РЕШЕНИЕ
№ 687
Бургас, 28.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - XVI-ти тричленен състав, в съдебно заседание на петнадесети юни две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ДАНИЕЛА
ДРАГНЕВА |
Членове: |
ДИМИТЪР ГАЛЬОВ |
При секретар СТОЯНКА АТАНАСОВА и с участието на прокурора АНДРЕЙ ОБРЕТЕНОВ ЧЕРВЕНЯКОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА кнахд № 20237040600835 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.63в от Закона за административните нарушения и
наказания (ЗАНН), във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е
по касационна
жалба на Директор РИОСВ - Бургас, чрез процесуален представител - юрисконсулт против Решение № 13/17.03.2023
год. постановена по АНД № 50/2023 г. по описа на Районен съд – Царево, с което
е изменено наказателно постановление № 79/13.01.2023 г. на Директора на РИОСВ-
Бургас, с което на основание чл.200, ал.1, т.2 от Закона за водите /ЗВ/ на
касационния ответник - Община Царево, е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 3000 лева, за нарушение на чл. 46, ал. 1, т.
3, б. „б“ от ЗВ, като е НАМАЛИЛ санкцията от 3000 лева на 2000
лева.
С касационната жалба, решението се оспорва
като се твърди, че РС не е мотивирал решението си защо изменя размера на
наложената имуществена санкция, като се излагат аргументи за законосъобразност
на издаденото НП и се сочи, че наложената имуществена санкция е близо до
възможния минимум. Сочи се, че на административния съд му е известно, че това
не е първото констатирано нарушение и при всяка проверка, в продължение на
няколко години на Община Царево са налагани имуществени санкции за същото
нарушение. Цитирани са съдебни решения и е поискано да се отмени
първоинстанционното решение и да се постанови друго, с което НП да се потвърди
изцяло. Не се претендират разноски.
По делото е постъпил отговор на така
депозираната касационна жалба, в която твърденията на АНО, касаещи размера на
наложената с процесното НП имуществена санкция са намерени за неоснователни и
недоказани. Претендират се разноски за касационната инстанция.
В съдебно
заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява. Преди
съденото заседание процесуалният представител на касатора депозира становище, с
което по същество поддържа жалбата и моли за отмяна на съдебното решение и
потвърждаване на издаденото НП и в изменената от РС част.
Ответникът по касация, редовно уведомен, не изпраща представител в съдебно
заседание. Преди съденото заседание депозира становище, в което моли за
оставяне на жалбата без уважение.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Бургас, изразява мнение за оставяне в сила на
решението на първата инстанция.
Административен
съд - Бургас, ХVІ-ти
състав след като прецени допустимостта на жалбата
и обсъди направените в нея оплаквания, събраните по делото доказателства и
извърши проверка на обжалваното решение, съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за
установено следното:
Касационната
жалба е процесуално ДОПУСТИМА като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна
страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл.210, ал.1 АПК.
Разгледана по
същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 АПК, настоящият
съдебен състав намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:
С обжалваното решение Районен
съд - Царево е
изменил наказателно постановление № 79/13.01.2023 год. на Директора на РИОСВ-
Бургас, с което на основание чл.200, ал.1, т.2 от Закона за водите /ЗВ/ на
касационния ответник - Община Царево, е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 3000 лева, за нарушение на чл. 46, ал. 1, т.
3, б. „б“ от ЗВ, като е НАМАЛИЛ санкцията от 3000 лева на 2000
лева.
За да постанови
оспореното съдебно решение съд е приел, че актът за установяване на нарушението е
съставен от служители на РИОСВ - Бургас, а атакуваното наказателно
постановление е издадено от Директор на РИОСВ - Бургас, т.е. в съответствие с
разпоредбите на чл.37 и чл.47 от ЗАНН. Съдът е намерил, че описаното в АУАН и
НП деяние съдържа всички обективни и субективни признаци на административно
нарушение на ЗВ, което нарушението е извършено от жалбоподателя, поради което
правилно е била ангажирана административнонаказателна отговорност спрямо него.
Съдът е намерил за неоснователни възраженията за допуснати нарушения на
установената в ЗАНН процедура, като е посочил, че при съставянето на АУАН, така
и при издаването на обжалваното НП, са спазени всички процесуални правила и
норми. Същите са постановени от оправомощени лица, в кръга на тяхната
материална и териториална компетентност, при спазване на изискванията за форма
и съдържание, в изискуемия срок. Посочените в тях фактически обстоятелства са
безспорно установени в хода на съдебното производство. Правилно са приложени и
съотносимите законови разпоредби към установеното административно нарушение.
Съдът е изменил размера на наложената имуществена санкция от 3000 лева на 2000
лева, като е посочил, че административнонаказващият орган е наложил наказание
над минималния законоустановен размер, тъй като неправилно е отчел факторите,
определящи тежестта на наказанието, така както повелява чл.27, ал.2 от ЗАНН.
Така
постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.
Настоящата съдебна инстанция
намира, че правилно първоинстанционният съд е приел, че при определяне размера
на наложената имуществена санкция не е съобразена нормата на чл.27 от ЗАНН.
Съгласно тази норма, административното наказание се определя съобразно
разпоредбите на този закон в границите на наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, като при определяне на наказанието се вземат предвид
тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи
и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя.
В случая, при издаване на
наказателното постановление административният орган нито е изложил мотиви, нито
е представи доказателства, които да обосновават определения размер на
имуществената санкция от 3 000 лева, при предвиден от законодателя размер от 2
000 лева до 10 000 лева. В тази връзка следва да се посочи, че мотивите за
определяне размера на наказанието е недопустимо да се извеждат по тълкувателен
път, или както е направено в случая в касационната жалба да се твърди, че
административния съд знае за системността на нарушенията, предвид постановените
от съда съдебни решения.
С оглед изложеното, настоящият
съдебен състав, намира че правило РС- Царево след като е съобразил тежестта и
характера на нарушението и с оглед целите на административните наказания,
визирани в разпоредбата на чл.12 от ЗАНН, е определен размер на наложеното
наказание съобразно минималния размер, предвиден от законодателя в нормата на чл.200, ал.1, т.2
от ЗВ, а именно 2000 лева, който е подходящ да
осъществи функциите на административното наказание, свързани със специалната и
генерална превенция.
По горните съображения, настоящата инстанция намира, че решението на районния
съд е постановено в съответствие с материалния закон и при стриктното
съблюдаване на съдопроизводствените правила. В този смисъл, касационната жалба
се явява неоснователна, а решението на въззивния съд, като правилно и
законосъобразно, следва да бъде оставено в сила.
Пред касационната
инстанция ответникът не е представил доказателства за извършени разноски,
поради което такива не му се дължат.
Мотивиран от
изложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. І-во АПК, във връзка с чл. 63в ЗАНН, Бургаският
административен съд,
РЕШИ:
ОСТАВЯ
В СИЛА
Решение
№ 13/17.03.2023 год. постановена по АНД № 50/2023 г. по описа на Районен съд –
Царево.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
Председател: |
||
Членове: |