Р Е Ш Е Н И Е № 66
гр. Сливен 07.03.2023
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и седми февруари, две хиляди двадесет и трета година, в състав:
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от административния съдия адм. дело № 28/2023 г. по описа на Административен съд Сливен, за да се произнесе, съобрази следното :
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на М.В.Я., ЕГН **********,***, пл. „Х. Д.“ № ., чрез адв. Х.Х. *** подадена против Мълчалив отказ на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Сливен по подадено искане с Вх. №804000-11303/06.12.2022г. до Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Сливен.
В жалбата се твърди, че до Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Сливен М.В.Я., чрез пълномощника си адв. Х. е подал искане с вх, №804000-11303/06.12.2022г. да бъде отразено в съответните информационни носители в системата на Пътна полиция и в досието на М.Я. като водач, във връзка с издадени наказателни постановления, които са отменени с влезли в сила съдебни решения , че към настоящия момент е с налични 39 контролни точки. По направеното искане получил на 05.01.2023г. отговор с №УРИ804000- 12143/29.12.2022г., с който го уведомяват, че независимо, че са отменени наказателните постановления няма да му издадат ново СУМПС. Жалбоподателят посочва, че отговор по така депозираното искане няма, поради което счита, че е налице мълчалив отказ по исканията за отразяване в досието на М.Я. отмяната на наказателните постановления и наличието на 39 контролни точки. Моли оспореният отказ да бъде отменен и преписката да се върне на административния орган за произнасяне.
В о.с.з. М.В.Я.,
редовно призован не се явява. Представлява се от адв.
Х.Х., надлежно упълномощен, който поддържа жалбата. Посочва, че в действителност към настоящият
момент Я. е придобил СУМПС, но на друго основание, на основание, че се е явил
наново на изпит, поради отнети всички контролни точки. Но заявява, че в справка
- водач, в таблица НП, в колоната „отнети точки“, всички тези НП съществуват и
всички тези точки, които са отнети с тези НП стоят. Моли жалбата да бъде
уважена. Претендира за сторените по делото разноски, съгласно представен списък.
Ответникът по жалбата - Началник сектор „ПП“ - Сливен към ОД на МВР – Сливен не изпраща представител. В писмено становище, посочва, че описаните в жалбата НП, не са обжалвани по надлежния ред съгласно ЗАНН, чрез наказващият орган, поради което нямало как да бъдат отразени като обжалвани и отменени, тъй като в сектор"ПП"-ОДМВР-Сливен, нямало данни за датите на обжалването, което е станало директно пред РС-Сливен. В същото време М.В.Я., ЕГН:********** е с потвърдена Заповед за принудителна административна мярка №22-0804-000169/ 14.03.2022г. по чл.171,т.4 от ЗДВП. Към момента е възстановил правата си на водач на МПС, преминал е отново изпит за първоначално издаване на СУМПС и на 30.01.2023г. е получил новото си СУМПС №********* с валидност 25.01.2023г. до 25.01.2033г. и има налични 39 контролни точки.
Окръжна прокуратура Сливен редовно уведомена не изпраща представител.
Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:
С искане Вх.№ 804000-11303/06.12.2022г. по описа на сектор „ПП“ - Сливен към ОД на МВР – Сливен, оспорващият е поискал от Началник сектор „ПП“ – Сливен да бъдат преизчислени контролните точки на жалбоподателя, което да бъде отразено в съответните информационни носители в системата на Пътна полиция и в досието на М.Я. като водач. В искането е посочено, че срещу М.Я. са издадени следните наказателни постановления: -НП №239/02.03.2012г. издадено от сектор „ПП" ОД МВР Сливен с което са отнети 6 к.точки; НП №726/24.07.2012г. издадено от сектор „ПП" ОД МВР Сливен с което са отнети 6 к.точки; НП №1450/03.10.2012г. издадено от сектор „ПП" ОД МВР Сливен с което са отнети 6 к.точки; НП №921/21.06.2013г. издадено от сектор „ПП" ОД МВР Сливен с което са отнети 12 к.точки; НП №8/16.01.2014г. издадено от сектор „ПП" ОД МВР Сливен с което са отнети 12 к.точки
Тези наказателни постановления се сочи, че са отменени с влезли в сила решения, а именно : Решение №344/11.08.2022г. по АНД №20222230200483/2022г. по описа на Районен съд Сливен влязло в сила на 09.09.2022г. е отменено НП №239/12 от 02.03.2012г.; Решение №339/02.08.2022г. по АНД №20222230200481/2022г. по описа на Районен съд Сливен влязло в сила на 26.08.2022г. е отменено НП №1450/03.10.2012г.; Решение №370/27.09.2022г. по АНД №20222230200480/2022г. по описа на Районен съд Сливен влязло в сила на 14.10.2022г. е отменено НП №921 от 21.06.2013г.; Решение №371/27.09.2022г. по АНД №20222230200484/2022г. по описа на Районен съд Сливен влязло в сила на 14.10.2022г. е отменено НП №8 от 16.01.2014г. Цитираните решения на РС – Сливен били приложени към молби с вх.№, № 804000-7801/02.09.2022 г.; 804000-8320/15.09.2022 г.; 804000-9526/20.10.2022 г. по регистъра на сектор „ПП“ при ОДМВР – Сливен.
По така подаденото искане с писмо №УРИ804000- 12143/29.12.2022г. Началник сектор „ПП“ при ОДМВР – Сливен, уведомил жалбоподателя, че отмяната на НП на ОДМВР – Сливен, довели до издаване на ЗППАМ по чл. 171, т. 4 от ЗДвП, не води до възстановяване на правата на водач и издаването на ново СУМПС, предвид потвърдената от АС – Сливен, ЗППАМ № 22-0804-000169/14.03.2022 г. на сектор „ПП“ – ОДМВР-Сливен. Няма данни по делото, кога е връчен отговора на жалбоподателя.
По делото е приобщена справка за нарушител/водач за оспорващия, представена от административния орган с писмо, вх.№ СД-01-01-540/09.02.2023 г., в която в табличен вид са посочени: наказателните постановления, с които на оспорващия Я. са наложени наказания по ЗДвП; вида и размера на наложените наказания; броя на отнетите контролни точки.
Въз основа на установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Уведомлението с писмо с № УРИ804000- 12143/29.12.2022г. на Началник сектор „ПП“ при ОДМВР – Сливен има информативен характер, тъй като с него органът не се е произнесъл по същество по отправеното към него искане. Поради това липсата на активно процесуално поведение на ответния административен орган по направеното от жалбоподателя искане представлява мълчалив отказ по смисъла на чл. 58 от АПК - презумирано от закона отрицателно по съдържание волеизявление от страна на административния орган за издаване на административен акт с конкретно предписано съдържание, респ. - за извършване на административна услуга (приравнена по силата § 8 ПЗР на АПК на индивидуален административен акт). Мълчалив отказ по чл. 145, ал. 2, т. 1, вр. чл. 58, ал. 1 от АПК е налице при неизпълнение в сроковете по чл. 57 от АПК или в предвидените в специален закон такива - в случая в сроковете по Наредба № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина (Наредбата), на задължение на административния орган да разгледа по същество отправено до него искане. В случая предвид непроизнасянето по същество по молбата на М.Я. от 06.12.2022 г., по направеното в нея искане е формиран мълчалив отказ. Съгласно чл. 149, ал. 2 от АПК, мълчаливият отказ може да се оспори в едномесечен срок от изтичането на срока, в който административният орган е бил длъжен да се произнесе. Предвид чл. 57, ал. 1 от АПК административният акт се издава в 14-дневен срок от датата на започване на производството, т. е. от датата на постъпване на искането при компетентния орган. В настоящия случай, искането е постъпило на 06.12.2022 г. и органът е бил длъжен да се произнесе на 20.12.2022 г. От 20.12.2022 г. е започнал да тече едномесечния срок за обжалване на мълчалив отказ, който изтича на 20.01.2023 г., а жалбата срещу него е постъпила на 18.01.2023 г., т. е. подадена е в законоустановения срок от лице с активна процесуална легитимация пред компетентния съд, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:
