Решение по дело №2288/2012 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 217
Дата: 28 януари 2013 г. (в сила от 8 юли 2013 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20127040702288
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2012 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер       217         28 януари 2013   година                  град  Бургас

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС, VІІІ-ми състав в публично заседание на двадесет и трети януари, две хиляди и тринадесета година, в състав:                                               

                                                                                   Съдия: Златина Бъчварова

Секретар Г.Д.

като разгледа докладваното от съдия Златина Бъчварова административно  дело  номер 2288  по описа за  2012 година,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ във връзка с чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на П.М.Р. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №70155 от 01.11.2012 година, издадена от началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е иззето свидетелството му за управление на МПС /СУМПС/.

Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. С доводи за незаконосъобразност, моли съда да отмени оспорваната заповед. Твърди, че в обстоятелствената част на заповедта не са посочени наказателни постановления, въз основа на които е наложена принудителната административна мярка. Твърди още, че такива изобщо не са му били връчвани. Счита, че заповедта е немотивирана и е издадена в противоречие с материалния закон, както и че е приложима в случая нормата на чл.82 ЗАНН. Моли съда да отмени оспорения административен акт, тъй като е издаден в нарушение на материалния закон и административнопроизводствените правила. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Началникът на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, не изпраща процесуален представител и не взема становище по жалбата. Представил е административната преписка по издаване на оспорения административен акт

Административен съд- Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази приложените писмени доказателства и закона, намира за установено следното :

          Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал.1 от АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 от АПК, атакува индивидуален административен акт, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

          Разгледана по същество, съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:

          Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед №70155 от 01.11.2012 година, издадена от Началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е отнето свидетелството за управление на жалбоподателя П.Р.. В заповедта се сочи, че на жалбоподателя са отнети всички контролни точки с влезли в сила наказателни постановления според приложената към заповедта справка, от които следва да се съобразят: Наказателно постановление/НП/ №10422/16.10.2006 година, влязло в сила на 14.11.2006 година, с което са отнети 10 контролни точки на основание чл.183,ал.4,т.7,предл. първо от ЗДвП /л.16 от делото/, НП №11629/01.11.2006 година, влязло в сила на 14.11.2006 година, с което са отнети 6 контролни точки, на основание чл.183, ал.4, т.6, предл. първо от ЗДвП/л.21 от делото/,НП№235/18.01.2007 година, влязло в сила на 14.03.2007 година, с което са отнети 6 контролни точки, на основание чл.182,ал.1,т.3,предл.първо от ЗДвП/л.18 от делото/,НП №11939/06.11.2006 година, влязло в сила на 02.05.2007 година, с което са отнети 20 контролни точки, на основание чл.183,ал.4,т.7, предл. първо и чл.183, ал.4, т.3, предл.първо от ЗДвП/л.15 от делото/,НП №11042/05.11.2009 година, влязло в сила на 07.06.2011 година, връчено по реда на чл.58, ал.2 ЗАНН, с което са отнети 4 контролни точки, на основание чл.179, ал.2, предл. второ от ЗДвП /л.19 от делото/.Твърди се, че жалбоподателят не е изпълнил задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка, съобразно разпоредбата на чл. 146 АПК във връзка с чл. 168 АПК, се налагат следните правни изводи:

На първо място, Заповед №70155 от 01.11.2012 година на началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Бургас, с която на жалбоподателя е иззето свидетелството за управление на МПС е издадена от компетентен орган, съобразно нормата на чл.172, ал.1 от ЗДвП и при спазване на установената писмена форма.

           На второ място, с оглед установените по делото релевантни факти, при произнасянето си органът, в случая – Началника на сектор „Пътна полиция при ОД на МВР - Бургас, е приложил правилно материалния закон и при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Заповедта е съобразена и с приложимия материален закон. Съобразно нормата на чл. 171, т.4 от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка-изземване на свидетелството за управление на лице, което не е изпълнило задължението си по чл.157, ал.4 от същия закон, а именно да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи, когато са отнети всичките му контролни точки и е загубило правоспособността си.

Отнемането на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който не го е върнал след като е изгубил правоспособността си поради отнемане на всички контролни точки,  е принудителна административна мярка пряко насочена към изпълнение на основната цел на Закона за движение по пътищата - опазване на живота и здравето на участниците в пътното движение, чл.1, ал.2 от с.з. По своя характер тя е преустановителна - цели да бъде преустановено вече започналото и продължаващо правонарушение - управлението на моторно превозно средство без правоспособност. Предпоставката, при която органът е задължен да приложи тази ПАМ е неизпълнение на задължението от водача по чл.157, ал.4 от ЗДвП. Следователно следва първо да се установи дали е налице предвиденото в чл.157, ал.4 от ЗДвП задължение - връщане на свидетелството за управление, и да се установи неговото неизпълнение.

С цел ефективност на контрола по отношение на извършените нарушения е въведен максимален брой контролни точки и отнемане на определен брой от тях за определени нарушения. В релевантните нормативни актове – Наредба №І-139/16.09.2002 г./отм./ и Наредба №Із-1959 от 27.12.2007 година е предвиден максимален размер на контролните точки 39 и конкретния брой точки, които се отнемат за отделните нарушения – чл.3, ал.1 от Наредба № I-139/отм./, съответно чл.4, ал.1 от Наредба № Iз-1959, като в чл.4 от Наредба І-139 и чл.3 от Наредба Із-1959 се сочи, че контролните точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление. Следователно, за да е налице релевантно отнемане на контролни точки, а в резултат на това да може да се установи преминат ли е максимално допустимият им брой, е необходимо да е установено извършването на някое от визираните в ЗДвП и наредбите нарушения. Затова е необходимо съответното наказателно постановление да е влязло в сила. Според чл.64 от ЗАНН влизат в сила наказателните постановления, които не подлежат на обжалване, не са били обжалвани или са били обжалвани, но са били потвърдени или изменени от съда.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че наказателните постановления не са му връчени. От представените по делото такива е видно, че същите са връчени на жалбоподателя лично, с изключение на НП№11042/05.11.2009 година, връчено по реда на чл.58, ал.2 ЗАНН./л.19 от делото/. Съдът приема, че наказателното постановление, в частта, в която се удостоверява връчването на адресата и датата на влизането му в сила, е официален свидетелстващ документ, който материализира изявление на държавен орган в това му качество. Официалният свидетелстващ документ се ползва с обвързваща съда доказателствена сила.

В конкретния случай се установява, че 5-те цитирани вече наказателни постановления, относими към това производство, са влезли в сила и на различни основания на жалбоподателя са били отнети общо 46 контролни точки. На основание чл.179 от ГПК последните се ползват с материална доказателствена сила за удостоверените с тях доказателства. При това положение, жалбоподателят е загубил правоспособността си да управлява МПС при отнети пълен брой 39 контролни точки и не е изпълнил доброволно задължението си по чл.157, ал.4 от ЗДвП да върне свидетелството за управление на МПС, поради което, в условията на обвързана компетентност правилно административния орган с обжалваната заповед е приложил предвидената в чл.171, т.4 от ЗДвП принудителна административна мярка. Следователно към момента на налагане на ограничителната мярка са били отнети всички контролни точки, поради което е изпълнен фактическия състав на приложимата разпоредба , затова и оспорената заповед е законосъобразна.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя за изтекла давност по чл.82 ЗАНН, тъй като отнемането на контролни точки не е наказание. Самото отнемане на контролните точки не съставлява административнонаказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН. Отнемането на контролните точки е последица от извършването на нарушението, а не вид наказание за него. То служи единствено за отчет на извършените нарушения и само по себе си не е правопораждащ за отнемането на правоспособността, а с оглед на това и на удостоверяващия го документ, факт. В производството по оспорване на наказателните постановления се прилага субсидиарно НПК по арг. от чл.84 ЗАНН, докато заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е вид административна принуда без санкционни последици. По своето правно естество заповедта за налагане на ПАМ е отежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК. Поради това институтът на погасителната давност по чл.82, ал.1 ЗАНН или абсолютната давност по ал. 3 на същия текст, са неотносими.

Предвид изложеното, съдът намира, че така издадената заповед, с която е наложена принудителната административна мярка-изземване на свидетелството за управление на МПС е законосъобразна като издадена от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, в съответната форма, при спазване на  материалноправните и процесуалноправните предпоставки и е съобразена с целта на закона, поради което  жалбата на П.Р.  като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора разноски на жалбоподателя не следва да се присъждат.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК,  Административен съд- Бургас, VІІІ-осми състав

 

                                        Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.М.Р. *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №70155 от 01.11.2012 година, издадена от началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – гр. Бургас, с която на основание чл.171, т.4 от ЗДвП е иззето свидетелството му за управление на МПС, като неоснователна.

          РЕШЕНИЕТО  може да се обжалва в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Върховен административен съд на Република България.

                                               

СЪДИЯ :