изследване наличието на двойна
наказуемост. Въпреки това, деянието, за извършването на което е
санкциониран П., представлява административно нарушение и по българското
законодателство съгласно ЗДвП.
В конкретния случай не е налице нито една от факултативните
предпоставки за отказ от признаване и изпълнение на решението, визирани в
чл. 35, ал.1, т.1 - 8 от Закона. Удостоверението по чл. 4 съответства на
постановеното решение по съдържание, с едно изключение. В решението /л.12
от делото/ е посочено, че дължимата за заплащане сума възлиза на 289,00 € /
280,00 € глоба и 9,00 € разходи по административното производство, докато в
удостоверението е посочена единствено глобата от 280,00 €. Окръжният съд
намира, че това противоречие не представлява очевидна разлика по смисъла
на чл.35 ал.1 пр.3 от Закона и следва да бъде разрешено в полза на
санкционираното лице, като се приеме че дължимата за заплащане от него
сума е именно 280,00 €.
От друга страна, не са налице данни за постановено и приведено в
изпълнение за същото деяние в Република България или в друга, различна от
издаващата държава, решение за финансови санкции срещу лицето. Не е
налице изтекла давност по българското законодателство за изпълнение на
решението и нарушението, извършено в Кралство Нидерлания, не е подсъдно
на български съд. Давността за изпълнение по законодателството на
издаващата държава е посочен в удостоверението и изтича на 24.05.2028г.
Липсва имунитет или привилегия, които да са пречка за предприемане на
наказателно производство за такива деяния, наложената финансова санкция
не е по - малка от 70 евро. Решението е постановено срещу пълнолетен
гражданин, който може да носи наказателна и административно наказателна
отговорност. От съдържанието на удостоверението е видно, че
производството е било писмено и лицето е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва
решението.
Окръжният съд приема, че са налице условията по чл. 30 ал. 2 от Закона
за признаване, като липсват основанията по чл. 32 ал. 2 за намаляване размера
на финансовата санкция. Съгласно разпоредбата на чл.16 ал. 8 от Закона,
съдът следва да определи размера на паричното задължение в левова
4
равностойност според съотношението евро/ български лев към момента на
постановяване на решението в издаващата държава - 12.04.2023г. Размерът на
наложената с решението парична санкция е общо 289,00 €, нo както вече бе
посочено по-горе, за меродавен следва да бъде приет размерът, посочен в
удостоверението – 280, 00 €, чиято левова равностойност към 12.04.2023 г.
възлиза на 548лв. Не са представени доказателства по чл.33 от Закона за
пълно или частично изпълнение на наложената санкция, поради което и не
следва да се прилага приспадане по реда на чл.17.
Предвид изложеното и на основание чл.32 във вр. с чл.16 ал.7 от Закона
за признаване, изпълнение и изпращане на актове за конфискация или
отнемане и решения за налагане на финансови санкции, Окръжния съд
РЕШИ:
ПРИЗНАВА решение за налагане на финансови санкции от 12.04.2023
г., влязло в законна сила на 24.05.2023 г., постановено от несъдебен орган на
Кралство Нидерландия, с което на Ф. П., български гражданин, роден на
13.01.1970 г. в гр. Куманово, Република Северна Македония с постоянни
адреси: гр. Кюстендил, ул. ***, както и гр.Кюстендил, ***, е наложена
финансова санкция в размер на 280,00 € /двеста и осемдесет евро/, с левова
равностойност към датата на постановяване на решението 548 лв. /петстотин
четиридесет и осем лева/ за извършено на 29.03.2023 г. на магистрала № А15
района на гр. Очтен, Кралство Нидерландия административно нарушение по
чл.2 от Закон относно административната уредба при нарушаване на
разпоредби от Кодекса за движение по пътищата.
Решението на издаващия орган ведно с решението на Окръжния съд да
се изпратят след влизане в сила на Национална агенция за приходите за
изпълнение по реда на ЗНАП и ДОПК.
След получаване на решението Националната агенция за приходите
незабавно да уведоми настоящия съд за предприетите действия по
изпълнение му на основание чл.36 във вр. с чл.22 ал.2 от ЗПИИАКОРНФС,
като след приключването на изпълнението съдът следва да бъде уведомен с
цел уведомяване на компетентния орган на издаващата държава.
Решението може да се протестира, съответно обжалва, пред САС в 7 -
дневен срок, считано от днес, като обжалването не спира изпълнението.
5
На основание чл. 38 ал.1 от ЗПИИАКОРНФС компетентният орган на
издаващата държава - Централна агенция за събиране към Министерство на
правосъдието, Кралство Нидерландия, да бъде уведомен за признаването на
решението и изпращането му за изпълнение.
На осн. чл. 38 ал. 2 от ЗПИИАКОРНФС копие от уведомлението по ал.1
да се изпрати незабавно на Министерство на правосъдието на Република
България.

Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6