Решение по дело №130/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 149
Дата: 23 декември 2021 г. (в сила от 23 декември 2021 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20217120700130
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

Номер

 

     година

   23.12.2021

        град

      Кърджали

 

 В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

  Кърджалийският 

         административен  съд

         състав

      

 

На

   24.11.2021   

   година

 

 

В   закрито  заседание  и  следния  състав:

 

                                                        Председател:

  АНГЕЛ  МОМЧИЛОВ

 

                                                               Членове:

  ВИКТОР  АТАНАСОВ

  МАРИЯ  БОЖКОВА

 

 

  и    при    участието    на

 

Секретар

  Павлина Петрова

 

 

Прокурор

  Росица Георгиева от Окръжна прокуратура - Кърджали      

 

 

 

като  разгледа   докладваното  от

съдията  Виктор  Атанасов

 

 

Кас.  Адм.  Нак.  Дело

    номер

        130

  по описа  за

    2021

 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1, предл.ІІ/второ/ от ЗАНН, във връзка с чл.348 от НПК и Глава Дванадесета от АПК/чл.208 и следв./.

Образувано е по касационна жалба от Ю.Д., с адрес ***, подадена чрез пълномощник – адв.Н.П. от АК-***, със съдебен адрес ***, против Решение №260151 от 02.08.2021 год., постановено по АНД №350/2021 год. по описа на Кърджалийския районен съд, с което е потвърдено наказателно постановление №43-0000164 от 04.03.2021 год., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” – град Стара Загора.

Касаторът сочи в жалбата, че с обжалвания акт, първостепенният съд намерил, че описаната в АУАН и наказателно постановление фактология отговаря на съдържанието на материалноправната норма и оправдава ангажирането на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Заявява, че не е съгласен със съдебните аргументи и излага доводи за това. Твърди, че приложението на материалния закон, както от административно-наказаващият орган, така и от съдебния състав, не съвпада с претенциите на законодателя, т.к. приложимата материя е тълкувана разширително, а вменено нарушение е извън фактическия състав на правната норма. Сочи, че според чл.40, ал.3, изр.2/второ/ от Наредба №11 от 31,10.2002 год. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, нарушение във връзка с ползване ще има, само ако разрешителното за обслужване на определена автобусна линия е преотстъпено на друг, ако схемата за маршрута, разписанието и графикът за работа на екипажите и тарифата по линията не са прикрепени към него, както и в случаите на разкомплектоване и поради това, неспазването на разписанието е извън фактическия състав и не може да бъде вменено като нарушение. В жалбата се сочи също, че е прието, че по време на проверката жалбоподателят притежавал разрешително, но това заключение не кореспондира със събраните в производството доказателства, доколкото адресат на същото е търговското дружество - превозвач. В тази връзка, касаторът не споделя и извода, че правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност не на юридическото лице, а на физическия изпълнител на превозната услуга в лицето на водача на ППС и че обратната възможност е вменена, като недоказана, от жалбоподателя, с аргумент, че не са ангажирани доказателства, че работодателят не е създал организация, гарантираща спазването на маршрутното разписание, като счита, че неправилно в негова тежест е вменено задължението да доказва подобни хипотези. Сочи, че административно-наказващият орган е длъжен при реализиране на предоставената му власт, да изложи подробни мотиви „за” и „против” по всяко решение, особено в случай като този, в който дава приоритет за ангажиране отговорността на по-слабия в трудово-правното отношение. В допълнение, счита че липсват аргументи относно наложените рестрикции и пандемична обстановка в съседна Република Турция, точно в периода на претендираното нарушение. При тези обстоятелства, с жалбата отправя молба, постановеното решение да бъде отменено изцяло, ведно с атакуваното наказателно постановление.

Редовно призован за съдебното заседание, касаторът Ю.Д., с адрес ***, не се явява и не се представлява.

Ответникът по жалбата – началникът на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” - град Стара Загора, редовно призован, не се явява, не се представлява и не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кърджали дава заключение, че касационната жалба е неоснователна и моли да бъде оставено в сила обжалваното решение на Районен съд - Кърджали, с което е било потвърдено процесното НП, издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” – Стара Загора. Сочи, че касаторът излага същите доводи, които са били развити и пред първата инстанция, като в обжалваното решение същите са намерили своя отговор въз основа на събраните писмени и гласни доказателства. Счита, че безспорно е било установено, че касаторът, като водач на редовна автобусна линия, не е спазил маршрутното разписание по тази автобусна линия, както и че съставеният АУАН, както и издаденото НП, съдържат всички елементи, въз основа на които може да направим извод, че са издадени след като са съобразени със ЗАНН и това е отчетено в първоинстанционното решение, а освен това са налице доказателства за извършеното нарушение – времето, мястото и неговия автор, и в този смисъл правилно първоинстанционният съд е потвърдил процесното наказателно постановление. По тези съображения, предлага съда да оставите в сила обжалваното решение.

Административен съд – Кърджали, като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните и в рамките на касационната проверка, извършена съгласно чл.218 от АПК, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационна жалба е подадена в срока по чл.211, ал.1 от АПК и от страна, за която решението е неблагоприятно, поради което е допустима за разглеждане.

Релевираното от касатора касационно основание е всъщност нарушение на закона - касационно основание по чл.348, ал.1, т.1 от НПК.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

С обжалваното Решение №260152 от 02.08.2021 год., постановено по АНД №350/2021 год., Районен съд - Кърджали е потвърдил наказателно постановление №43-0000164 от 04.03.2021 год., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация” – град Стара Загора, с което, на основание чл.99, предл.3 от ЗАвтП, на Ю.Д., с адрес ***, с ЕГН **********, е наложено административно наказание „глоба”, в размер на 2000.00/две хиляди/ лева, за извършено нарушение на чл.40, ал.3, предл.ІІ/второ/ от Наредба №11 от 31.10.2002 год., издадена от министъра на транспорта и съобщенията.

За да постанови оспорения в настоящото производство съдебен акт, Районен съд – Кърджали е приел за установено от фактическа страна, че на 21.01.2021 год., около 13: 20 часа, в ***, на ***, свидетелите С. И. и М. М., и двамата *** в РД „Автомобилна администрация” - Стара Загора, извършили проверка на автобус „Мерцедес”, от категория МЗ, с рег.№***, оборудван с дигитален тахограф, извършващ международен превоз на пътници по международна автобусна линия: ***, видно от списък на пътниците №*** и разрешително №***. При извършената проверка се установило, че водачът Ю.Д. неправилно ползва даденото разрешително, като не спазва маршрутното разписание, като при утвърдено маршрутното разписание с час на пристигане в 15:00  часа в град Кърджали, същият пристига в 13:20 часа на 21.01.2021 год., видно от разпечатка за деня от дигиталния тахограф. С оглед констатираното, на касатора в настоящото производство Д. бил съставен на същата дата – 21.01.2021 год., от св.С. И., в присъствие на св.М., Акт за установяване на административно нарушение серия А-2020 №284304, за деяние, квалифицирано като нарушение по чл.99 предл.3 от ЗАвП, във вр. с чл.40, ал.3, изр.2 от Наредба №11 от 31.10.2002 год. на МТС. Актът бил съставен в присъствие на нарушителя, който го е подписал без възражения. При издаване на наказателното постановление, административнонаказващият орган възприел изцяло фактическата обстановка, описана в акта за установяване на административно нарушение и е наложил на касатора Д. административно наказание „глоба”, в размер на 2000 лева, по  чл.99, предл.3/трето/ от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл.40, ал.3, изр.2 от Наредба №11 от 31.10.2002 год. на МТС.

Изложената фактическа обстановка районният съд е установил от представените по делото писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в хода на делото свидетели И. и М., чиито показания съдът е кредитирал относно обстоятелствата, изложени в АУАН и тези, свързани с неговото съставяне, като еднопосочни с останалия събран доказателствен материал, вътрешно безпротиворечиви и логически последователни, като е посочил, че същите се основават на преки и непосредствени впечатления досежно изнесените факти, поради което съдът ги е възприел като достоверни при обосноваване на фактическите си изводи.

При така установената фактическа обстановка и след преценка на събраните доказателства, първоинстанционният съд е намерил жалбата за процесуално допустима, като подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което е приел, че следва да бъде разгледана по същество.

Районният съд е посочил, че съгласно разпоредбата на чл.40, ал.3 от Наредба №11 от 31.10.2002 год. за международен автомобилен превоз на пътници и товари, издадена от министъра на транспорта и съобщенията/обн., ДВ, бр.108 от 19.11.2002 год./, в редакцията й към датата на твърдяното нарушение, разрешителните за обслужване на определената автобусна линия са лични и не се преотстъпват, като неразделна част от разрешителното са схемата на маршрута, разписанието, графикът за работа на екипажите и тарифата за превоз по линията, които са прикрепени към него и не се допуска разкомплектуване, а в случаите на разкомплектуване, разрешителното се обявява за невалидно, за което се уведомяват компетентните органи. Съдът е посочил също, че според  чл.99 от Закона за автомобилните превози, който наруши реда за заявяване, предоставяне, ползване и отчитане на разрешителните за извършване на превоз на пътници и товари, се наказва с глоба или с имуществена санкция от 2000 лева. Съдът е приел за безспорно установено от свидетелските показания, че по време на проверката жалбоподателят е притежавал разрешително, според което следва да пристигне в град Кърджали в 15:00 часа, а той е пристигнал в 13:20 часа и че тези установени факти, описани като нарушение, както в акта за установяване на административно нарушение, така и в наказателното постановление, отговарят на посочения за нарушен чл.40 ал.3 изр.2 от Наредба №11 от 2002 год. на МТС, както и че тази  фактология конкретизира действие от страна на нарушителя, което отговаря на материалната норма. Съдът е приел също, че установените факти съвпадат и с фактическия състав на санкционната норма на чл.99 от Закона за автомобилните превози, поради което следва да бъде ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя и следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административна санкция, е обявено от закона за наказуемо.

Районният съд е отбелязъл, че наведените доводи от пълномощника на жалбоподателя, а именно - че субект на отговорността за неспазване на маршрутното разписание е единствено титулярът на разрешението за превоз, т.е. дружеството-превозвач, а не непосредствения водач на автобуса, би могло да бъде основателно ако със специалната приложима административнонаказателна норма бе предвидено единствено налагане на имуществена санкция на ЮЛ – превозвач, какъвто този случай не представлява. В тази връзка е посочил, че в разпоредбата на чл.99 от ЗАвтП е предвидена както имуществена санкция за ЮЛ, така и глоба за физически лица – водачи на автобусите, които извършват нарушение във връзка с ползването на разрешението и формулирано по различен начин – че отговорността на дружеството-превозвач може да се ангажира в случай, че то не е създало организация, гарантираща спазването на маршрутното разписание. Съдът е приел, че в този случай такива данни и твърдения липсват и единствено поведението на физическия водач на автобуса е причина за неспазване на утвърденото маршрутно разписание с час на пристигане 15:00 часа в град Кърджали, поради което ангажирането на неговата отговорност с налагане на глоба е принципно съответно на приложимия материален закон. Съдът е отбелязъл също, че задължение за спазване на възложените автобусни линии и разписания в съответствие с изискванията на ЗАвтП, ЗДвП, подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях и постигнатите договорености с възложителя, е възведено в нормата на чл.19, ал.2 от ЗАвтП, но че то е предвидено за превозвачите, а не за служителите в тях, какъвто се явява жалбоподателят.

Така, предвид изложените мотиви, Кърджалийският районен съд е извел и окончателния си извод, че атакуваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и като такова, с решението по делото го е потвърдил изцяло.

При извършената служебна проверка, в съответствие с разпоредбата на чл.218, ал.2 от АПК и с оглед правомощията на касационната инстанция, съгласно цитираната разпоредба, настоящият състав намира най-напред, че оспореният съдебен акт е валиден, като постановен от надлежния районен съд, съобразно правилата на родовата и местната подсъдност, в надлежен съдебен състав и в рамките на правораздавателната власт на този съд. Решението на Кърджалийския районен съд също така е допустимо, като постановено по подадена от надлежно легитимирано лице и в законоустановения срок жалба, т.е. не са налице процесуални пречки, изключващи допустимостта на проведеното пред този съд производство и не са налице основания за неговата ревизия в този смисъл.

Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от първоинстанционния съд факти и обстоятелства, настоящият състав на Административен съд – Кърджали намира, че доводите, изложени в касационната жалба, подадена от пълномощника на касатора Ю.Д., са неоснователни, съответно, твърдяните в нея отменителни основания не са налице. В тази връзка, като е приел в обжалваното решение, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи и съдържат всички изискуеми се реквизити и че нарушението е безспорно установено от обективна страна, районният съд е приложил правилно материалния закон. При правилно установената и приета фактическа обстановка, първоинстанционният съд е направил обоснован и правилен краен правен извод, като е приел, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и като такова го е потвърдил с обжалваното решение. При извършената касационна проверка на обжалваното решение настоящият съдебен състав на касационната инстанция намира, че същото е постановено при правилна преценка на събраните и приобщени по делото доказателства и при правилно приложение на закона, като не са налице основания за отмяната му и съответно - за отмяна и на атакуваното наказателно постановление.

Настоящият касационен състав намира за неоснователни въведените в касационната жалба доводи и аргументи, предвид следното:

Настоящата инстанция споделя извода на районния съд относно съставомерност на извършеното деяние, както и относно авторството на нарушението. Действително, цитираната от АНО разпоредба на чл.99, предл.3/трето/ от ЗАвП предвижда административно наказание за лице, което наруши реда за ползване на предоставено разрешително за извършване на превоз на пътници и товари, като същевременно, чл.40, ал.3, изр.2/второ/ от Наредба №11 от 31.10.2002 год. на МТС сочи, че неразделна част от разрешителното са схемата на маршрута, разписанието, графикът за работа на екипажите и тарифата за превоз по линията, които са прикрепени към него. Следователно, с неспазването на утвърденото разписание, в т.ч. и на часовете за пристигане до съответната кврайна точка от маршрута, за който е предоставено разрешително за извършване на превоз на пътници, задълженото лице нарушава реда за ползване на предоставеното разрешително за извършване на превоз на пътници и товари, като по този начин осъществява състав на административно нарушение по чл.99, предл.3/трето/ от ЗАвП. Предвид това, настоящият съдебен състав намира за неоснователни наведените в жалбата до касационната инстанция възражения в тази насока.

Следва да се посочи, че съставът на чл.99 от ЗАвП е самостоятелен и завършен и съдържа хипотеза, диспозиция и санкция и деянието, за което е наложена на касатора административна санкция - глоба, е обявено от закона за наказуемо именно на това основание. Възражението на касатора, изложено в жалбата, че субект на отговорността за неспазване на маршрутното разписание следва да е единствено титулярът на разрешението за превоз, т.е. дружеството - превозвач, а не непосредственият водач на автобуса, като физически изпълнител на превозната услуга, също не е основателно, както правилно е приел и решаващият състав на Районен съд – Кърджали. В случая следва да се има предвид и че със специалната приложима административнонаказателна норма е предвидено не само и единствено налагане на имуществена санкция на юридическо лицепревозвач, но е предвидена и глоба за физически лицаводачите на автобусите, които извършват нарушение във връзка с ползването на разрешението. Отговорността на дружествотопревозвач, както правилнто е отбелязъл районния съд, би могла да бъде ангажирана в случаите, когато се установи, че превозвачът не е създал организация, гарантираща спазването на маршрутното разписание, но в процесния случай няма нито данни, нито пък твърдения в тази насока, а се установява, че единствено поведението на водача на автобуса е причина за неспазване на крайния час на пристигане на превоза, поради което и ангажирането на неговата административно-наказателна отговорност с налагане на глоба, е съответно на приложимия материален закон. В тази връзка, според настоящия касационен състав, събраните в хода на производството гласни доказателства, както и писмените такива, установяват по несъмнен начин, че лицето е извършило деянието, за което е санкционирано.

Следва да отбележи, че наложеният размер на административното наказание „глоаба”, а именно – 2000 лева, е единствено възможния, предвиден в санкционната норма на чл.99 от ЗАвП размер на това наказание, тъй като в същата не е предвиден минимум и максимум на санкцията и не е предоставена възможност на административнонаказващия орган за преценка при определяне размера на наказанието, като съдът намира, че наложено в този размер, наказанието е в съответствие с обществената опасност на деянието и дееца.

Ето защо, с оглед всичко гореизложено, касационната инстанция намира жалбата на Ю.Д., с адрес ***, подадена чрез пълномощник – адв.Н.П. от АК-***, за недоказана и неоснователна, а решението на Кърджалийския районен съд намира за законосъобразно и правилно, като постановено при правилна преценка на събраните писмени и гласни доказателства, при правилно приложение на материалния закон и без допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, поради което и като такова, с решението по настоящото дело, същото следва да бъде оставен в сила.

Деловодни разноски не са претендирани от ответника по жалбата, а такива реално не са и сторени от него, поради което съдът не следва да се произнася по този въпрос.

По изложените съображения и на основание чл.221, ал.2, предл.І/първо/, във вр. с чл.217, ал.3, предл.IV/четвърто/  от АПК, Административен съд - Кърджали

 

Р     Е     Ш     И :

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260151 от 02.08.2021 год., постановено по АНД №350/2021 год. по описа на Районен съд – Кърджали.

              Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протестиране.

    

  

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.

                        

                                   

 

                                                                                                     2.