Решение по дело №1254/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 638
Дата: 18 юли 2022 г.
Съдия: Мария Белева Хубчева
Дело: 20217150701254
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   638/18.7.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик –VІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети юни две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:         МАРИЯ ХУБЧЕВА

 

при секретаря Димитрина Георгиева, изслуша докладваното от съдия ХУБЧЕВА административно дело № 1254 по описа на съда за 2021 год., взе предвид следното:

Производство е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ) (загл. изм.-ДВ, бр. 51 от 2022 год., в сила от 01.07.2022 год.) .

Образувано е по жалба на Община Стрелча, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. Стрелча, пл. Дружба“ № 2, представлявана от кмета на Община Стрелча-Г.П., против Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФ „Земеделие“), с което за три констатирани нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП, отм.), на Община Стрелча е наложена окончателна финансова корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, в размер равен на най-високия приложен процент, който е 25% с финансова равностойност, в размер на 232 846, 27 (двеста тридесет и две хиляди осемстотин четиридесет и шест лева и двадесет и седем стотинки) лева с ДДС, представляваща 25% от стойността на финансовата помощ за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча“ и избран изпълнител „СТУДИО ПИК“ ЕООД, с ЕИК *********, за изпълнение на одобрен проект с ИД по Договор № 13/223/00290 за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 год., подкрепена от Европейския Земеделски фонд за развитие на селските райони“.

В жалбата са изложени доводи, че при издаване на оспореното решение административният орган е допуснал съществени нарушения на административнопроцесуалните правила, неправилно е приложил материалния закон и е в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че ДФ „Земеделие“ е приложил в обжалвания административен акт Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) (Наредбата), приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 год., в сила от 22.08.2017 год., който ЗУСЕСИФ, а към настоящия момент ЗУСЕФСУ и Закона за нормативните актове (ЗНА) изрично изключват от спорното правоотношение неправомерното прилагане на нормативен акт и неприлагането на нормативен акт, който по § 8, ал. 2 от ПЗР на ЗУСЕСИФ, а към настоящия момент ЗУСЕФСУ, определя като приложим, съставлявало грубо нарушение, което опорочава обжалваното решение и е основание за неговата отмяна -по арг. на чл. 172, ал. 2 от АПК. Сочи се, че за конкретните твърдени нарушения, извършени през 2015 год., приложимият нормативен акт, по който следва да се наложи финансова корекция за твърдените нарушения е Методология за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от Структурните фондове, Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от Общата програма „Солидарност и управление на миграционните потоци“, отменена с ДВ., бр. 27 от 31.03.2017 год.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощните му адв. Н.В.И. и юрисконсулт Д.Д.Г. поддържат жалбата и правят доказателствени искания по попълването на административната преписка и представянето на заверено копие от документацията по възлагане на обществена поръчка с номер в регистъра АОП 00935-2015-0005 и предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча“. Моли се за отмяна на оспореното решение и присъждане на сторените по делото съдебно-деловодни разноски. Подробни съображения се излагат в жалбата. Представени са писмени бележки.

Ответникът по жалбата–Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно и своевременно призован за съдебните заседания, не изпраща представител по делото. С молби вх. № 620 от 20.01.2022 год., вх. № 2249 от 10.03.2022 год. и вх. № 5371 от 17.06.2022 год., процесуалният представител на административния орган, чрез главен юрисконсулт Д. К., оспорва жалбата с доводи за нейната неоснователност, поради което моли за отхвърлянето й. Претендира присъждане на направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на претендираното от ответната страна адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 5 от ГПК, приложим на основание чл. 144 от АПК.

Административен съд-Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното:

Община Стрелча е бенефициер по Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 год., на основание сключен Договор № 13/223/00290 от 16.12.2014 год. за отпускане на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделска земя“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 год. (ПРСР), подкрепена от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Договорът е сключен на основание чл. 26, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 22 от 07.07.2008 год. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по мярка „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. (обн., ДВ, бр. 67 от 29.07.2008 год.) и Заповед № 03-РД/4540 от 08.12.2014 год. на изпълнителния директор за одобрение на проект № 13/223/00290 и урежда отношенията между страните по повод предоставянето на БФП за извършване на проект „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“. Съгласно чл. 2.1 от договора първоначално одобреният размер на финансовата подкрепа е в размер на 1 005 222, 70 лева, представляващи 100% от целия размер на одобрената инвестиция, съгласно Таблицата за одобрените инвестиционни разходи (Приложение 1), в т.2.2. страните са се договорили, че първоначално одобрената БФП по т.2.1 включва сумата в размер на 342 431, 75 лева, определена за междинно плащане и обособена част по проект за разходи по чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредба 22 от 07.07.2008 год. и сумата в размер на 0 лева, определена за второ междинно плащане на обособена част по проекта за разходи по чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредба № 22 от 07.07.2008 год., съгласно Приложение. Със сключен Анекс II от 18.09.2015 год. към договора, размерът на БФП , в т. IV текстът към договора по т. 2.1. е заличен и първоначално одобрената БФП е изменена на 990 032, 72 лева, представляващи 100% от целия размер на одобрената инвестиция, съобразен с Таблицата за одобрените инвестиционни разходи (Приложение 1), а в т. 2.2 е прието, че първоначално одобрената БФП по т.2.1 включва сумата в размер на 336 332, 50 лева, определена за първо междинно плащане на обособената част по проекта и сумата в размер на 0, 00 лева, определена за второ междинно плащане на обособена част по проект, съгласно Приложение 1.

Преди обявяване на обществената поръчка кметът на Община Стрелча е изпратил до ДФ „Земеделие“ списък на планирани обществени поръчки, свързани с изпълнение на Договор № 13/223/00290 „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, община Пазарджик“ с приложен коригиран описателен документ към списъка на планираните обществени поръчки. С Уведомително писмо № ПК-3/1622, изх. № 02-0800/9 от 23.03.2015 год., ДФ „Земеделие“-Разплащателна агенция, Централно управление“ е уведомил кметът на Община Стрелча, че е осъществена предварителна проверка върху процедури за обществена поръчка, касаещ Договор за предоставяне на БФП № 13/22300290 от 06.10.2015 год. на Община Стрелча и че може да проведе обществена поръчка „Избор на изпълнител на проект „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча“. Отправена е забележка в т. „V . Подробно описание на показателите за оценка на офертите, съгласно чл. 37, ал. 2 или чл. 101б, ал. 1, т. 4 от ЗОП и методиката за оценка на офертите“, според която възложителят е заложил показатели „Технологична последователност на видовите работи“ и „Управление на риска“, а разликата между минималната и максималната оценка по цитираните технически показатели не позволява представянето на конкурентно финансово предложение, когато техническите оферти са оценени с минималния брой точки. Препоръчано е да се намали диапазонът, като разликата между минималната и максималната оценка на техническото предложение не следва да надвишава 10т. Предвид избраната формула, следва стъпките за оценка по показател „Технологична последователност на видовите работи“ да са 60 т. и 50 т., а за показател „Управление на риска“ - 40 т. и 30 т. Документацията е била изпратена за осъществяване на предварителен контрол от Изпълнителния директор на Агенцията за обществени поръчки (АОП). От страна на АОП за извършения предварителен контрол по чл. 19, ал. 2, т. 22 от ЗОП, с изх. № ПК-РСР-16 от 17.04.2015 год., е изготвено становище за съответствие с изискванията на ЗОП на проектите на документи за откриване на процедура за възлагане на обществена поръчка. В него са отправени препоръки до Община Стрелча във връзка с крайния срок на изпълнение на поръчката като информацията относно същият да бъде уеднаквена в различните полета на обявлението и в различните части на документацията. Също така са отправени препоръки в частта относно „Изискуеми депозити и гаранции“, „Условия във връзка с поръчката“, „Лично състояние на икономическите оператори“, „Икономически и финансови възможности“, „Други условия за участие“, „Методика за оценка“ и „Допълнителна информация“. При осъществен предварителен контрол по чл. 19, ал. 2, т. 22 от ЗОП, с изх. № ПК-РСР-16 от 27.04.2015 год., е изготвен доклад за законосъобразност на процедурата за обществена поръчка с уникален номер в РОП 00935-2015-0005 (към преписка № ПК-РСР-16 от 08.04.2015 год.).

С Решение № 330 от 22.04.2015 год. АОП е обявила „открита“ процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“, осъществен с финансовата помощ на Програма за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 год., по мярка 223, съгласно Договор за финансиране № 13/223/00290 от 16.12.2014 год. Като обхват на поръчката е посочено, че обхваща избор на изпълнител, който да извърши залесяване с широколистни култури на 747, 11 дка неземеделска земя чрез: „1. Почвоподготовка; 2. Залесяване: 3. Отглеждане на култури; За залесяване трябва да се използват само дървесни видове, съответстващи на посочения тип месторастене, като от тях се дава предпочитание на местните видове. Дейностите следва да се извършват на съответните терени за залесяване, на територията на Община Стрелча, съгласно Раздел III от Документацията за участие-Техническа спецификация, приложение Технологични планове и скици на имотите, неразделна част от настоящата документация. Видовете работи, които следва да се извършват по залесяването са описани подробно в приложените Технологични планове. В тях са включени вид, количество и указания за залесяване на фиданките за всеки имот“. Обявлението за поръчката е публикувано в електронния регистър на АОП С-1984 от 22.04.2015 год., както и одобрената документация за участие в процедурата. Цената за изпълнение на поръчката е на стойност 985 322, 70 лева без ДДС

Процедурата е била проведена и с Протокол № 2 от 09.04.2015 год. комисия, назначена в поименен състав със Заповед № 547 от 26.06.2015 год. на кмета на Община Стрелча е обявен за победител и класиран на първо място в обществената поръчка „СТУДИО ПИК“ ЕООД, с комплексна оценка 100 точки и е препоръчано да се сключи договор за изпълнение със спечелилия участник. С решение № 595 от 10.07.2015 год. кметът на Община Стрелча, на основание чл. 73 от ЗОП (отм.), е обявил участника „СТУДИО ПИК“ ЕООД за класиран на първо място и е определен за изпълнител на обществената поръчка. Между Община Стрелча и търговското дружество е сключен договор от 06.08.2015 год. за изпълнение на обществената поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“, осъществен с финансовата подкрепа на ПРСР 2007-2013 год., мярка 232, съгласно сключен Договор за финансиране № 13/223/00290 от 16.12.2014 год., в размер на 971 882, 69 лева без ДДС, респективно 1 166 259, 23. Към договора е сключен Анекс № 1 за изменение на посочения договор, като в т. II „Цена и начин на плащане“ общата стойност на договора от 971 882, 69 лева без ДДС, респективно 1 166 259, 23 лева с ДДС е променена на 970 132, 72 лева без ДДС, респективно 1 164 159, 26 лева с ДДС.

С Уведомително писмо № ПК 1-1/3480 и с Уведомително писмо № ПК 1-1/3481, и двете на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, респективно с изх. № 02-0800/5714 от 27.08.2015 год. и изх. № 02-0800/5715 от 27.08.2015 год., е съобщено на кмета на Община Стрелча, че при осъществяването на контрол върху процедури, финансирани изцяло или частично със средства от европейските фондове и изпратени документи по обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“, са констатирани непълноти и неясноти, според които с оглед разпоредбата на чл. 34, ал. 2 от ЗОП (отм.) в състава на комисията, назначена със заповед № 547 от 26.06.2015 год. от кмета на Община Стрелча, за разглеждане, оценка и класиране на офертите на участниците в обществената поръчка, в състава на комисията следва да е включен един правоспособен юрист, както и че от представените документи не е ясно дали всички членове на комисията притежават необходимата професионална квалификация и практически опит в съответствие с обекта и сложността на поръчката. Указано е в 10-работни дни от получаване на писмото да се представят липсващите документи. Възложителят на обществената поръчка е предупреден, че съгласуването на процедурите по същата ще бъдат спрени в случай, че не се представят изисканите документи в посочения срок и ще продължи след тяхното получаване в ДФ „Земеделие“-РА, Централно управление. С писмо изх. С-4431№1 от 28.08.2015 год. ЗА кметът на Община Стрелча е отговорил на поставените му въпроси от страна на административния орган и е посочил поименно състава на назначената комисия за разглеждане, оценка и класиране на получените оферти в открита процедура по избор на изпълнител по обществената поръчка, както и професионалната компетентност на всеки един от тях, включително и с посочване на правоспособен юрист.

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, издадено на основание чл. 20а, ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), чл. 166, ал. 1 и ал. 2 от Данъчно-процесуалния кодекс (ДОПК), във връзка с чл. 162, ал. 2, т. 8 от същия, чл. 73, ал. 1, чл. 72, ал. 1, във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 9 от Закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), чл. 2, ал. 2 и чл. 5 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ (изм. и доп. ДВ, бр. 19 от 06.03.2020 год.) (Наредбата) и утвърдена от Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Процедура за осъществяване на предварителна проверка и последващ контрол върху обществени поръчки за одобрени разходи, финансирани изцяло или частично със средства от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, при съобразяване принципа за некумулиране на финансови корекции, съгласно чл. 7 от Наредбата, с което: I.1. За неспазване на чл. 25, ал.2, т. 6 и чл. 25, ал. 5 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), (отм.) са определени финансови корекции на основание т. 9 от Приложение № 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата, в размер на 25% от сумата на заявените за финансово подпомагане разходи към заявката междинно/окончателно плащане и приети като допустими разходи по договора за възлагане на обществена поръчка, засегнат от нарушението; 2. За допуснато неспазване на изискванията на чл. 28, ал. 2 и чл. 28а, ал. 3 от ЗОП (отм.) е определена финансова корекция на основание т. 9 от Приложение № 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата, в размер на 25% от сумата на заявените за финансово подпомагане разходи към заявката междинно/окончателно плащане и приети като допустими разходи по договора за възлагане на обществена поръчка, засегнат от нарушението; 3. За неспазване на чл. 43, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП (отм.), е определена финансова корекция на основание т. 22 от Приложение № 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата, в размер на 25% от сумата на заявените за финансово подпомагане разходи към заявката междинно/окончателно плащане и приети като допустими разходи по договора за възлагане на обществена поръчка, засегнат от нарушението; II. На основание чл. 7 от Наредбата е определена на Община Стрелча с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес:. гр. Стрелча, пл. „Дружба“ № 2, представлявано от Г.П., окончателна финансова корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи в размер равен на най-високия приложен процент, койот е 25% с финансова равностойност в размер на 232 846, 27 лева с ДДС, представляваща 25% от стойността на финансовата помощ, за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“, и избран изпълнител „СТУДИО ПИК“ ЕООД, с ЕИК *********, за изпълнение на одобрен проект с ИД по Договор № 13/223/00290 за отпускане на финансова помощ, сключен между ДФ „Земеделие“-РА и Община Стрелча с УРН: 387815, представляваща недължимо платена финансова помощ по Договор № 13/223/00290 за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 год., подкрепена от Европейския Земеделски фонд за развитие на селските райони. Към всяка една от трите точки, по които са наложени финансовите корекции е изложена мотивно-съобразителна част и е посочен принципът, по който са определени процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ.

Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е изпратено на бенефициера с Уведомително писмо № ПК12 на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, РА-Централно управление, изх. № 01-0800/1686 от 29.06.2021 год. на ДФ „Земеделие“, получено в Община Стрелча на 02.07.2021 год.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното решение, включително и относимата документация във връзка с проведената процедура за възлагане на обществена поръчка по ЗОП с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча, област Пазарджик“. Също така са представени: приемо-предавателни протоколи за приемане на работата по Договор № 13/223/00290 от 16.12.2014 год., както и заявки за плащане 13/223.00290/3/01 от 15.10.2015 год. по същия договор, писмо за оторизация на плащане от 30.11.2015 год., извлечение от СЕБРА, удостоверяващо датата на извършеното плащане; заявка за плащане 13/223/00290/3/02 от 13.10.2015 год. по същия договор, писмо за оторизация на плащане от 16.12.2016 год., извлечение от СЕБРА, удостоверяващо датата на извършеното плащане; заявка за плащане 13/223/00290/3/03 от 16.10.2017 год. по същия договор, писмо за оторизация на плащане от 16.12.2016 год., извлечение от СЕБРА, удостоверяващо датата на извършеното плащане; заявка за плащане 13/223/00290/3/03 от 16.10.2017 год. по същия договор, Решение за налагане на финансова корекция на ДФ „Земеделие“ с изх. № 01-0800/447#1 от 17.05.2018 год., в което е инкорпориран отказ от пълно изплащане на финансова помощ по заявката за плащане в размер на 102 592, 56 лева за разходи за отглеждане втора година-три пъти и разходи за попълване втора година; заявка за плащане 13/223/00290/3/04 от 16.10.2018 год., ведно с решение за отказ от изплащането на заявената със заявката за плащане сума.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните, и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в законово установения срок, а именно: процесното решение е получено в Община Стрелча на 02.07.2021 год. и жалбата е подадена в ДФ „Земеделие“ на 19.07.2021 год. Също така е жалбата е подадена против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. Съображенията за това са следните:

В чл. 69, ал. 1 от ЗУСЕФСУ е предвидено, че управляващите органи провеждат процедури по администриране на нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 и 38 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 год. Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. В чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕФСУ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал. 5 на чл. 9 от ЗУСЕФСУ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Съответно в § 4, ал. 1 от ДР на ЗУСЕФСУ е предвидено, че за Програмата за развитие на селските райони функциите на органи за управление и контрол по този закон се изпълняват от Министерството на земеделието и храните и от Държавен фонд „Земеделие“.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6 от ЗПЗП (ДВ бр. 51 от 2019 год., в сила от 28.06.2019 год. ), дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради нарушение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, което представлява основание за налагане на финансова корекция по чл. 70, ал. 1, т. 1 – т. 9 от ЗУСЕФСУ, се установява с издаването на решение за налагане на финансова корекция по реда на чл. 73 от същия закон. Съответно в чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП (ДВ бр. 51 от 2019 год., в сила от 28.06.2019 год.) е регламентирано, че дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6 от същия, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на ДОПК. Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕФСУ, като може да делегира със заповед тези си правомощия на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда (чл. 20а, ал. 5 и ал. 6 от ЗПЗП). По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 1734 от 16.06.2021 год., с която Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е делегирал на Заместник-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Б.С.А.изпълнение на правомощия по ПРСР за периода 2007 – 2013 год. и по ПРСР за периода 2014 – 2020 год., включително да издава и подписва решения за налагане на финансови корекции по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, а към настоящия момент заглавието е изменено на ЗУСЕФСУ и АУПДВ по чл. 166, ал. 2 от ДОПК във връзка с установени неспазвания на нормативни и договорни задължения от страна на бенефициерите (т. І, л. 10 от делото). Следователно оспореното Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е издадено от материално компетентен орган (Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Б. А.), при упражняване и в рамките на надлежно делегираните със Заповед № 03-РД/1734 от 16.06.2021 год. на Изпълнителния директор на ДФЗ административни правомощия.

Обжалваният административен акт съответства на нормативно установените изисквания досежно неговото съдържание, с оглед изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК и е издаден при спазване на административнопроцесуалните правила. Административният акт съдържа фактическите основания за неговото издаване. Това са конкретните факти въз основа, на които административният орган е приел, че са налице материалноправните предпоставки за упражняване на предоставената му от закона компетентност. Изпълнено е изискването на разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Решението съдържа описание на обстоятелствата, които имат значение към релевантните юридически факти и обосновават наличието на регламентираните с чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ предпоставки за извършване на финансова корекция. Посочени са възприетите от решаващия орган релевантните факти и обстоятелства за наличието на допуснато от Община Стрелча нарушение при проведената процедура за налагане на обществена поръчка и са изложени съответните мотиви за възприемането на посочените нарушения като нередности по смисъла на чл. 2, т. 36 от Регламент (ЕС) 1303/2013 год. на Европейския парламент и на Съвета. Разгледани са и са обсъдени възраженията на Община Стрелча като неоснователни. Ето защо, решението досежно трите му точки, обосноваващи нарушения, е издадено в съответствие с императивното изискване на законодателя по чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, поради което не е налице основание за неговата отмяна, с оглед разпоредбата на чл. 146, т. 2 и т. 3 от АПК.

По отношение на Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която на основание чл. 73, ал. 1, чл. 72, ал. 1, във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 9, всички от ЗУСЕФСУ, за нарушение на чл. 25, ал. 2, т. 6 от ЗОП (отм.) и чл. 25, ал. 6 от ЗОП (отм.) , което попада в т. 9 от Приложение 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата:

Съгласно разпоредбата на чл. 25, ал. 2, т. 6 от ЗОП (отм.), е прието, че всяко обявление за обществена поръчка трябва да съдържа пълна информация за всички критерии за подбор, когато възложителят определя такива, включващи изискване по чл. 49, и/или минимални изисквания за икономическото и финансовото състояние на кандидата или участника и/или за техническите му възможности, и/или квалификация, както и посочване на документите, с които те се доказват.

Съгласно чл. 25, ал. 5 от ЗОП (отм.)-възложителите нямат право да включват в решението, обявлението или документацията условия или изисквания, които дават предимство или необосновано ограничават участието на лица в обществените поръчки.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя, че решаващият орган е извел необосновани изводи, с оглед констатиране на нарушения по посочените две разпоредби, отменени, но приложими.

В раздел III.2.3., т. 1 от обявлението е посочено изискване към техническите възможности на участниците: „Участникът следва през последните три години, считано до изтичане на крайния срок за крайния срок за подаване на оферти, да има изпълнена услуга, еднаква или сходна с предмета на поръчката. Под услуга в обхвата на поръчката следва да се разбира услуга за залесяване. попълване. отглеждане или еквивалентни с иглолистни или широколистни гори на земеделски земи, земи в горския фонд иди друг вид земи“.

В документацията за участие – раздел V, т. 2 е посочено следното изискване към участниците: „Участникът трябва да има успешно изпълнени в рамките на последните три години или от датата, на която участникът е учреден или е започнал дейността си, не по-малко от две услуги за обекти, включващи почистване, товарене и извозване на растителен отпадък, планиране, организация и извършване на залесяване, поддържане на зелени площи. Обстоятелствата по т. 2 се доказват със списък на услугите, които са сходни (почистване, товарене и извозване на растителен отпадък, планиране, организация и извършване на залесяване , поддържане на зелени площи) с предмета |на настоящата обществена поръчка, изпълнени през последните три години, считано от датата на подаване на офертата. В списъка следва да бъдат посочени стойностите, датите и получателите, заедно с доказателства за извършената услуга. Доказателствата за извършените услуги се представят под формата на удостоверение, издадено oт получателя или от компетентен орган, или чрез посочване на публичен регистър, в който е публикувана информацията за услугите“.

С въвеждането на критерии се цели да бъдат преценени качествата на даден участник при установяване на неговите възможности за качествено и навременно изпълнение на обществената поръчка. Видно от съдържанието на двата текста обосновано административният орган е установил, че е налице разлика в изискването, установено, както в обявлението, така и в документацията за участие в процедурата за възлагане на обществена поръчка относно изпълнението на две услуги в последните три години. При посочени различни критерии се създава неяснота относно критериите за подбор и се създава неяснота каква точно услуга следва да са изпълнили, за да участват в процедурата по възлагане на обществената поръчка. Посоченото нарушение правилно решаващият орган е посочил, че попада в обхвата на т. 9 „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие“ от Приложение 1а от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ, на Община Стрелча, за което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ от т. 1 от оспореното решение.

По отношение на Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която на основание чл. 73, ал. 1, чл. 72, ал. 1, във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 9, всички от ЗУСЕФСУ, за нарушение на чл. 28, ал. 2 и чл. 28а, ал. 3 от ЗОП (отм.), което попада в т. 9 от Приложение 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата:

Съгласно чл. 28, ал. 2 от ЗОП (отм.) възложителят е длъжен в методиката за оценка на офертите да посочи точни указания за определяне на оценката по всеки един показател и за определяне на комплексната оценка на офертата, включително за относителната тежест, дадена на всеки един от показателите за определяне на икономически най-изгодната оферта.

Съгласно чл. 28а, ал. 3 от ЗОП (отм.) указанията за определяне на оценката по всеки показател трябва да дават възможност да се оцени нивото на изпълнение, предложено във всяка оферта, в съответствие с предмета на обществената поръчка и техническите спецификации, да дават възможност да бъдат сравнение и оценени обективно техническите предложения в офертите и да осигуряват на участниците достатъчно информация за правилата, които ще се прилагат при определяне на оценката по всеки показател.

Безспорно е установено и нарушение при определяне на критерия за възлагане на поръчката като „икономически най-изгодна оферта“ (т. IV.2.1. от обявлението). Методиката противоречи на чл. 28, ал. 2 от ЗОП (отм.) и чл. 28а, ал. 3от ЗОП (отм.) и има разубеждаващ ефект по отношение на потенциалните участници в процедурата по обществената поръчка. Поставеният показател П1 „Срок за изпълнение“ от 100 календарни дни е неизпълним, като същевременно това условие води до отстраняване на участниците, тъй като е показател за оценка на офертите. Същевременно в методиката за оценка на офертите не се съдържат и точни указания за определяне на оценката по показател П2 „Техническо предложение“, което противоречи на текстовете на чл. 28, ал. 2 от ЗОП (отм.) и чл. 28а, ал. 3 от ЗОП (отм.).

Органът по налагане на финансовата корекция правилно е посочил, че нарушението попада в обхвата на т. 9 „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие“ от Приложение 1а от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ, на Община Стрелча, за което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ от т. 2 от оспореното решение.

По отношение на Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която на основание чл. 73, ал. 1, чл. 72, ал. 1, във връзка с чл. 70, ал. 1, т. 9, всички от ЗУСЕФСУ, за нарушение на чл. 43, ал. 1 и ал. 2 от ЗОП (отм.), което попада в т. 22 от Приложение 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата:

Съгласно чл. 43, ал. 1 от ЗОП (отм.) страните по договор за обществена поръчка не могат да го изменят. В ал. 2, т. 1, б. „г“ от същата отменена норма, но приложима е прието, че изменение на договор за обществена поръчка се извършва с допълнително споразумение към договора и се допуска по изключение: намаляване общата стойност на договора в интерес на възложителя поради намаляване на договорните цени или договорените количества или отпадане на дейности, или;

Видно от представения в хода на съдебното производство Анекс № 1 за изменение на Договор № 325 от 06.08.2015 год., в частта ми досежно т. II „Цена и начин на плащане“ е направено изменение на общата стойност на уговорената цена от 971 882, 69 лева без ДДС, респективно 1 166 259, 23 лева с ДДС, е намалена на 970 132, 72 лева без ДДС, респективно 1 164 159, 26 лева с ДДС.

С оглед правилото на цитираната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗОП (отм.) възлагателен договор след проведена обществена поръчка не може да бъде променян, в това число и цената остава неизменна. Тези договори подлежат на специална уредба в ал. 2 от чл. 43 от ЗОП (отм.), която изрично урежда възможност за промяна с допълнително споразумение по изключение. Изключенията са посочени в следващите точки на ал. 2, като сред тях попада намаляване на общата стойност на договора в интерес на възложителя, поради намаляване на договорените цени-чл. 43, ал. 2, т. 1, б. „г“ от ЗОП (отм.). Съгласно параграф 1, т. 14б от ДР на ЗОП (отм., ред. ДВ, бр. 17 от 2015 год.) непредвидени обстоятелства са тези, които са възникнали след сключването на договора и не са резултат от действие или бездействие на страните, които не са могли да бъдат предвидени при полагане на дължимата грижа и правят невъзможно изпълнението при договореното изпълнение. При подписване на Анекс № 1 за изменение на Договор № 325 от 06.08.2015 год. страните не са посочили, че са настъпили непредвидени обстоятелства и не са посочили от какво естество са същите.

Органът по налагане на финансовата корекция правилно е посочил, че нарушението попада в обхвата на т. 22 от Приложение 1а към чл. 2, ал. 2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕФСУ, на Община Стрелча, за което е наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ от т. 3 от оспореното решение.

Начинът на определяне на финансовата корекция по описаните в решението нарушения е извършен законосъобразно от ответника. Органът е индивидуализирал финансовата корекция, след което, в акта по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, е определил нейния точен размер и основание, като са изложени подробни и обосновани мотиви, които напълно се споделят от съда.

По отношение на направеното от Община Стрелча възражение за изтекла погасителна давност на основание чл. 75, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, във връзка с чл. 171, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК съдът не споделя изложените от жалбоподателя съображения за погасяване на публичното държавно вземане поради изтекла давност, респективно поради изтекла абсолютна давност по чл. 171, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК, доколкото публичното държавно вземане по чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК (финансова корекция) се установява и определя по основание и размер с влязло в сила решение по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. По същество давностният срок, изтичането, на който явно се претендира от оспорващия, се отнася до погасяване на правото за извършване на проверки и администриране на нередности от гледна точка на възможността за образуване на предвидените в националното законодателство административни производства.

Предвид изложените съображения съдът приема, че обжалваното Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФ „Земеделие“), е законосъобразно, постановено от компетентен орган, в съответствие с материалноправните разпоредби, при спазване на административнопроизводствените правила и изискването за форма на административния акт, поради което липсват основания за неговата отмяна по чл. 146 от АПК. Жалбата е неоснователна, поради което следва да се отхвърли.

От ответната страна са претендирани разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение. Същите следва да бъдат определени съобразно чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 78, ал. 8 от ГПК, в сила от 28.01.2017 год., приложим на основание чл. 144 от АПК.

На основание чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100, 00 лева.

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд-Пазарджик, в настоящия съдебен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Стрелча, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. Стрелча, пл. Дружба“ № 2, представлявана от кмета на Община Стрелча-Г.П., против Решение за налагане на финансова корекция № 01-0800/1502#2 (без дата на издаване) на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФ „Земеделие“), с което за три констатирани нарушения на Закона за обществените поръчки (ЗОП, отм.), на Община Стрелча е наложена окончателна финансова корекция за всички нарушения, засягащи едни и същи допустими разходи, в размер равен на най-високия приложен процент, който е 25% с финансова равностойност, в размер на 232 846, 27 (двеста тридесет и две хиляди осемстотин четиридесет и шест лева и двадесет и седем стотинки) лева с ДДС, представляваща 25% от стойността на финансовата помощ за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет: „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Стрелча“ и избран изпълнител „СТУДИО ПИК“ ЕООД, с ЕИК *********, за изпълнение на одобрен проект с ИД по Договор № 13/223/00290 за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 год., подкрепена от Европейския Земеделски фонд за развитие на селските райони“.

ОСЪЖДА Община Стрелча, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. Стрелча, пл. Дружба“ № 2, да заплати на Държавен фонд „Земеделие“-Разплащателна агенция сумата от 100, 00 (сто) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение за настоящата съдебна инстанция.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл. 138, ал. 1 от АПК.

 

СЪДИЯ: /П/