Съгласно чл. 159 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи определя условията и реда за:1. издаване на свидетелство за управление на моторно превозно средство; 2. водене на централен регистър на водачите на моторни превозни средства; 3. отчет на водачите на моторни превозни средства, за отчет на наложените им наказания и на точките, потвърждаващи валидността на свидетелството за управление;
4. служебното предоставяне и предоставянето срещу заплащане на данни за водените на отчет водачи на моторни превозни средства; службата за отчет на водачите е задължена, когато предава данни от регистъра, да води записи, които да съдържат информация за предадените данни, момента на предаването им, данни за заявителя на справката и целите, за които се искат данните. Именно на основание чл. 159 от ЗДвП е приета НАРЕДБА № I-157 от 1.10.2002 г. за условията и реда за издаване на свидетелство за управление на моторни превозни средства, отчета на водачите и тяхната дисциплина. Съгласно чл. 27, ал. 1 от Наредбата за всеки водач, получил свидетелство за управление на МПС, се водят на отчет:1. всички данни от свидетелството за управление;2. данни за постоянния и настоящия му адрес;3. данни за контролния талон;4. номерът и датата на протокола за всяка придобита категория;5. данни за наложените наказания и приложените принудителни административни мерки; 6. данни за броя на отнетите, възстановените и оставащи контролни точки;7. данни за номера и датата на издадено международно свидетелство за управление на МПС;8. данни за подмяна на българско национално свидетелство в друга държава. Съгласно ал. 2 на чл. 27 данните по отчета за всеки водач се водят в централизирана автоматизирана информационна система. Справката от своя страна представлява отчет от централизирана автоматизирана информационна система, съгласно чл. 27, ал. 2 от същата наредба. Следователно, представената по делото справка от централизирана автоматизирана информационна система за водача, представлява официален свидетелстващ документ и се ползва с обвързваща материална доказателствена сила. Отразеното в нея следва да отговаря на действителното фактическо положение. Следователно, именно ответният орган е следвало да разгледа, да събере нужните доказателства и да се произнесе по отправеното към него искане, а именно налице ли са основания за отразяване на данни във водената съгласно чл. 27, ал. 2 от Наредбата централизирана автоматизирана информационна система.
По изложените съображения, оспореният мълчалив отказ е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката следва да бъде изпратена на административния орган за произнасяне по подаденото искане, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.
С оглед изхода на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, претенцията на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски е основателна, поради което ОД на МВР следва да бъде осъдена да заплати на оспорващия направените от него по делото разноски в размер на 510 лева, от които: 10 лева - внесена държавна такса, и 500 лева - договорено и платено адвокатско възнаграждение.
Воден от
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл.
второ от АПК, Административен съд - Сливен
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на М.В.Я., ЕГН **********,***, пл. „Х. Д.“ № ., чрез адв. Х.Х. *** Мълчалив отказ на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Сливен по подадено искане с Вх. №804000-11303/06.12.2022г. по описа на сектор „Пътна полиция“ – Сливен към ОД на МВР – Сливен.
ИЗПРАЩА преписката на Началник сектор „ПП“ към ОД на МВР – Сливен за произнасяне по искане Вх. №804000-11303/06.12.2022г. по описа на сектор „Пътна полиция“ – Сливен към ОД на МВР – Сливен, подадено от М.В.Я., ЕГН **********,***, пл. „Х. Д.“ № ., чрез адв. Х.Х. ***, в едномесечен срок от влизане на решението в сила, при спазване на указанията по прилагането на закона, дадени в настоящото решение.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Сливен да заплати на М.В.Я., ЕГН **********, сумата от 510 /петстотин и десет/ лева, представляваща разноски по делото.
Решението може да се обжалва с касационна
жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: