Р Е
Ш Е Н
И Е
№
230 17.06.2020г. град Стара Загора
В И
М Е Т
О Н А Н
А Р О
Д А
Старозагорският
административен съд, V състав, в публично съдебно на десети юни през две
хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар Пенка
Маринова и с участието
на
прокурор като разгледа докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА
административно дело № 215 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния
кодекс /АПК/ във връзка с чл. 38 от Закона за държавната собственост ЗДС/.
Образувано е по жалба на „С.И.Г“ ООД
със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Добри Чинтулов“ № 16,
представлявано от управителя С.С., срещу Решение № 118/ 20.02.2020г. на
Министерски съвет на РБългария за отчуждаване на имоти – частна собственост, за
държавна нужда за изграждане на Обект „Позиция 5 „Модернизация на железопътен
участък Оризово – Михайлово“ от Проект „Рехабилитация на железопътния участък
Пловдив – Бургас – Фаза 2“, на територията на Община Братя Даскалови и Община
Стара Загора, област Стара Загора, в частта му, с която е определен размера на
паричните обезщетения за отчуждаваните части от поземлени
имоти - собственост на „С.И.Г“ ООД, както следва: за 0,746дка от ПИ с
идентификатор 53850.50.219 в землището на с. Оризово, община Братя Даскалови -
в размер на 594.34 лева; за 1,291 дка от ПИ с идентификатор 11675.11.109 в землището
на с. Воденичарово, община Стара Загора – в размер на 1072.86 лева и за
0,402дка от ПИ с идентификатор 48502.57.693 в землището на с. Михайлово, община
Стара Загора – в размер на 329.09 лева.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения
административен акт в обжалваната му част, по съображения за постановяването му
в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят
поддържа че е нарушено императивното нормативно изискване по чл.32,
ал.1 от ЗДС отчуждаването да се извършва при определяне на равностойно парично
обезщетение по см. на чл.32, ал.2 от ЗДС във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС. Твърди,
че неправилно изготвената в хода на проведеното административно производство
оценка на отчуждаваните имоти, е извършена по реда на Наредбата за условията и
реда за определяне на текущи пазарни цени на земеделските земи, а не въз основа
на пазарни цени на имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до
отчуждаваните. Направено е искане обжалваното решение да бъде изменено в
частта за определените парични обезщетения, като бъдат определени справедливи и равностойни парични
обезщетения за отчуждаваните части от имотите, съобразно тяхната пазарна
стойност.
Ответникът по жалбата - Министерски съвет на Република България, чрез
процесуалния си представител по делото, в представените писмени становища оспорва
жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваното
Решение № 118/ 20.02.2020г. на Министерски съвет, като постановено от компетентен
орган, в изискуемата форма, при спазване на нормативно регламентираните
административно-производствени правила и в съответствие с приложимия материален
закон, е правилно и законосъобразно. С подробно изложени съображения
обосновава, че размерът на определените парични обезщетения за отчуждаваните
имоти изцяло е съобразен с изискванията на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във вр. с § 1а,
т.1, т. 2 и т.4 от ДР на ЗДС.
Заинтересованата страна - Министър
на регионалното развитие и благоустройството, чрез процесуалния си представител
по делото, в представеното писмено становище оспорва жалбата като неоснователна
и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че размерът на паричните обезщетения за
отчуждаваните части от имоти – собственост на „С.И.Г“ ООД, е правилно и
законосъобразно определен.
Заинтересованата страна - Министър
на финансите, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща
представител по делото и не взема становище по основателността на оспорването.
Заинтересованата страна - Министър
на транспорта, информационните технологии и съобщенията, чрез процесуалния си
представител по делото, в представеното писмено становище оспорва жалбата като
неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че обосновано, в съответствие
и при правилно приложение на закона е определен размерът на следващите се
парични обезщетения за отчуждаваните имоти, за което излага подробни
съображения.
Заинтересованата страна – ДП „Национална
компания Железопътна инфраструктура“, гр. София, чрез процесуалния си
представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде
отхвърлена. Поддържа, че при определянето размера на обезщетенията за
отчуждаваните имоти са спазени регламентираните в ЗДС изисквания за извършване
на оценка при прилагане на сравнителния пазарен метод чрез относими пазарни
аналози.
Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства,
съдът приема за установено следното от фактическа страна по
административно-правния спор:
С влязла в сила Заповед № РД-02-15-35/ 16.05.2018г. на Заместник-министъра
на регионалното развитие и благоустройството, е одобрен проект на Подробен
устройствен план – Парцеларен план за Позиция 5 „Модернизация на железопътен
участък Оризово – Михайлово“ от Проект „Рехабилитация на железопътния участък
Пловдив – Бургас – Фаза 2“ на териториите на землища в Община Братя Даскалови и
Община Стара Загора, област Стара Загора. Не е спорно по делото /а и се
установява от представените доказателства/, че в обхвата на одобрения ПУП –
Парцеларен план, попадат ПИ с идентификатор 53850.50.219 в землището на с.
Оризово, община Братя Даскалови; ПИ с идентификатор 11675.11.109 в землището на
с. Воденичарово, община Стара Загора и ПИ с идентификатор 48502.57.693 в
землището на с. Михайлово, община Стара Загора – собственост на жалбоподателя „С.И.Г“
ООД, гр. Сливен.
Във връзка с писма от Генералния директор на ДП „Национална компания
Железопътна инфраструктура“ гр. София, за иницииране на принудително
отчуждаване на имоти – частна собственост, намиращи се в землищата на с. Оризово,
с. Черна гора и с. Партизани, община Братя Даскалови, както и в землищата на с.
Воденичарово, с. Самуилово и с. Михайлово, община Стара Загора, в МРРБ и МФ е
постъпило мотивирано искане от Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията, за необходимостта от провеждането на отчуждителна
процедура за имоти – частна собственост, във връзка с реализацията на Проект
„Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“, в чийто
обхват се включва и Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово –
Михайлово“, който обект представлява национален обект по см. на § 1 от ДР на
ЗДС във вр. с чл. 29, ал.1 от ЗЖТ. За
определяне на равностойното парично обезщетение за предвидените за отчуждаване
поземлени имоти и части от тях – земеделска територия, е възложено извършването
на експертни оценки от лицензиран оценител на недвижими имоти, отговарящ на
изискванията на чл.38, ал.9 във вр. с § 1а, т.3 от ДР на ЗДС. Изготвени и
одобрени са финансови обосновки за средствата, необходими за изплащане на
обезщетенията за отчуждаваните имоти. С
Доклад от Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на
финансите /с приложили документите по чл.34а, ал.4 от ЗДС/, е направено
предложение до Министерски съвет на РБългария, за приемане на решение за
отчуждаване на имоти – частна собственост, за държавна нужда.
С обжалваното Решение № 118/ 20.02.2020г. на Министерски съвет на РБългария
за отчуждаване на имоти – частна собственост, за държавна нужда за изграждане
на Обект „Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“
от Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“, на
територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара
Загора, в оспорената му част, на основание чл.34а, ал.1 във вр. с чл.34б, ал.1
от ЗДС и §1 от ДР на ЗДС, са отчуждени за държавна нужда за изграждане на Обект
„Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от Проект
„Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ на
територията на област Стара Загора, съгласно Подробен устройствен план –
парцеларен план, одобрен с влязла в сила Заповед № РД-02-15-35/ 16.05.2018г. на
Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, части от
поземлени имоти, собственост на жалбоподателя
„С.И.Г“ ООД, гр. Сливен, както следва: ПИ с идентификатор 53850.50.219,
представляващ нива ІV категория, находящ се в местността „Бекирови дъби“ в землището
на с. Оризово, община Братя Даскалови, област Стара Загора, с обща площ на имота 8,271 дка, отчуждавана
площ – 0,746 дка и стойност на обезщетението в размер на 594,34лева; ПИ с
идентификатор 11675.11.109, представляващ нива V категория, находящ се в местността
„Дебелата кория“ в землището на с. Воденичарово, община Стара Загора, с обща
площ 8,200 дка, отчуждавана площ 1,291 дка и стойност на обезщетението 1072,86
лева и ПИ с идентификатор 48502.57.693, представляващ нива V категория, находящ
се в местността „Орловка“ в землището на
с. Михайлово, община Стара Загора, с обща площ 3,235 дка, отчуждавана площ –
0,402 дка и стойност на обезщетението в размер на 329,09 лева.
По делото са
представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в
образуваната в административна преписка по приемането на обжалваното Решение № 118/ 20.02.2020г. на Министерски съвет на РБългария
за отчуждаване на имоти – частна собственост за държавна нужда за изграждане на
Обект „Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от
Проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“, на
територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара
Загора.
С оглед
изясняване на обстоятелства от значение за делото, е допусната, назначена и
изпълнена съдебно-икономическа /оценителна/ експертиза.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с
направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като
извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен
акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Оспорването, като
направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения срок и
против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за
законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по
същество жалбата е неоснователна.
Обжалваното решение е издадено от
материално компетентния административен орган по см. на чл.34а, ал.1 от ЗДС –
Министерски съвет на РБългария, по предложение на Министъра на регионалното
развитие и благоустройството и Министъра на финансите. Постановено е в
предвидената от закона форма и е със съдържанието, регламентирано в чл.34б от ЗДС, като е мотивирана държавната нужда, за която се отчуждават имотите /за изграждане
на национален Обект Позиция 5 „Модернизация на железопътен участък Оризово –
Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас –
Фаза 2“ на територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област
Стара Загора/; посочени са частите от имотите, които се отчуждават, техния вид,
местонахождение; стойността на дължимите обезщетения и собствениците на отчуждаваните
имоти /части от имоти/.
При образуването и провеждането на административното производство са
спазени процесуалните и формалните изисквания, регламентирани с разпоредбите на
чл.34, чл.34а и чл.34б, ал.2 от ЗДС. Административното производство за
принудително отчуждаване на имоти - частна собственост е започнало при
наличието на влязъл в сила ПУП - парцеларен план, одобрен с влязла в сила
Заповед №РД-02-12-35/ 16.05.2018г. на Заместник министъра на регионалното
развитие и благоустройството, предвиждащ отреждане на отчуждаваните части от
имотите на жалбоподателя за изграждането на национален обект: „Позиция 5
„Модернизация на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект
„Рехабилитация на железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ на
територията на Община Братя Даскалови и Община Стара Загора, област Стара
Загора. За определяне на равностойното парично обезщетение за предвидените за
отчуждаване поземлени имоти и части от тях – земеделска територия, е възложено
извършването на експертна оценка от лицензиран оценител на недвижими имоти,
отговарящ на изискванията на чл.38, ал.9 във вр. с § 1а, т.3 от ДР на ЗДС. От
заинтересованото ведомство е изготвено мотивирано искане за отчуждаване до
Министъра на финансите и Министъра на регионалното развитие и
благоустройството. Към искането са приложени изискуемите се документи, посочени
в чл.34, ал.2 от ЗДС, вкл. финансова обосновка и експертна оценка на имотите, като
в табличен вид са представени подлежащите на отчуждаване имоти с посочване на
техните характеристики, вид, местонахождение, размер на отчуждавани площи и
данни за собствениците. За започналата процедура по отчуждаване е оповестено по
реда на чл.34, ал.3 от ЗДС. Съответно Министърът на финансите и Министърът на
регионалното развитие и благоустройството са изготвили предложение до
Министерски съвет за отчуждаване на имотите, обективирано в съвместен доклад, към
което са приложили и документите по чл.34а, ал.4 от ЗДС.
В разпоредбата на чл.32, ал.1 от ЗДС е регламентирано че имоти -
собственост на физически или на юридически лица, могат да бъдат отчуждавани
принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат
задоволени по друг начин, след предварително и равностойно парично или имотно
обезщетение, като наличието на държавна нужда която не може да бъде задоволена
по друг начин се установява с влязъл в сила подробен устройствен план, предвиждащ
изграждането на обекти за задоволяване на държавни нужди, или с одобрен
подробен устройствен план, предвиждащ изграждане на национален обект, за който
има влязло в сила разпореждане за допускане на предварителното му изпълнение, или по друг начин, предвиден в закон /чл.33, ал.2 от ЗДС/.
От представените и приети
доказателства по делото безспорно се установява, че в случая е осъществен правопораждащия
фактически състав, обуславящ правомощието на Министерски съвет на РБългария да
приеме решение за отчуждаване на имоти – частна собственост, за задоволяване на
държавна нужда. Налице е влязъл в сила Подробен устройствен план - парцеларен
план, одобрен с влязла в сила Заповед №РД-02-12-35/ 16.05.2018г. на Заместник министъра
на регионалното развитие и благоустройството, който ПУП предвижда изграждането
на национален обект по см. на § 1 от ДР на ЗДС – „Позиция 5 „Модернизация на
железопътен участък Оризово – Михайлово“ от проект „Рехабилитация на железопътния
участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“ на територията на Община Братя Даскалови и
Община Стара Загора, област Стара Загора. ПИ с идентификатор 53850.50.219 в
землището на с. Оризово, община Братя Даскалови; ПИ с идентификатор
11675.11.109 в землището на с. Воденичарово, община Стара Загора и ПИ с
идентификатор 48502.57.693 в землището на с. Михайлово, община Стара Загора/ -
собственост на „С.И.Г“ ООД, гр. Сливен, се засягат
непосредствено от предвижданията на влезлия в сила ПУП. Изграждането на обекта несъмнено
е
насочено към задоволяване на държавна нужда, която не може да бъде задоволена
по друг начин - при наличието на влязъл в сила ПУП, предвиждащ изграждането на национален
обект, засягащ части от имоти – собственост на жалбоподателя, очевидно е, че реализирането
на предвиденото няма как да бъде осъществено без да бъдат отчуждени засегнатите
от предвидения за изграждане обект части от поземлените имоти.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспореният административен акт е
постановен в съответствие с материалноправните разпоредби, на които се основава
и при наличие на законово регламентираните предпоставки за разпореденото
отчуждаване.
Обжалваното решение в частта му, с която е определен размера на дължимите
се обезщетения за извършеното отчуждаване, е постановено при спазване на
императивната разпоредбата на чл.32, ал.1 от ЗДС за равностойно парично обезщетение,
определено съгласно изискванията на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във вр. с § 1а, т.1, т.
2 и 4 от ДР на ЗДС. Съображенията за това са следните:
По своята правна същност отчуждаването на недвижими имоти – частна
собственост на физически и юридически лица, по реда и при условията на ЗДС,
представлява една принудителна административна продажба. Изхождайки от нормата
на чл.32, ал.1 от ЗДС и от един от основните принципи, регламентиран в чл.17,
ал.5 от Конституцията на РБългария, за това принудително „изкупуване”
собственикът следва да получи равностойно парично обезщетение. Съответно
законово е дефинирано съдържанието на понятието „равностойно парично обезщетение”,
като са регламентирани критериите и начина за неговото определяне. В този
смисъл справедливо обезщетение при отчуждаването на имоти би било това
обезщетение, което представлява паричен еквивалент на цената на отчуждавания
имот, определена по реда и при спазване на изискванията на съответния закон.
Разпоредбата на чл.32,
ал.2 от ЗДС регламентира начина на определяне на равностойното парично
обезщетение за отчуждаваните имоти /части от имоти/, а именно съобразно
конкретното им предназначение, което са имали преди влизането в сила на
подробния устройствен план, съответно на подробния устройствен план, предвиждащ
изграждането на национален обект, въз основа на пазарните цени на имоти със
сходни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания имот. За
определяне на "равностойното парично обезщетение" по см. на §1а, т.1
от ДР на ЗДС в съответствие с изискванията на чл. 32, ал. 2 от ЗДС във вр. с §
1а, т. 2 и т.4 от ДР на ЗДС, като пазарни аналози могат да служат само сделки с
имоти, отговарящи на следните характеристики:
1. възмездни сделки - за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права
или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека –
обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и
частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други
възмездни сделки, с изключение на тези с предмет идеални части от имоти, по
които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди
датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по
местонахождението на имота /§1а, т.2 от ДР на ЗДС/ и 2. имотите – предмет на
сделките, да са в близост до отчуждавания имот по см. на § 1а, т.4 от ДР на ЗДС/.
От представената административна преписка по издаването на оспорения акт е
видно, че стойността на дължимите се за отчуждаваните части от имотите парични
обезщетения, е определена въз основа на оценка, изготвена от лицензиран експерт
- оценител на недвижими имоти. Противно
на твърдяното от жалбоподателя, тази оценка не е извършена по реда на Наредбата
за условията и реда за определяне на текущи пазарни цени на земеделските земи.
Оценката е изготвена, респ. стойността на паричното обезщетение, в т. ч.
относно процесните имоти, е определена въз основа на Удостоверение от Службата
по вписванията по чл.32, ал.4 от ЗДС, придружено с копие на всички вписани
сделки с имоти - пазарни аналози, отговарящи на изискванията на чл.32, ал.2 във
вр. с § 1а, т. 2 и 4 от ДР на ЗДС. Взети са предвид сделки по пазарни цени с
имоти с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждаваните имоти,
сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани
в съответната Служба по вписванията. Използваните от оценителят в административното
производство като пазарни аналози сделки са описани в таблици, приложени по
делото.
Във връзка с направеното от жалбоподателя
оплакване за допуснато нарушение на изискването по чл.32, ал.1 от ЗДС отчуждаването
да се извършва при определяне на “равностойно парично обезщетение”, основаващо
се на възражението, че определеното обезщетение не съответства пазарната стойност на имотите, по делото е
допусната и назначена съдебно-икономическа /оценителна/ експертиза.
Съгласно представеното и прието като
доказателство заключение на СИЕ, което заключение, неоспорено от страните, съдът
възприема като компетентно, обективно и обосновано, пазарната оценка /пазарната
стойност/ на отчуждаваните имоти, респ. на отчуждаваните части от имоти - от ПИ
с идентификатор 53850.50.219 в землището на с. Оризово, община Братя Даскалови;
от ПИ с идентификатор 11675.11.109 в землището на с. Воденичарово, община Стара
Загора и от ПИ с идентификатор 48502.57.693 в землището на с. Михайлово, община
Стара Загора, е определена съобразно предназначението на имотите /начина им на
трайно ползване/ преди влизането в сила на ПУП – парцеларен план, предвиждащ
изграждането на националния обект, по пазарни цени на имоти с подобни
характеристики – осреднените цени от всички сделки с имоти, намиращи се в близост
до отчуждавания имот /в землището на с. Оризово, община Братя Даскалови; съотв.
на с. Михайлово, община Стара Загора и с. Воденичарово, община Стара Загора/,
за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на
собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща
покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни
изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки,
по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца
преди датата на възлагане на оценката и вписани в службата по вписванията по
местонахождението на имотите. Въз основа
на събран, обработен и обстойно преценен сравнителен материал и при
съобразяване разпоредбите на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и § 1а, т. 2 и т. 4 от ДР на
ЗДС, регламентиращи начина, критериите и изискванията за определяне цената на
отчуждавания имот за определяне на равностойното парично обезщетение, като
пазарни аналози - предмет на експертно изследване, са взети предвид възмездни разпореждания
с имоти по см. § 1а, т. 2 от ДР на ЗДС, в близост до отчуждавания имот по см.
на § 1а, т.4 от ДР на ЗДС, със сходни характеристики /предназначение и начин на
трайно ползване/, представени в табличен вид в заключението. Съответно не са
взети предвид сделките с имоти с НТП, различен от НТП на оценяваните имоти;
сделките с идеални части от имоти; сделките със застроени имоти и с
урбанизирани незастроени имоти. Въз основа на средните цени на покупко-продажби
на земеделски земи в землището на с. Оризово, община Братя Даскалови, землището
на с. Михайлово, община Стара Загора и землището на с. Воденичарово, община
Стара Загора на база действително реализирани сделки за период 12 месеца преди
датата на възлагане на оценката и вписани в съответната служба по вписванията
по местонахождението на имотите, вещото е определило пазарната стойност
/пазарна цена/ на отчуждаваните части от поземлените имоти, собственост на „С.И.Г“ ООД, гр. Сливен, за определяне
стойността на равностойното парично обезщетение по см. на §1а, т.1 от ДР на ЗД
във вр. с чл. 32, ал. 2 от ЗДС във вр. с § 1а, т. 2 и 4 от ДР на ЗДС, както следва:
за ПИ с идентификатор 53850.50.219, представляващ нива ІV категория, в
местността „Бекирови дъби“, находящ се в землището на с. Оризово, община Братя
Даскалови, област Стара Загора, за отчуждавана площ от 0,746дка – в размер на
594,34 лева; за ПИ с идентификатор 11675.11.109, представляващ нива V
категория, в местността „Дебелата кория“, находящ се в землището на с.
Воденичарово, община Стара Загора, за отчуждавана площ 1,291дка – в размер на
1072,86 лева и за ПИ с идентификатор 48502.57.693, представляващ нива V
категория, в местността „Орловка“, находящ се в землището на с. Михайлово,
община Стара Загора, за отчуждавана площ от 0,402дка - в размер на 329,09 лева.
Тази оценка изцяло съвпада с изготвената в хода на административното
производство експертна оценка, въз основа на която с обжалваното решение на
Министерски съвет е била определена и стойността на следващите се парични
обезщетения за отчуждаваните имоти. Доколкото
по делото не се събраха доказателства, които да оборват така определената
пазарна оценка на отчуждаваните части от поземлените имоти, съдът приема, че
това е цената на отчуждаваните имоти за определянето на справедливо и
равностойно парично обезщетение по см. на §1а, т.1 от ДР на ЗДС.
Предвид гореизложеното съдът намира, че оспореното Решение № 118/
20.02.2020г. на Министерски съвет на РБългария в обжалваната му част, е
правилно и законосъобразно - издадено е от компетентен орган и в предвидената
от закона форма; постановено е в съответствие с приложимите материалноправни
разпоредби на които се основава, при спазване на
административно-производствените правила и е съобразено с целта на закона. Определената
стойност на дължимите се парични обезщетения за отчуждаваните части от имотите
– собственост на „С.И.Г“ ООД, гр. Сливен, е съобразена с нормативно
регламентираните изисквания на чл. 32, ал. 2 от ЗДС и §1а, т. 2 и т.4 от ДР на
ЗДС. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
С оглед изхода на делото искането на ответника по жалбата - Министерски
съвет на РБългария, както и на заинтересованите страни – Министъра на регионалното
развитие и благоустройството, Министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията и на ДП „Национална компания Железопътна
инфраструктура“, за присъждане на направените по делото разноски, следва да
бъде уважено. На основание чл.143, ал.3 и ал.4 от АПК, в тежест на
жалбоподателя „С.И.Г“ ООД, гр. Сливен, следва да бъде възложено заплащането на
възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на
административния орган, съотв. на заинтересованите страни, определено в размер
на 100лв. за всяка една от страните, съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането
на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и чл.37 от Закона за правната
помощ.
Водим от горните мотиви и
на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският
административен съд,
Р
Е Ш И
:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „С.И.Г“ ООД със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул.
„Добри Чинтулов“ № 16, представлявано от управителя С.С., против Решение № 118/
20.02.2020г. на Министерски съвет на РБългария за отчуждаване на имоти – частна
собственост, за държавна нужда за изграждане на Обект „Позиция 5 „Модернизация
на железопътен участък Оризово – Михайлово“ от Проект „Рехабилитация на
железопътния участък Пловдив – Бургас – Фаза 2“, на територията на община Братя
Даскалови и община Стара Загора, област Стара Загора, в оспорената му част, с
която е определен размера на паричното обезщетение за отчуждаване на: част от ПИ
с идентификатор 53850.50.219, представляващ нива ІV категория, находящ се в
местността „Бекирови дъби“ в землището на с. Оризово, община Братя Даскалови,
област Стара Загора, с обща площ на имота 8,271дка, отчуждавана площ – 0,746дка
и стойност на обезщетението в размер на 594,34лева; част от ПИ с идентификатор
11675.11.109, представляващ нива V категория, находящ се в местността „Дебелата
кория“ в землището на с. Воденичарово, община Стара Загора, с обща площ
8,200дка, отчуждавана площ 1,291дка и стойност на обезщетението 1072,86 лева и част
от ПИ с идентификатор 48502.57.693, представляващ нива V категория, находящ се в
местността „Орловка“, в землището на с. Михайлово, община Стара Загора, с обща
площ 3,235 дка, отчуждавана площ 0,402 дка
и стойност на обезщетението в размер на 329,09 лева, като неоснователна.
ОСЪЖДА „С.И.Г“ ООД със седалище и адрес на управление гр.
Сливен, ул. „Добри Чинтулов“ № 16, ЕИК *********, да заплати на Министерски
съвет на Република България сумата от 100 /сто/ лева, представляваща разноски
за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „С.И.Г“ ООД със седалище и адрес на управление гр.
Сливен, ул. „Добри Чинтулов“ № 16, ЕИК *********, да заплати на Министерство на
регионалното развитие и благоустройството сумата от 100 /сто/ лева,
представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „С.И.Г“ ООД със седалище и адрес на управление гр. Сливен,
ул. „Добри Чинтулов“ № 16, ЕИК *********, да заплати на Министерство на транспорта,
информационните технологии и съобщенията сумата от 100 /сто/ лева,
представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.
ОСЪЖДА „С.И.Г“ ООД със седалище и адрес на управление гр.
Сливен, ул. „Добри Чинтулов“ № 16, ЕИК *********, да заплати на ДП „Национална
компания Железопътна инфраструктура“ със седалище и адрес на управление гр. София, бул. “Мария
Луиза“ №110, сумата от 100 /сто/ лева, представляваща разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване, съгласно чл.38, ал.8 от Закона за държавната собственост.
СЪДИЯ: