Определение по дело №294/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 359
Дата: 14 декември 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700294
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 1147

В ИМЕТО НА НАРОДА

гр. Габрово, 14.12.2023 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО, в закрито заседание на четиринадесети декември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 294 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба вх. № СДА-01-2330 от 05.12.2023 г., подадена от Сдружение «Местна инициативна група Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана», ЕИК: *********, срещу АУПДВ № 071/6300/1234#2 от 15.09.2023 г., издаден от изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/.

 

С процесния ИАА се одобрява изплащането на финансова помощ по Споразумение за изпълнение на стратегия ВОМР № РД50-45 от 30.04.2018 г. по заявка № 07/19/4/0/00070/3/10 от 30.01.2023 г. в размер на 88 758.26 лв. Отказва се частично изплащането на финансова помощ по същия повод на стойност 84 304.41 лв., представляващи окончателно плащане по същото Споразумение въз основа на същата заявка. Определя се задължение за СНЦ „МИГ – Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана“ възстановяване на публично държавно вземане на стойност 104 345. 80 лв.

Мотивите за издаването на акта, се състоят в следното:

1.             Със Заповед № РД-09-356 от 25.03.2022 г. на зам.-министъра на земеделието и ръководител УО на ПРСР 2014-2020 и въз основа на заявление № 19-19-2-02-6 от 29.09.2021 г. на Сдружението, са одобрени частично  предложените дейности и разходи по подмярка 19.4 в размер на 386 208.13 лв. за 2022 г. Във връзка с извършена оторизация по подадена заявка за окончателно плащане № 07/19/4/0/00070/3/10 са констатирани неразходени средства от изплатено авансово плащане по предходна заявка № 07/19/4/0/00070/1/02 от 20.04.2022г. за отчетен период 2022 година. По тази предходна заявка е изплатена сума в размер на 193 104.06 лв., съставляващи 50% от одобрения бюджет по подмярката. Заявената за плащане финансова помощ по заявката за окончателно плащане е на стойност 173.062.67 лв. Съгласно чл. 34, ал. 5, т. 4 от Наредба № 1 от 22.01.2016 г. за прилагане на подмярката предвижда когато авансовото плащане е извършено при условията на чл. 7, ал. 2, т. 2 и в зависимост от одобрените разходи, ДФЗ намалява размера на плащането със 100% от размера на авансовото такова от одобрените допустими разходи за разходите, извършени през цялата календарна година, за която е получен авансът при подадена заявка за плащане за съответната година.  В тази връзка е определен размер на задължението от 20 041.39 лв.

2.                      При извършване на административни проверки е установено нарушение на чл. 9, ал. 1 от същата Наредба, съгласно който максималният размер на финансовата помощ, предназначена за текущи разходи, не може да надвишава 80% от средствата по чл. 4, ал. 2, като останалите средства се използват за изпълнение на дейности, свързани с популяризиране на стратегията за ВОМР на територията на нейното изпълнение. На основание §.4, ал. 5 от ПЗР на Наредба № 4 от 30.05.2018 г. ДФЗ отказва изплащането на част или цялата последна заявка от 2022 година, като сумата на допустимата финансова помощ за текущи разходи по предходни заявки и допустимите текущи разходи от последната заявка надхвърля 80% от сумата на допустимите разходи за 2022 година и допустимите  по последната заявка за плащане за 2022 година текущи разходи и разходи за популяризиране на стратегията. При извършените административни проверки се установява, че процентното съотношение на допустимите текущи разходи  и разходи за популяризиране на стратегията надвишава допустимите по Наредба № 1/2016 г. Общата сума на извършените допустими разходи от СЦН за периода от 2018 г. до 2022 г., включително, е в размер на  829 392.49 лв., формирани по описани в ИАА заявки за плащане, вкл. тази за окончателно плащане. Допустим размер на разходите по чл. 9, ал. 3 за популяризирането на стратегията са 83 353.51 лв. /близо 10% от общо допустимите разходи/, а допустимият размер на разходите по ал. 2 за текущи разходи – 746 038.98 лв. /близо 90% от общо допустимите разходи/. Така посочените суми за допустими разходи са от преди прилагането на допълнителната редукция по реда на чл. 63 от Регламент за изпълнение № 809/2014 на Комисията от 17.07.2014 г. за определяне правилата за прилагане на Регламент № 1306/2013 на Европейския парламент и Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие. Общата сума на приетите за допустими разходи за популяризиране на стратегията не съответстват на изискването за 20% от общия размер допустими такива. Допустимите по чл. 9, ал. 2 за текущи разходи следва да са 80% от общите или 663 513.99 лв. или с разлика 82 524.97 лв. от отчетените такива на стойност 746 038.98 лв.

3.             При извършени административни проверки е установено, че са заявени за финансиране разходи за месец 01.2023 г. в размер на 20.00 лв. Подадената заявка за окончателно плащане от 30.01.2023г. е за отчитане на текущи разходи за управление и популяризация на стратегията  за  2022 година, като периодът м.01.2023 г. е извън отчетния такъв, сумата е следвало да се отчете със заявка за окончателно плащане от 28.04.2023 г. С такава заявка са посочени за като суми за възстановяване за текущи разходи за управление и популяризиране на стратегията за първото тримесечие на 2023 г., поради което и на основание чл. 29, ал. 1, т. 1 от Наредба № 1/2016 г. и тези разходи са недопустими като извършени извън отчетния период по заявката за плащане от 30.01.2023 г.

4.             При извършена административна проверка е установено, че в представени фактури от „БТК“ ЕАД са фактурирани и заявени за финансиране разходи за СМС услуги с ДДС и дневни такси роуминг в ЕС, като сумите са посочени по номера на фактурите със и без ДДС. За фактурираните и заявени разходи за финансиране за СМС услуги на обща стойност 25.36 лв. с ДДС на основание чл. 10, т. 5 от Наредба № 1 от 22.01.2016 г. е счетено, че е налице недопустим разход. По отношение на фактурирани и заявени за финансиране разходи за роуминг в ЕС на стойност 47.23 лв. с ДДС към заявката за плащане от 30.01.2023 г. е установено, че за отчетния период не са налице командировки в чужбина, поради което тези разходи за мобилни услуги в чужди държави не е пряко обвързан с изпълнението на целите на мярката и не е необходим текущ разход за дейността на местната инициативна група.

5.             При извършени административни проверки е установено, че съгласно опис на заявените за финансиране разходи за банкови такси и банкови извлечения за движението по сметки на Сдружението в ПИБ, описани в процесния ИАА, е начислена такса за ангажимент „неусвоен овърдрафт“, „такса за разглеждане на искане за кредит“ и  „такса за управление на овърдрафт“ за периода 2022 година на обща стойност 1 398.15 лв., който административният орган намира за недопустим за финансиране, съгласно чл. 9, ал. 2, т. 16 от Наредба № 1/2016 г.

6.             Заявени за финансиране са и разходи за поддържане на домейн и хостинг на стойност 247.75 лв. с ДДС през 2022 г., като е планирана и одобрена сума за тази цел от 170.00 лв. Разликата между одобрена и заявена за финансиране сума е 77. 75 лв. и същата е недопустима за финансиране.

7.             Установени са разходи на стойност 170.33 лв. за издаване и поддържане на електронен подпис, за техническо обслужване за пожарогасител в офис, платени в брой, които не попадат в изключенията по чл. 10, т. 11 от Наредба№ 1/2016 г. за извършване на плащане в брой. Те не са платени за услуга, правена от държавна институция, нито разходи за поддръжка на автомобил и са недопустими за финансиране.

8.             Към заявката за плащане от 30.01.2023 г. са заявени разходи за командировка от 02.11.2022 г., като към заповедта от тази дата са отчетени разходи за гориво в размер на 40.58 лв. по фактура, в която не е посочен получател, като този разход също е недопустим, поради това, че разходооправдателните документи не отговарят на изискванията на чл. 114, ал. 1, т. 7 и 8 от ЗДДС

9.             Налице е разминаване между заявената финансова помощ и стойността на приложените платежни документи, удостоверяващи размера на разходите, като разликата е от 4 стотинки, за които не са представени РОД, поради което сумата съставлява недопустим за финансиране разход.

В заключение общият размер на недопустимите за финансиране разходи възлиза на 104 345. 80 лв., формирани от сбора на сумите от т. 1 – т. 9 по-горе. С писмо от 04.07.2023г. жалбоподателят е поканен да подаде възражения, като такива са представени на 19.07.2023 г. Административният орган приема за основателни тези, касаещи т. 8 и свързаната с нея т. 2 от писмото, касаеща редуцирани възнаграждения на експерт-оценители, като не се приемат останалите възражения по писмото.

 

Процесният ИАА е връчен на своя адресат на 04.10.2023 г., видно от приложеното известие за доставка.

Жалбата против него е депозирана при ответника на същата дата.

Като подадена в законния срок от заинтересовано лице против подлежащ на съдебно оспорване ИАА същата се явява допустима. Тъй като жалбоподателят не е заплатил дължимата ДТ тя се явява нередовна, поради което на жалбоподателя следва да се укаже да заплати същата и да му се определи срок за това. Т.к. в случая се обжалва АУПДВ, таксата се определя по реда на ДОПК, във вр. с АПК и такава сдружението следва да внесе на стойност 10.00 лв., т.к. то е юридическо лице с нестопанска цел и не притежава качеството търговец.

 

В депозираната жалба се иска отмяна на процесния АУПДВ на следните основания:

1.                      Не е налице нормативно предвиждане, че неусвоената до края на годината сума – аванс следва да се възстанови на ДФЗ през следваща календарна година, няма забрана тя да се усвои в следващия период. Тази разлика може да се прихване и от последващи плащания.

2.                      Сдружението е получило авансово плащане от ДФЗ за 2018 г. и изпълнението на съотношението тогава е било 75/25%. През 2019 – 2021 г. не е получавало аванс от Фонда, като разходите по мярка 19.4 се извършват чрез средства от кредит-овърдрафт, които след отчитане следва да се възстановят от ответника и нормативния срок за възстановяване от страна на ДФЗ не е спазен при нито една заявка, като забавата е от 4 до 9 месеца. Това е довело до невъзможност за реализиране и покриване на текущите разходи и покриване само на най-належащите такива. При тази неритмичност и значителна забава на плащанията от страна на Фонда не е било възможно с получения кредит да се извършват разходи за покриването на годишни бюджети от над 200 000 лв. За текущото изпълнение всяка година са подавани доклади към УО и заявки за плащане и до издаването на процесния АУПДВ никога не е поставян въпрос за друго процентно разпределение /вкл. такова на 80/20%/, не е констатиран проблем, несъответствие, нередност и всички заявки са били одобрени, а в последствие и платени. Освен това размерът на задължението по пункт № 2 е и неправилно изчислен – липсва методика за изчисляването му, определянето на сумата е направено произволно, без обосновка, вкл. и с нормативни правила. Неправилно са ревизирани всички години преди 2022 г. и на база на това за всички тях е санкциониран МИГ. През 2023 г. е представен и годишен доклад по мярката, който е одобрен от МЗмд без забележки.

3.                      По останалите пунктове се излагат съображения за това, че посочените разходи са допустими за финансиране.

 

С оглед допустимостта на жалбата и имайки предвид принципът за бързина и процесуална икономия, съдът следва да насрочи делото за разглеждане в о.с.з. с конституиране и призоваване на страните.

 

Воден от изложеното и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 153, ал. 1, чл. 170, във вр. с чл. 9, ал. 4 от АПК, Административен съд- Габрово

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

КОНТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: Сдружение «Местна инициативна група Дряново – Трявна – в сърцето на Балкана», ЕИК: *********, с адрес за призоваване: гр. Дряново, ул. «Шипка» № 170.

Призовка да се изпрати и на процесуален представител – адв. Галин Ненов, с адрес: гр. Велико Търново, ул. «Възрожденска» № 1А, ет. 2.

2.Ответник: Изпълнителен директор на Държавен фонд «Земеделие» - София, с адрес за призоваване: гр. София, бул. Цар Борис Трети» № 136.

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. за 26.01.2024 г. от 10.45 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

 

ЗАДЪЛЖАВА жалбоподателяв 7-дневен срок от съобщаването да внесе по сметката на АС – Габрово държавна такса в размер на 10.00 лв. и в същия срок да представи платежния документ в оригинал по делото. При неизпълнение на задължението в указания срок жалбата ще се остави без разглеждане като такава с неотстранена нередовност, а делото следва да бъде прекратено.

УКАЗВА на жалбоподателя, че същият следва да установи изпълнението на изискванията за получаване на финансиране в пълния му размер, вкл. че са налице забави в плащанията от страна на ДФЗ по периоди и заявки, както и че: 1. Че е нормативно допустимо сумата попункт № 1 да се финансира през следващ отчетен период или да сеприхване; 2. Какъв е размерът на двата типа разходи – по ч. 9, ал. 2 и ал. 3 от Наредбата, по години,от началото на ангажимента, до 2023 година, вкл., в случай, че е налице твърдение за неправилно изчисление на сумите. 3. По пункт 3 е направил разхода още през декември, 2022 година; 4. Че фактурираните услуги са  са извършени от изпълнителния директор на Сдружението и че мобилните услуги в чужбина са пряко свързани с дейността по проекта, като се явяват необходим и текущ разход по мярката. 5. По отношение на платените банкови такси, същите разходи са направени поради несвоевременно финансиране от страна на ДФЗ и с тях са покрити належащи задължения на бенефициера, като това финансиране е било единственото възможно за него в този момент, с оглед на което разходът е пряко свързан с дейността и следва да се явява допустим. 6. Да докаже, че при неплащане в срок би се наложила смяна на доставчика на услугата и това би довело до допълнителни такси за Сдружението.

 

УКАЗВА на ответната страна, че в нейна тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в АУПДВ, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл. че актът е издаден от компетентен орган, както и че са налице основания за приспадане и/или изискване за възстановяване на сумите като недължими по всеки отделен пункт от ИАА.

 

Препис от съдебния акт да се изпрати на страните.

 

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

 

               СЪДИЯ:

            /ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА/