Определение по дело №852/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1684
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 15 март 2022 г.)
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217150700852
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 1684/11.10.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

Административен съд Пазарджик, VІ състав, в закрито заседание на  единадесети октомври, две хиляди двадесет и първа година, в състав                                                                    СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

като разгледа докладваното от съдията Христина Юрукова административно дело № 852, по описа на съда за 2021 г., намери за установено следното:

Производството пред Административен съд Пазарджик е образувано след изпратено по компетентност дело по жалба на И.А.К., с адрес ***, чрез адвокат М., със посочен съдебен адрес ***, против решение за класиране на кандидати, по конкурс, открит със Заповед № РД-16-140/23.02.2021г. на Министъра на здравеопазването, алтернативно Решение на министъра на здравеопазването, с което е утвърдено предложеното класиране на комисията. В изпълнение на съдебно разпореждане за изясняване предмета на спора жалбоподателят уточнява, че поддържа оспорването на решение за класиране на кандидати, прието от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на здравеопазването и утвърждаване на класирането от министъра на здравеопазването съгласно чл. 48, ал. 4 от Правилника за прилагане на закона за публичните предприятия. Обосновава се правен интерес от оспорване, тъй като класирането му на второ място засяга правата му и съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията може да бъде обжалвано. Счита се, че не става ясно по какви критерии и методика са оценени кандидатите. Иска се отмяната им.

Ответният административен орган – Министъра на здравеопазването е изпратил жалбата, относимата административна преписка и становище, с което представя своите аргументи за недопустимост на жалбата. Счита, че решенията са част от конкурсна процедура по избор на управителни органи на търговско дружество и не подлежат на оспорване.

         Съдът, като се запозна с жалбата и изпратената административна преписка, установява следното:

Жалбата, подадена от И.А.К., е недопустима за разглеждане, тъй като е подадена срещу акт, който не подлежи на оспорване по реда на АПК. Съображенията за това са следните:

Съдът счита, че е сезиран с жалба против Решение за класиране на кандидати, извършено от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на здравеопазването, обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., което класиране е представено на министъра на здравеопазването с Доклад изх. № МЗ-02-115/31.03.2021г., и министърът на здравеопазването е утвърдил протокола за класирането с полагането на подпис.

Установява се, че министърът на здравеопазването със Заповед № РД-16-140/23.02.2021г. е отрил конкурс за избор на членове на органи за управление – съвет на директорите на „МБАЛ Пазарджик“ АД, с ЕИК ********* – за независим член един; представител на държавата – един; представител на държавата – един, който отговаря на изискванията на чл. 63, ал. 1 от Закона за лечебните заведения; Уведомен е съветът на директорите на „МБАЛ Пазарджик“АД, като е му е съобщено, че конкурсът е обявен на електронната страница на МЗ и съответно в 10 -дневен срок може да се получават документите от  кандидатите. Със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. министърът на здравеопазването е назначил комисия, която да проведе конкурса за избор на членове на органите за управление – съвет на директорите на МБАЛ-Пазарджик АД. Комисията е повела заседание на 22.03.2021г., видно от Протокол № 1, като е допуснала до участие посочените в протокола кандидати. С Протокол № 2/25.03.2021г. комисията е допуснала до събеседване кандидатите д-р И. С. С. и д-р И.А.К..

С Протокол № 3/30.03.2021г. комисията е отчела провеждане на редовно заседание и трета част от конкурсната процедура – събеседване. По позиция № 1 – независим член комисията е поставила оценка от проведеното събеседване на д-р И. С. С. много добър 5, 25 и на д-р И.А.К. – много добър 5, 10. На основание чл. 9, ал. 8 от Вътрешните правила Комисията е формирала крайни оценки от оценките, поставени на концепциите на кандидатите, и оценките от събеседването. Въз основа на така получените крайни оценки Комисията е приела Решение, с което е класирала кандидатите по позиция № 1 – независим член, а именно  за д-р И. С. С. – обща оценка 5,00 и за д-р И.А.К. – обща оценка 4, 98. По позиция № 2 и Позиция № 3 са взети отделни решения. Протоколът е представен за утвърждаване на Министъра на здравеопазването. В преписката е наличен Доклад с изх. № МЗ-02-115/31.03.2021г. от председателя на Комисията по Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. д-р Ивиан Бенишев до Министъра на здравеопазването и негов заместник.

Видно от представената служебна кореспонденция и извлечения от официалния сайт на МЗ, резултатите от класирането на кандидатите в обявения със Заповед № РД-16-140/23.02.2021г. конкурс за членове на органи на управление на „МБАЛ Пазарджик“АД са публикувани на 05.04.2021г., както и всеки от класираните участници е уведомен по електронна поща на 07.04.2021г. за обявяването на класирането.

Съгласно §1, т. 2 от Закона за лечебните заведения "Държавно или общинско лечебно заведение" е и лечебно заведение, чийто капитал над 50 на сто е на държавата или на общината. Видно от справката за акционерното дружество държавата притежава 80,73% от собствеността в лечебното заведение, с оглед на което „МБАЛ Пазарджик“ АД е публично предприятие по смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Закона за публичните предприятия. Съобразно разпоредбите на ЗЛЗ и ЗПП Министърът на здравеопазването е провел конкурс по реда на Правилника за прилагане на Закона за публичните предприятия.

При провеждане на процедурата и приемане на решения министърът на здравеопазването и назначената помощна комисия за провеждане на етапите на конкурса, не действат като орган на власт, а като упражняващ правата на собственика на капитала на търговското дружество. Съобразно предвиденото в § 1, т. 13 от Допълнителните разпоредби на Закона за публичните предприятия, Съветът на директорите на „МБАЛ Пазарджик“АД, за който се набират кандидати за независим член, е орган за управление и контрол.

Съобразно Тълкувателно решение № 3/27.06.2016 г. на ОСС от І и ІІ колегия на ВАС по тълк. дело №5/2015 г., при провеждане на търг или конкурс по реда на Правилника за реда за упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала, органите на търговските дружества с държавно участие в капитала не действат като административни органи и съответно издадените от тях актове във връзка с търга или конкурса нямат административен характер и не подлежат на съдебен контрол по реда на АПК.

Съобразявайки се с тълкувателно решение на ВАС, разпоредбите на ЗПП и ППЗПП относно формиране на състава на органа на управление на търговското дружество, конкурсната процедурата по номиниране на независим член на СД на „МБАЛ Пазарджик“ АД не касае избор на длъжност в държавната администрация, който избор да подлежи на съдебен контрол по АПК. Аргумент в подкрепа на това е и разпоредбата на чл. 48, ал. 4 от ППЗПП, свързана с правомощията на оценителната комисия относно допуснатите кандидати.

Оспореното решението за класиране на участниците, утвърдено от министъра на здравеопазването, не съдържа властническо волеизявление на орган на власт, а има гражданскоправен характер, тъй като касае процедура по избор на орган на управление на търговското дружество, което е с държавно участие. Правоотношението, което възниква на това основание, касае права и задължения между равнопоставени правни субекти, поради което процесният акт не подлежи на оспорване пред съда по АПК. Съдът се позовава и на практиката на Върховен административен съд – Определение № 8188 от 06.07.2021 г. по адм. д. № 6479/2021.

Правната природа на оспореното Решение за класиране на кандидати, извършено от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на здравеопазването, обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., и утвърждаването му от министъра на здравеопазването обуславя недопустимост на жалбата, по която е образувано настоящето съдебно производство, тъй като наличието на подлежащ на оспорване административен акт е абсолютна процесуална предпоставка за съдебно производство.

Поради гореизложеното жалбата е недопустима за разглеждане на основание чл. 159, т.1 от АПК, като производството по делото следва да бъде прекратено.

Воден от горното, Административен съд Пазарджик

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на И.А.К., с адрес *** против Решение за класиране на кандидати, извършено от комисия, назначена със Заповед № РД-16-227/17.03.2021г. на Министъра на здравеопазването, обективирано в Протокол № 3/30.03.2021г., което класиране е утвърдено от Министъра на здравеопазването.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 852/2021 по описа на Административен съд Пазарджик.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от получаване на съобщението.

Препис от определението да се изпрати на страните.

                                               СЪДИЯ:/п/

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 2380 от 15.03.2022 г. по адм. дело № 11893/ 2021 г. на ВАС- Седмо отделение:

ОСТАВЯ В СИЛА Определение №1684 от 11.10.2021 г. на Административен съд - Пазарджик по адм. дело №852/2021 г.
Определението е окончателно.