Разпореждане по дело №915/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 2708
Дата: 21 август 2023 г. (в сила от 31 август 2023 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20237260700915
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 15 август 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

 

№2708/21.08.2023г., гр.Хасково

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на двадесет и първи август, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

Съдия: Ива Байнова

разгледа докладваното от   съдия Байнова   ч.адм. дело № 915 по описа за 2023 година.

 

            Производството е по чл.250  и сл. от АПК.

      Образувано е по искане от Й.Б., роден на ***г., гражданин на РТурция, с посочен съдебен адрес ***, подадено чрез пълномощник, за преустановяване на фактически действия,  неосноваващи се на административен акт или на закона, извършвани длъжностно лице  от  администрацията на ГПУ-Свиленград. 

В искането се сочи, че със ЗППАМ с рег.№4536-РАМ-17/02.02.2023г. , издадена от Началника на ГПУ-Свиленград, на Й.Б. е наложена Забрана за влизане в Република България за срок от 3 години, считано от 02.02.2023г. до 01.02.2026г.  ЗППАМ била обжалвана по съдебен ред и било образувано адм.д.№2399/2023г. по описа на АССГ, по което към момента липсвало произнасяне. Излагат се съображения , че поради обжалването й, заповедта не била влязла в сила и към момента не подлежала на изпълнение като не било допуснато предварителното й изпълнение нито с разпореждане на органа, нито по силата на закона, но въпреки това била въведена от служител на ГПУ-Свиленград – инспектор в МГПГ А.Т., в подсистемата на АИС „НМАП“ /налаганите  мерки за административна принуда за чужденец, фигурирала и в АИС „ИД“ /издирвателна дейност/.  При позоваване на Решение №614/26.07.2023г., постановено по адм.д. №756/2023г. по описа на Административен съд-Хасково, се счита, че вписването и поддържането на данните на Й.Б. в АИС на МВР , по- конкретно на данните за наложената му забрана за влизане в РБългария, са фактически действия като се твърди, че същите не се основават на административен акт или на закона.

По изложените съображения се иска от съда да разпореди на отговорното длъжностно лице от администрацията на ГПУ-Свиленград - инспектор в МГПГ А.Т., да преустанови фактическите действия по поддържане на данните  на Й.Б. в подсистемата на АИС „НМАП“ и в АИС „ИД“. Искането се поддържа и в писмено становище, депозирано чрез пълномощник, в което се преповтарят част от съображенията в сезиращата съда молба.

Към искането са приложени писмени доказателства.

В изпълнение разпореждане на съда от 15.08.2023г. , с което по реда на чл.252 ал.3 от АПК e изискано съдействие от органите на МВР, е постъпило писмо УРИ 272000-15176/17.08.2023г. от ОДМВР Хасково /вх.№6189/17.08.2023г./, ведно с приложени Протокол УРИ 351р-19248/17.08.2022г. и документи.

Съгласно Протокол УРИ 351р-19248/17.08.2022г., ЗППАМ с рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г., с която на чуждия гражданин Й.Б., роден на ***г., гражданин на РТурция е наложена „Забрана за влизане в Република България“, е въведена в АИС „НМАП“ на 02.02.2023г. в 15:28ч. като на 14.02.2023г. в 15:15ч. е коригирано правното основание за налагане на мярката. Заповедта е въведена в АИС „ИД“  на 02.02.2023г. в 15:29ч. Длъжностното лице, въвело данните е Антон Георгиев Тонев – инспектор в ГПУ-Свиленград. Към момента на проверката данните за наложената ПАМ продължават да се поддържат и се основават на издадената ЗППАМ. 

Към протокола са приложени: заверени копия от ЗППАМ с рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г. и Докладна записка рег.№4536р-2377/28.01.2023г. ; копия от Справки в АИС „НМАП“ и в АИС „ИД“ . 

Във връзка с поискана по реда на чл.252, ал.2 от АПК информация от Началника на ГПУ-Свиленград, е постъпило  писмо вх.№6194/18.08.2023г. В писмото се сочи, че ЗППАМ с рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г., с която на чуждия гражданин Й.Б., роден на ***г., гражданин на РТурция е наложена „Забрана за влизане в Република България“ е въведена в подсистемата в АИС „НМАП“ от инспектор А.Т. – служител в МГПГ на ГПУ-Свиленград като към настоящия момент заповедта се поддържа в системата. Сочи се също, че задължението за въвеждане на наложените ПАМ по ЗЧРБ в подсистемата в АИС „НМАП“ е в изпълнение на ангажиментите на РБългария, заложени в Регламент (ЕС) 2018/1860 на Европейския парламент и на Съвета от 28 ноември 2018 г. за използването на Шенгенската информационна система за целите на връщането на незаконно пребиваващи граждани на трети държави /Регламент (ЕС) 2018/1860/ и в Регламент (ЕС) 2018/1861 на Европейския парламент и на Съвета от 28 ноември 2018 г. за създаването, функционирането и използването на Шенгенската информационна система (ШИС) в областта на граничните проверки, за изменение на Конвенцията за прилагане на Споразумението от Шенген и за изменение и отмяна на Регламент (ЕО) № 1987/2006 /Регламент (ЕС) 2018/1861/ в областта на контрола на незаконната миграция. Прави се уточнение, че разработената подсистема  АИС „НМАП“ е въведена в редовна експлоатация с реални данни от 01.02.2022г. със Заповед №8121з-116/02.02.2022г. на министъра на вътрешните работи, утвърждаваща и Организационно-технологични правила за работа от потребители на подсистемата. Инспектор А.Т. е потребител на системата с предоставен достъп до АИС „НМАП“ – профил 4:ЧГ – Оператор ГП. Към писмото е приложено заверено копие от писмо рег.№3282р-4531/14.0.2023г. Зам. Директора на ГДГП. 

 Към настоящото дело е приложено адм.д.№756/2023г. по описа на АдмС-Хасково. Видно от материалите по същото на , на 17.02.2023г. контролиращ служител на  ГКПП Капитан Андреево е издал по отношение на Й.Б. Отказ за влизане в страната с рег.№0125923017080 на основание чл.10, ал.1, т.4 от ЗЧРБ – вписан със забрана за влизане в страната в националния списък.

Съдът , след преценка на събраните по делото доказателства, намира искането за неоснователно, поради следните съображения:

Защитата по реда на чл.250 ал.1 от АПК е срещу всякакви фактически действия, които не са административни актове и не се основават на административен акт или закон. За да е допустима защитата по чл. 250, ал.1 от АПК  следователно е необходимо да се извършва фактическо действие, което не е прекратено т.е. да е налично към момента на търсене на защитата. 

В случая, видно от изложеното в сезиращата съда молба, фактическите действия, чието преустановяване се претендира, се изразяват във вписване и поддържане на данните на Й.Б. в АИС „НМАП“ и в АИС „ИД“, по- конкретно на данните за наложената му със Заповед рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г. на Началника на ГПУ-Свиленград  принудителна административна мярка „забрана за влизане на чужденец в РБългария“ за срок от 3 години, считано от 02.02.2023г. до 01.02.2026г. Твърди се, че тези фактически действия не се основават нито на административен акт , нито на закона.

От представения Протокол УРИ 351р-19248/17.08.2022г. и приложените към него документи се установява, че осъществяването на тези действия продължава и към настоящия момент. Безспорно, за чуждия гражданин е налице правен интерес от търсената защита, доколкото при липса на въвеждане на горевизираната ПАМ в АИС „НМАП“ , последният вероятно би бил пропуснат да влезе на територията на страната при направения опит за това на 17.02.2023г.  

Не се споделя обаче твърдението, че фактическите действия, чието преустановяване се претендира, не се основават на административен акт или на закона.

Въвеждането и поддържането на данните на Й.Б. в АИС „НМАП“ и „ИД“, по- конкретно на данните за наложената му  ПАМ по чл.42з,ал.1 т.1 вр. чл.10, ал.1 т.4 от ЗЧРБ,  е обвързано с издадената Заповед рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г. на Началника на ГПУ-Свиленград т.е. действията се основават на административен акт. Тези действия не са такива по изпълнение на заповедта, поради което ирелевантно е обстоятелството, че същата към момента не е влязла в сила, респ., че не е допуснато предварителното й изпълнение.  

Наред с горното, видно от писмо вх.№6194/18.08.2023г. на Началник ГПУ-Свиленград,  задължението за въвеждане на наложените ПАМ по ЗЧРБ в подсистемата в АИС „НМАП“ е в изпълнение на ангажиментите на РБългария, заложени в Регламент (ЕС) 2018/1861. Последното налага извод, че въвеждането и поддържането на данните на Й.Б. в АИС „НМАП“ за наложената му забрана за влизане в страната, са нормативно обосновани. В случая, видно от посоченото в ЗППАМ рег.№4536 РАМ-17/02.02.2023г., Й.Б. е осъден за престъпление по чл.280, ал.2, т.3 и т.4 вр. ал.1 от НК,  което осъждане представлява и основанието за налагане на ПАМ. В тази връзка и с оглед целите по чл.24 и чл.25 от Регламент (ЕС) 2018/1861, служителят от ГПУ-Свиленград е следвало да въведе в АИС „НМАП“ и АИС „ИД“ горевизираните данни относно гражданина на трета страна, които данни са необходими при преценка за евентуално въвеждане на сигнал в ШИС.  

При така установеното , макар и продължаващо към момента, поддържането в АИС „НМАП“ и в АИС „ИД“ на данните на Й.Б. за наложената му забрана за влизане в страната, се осъществява въз основа както на законова регламентация, така и на административен акт.

Предвид гореизложеното съдът намира, че не са налице предпоставките на чл.250 ал.1 от АПК, поради което искането е неоснователно и следва да се отхвърли.

            Водим от горното и на основание чл.253 ал.2 от АПК съдът

 

РАЗПОРЕДИ:

 

            ОТХВЪРЛЯ искането на от Й.Б., роден на ***г., гражданин на РТурция, с посочен съдебен адрес ***, за преустановяване на фактическите действия по поддържане в АИС „НМАП“ и в АИС „ИД“ на данните относно наложената му със ЗППАМ с рег.№4536-РАМ-17/02.02.2023г. на Началника на ГПУ-Свиленград „забрана за влизане на чужденец в РБългария“ за срок от 3 години, считано от 02.02.2023г. до 01.02.2026г. 

Разпореждането подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 3-дневен срок от издаването му.

             Препис от разпореждането да се изпрати на подателя на искането и на ГПУ-Свиленград.

 

 

 

                                                                                  Съдия: