О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№………………/19.12.2022 г.,гр.Добрич
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито
заседание на деветнадесети декември през две хиляди двадесет и втора година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ САНДЕВА
като разгледа докладваното от съдия
С.Сандева адм. дело № 666 по описа на АдмС - Добрич за 2022г. намира следното :
Производството по делото е образувано по жалба на община Добричка срещу решение №
РД-02-14-968/10.10.2022 г. на заместник – министъра
на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на НО по Програма
ИНТЕРРРЕГ V-A Румъния –
България 2014 – 2020.
Постъпила
е молба с вх. № 4482/16.12.2022 г. от община Добричка с искане за
възстановяване на срока за съдебно обжалване на процесното
решение.
Съдът намира искането по чл. 161
от АПК за процесуално недопустимо по следните съображения :
Възстановяването на срок по реда
на чл. 161 от АПК е процесуален способ за
защита на страните в съдебноадминистративния процес срещу неблагоприятните
последици от пропускането на предвиден в закона или на
определен от съда преклузивен срок за извършване
на процесуално действие. Абсолютна процесуална предпоставка за иницииране на
производството по чл. 161 от АПК е
пропускането на срока, тъй като
само пропуснатият срок може да
бъде възстановен. Принципно молбата за
възстановяване на срока се подаване в 7 – дневен срок от съобщението за
пропускането му, но това е така само при наличието на спор дали срокът за
извършване на определено процесуално действие е пропуснат или не, който следва да бъде разрешен от съда, пред който следва да се
извърши обвързаното със срок процесуално
действие. Изрично произнасяне и уведомяване за пропускането на срока не е необходимо, когато самата страна
признава този факт или когато
с оглед на конкретните обстоятелства по делото той
е безспорен, аргумент за което е и разпоредбата на чл.
161, ал. 1, изречение второ от АПК.
В случая е налице точно тази
хипотеза. С предходна молба от 01.12.2022 г. жалбоподателят сам е признал, че е
подал жалбата след изтичане на законоустановения
14-дневен срок, но е счел, че е налице особено непредвидено събитие,
препятствало упражняването на правото на жалба, което е основание за
възстановяване на срока.
Квалифицирайки тези твърдения
като искане по чл. 161 от АПК, административният съд се е произнесъл по това
искане, като с определение № 529 от 07.12.2022 г. го е приел за неоснователно. В
резултат от отхвърлянето на искането за възстановяване на срока за оспорване със
същото определение жалбата срещу решението на ръководителя на НО по Програма
ИНТЕРРРЕГ V-A Румъния –
България 2014 – 2020 е оставена без разглеждане като процесуално недопустима и
производството по нея е прекратено.
Следователно налице е изрично произнасяне
на съда по по-рано подадена молба по чл. 161 от АПК и отправената втора молба
със същото искане на същото основание е процесуално недопустима по аргумент от
чл. 159, т. 7 от АПК. В този случай редът за защита на страната е да подаде
жалба срещу определението на съда, с което е отхвърлено искането й за
възстановяване на срока, каквато на практика е депозирана в деловодството на
Административен съд – Добрич на 16.12.2022 г., а не да подава ново искане с
идентичен предмет. Поради това второто искане за възстановяване на срока за
оспорване следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по него да
бъде прекратено.
Водим от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И
:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ молба с вх. №
4482/16.12.2022 г. на община Добричка с искане
за възстановяване на срока за обжалване на решение № РД-02-14-968/10.10.2022 г. на заместник – министъра на регионалното
развитие и благоустройството и ръководител на НО по Програма ИНТЕРРРЕГ V-A Румъния – България 2014 – 2020 и
ПРЕКРАТЯВА производството по това искане.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва
с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването му.
Административен съдия :