Решение по дело №912/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 746
Дата: 26 юни 2020 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20207040700912
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 746                      от 26.06.2020 г.                                 град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на осемнадесети юни две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

                                                               Председател: Лилия Александрова

                                                                         Членове: 1. Станимир Христов

            2. Галя Русева

 

при секретаря Йовка Банкова и прокурора Андрей Червеняков, като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 912 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) вр.чл.498 от Изборния кодекс /ИК/.

Образувано е по касационна жалба на Областен управител на Област Бургас против Решение № 19/19.02.2020 г., постановено по а.н.д. № 344/2019 г. по описа на Районен съд – Айтос, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № РД-НП-2/27.09.2019 г. на Областен управител на Област Бургас, с което за нарушение на чл.181, ал.2 от Изборния кодекс ИК) и на основание чл.495 от ИК, на Политическа партия „Движение за права и свободи“ е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 200 лв.

Касаторът оспорва съдебното решение като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Иска се от съда да отмени решението и да потвърди НП.

В съдебно заседание касаторът се представлява от юрисконсулт, който поддържа жалбата.

Ответникът по касация – ПП „ДПС“, редовно уведомен, не се представлява в с.з. и не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за основателност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

С процесното наказателно постановление отговорността на ПП „ДПС“ е ангажирана за това, че във връзка с подаден сигнал с вх.№ ЕП-10-80/20.05.2019 г. от Карлос Арналдо Контрера, регистриран като кандидат за член на ЕП от Р България, и от приложения към същия сигнал видеоклип на ел.носител от предизборно събрание на ПП „ДПС“ в Община Руен е установено извършено от страна на представляващия партията Мустафа Сали Карадайъ нарушение на чл.181, ал.2 ИК, изискващ предизборната агитация да се води на български език, като нарушението е извършено чрез разпространение на агитационен материал, поместен в официалния сайт на ПП „ДПС“ – http:/www.dps.bg.

За да постанови оспореното съдебно решение, първоинстанционният съд е приел, че е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила в административно-наказателното производство и че е нарушено правото на защита на санкционираното юридическо лице, тъй като АУАН е съставен в отсъствието на нарушителя, който дори не е направен опит да бъде издирен, като според РС кратките 3-дневни процесуални срокове за съставяне на актовете във връзка с нарушенията на ИК не дерогират общото правило на чл.40 ЗАНН, изискващ АУАН да бъде съставен в присъствие на нарушителя. Преценяйки, че това нарушение е съществено, съдът е отменил НП на това основание, без да разглежда спора по същество.

Решението е валидно, допустимо и правилно, макар и не по изложените от РС мотиви.

Касационната инстанция споделя извода на РС, че кратките процесуални срокове за съставяне на АУАН и на НП за нарушения на ИК по никакъв начин не дерогират общите правила на чл.40 и сл. от ЗАНН относно изискванията при съставянето на АУАН, след като съгласно разпоредбата на чл. 498 от ИК, установяването на нарушенията, съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания. Безспорно е, че в случая при съставянето на Акт № 32-ЕП за установяване на административно нарушение от 22.05.2019 г. от Стефка Стоева – председател на ЦИК, санкционираната ПП „ДПС“ не е била търсена и АУАН е съставен в отсъствието на неин представител, което безспорно е нарушение на чл.40, ал.1 ЗАНН. Това нарушение, обаче, не е съществено до такава степен, че изцяло да опорочава процедурата по налагане на санкцията, щом като санкционираното лице е в състояние да изложи възраженията си пред съда в рамките на производството по обжалване на самото НП. По тази причина, не е налице съществено процесуално нарушение по този пункт от жалбата.

  Съгласно разпоредбата на чл.498 ИК вр.чл.42 ЗАНН, актът трябва да съдържа: данни за съставителя и длъжността му; дата на съставяне; дата и място на извършване на нарушението; описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено; нарушените законови разпоредби; данни за нарушителя; обясненията или възраженията на нарушителя, и др. Съгласно чл. 498 ИК вр.чл.57 ЗАНН, НП следва също да съдържа описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го потвърждават; законовите разпоредби, които са нарушени; вида и размера на наказанието и др.

В случая тези изисквания не са изпълнени – нито в Акт № 32-ЕП за установяване на административно нарушение от 22.05.2019 г., нито в Наказателно постановление (НП) № РД-НП-2/27.09.2019 г. на Областен управител на Област Бургас са посочени дата и място на извършване на нарушението – посочено е, че нарушението, представляващо водене на агитация на чужд език, различен от българския, е извършено от ПП „ДПС“ в Община Руен, но не е посочено точното населено място в тази община. В НП не е посочена датата на извършване на вмененото нарушение, а е посочено само, че агитационният материал, представляващ изказване на представляващия партията Мустафа Сали Карадайъ на събрание на партията в Община Руен, е поместен на интернет страницата на ПП „ДПС“ и в официалния youtube канал на 20.05.2019 г. В НП е описано, че от представения компактдиск със запис на мероприятието се установява, че Мустафа Карадайъ, представляващ ПП „ДПС“, извършва агитация във времето на предизборна кампания за изборите за членове на ЕП от Р България на турски език, като е посочено в кои времеви интервали агитира на турски език, без да е конкретизирано какви изрази са използвани и какъв е техният смисъл на български език.

Чл. 181, ал.1 ИК предвижда, че гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги. Разпоредбата на чл. 181, ал.2 ИК въвежда задължение за тези лица да водят предизборна агитация само на български език. Съгласно §1, т. 17 от ДР на ИК, "предизборна агитация" е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори. Наименованието и символите на партия и коалиция, поставени върху предмети, в които не се съдържа призив за подкрепа, не се смятат за агитация по смисъла на кодекса. Същевременно, чл. 495, ал.1 ИК предвижда, че на лице, което наруши разпоредба на кодекса, извън случаите по чл. 470 – 494, се налага глоба, съответно имуществена санкция, от 200 до 2000 лв.

               Следователно, от анализа на горните разпоредби следва, че както физическо, така и юридическо лице може да извършва предизборна агитация, като единствено физическото лице, обаче, е способно да извършва предизборна агитация в устна форма, посредством използването на речта. Юридическите лица могат да извършват агитация по друг начин, вкл. чрез разпространение на агитационни материали, стига последните да съдържат призив за подкрепа. И в двата случая, нарушителят следва да бъде санкциониран съгласно чл.495 ИК – с глоба, ако е физическо лице, и с имуществена санкция, ако е юридическо лице.

              В настоящия случай органът, издал НП, е смесил двата вида отговорност за нарушение на чл. 181, ал.2 ИК – тази на юридическото лице ПП „ДПС“ с тази на физическото лице Мустафа Карадайъ. Това е така, тъй като в описателната част на НП е описано изпълнителното деяние на Мустафа Карадайъ във връзка с изказването му на събрание в Община Руен /за което нарушение срещу лицето има издадено друго НП/, а същевременно е посочено, че Мустафа Карадайъ, като представляващ ПП „ДПС“, е извършил нарушение чрез разпространение на агитационен материал, поместен на официалния сайт на партията. В крайна сметка, не става ясно ПП „ДПС“ за кое точно е санкционирана – за изявлението на Мустафа Карадайъ на събранието на партията в Община Руен, или за разпространението на видеоматериал със записа от това събрание в интернет пространството. Посоченото противоречие в описателната част на НП и между описателната и диспозитивна част на НП относно нарушителя представлява съществено процесуално нарушение, което ограничава правото на защита на санкционираното юридическо лице и което не може да бъде отстранено в настоящото производство.

             Отделно от това, по никакъв начин нито в акта за установяване на нарушението, нито в НП е описано чрез кои точно думи органът е възприел, че е извършена агитация на турски език. Обстоятелството, че е използван на събранието език, различен от българския, не води непременно до извод за нарушение на чл. 181, ал.2 ИК, след като съгласно дадената в §1, т.17 ИК дефиниция, следва отправените думи да съдържат призив за подкрепа или неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в изборите.

  Горните нарушения са от категорията на съществените  процесуални нарушения, обосноваващи извод за незаконосъобразност на издаденото НП.

  Като е отменил НП, РС е постановил правилно и законосъобразно съдебно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.222, ал.1 от АПК, във връзка с чл.63, ал.1 ЗАНН, Бургаският административен съд, XV-ти състав,

 

РЕШИ:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 19/19.02.2020 г., постановено по а.н.д. № 344/2019 г. по описа на Районен съд – Айтос.

           

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                             

 

                                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                     

                                                                                 2.