О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
1684/11.10.2021г.
гр.
Пазарджик
Административен
съд Пазарджик, VІ състав, в закрито заседание на единадесети октомври, две хиляди двадесет и
първа година, в състав СЪДИЯ: ХРИСТИНА
ЮРУКОВА
като
разгледа докладваното от съдията Христина Юрукова административно дело № 852,
по описа на съда за 2021 г., намери за установено следното:
Производството пред
Административен съд Пазарджик е образувано след изпратено по компетентност дело
по жалба на И.А.К., с адрес ***, чрез адвокат М., със посочен съдебен адрес
***, против решение за класиране на кандидати, по конкурс, открит със Заповед №
РД-16-140/23.02.2021г. на Министъра на здравеопазването, алтернативно Решение
на министъра на здравеопазването, с което е утвърдено предложеното класиране на
комисията. В изпълнение на съдебно разпореждане за изясняване предмета на спора
жалбоподателят уточнява, че поддържа оспорването на решение за класиране на
кандидати, прието от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на
Министъра на здравеопазването и утвърждаване на класирането от министъра на
здравеопазването съгласно чл. 48, ал. 4 от Правилника за прилагане на закона за
публичните предприятия. Обосновава се правен интерес от оспорване, тъй като
класирането му на второ място засяга правата му и съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията може да бъде обжалвано. Счита се, че не става ясно по какви
критерии и методика са оценени кандидатите. Иска се отмяната им.
Ответният административен
орган – Министъра на здравеопазването е изпратил жалбата, относимата
административна преписка и становище, с което представя своите аргументи за
недопустимост на жалбата. Счита, че решенията са част от конкурсна процедура по
избор на управителни органи на търговско дружество и не подлежат на оспорване.
Съдът,
като се запозна с жалбата и изпратената административна преписка, установява
следното:
Жалбата, подадена от
И.А.К., е недопустима за разглеждане, тъй като е подадена срещу акт, който не
подлежи на оспорване по реда на АПК. Съображенията за това са следните:
Съдът счита, че е сезиран
с жалба против Решение за класиране на кандидати, извършено от комисия,
назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на
здравеопазването, обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., което класиране е
представено на министъра на здравеопазването с Доклад изх. №
МЗ-02-115/31.03.2021г., и министърът на здравеопазването е утвърдил протокола
за класирането с полагането на подпис.
Установява се, че
министърът на здравеопазването със Заповед № РД-16-140/23.02.2021г. е отрил
конкурс за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на
„МБАЛ Пазарджик“ АД, с ЕИК ********* – за независим член един; представител на
държавата – един; представител на държавата – един, който отговаря на
изискванията на чл. 63, ал. 1 от Закона за лечебните заведения; Уведомен е
съветът на директорите на „МБАЛ Пазарджик“АД, като е му е съобщено, че
конкурсът е обявен на електронната страница на МЗ и съответно в 10 -дневен срок
може да се получават документите от
кандидатите. Със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. министърът на
здравеопазването е назначил комисия, която да проведе конкурса за избор на
членове на органите за управление – съвет на директорите на МБАЛ-Пазарджик АД.
Комисията е повела заседание на 22.03.2021г., видно от Протокол № 1, като е
допуснала до участие посочените в протокола кандидати. С Протокол №
2/25.03.2021г. комисията е допуснала до събеседване кандидатите д-р И. С. С. и
д-р И.А.К..
С Протокол №
3/30.03.2021г. комисията е отчела провеждане на редовно заседание и трета част
от конкурсната процедура – събеседване. По позиция № 1 – независим член
комисията е поставила оценка от проведеното събеседване на д-р И. С. С. много
добър 5, 25 и на д-р И.А.К. – много добър 5, 10. На основание чл. 9, ал. 8 от
Вътрешните правила Комисията е формирала крайни оценки от оценките, поставени
на концепциите на кандидатите, и оценките от събеседването. Въз основа на така
получените крайни оценки Комисията е приела Решение, с което е класирала
кандидатите по позиция № 1 – независим член, а именно за д-р И. С. С. – обща оценка 5,00 и за д-р
И.А.К. – обща оценка 4, 98. По позиция № 2 и Позиция № 3 са взети отделни решения.
Протоколът е представен за утвърждаване на Министъра на здравеопазването. В
преписката е наличен Доклад с изх. № МЗ-02-115/31.03.2021г. от председателя на
Комисията по Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. д-р Ивиан Бенишев до Министъра на
здравеопазването и негов заместник.
Видно от представената
служебна кореспонденция и извлечения от официалния сайт на МЗ, резултатите от
класирането на кандидатите в обявения със Заповед № РД-16-140/23.02.2021г.
конкурс за членове на органи на управление на „МБАЛ Пазарджик“АД са публикувани
на 05.04.2021г., както и всеки от класираните участници е уведомен по
електронна поща на 07.04.2021г. за обявяването на класирането.
Съгласно §1, т. 2 от
Закона за лечебните заведения "Държавно или общинско лечебно
заведение" е и лечебно заведение, чийто капитал над 50 на сто е на
държавата или на общината. Видно от справката за акционерното дружество
държавата притежава 80,73% от собствеността в лечебното заведение, с оглед на
което „МБАЛ Пазарджик“ АД е публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т.
1 от Закона за публичните предприятия. Съобразно разпоредбите на ЗЛЗ и ЗПП
Министърът на здравеопазването е провел конкурс по реда на Правилника за
прилагане на Закона за публичните предприятия.
При провеждане на
процедурата и приемане на решения министърът на здравеопазването и назначената
помощна комисия за провеждане на етапите на конкурса, не действат като орган на
власт, а като упражняващ правата на собственика на капитала на търговското
дружество. Съобразно предвиденото в § 1, т. 13 от Допълнителните разпоредби на
Закона за публичните предприятия, Съветът на директорите на „МБАЛ Пазарджик“АД,
за който се набират кандидати за независим член, е орган за управление и
контрол.
Съобразно Тълкувателно
решение № 3/27.06.2016 г. на ОСС от І и ІІ колегия на ВАС по тълк. дело №5/2015
г., при провеждане на търг или конкурс по реда на Правилника за реда за
упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в
капитала, органите на търговските дружества с държавно участие в капитала не
действат като административни органи и съответно издадените от тях актове във
връзка с търга или конкурса нямат административен характер и не подлежат на
съдебен контрол по реда на АПК.
Съобразявайки се с
тълкувателно решение на ВАС, разпоредбите на ЗПП и ППЗПП относно формиране на
състава на органа на управление на търговското дружество, конкурсната
процедурата по номиниране на независим член на СД на „МБАЛ Пазарджик“ АД не
касае избор на длъжност в държавната администрация, който избор да подлежи на
съдебен контрол по АПК. Аргумент в подкрепа на това е и разпоредбата на чл. 48,
ал. 4 от ППЗПП, свързана с правомощията на оценителната комисия относно
допуснатите кандидати.
Оспореното решението за
класиране на участниците, утвърдено от министъра на здравеопазването, не
съдържа властническо волеизявление на орган на власт, а има гражданскоправен
характер, тъй като касае процедура по избор на орган на управление на
търговското дружество, което е с държавно участие. Правоотношението, което
възниква на това основание, касае права и задължения между равнопоставени
правни субекти, поради което процесният акт не подлежи на оспорване пред съда
по АПК. Съдът се позовава и на практиката на Върховен административен съд –
Определение № 8188 от 06.07.2021 г. по адм. д. № 6479/2021.
Правната природа на
оспореното Решение за класиране на кандидати, извършено от комисия, назначена
със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на здравеопазването,
обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., и утвърждаването му от министъра на
здравеопазването обуславя недопустимост на жалбата, по която е образувано
настоящето съдебно производство, тъй като наличието на подлежащ на оспорване
административен акт е абсолютна процесуална предпоставка за съдебно
производство.
Поради гореизложеното
жалбата е недопустима за разглеждане на основание чл. 159, т.1 от АПК, като производството по делото следва да бъде
прекратено.
Воден от горното,
Административен съд Пазарджик
О П Р Е Д Е Л
И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата на И.А.К., с адрес *** против Решение за класиране на кандидати,
извършено от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на
Министъра на здравеопазването, обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., което
класиране е утвърдено от Министъра на здравеопазването.
ПРЕКРАТЯВА производството
по административно дело № 852/2021 по описа на Административен съд Пазарджик.
Определението може да
бъде обжалвано с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок
от получаване на съобщението.
Препис от определението
да се изпрати на страните.
СЪДИЯ:/п/
ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2380 от 15.03.2022 г. по адм. дело № 11893/ 2021 г. на ВАС- Седмо отделение:
ОСТАВЯ В СИЛА Определение №1684 от 11.10.2021 г.
на Административен съд - Пазарджик по адм. дело №852/2021 г.
Определението е окончателно.