Решение по дело №241/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 117
Дата: 28 ноември 2023 г. (в сила от 16 декември 2023 г.)
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20237090700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

№ 136

гр. Габрово, 28.11.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в публично заседание на двадесети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИАНА ПЕТРАКИЕВА

при секретаря Мариела Караджова и с участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Петракиева адм. дело № 241 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

            

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 459 и сл. от Изборния кодекс ИК/.

            Производството е образувано по жалба от КП „****“, представлявано от Ц.Г.Ц., чрез адвокат И.И. - против Решение №148-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Душево при проведения на 29.10.2023 година първи тур на местни избори.

В жалбата се изразява несъгласие с оспореното решение, като се твърди, че същото е незаконосъобразно и издадено в нарушение на разпоредбите на ИК. Наведените в жалбата доводи се свеждат до това, че с Решение № 082 от 23.04.2019 година Общински съвет – Севлиево променя границите на кметство Душево, като присъединява към територията му населените места Душевски колиби и Корията. При провеждане на първи тур на местните избори на 29.10.2023 година на жителите на Душевски колиби и Корията, които според горепосоченото решение на Общински съвет – Севлиево са към кметство Душево, не била предоставена възможност да гласуват за кмет на своето кметство. Прави се позоваване на разпоредбите на чл. 14 и чл. 15, ал. 1 и 2 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/; твърди се, че гореизложеното рефлектирало сериозно върху изборните резултати за избор на кмет на кметство Душево и представлява съществено нарушение на политическите права на гражданите, признати им от чл. 42, ал. 1 от Конституцията на Република България и гарантирани им от нея и от законите на страната; избраният кмет на кметство се явява избран само от част от жителите на кметството. Прави се искане за обявяване избора на кмет на кметство Душево за недействителен.

В открито съдебно заседание оспорващата страна Коалиция КП „****“ се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат И.И.И., която поддържа се жалбата, както и искането по същество.

             Ответната страна Общинска избирателна комисия /ОИК/ – Севлиево в открито съдебно заседание се представлява от секретаря на комисията, притежаващ и качеството адвокат. Същият оспорва жалбата, по същество прави искане за отхвърлянето й като неоснователна. Не оспорва изложените от жалбоподателя факти, но излага доводи за надделяващ обществен интерес като счита, че видно от разликата в гласовете, получени от кандидатите, тези лица не биха могли да повлияят на крайния вот. 

             Заинтересованата страна Д.В.Д. в открито съдебно заседание се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат Н.Г., който счита жалбата за неоснователна.

            Заинтересованото лице Н.А.Х., не се явява и не се представлява. Не взема становище по жалбата.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на пряк съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 459, ал. 1 от ИК.  

             След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

С Решение от 15.08.2023 г. между ПП „Зелен съюз“, вписан в регистъра на политическите партии по ф.д №574/2010 г. на СГС и ПП „Републиканци за България“, вписана в регистъра на политическите партии по ф.д. №33/2020 г. на СГС е  образувана коалиция за съвместно участие в изборите за общински съветници и кметове  на 29.10.2023 г. „****“.

С Решение № 082 от 23.04.2019 година на Общински съвет – Севлиево са променени границите на кметство Душево, като към територията му се присъединяват населените места Душевски колиби и Корията

С оспореното Решение № 148-МИ от 30.10.2023 година ОИК – Севлиево обявява за избран за кмет на кметство Шумата на първи тур Д.В.Д., издигнат от ПП „ГЕРБ”, получил 250 действителни гласове.

От представените по делото Протоколи от 29.10.2023 година на СИК в избирателни секции с номера: ********* и ********* с. Душево и Протокол от 30.10.2023 година на ОИК за избиране на кмет на кметство Душево се установява, че Д.В.Д., издигнат от ПП „ГЕРБ”, е получил  общо 250 гласа, Н.А.Х., издигнат от „Земеделски народен съюз” – 193 гласа, В.Г.Г.от Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“ 25 гласа и С.К.М.от „****“ 1 глас.

От страна на общинската администрация на Община Севлиево по делото е депозирана информация, че съгласно Таблица на българските граждани за избиране на общински съветници и кметове на 29.10.2023 година към 08.09.2023 година, получена от Главна дирекция ГРАО към МРРБ, броят на избирателите в с. Душевски колиби е 7 лица, и в с. Корията също 7 лица.

Съгласно писмо с. вх. №РД$05-04.18/20.09.2023 година на ЦИК и Методически указания по прилагане на ИК, приети с Решение № 2654-МИ от 12.10.2023 година и Решение № 2655-МИ от 12.10.2023 година /т. 4.4. раздел III Изборен ден от Указанията/ в случаите, когато в избирателната секция са включени избиратели с адресна регистрация в населени места извън територията на кметството и нямат право да гласуват за кмет на кметство, тогава преди предаване на избирателните списъци за гласуване на СИК, общинската администрация отбелязва в избирателния списък в графа „Забележки” срещу имената на избирателите, които нямат право да гласуват за кмет на кметство „Без КК”.

Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗАТУРБ територия на кметството е територията на населеното място.

            Съгласно чл. 404, ал. 2 от ИК, за произвеждане на избори за кмет на община, район или кметство територията на общината, района или кметството представлява един едномандатен изборен район.

При така установените факти настоящият съдебен състав намира, че избирателите с адресна регистрация в населените места Душевски колиби и Корията е следвало да бъдат допуснати да гласуват за кмет на кметство с. Душево, тъй като територията на двете населени места се явява /присъединена/ част от територията на кметство с. Душево, а посоченото в Методическите указания на ЦИК и писмо с изх. № МИ-06-370 от 19.09.2023 година на ЦИК не се отнасят за процесния случай, тъй като в него не става въпрос за избиратели с адресна регистрация в населено място извън територията на кметството.

В производството по чл. 459 и сл. от ИК, в което се обжалва решението ОИК за определяне на изборните резултати, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на нарушения в изборния процес и преценка за тяхното влияние върху крайния резултат. За да бъде преценена жалбата като основателна, съдът следва да установи такива нарушения при провеждане на избора, които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, което в крайна сметка да направи невъзможно определянето на резултата от избора или в хипотезата на чл. 459, ал. 10, изр. 2 от ИК, поради наличието на техническа грешка или грешка в пресмятането, да наложи връщане на книжата на ОИК за обявяване на действителните резултати. В процесния случай следва да се съобрази това, че дори и въпросните четиринадесет гласоподаватели с адресна регистрация в селата Душевски колиби и Корията да са изявили желание да гласуват за кмет на кметство с. Душево, да са били допуснати да гласуват и да са гласували за кандидата, регистриран от оспорващата коалиция, то това не би довело до промяна в изборния резултат, защото разликата между получените от кандидатите за кмет на кметство гласове е повече от 14 гласа.

В заключение може да се обобщи, че съдът намира за основателни твърденията на жалбоподателя, според които имащите право на глас в населените места в селата Душевски колиби и Корията са били лишени от възможността да участват в изборите за кмет на с. Душево, но това нарушение не спада към категорията на съществени процесуални нарушения, тъй като не води до промяна на окончателните резултати при проведените избори.

Оспореното решение на ОИК – Севлиево е издадено от компетентен орган, в писмена форма и по установен образец, при наличието на посочените фактически и правни основания за издаването му, при спазване на материалноправните разпоредби, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона.

 

Водим от горното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. първо, предл. първо от ИК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение №148-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Душево при проведения на 29.10.2023 година първи тур на местни избори.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                        

                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: