Решение по дело №163/2024 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 978
Дата: 15 юли 2024 г. (в сила от 15 юли 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247270700163
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 април 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 978

Шумен, 15.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Шумен - , в съдебно заседание на единадесети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БИСТРА БОЙН

При секретар РОСИЦА ХАДЖИДИМИТРОВА като разгледа докладваното от съдия БИСТРА БОЙН административно дело № 20247270700163 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл.145 от АПК във вр. с чл.172 ал.5 от ЗДвП.

Съдебното производство е образувано по жалба на П. Н. Д. с [ЕГН] депозирана срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 24-0869-000294/22.04.2024г. на ВПД Началник група към ОД на МВР- Шумен, сектор ПП Шумен, с която е разпоредено временно отнемане на СУМПС на жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, на осн.чл.171 т.1 б.“б“ от ЗДвП, считано от 22.04.2024г. В жалбата се сочи, че не е установено по безспорен начин извършването на административно нарушение. Моли се за отмяна на Заповедта, като незаконосъобразна. Представят се доказателства за липса на наркотични вещества в кръвта- изследвания направени след освобождаването му от ОД на МВР. След второ заседание по делото е направено и искане за спиране на предварителното изпълнение на заповедта до решаването на спора по същество, което е разгледано в закрито съдебно заседание на 07.06.2024г. с отделно определение.

В открито съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител, като поддържа жалбата си. Твърди, че не е използвал наркотици. Моли съдът да отмени наложената мярка.

За ответната страна- Началник на сектор Пътна полиция при ОД на МВР– Шумен, в съдебно заседание се явява юриск.С., редовно упълномощена, която моли жалбата да бъде отхвърлена. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища на страните, прие за установено следното:

На 22.04.2024 г., около 11.25 часа, в [населено място], на [улица], актосъставителят и свидетел по делото- П. С.- младши автоконтрольор при РУ [населено място] към ОД на МВР- [населено място], в присъствие на свидетеля Д. Д.- полицейски инспектор по „Пътен контрол“ в РУ- Нови Пазар, съставил АУАН серия GA №1202276/22.04.2024 г. на жалбоподателя П. Д., който управлявал собственото си МПС [Марка] модел „Транспортер 2,5 ТДИ“ с рег.№ [рег. номер], след употреба на наркотични вещества или техните аналози. Както в АУАН, така и в издадената ЗППАМ е посочено, че проба № 397/22.04.2024г. е извършена с техническо средство Дрегер „Дръг Чек 5000“, с фабричен номер АRPH-0019, който е отчел положителен резултат на бензодиазепини.

Актосъставителят квалифицирал извършеното административно нарушение, като такова по чл.5 ал.3 т.1 пр.2 от ЗДвП, а именно управление на ППС след употреба на наркотични вещества или техни аналози, която квалификация е посочена и в процесната заповед. АУАН е подписан без възражения от нарушителя. В актът е посочено, че на водача бил издаден талон за медицинско изследване № 142496, като видно от същия, талонът бил връчен в 12,50ч. на същата дата и указан срок за даване на проба до 45 минути. Видно от Протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и наркотични вещества, изискан и приложен по делото, попълнен от медицински специалист П.Загорчев в Спешно отделение при МБАЛ Шумен, по данни на водачът, същият отрича да е употребил наркотично вещество. На Протоколът е отбелязана употреба на лекарство за лечение на хипертонична болест- Бизолен. Взетата проба е предмет на изследване на назначена по образуваното досъдебно производство съдебно-химическа експертиза, която към момента на приключване на съдебното дирене по настоящото дело не е изготвена.

Въз основа на така установеното със ЗППАМ №24-0869-000294/22.04.2024 г. на Началник група към ОД на МВР Шумен, сектор ПП Шумен, упълномощен със Заповед №372з-4057/31.12.2021г. на Директора на ОД на МВР Шумен, предвид установената употреба на наркотични вещества с техническо средство, на оспорващия е наложена ПАМ по чл.171 т.1 б.„б“ от ЗДвП, а именно временно отнемане на СУМПС [номер] до решаване на въпроса за отговорността на жалбоподателя, но не повече от 18 месеца, считано от 22.04.2024г.

Заповедта е връчена лично на жалбоподателя на 22.04.2024г., съгласно приложената разписка към заповедта, а жалбата срещу процесната заповед е подадена пред АдмС [населено място] на 30.04.2024г.

По делото е представена цялата преписка по издаване на оспорения акт, включително и заверено копие от Заповед №8121з-1632/02.12.2021 г. на Министър на вътрешните работи, с която са определени лицата осъществяващи контролна дейност по ЗДвП и Заповед №372з-4057/31.12.2021 г. на Директора на ОД на МВР Шумен, с която са оправомощени началниците на групи в сектор „Пътна полиция“ Шумен, с компетентност за територията на цялата ОД на МВР [населено място] да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5 от ЗДвП/стр.44 и 46/.

Представените от жалбоподателя Резултати от изследвания от Клинична лаборатория МБАЛ-Варна към ВМА-София– скрининг анализ на урина с полинаркотичен тест и скрининг анализ на кръв с полинаркотичен тест от 24.04.2024г., както и Протокол с резултати от изследвания от СМДЛ Рамус ООД– комбиниран тест за наркотични вещества от 25.04.2024г. не показват наличие на наркотични вещества и/или техни аналози, но изследваните проби са дадени след датата на нарушението и не по законовия ред по ЗДвП. В представения от жалбоподателя резултат от Клинична лаборатория МБАЛ-Варна към ВМА-София е посочено, че изследването е проводено по собствено желание на жалбоподателя П. Д., анализът е извършен чрез експресен имунохимичен тест, няма доказателствена стойност и не може да се използва за юридически цели.

От показанията на свидетелите П. С. и Д. Д. по категоричен начин се установи, че жалбоподателя на процесната дата е управлявал МПС след употреба на наркотични вещества, установена с техническо средство. От показанията на свидетелите се установи, че след отчетената проба жалбоподателят заявил, че пие лекарства за кръвно налягане, като при проверката жалбоподателят имал зачервени очи и посочил, че не е спал. Показанията на свидетелите изцяло кореспондират със събрания доказателствен материал.

По делото е разпитана като свидетел съпругата на жалбоподателя, която посочва, че същия приема лекарства за заболявания. Показанията ѝ следва да се отчитат само доколкото се подкрепят от доказателствата по делото предвид родствената връзка с жалбоподателя.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена срещу акт подлежащ на съдебен контрол, от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149 ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява неоснователна по следните съображения:

Предмет на осъществявания съдебен контрол е ЗППАМ №24-0869-000294/22.04.2024г., издадена от Началник група към ОД на МВР Шумен, сектор ПП Шумен, с която е наложена ПАМ- временно отнемане на СУМПС до решаване на въпроса за отговорността на жалбоподателя, но не повече от 18 месеца, на осн.чл.171 т.1 б.“б“ от ЗДвП, считано от 22.04.2024г. за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 предложение 2-ро от ЗДвП.

Съдът проверява законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия. Съгласно чл.172 ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая оспорваната заповед е издадена от компетентния за това орган, в писмена форма, като в нея са посочени фактическите и правни основания за издаването й и заповедта съдържа необходимите реквизити, съгласно чл.59 ал.2 т.4 от АПК.

Заповедта е мотивирана, като в същата са посочени, както правни, така и фактически основания за издаването ѝ. Относно съответствието на оспорената заповед с материалния закон съдът намира следното: Съгласно чл.171 т.1 б.“б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване– до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца, като при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл.174 ал.4 установените стойности са определящи. Нормата съдържа няколко основания за прилагане на ПАМ от посочения вид– временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство, като в конкретния случай във фактическите съображения на процесната заповед е посочено управление на МПС от лице след което употреба на наркотични вещества, установено с техническо средство. След като е установена процесното деяние, е налице хипотезата на чл.171 т.1 б.“б“ от ЗДвП, като административният орган е имал задължение да издаде заповед за прилагане на предвидената в чл.171 т.1 от ЗДвП принудителна административна мярка, доколкото нормата е императивна и административният орган действа в условията на задължителна администрация, т.е. преценката и мотивите за прилагане на принудителната мярка са направени от законодателя при създаване на самата правна норма.

За да приложи процесната принудителна мярка, административният орган е приел от фактическа страна, че П. Д. в качеството на водач, на посочените в оспорената заповед дата и място, е извършил нарушение, като управлявал МПС и при проверка от служители по контрол на движението на пътищата е установена с техническо средство употреба на наркотични вещества. Установените от административния орган фактически основания се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства- АУАН, като по делото не са налице нови факти. Констатациите в Акта за установяване на административно нарушение, съгласно разпоредбата на чл.189 ал. 2 от ЗДвП имат доказателствена сила до доказване на противното.

С нормата на чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП е въведена забрана за управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози. В ЗДвП не е дадена легална дефиниция за наркотично вещество и съдържанието му следва да се определи съобразно дефиницията на § 1 т.11 от ДР на Закона за контрол върху наркотичните вещества и прекурсорите (ЗКНВП)- всяко упойващо и психотропно вещество, включено в списъците по чл.3 ал.2 т.1, 2 и 3, както и всяко друго природно и синтетично вещество, включено в списъците по чл.3 ал.2 т.1, 2 и 3, което може да предизвика състояние на зависимост и има стимулиращо или депресивно въздействие върху централната нервна система, предизвиква халюцинации или нарушения на двигателната функция, мисловната дейност, поведението, възприятията и настроението, и други вредни въздействия върху човешкия организъм. Бензодиазепините са психоактивни вещества, които са рискови по смисъла на чл.3 ал.2 т.1 ЗКНВП и същите са включени със систематичното си наименование и в трите приложения към Наредбата за реда за класифициране на растенията и веществата като наркотични, като притежават характеристиките на наркотични вещества. Следователно, налице са установените в чл.171 т.1 б."б" от ЗДвП материалноправни предпоставки за налагане на принудителната административна мярка. Същата е с преустановителен и превантивен характер и е наложена с цел да се въздейства предупредително към нарушителя и да не се допуска управление на МПС след употреба на вещества, които влияят на състоянието, възприятията и реакциите на последния, поради което съдът приема, че тя напълно съответства на целта на закона. Не се установяват основания за отмяна на заповедта за прилагането ѝ, поради което оспорването следва да се отхвърли, като неоснователно.

По отношение на разноските, съдът установи, че претенцията на представителя на административния орган за съдебни разноски- юрисконсултско възнаграждение при условията на чл.143 ал.1 АПК е основателна в размер на 100 лева, който е съобразен с разпоредбата на чл.78 ал.8 от ГПК, във връзка с чл.37 ал.1 от Закона за правната помощ и чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл.144 от АПК.

Водим от горното и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П. Н. Д., с [ЕГН], с адрес [населено място], област Шумен, [улица], против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 24-0869-000294/22.04.2024г. на ВПД Началник група към ОД на МВР- Шумен, сектор ПП Шумен, с която е разпоредено временно отнемане на СУМПС на жалбоподателя до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца, на осн.чл.171 т.1 б.“б“ от ЗДвП, считано от 22.04.2024г. и са отнети документи- СУМПС [номер].

ОСЪЖДА П. Н. Д., с [ЕГН], с адрес [населено място], област Шумен, [улица], да заплати на ОДМВР- Шумен, [улица], [населено място] сумата 100 /сто/ лева, представляваща деловодни разноски по настоящото съдебно производство.

Решението не подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България [населено място], на осн.чл.172 ал.5 от ЗДвП.

Съдия: