Решение по дело №357/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 178
Дата: 13 април 2023 г.
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700357
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 178

 

Гр. Добрич, 13.04.2023 г.

 

В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

Административен съд Добрич, в публично заседание на пети април, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева, като разгледа докладваното от съдията АД №357 по описа на съда за 2022 година,за да се произнесе, взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 251 от Закона за отбраната и въоръжените сили на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ /ЗОВСРБ/.

Жалбоподателят – М.Г.Д. ***, чрез адв. А. А. - ДАК оспорва Заповед на Командира на военно формирование 34410 - Варна № ЛС – 01 -26 от 21.06.2022 г. с която се налага дисциплинарно наказание "Уволнение", прекратяване на договора за военна служба, освобождаване от длъжност и от военна служба и зачисляване в запаса на военнослужещ.

В жалбата се твърди, че горепосочената заповед е незаконосъобразна, немотивирана, неправилна, като описаните в нея факти не отговарят на обективната истина. Релевират се доводи за некомпетентност на издателя на акта. Твърди се, че са допуснати съществени процесуални нарушения в административното производство – липсва протокол от служебна проверка, не е посочено на оспорващия, че има право на адвокат, лицето не е запознато със заповедта на Министъра на отбраната; не става ясно в какво се изразява неизпълнението на задължение по военна служба и т.н. Оспорва се употребата на алкохол и шофиране под въздействието му. Моли се за отмяна на заповедта и за присъждане на сторените по делото разноски.

В с.з. оспорващия се явява лично и с адв. А., който поддържа жалбата на изложените в нея съображения. Излага и допълнителни доводи по същество на спора.

 

Ответникът по жалбата - Командир на военно формирование 34410 гр. Варна, чрез процесуалния си представител гл. юрк. Р. С. оспорва жалбата, като я счита за неоснователна. Излага подробни доводи в представени писмени становища и в съдебна зала. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид изложеното в жалбата, доводите на страните и събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа и  следното:

Жалбоподателят М.Г.Д. е постъпил на военна служба в БЪЛГАРСКАТА АРМИЯ, на 20.10.2008 г. Към момента на издаване на оспорената заповед, той е на длъжност „младши миньор“ в склад за морски мини на военно формирование 44320 – с. Сенокос.

На 15.06.2022 г. около 17.30 часа в извън служебно време, като водач на личното си моторно превозно средство „Мецедес-Бенц" с peг. № ТХ 7550 АК Д. е спрян за проверка в района на ул. „Батовска" до паметника „Хан Аспарух" в гр. Добрич от служители на МВР-Добрич. При извършената проверка е установено, че към момента на управление на автомобила военнослужещият е с концентрация на алкохол 3,22 промила (съгласно техническо средство „Алкотест дрегер-7510"). За установеното нарушение на военнослужещият е съставен акт серия GA № 660951/15.06.2022 г.

В 18.20 часа на същата дата матрос 3-ти клас М.Д. е отведен до спешно отделение на МБАЛ-Добрич за вземане на кръвна проба и извършване на съответната химическа експертиза. Същият отказва да даде кръв в МБАЛ-Добрич, след което е задържан в РПУ-гр. Добрич, видно от Лист за преглед на пациент и Заповед за задържане.

За допуснатото нарушение е изготвено писмено предварително донесение за допуснат инцидент втора група, раздел ІІ, чл.5, т.1, буква „д“ от Инструкция №И-4/26.09.2007 г. на МО от дежурния по формированието на в.ф. 44320-Сенокос, старшина І степен Р.К.Р..

На 16.06.2022 г., Д. е дал писмени обяснения от които става видно, че след работно време за кратък период е консумирал големи количества бира, след което е бил спрян за проверка и изпробван с техническо средство, което е отчело положителна проба за алкохол.

Разпоредена била проверка със Заповед №РД - 13-112/16.06.2021 г. на командира на под. 34410, на основание чл. 246 ал. 1 и ал. 2 ЗОВС и чл. 142 ал. 1 от ППЗОВС е назначена комисия за извършване на служебна проверка в конкретен състав. На комисията е определен срок, до който следва да се представи протокол от извършена служебна проверка на матрос Д. и предложение за налагане на дисциплинарно наказание.

Комисията е съставила протокол от проведена служебна проверка съдържащ данни за: нарушителя на военната дисциплина; описание на нарушението; конкретното нарушение на военната дисциплина- министерска заповед № ОХ-680/05.11.2010 г. и министерска заповед М3№ ОХ- 257/17.03.2020 г., чл. 245,ал.2 от ЗОВС, чл. 137 ал. 4 от ППЗОВСРБ и чл. 244 т. 7 от ЗОВСРБ, вредни последици и причинна връзка с нарушението-самоволно нарушение на военната дисциплина, управлявал личното си МПС след употреба на алкохол; данни за вината на нарушителя за извършване на нарушението- под въздействие на изпит алкохол; причини и условия довели до извършване на нарушението-ниска лична дисциплина, злоупотреба с алкохол и неспазване на цитираните МЗ и разпоредбите на ЗОВС и УВС. В резултат от анализ на събраните данни при служебната проверка, комисията е предложила с оглед извършеното нарушение и на основание чл. 245 ал.2 във връзка с чл.115, ал.1, т.7 от Устава на войсковата служба на матрос 3 клас Д. да бъде наложено дисциплинарно наказание „Уволнение". Протоколът е подписан от председател и членове в пълен състав. Приложени към протокола са писмените обяснения от матрос 3 клас Д..

 На 21.06.2022 г. командирът на военното формирование 34410-Варна полковник я. е провел с матрос 3 клас Д. беседа с предмет: Запознаване с протокол от извършена служебна проверка, приемане на писмените обяснения или изслушване на нарушителя и запознаване на военнослужещия матрос 3 клас Д. със събраните доказателства, които дават основание за налагане на дисциплинарното наказание "уволнение".

В протокола от проведената беседа е отразено становището на кадровия военнослужещ - „Съжалявам, проведена ми беше беседа". Същият се е подписал като запознат с доказателствата, основаващи налагане на уволнение и е удостоверил факта на изслушването му и проведената със същия беседа от командира и комисията. При беседата са присъствали ст. лейтенант М.Д. и цивилен служител Р.С..

            С оспорената в настоящото производство Заповед № ЛС-01-26 от 21.06.2022 г. на Командира на военно формирование 34410-Варна, на основание чл. 245, ал. 2 от ЗОВСРБ, чл. 137, ал. 4 от ППЗОВСРБ, е наложено дисциплинарно наказание по чл.244, т.7 от ЗОВСРБ „Уволнение“ на матрос 3-ти ранг М.Г.Д. – младши миньор в склад за морски мини във военно формирование 44320-Сенокос, като е прието, че със своето поведение на 15.06.2022 г. матрос 3-ти клас М.Г.Д. не е изпълнил т. 3 от заповед № ОХ-680/05.11.2010 г. на министъра на отбраната (изм. с № ОХ-257/17.03.2020 г.), относно забрана на употребата на алкохол и наркотични вещества от военнослужещите. Това представлява тежко нарушение на военната дисциплина по смисъла на чл. 242, т. 1 от ЗОВСРБ във връзка с чл. 178, ал. 1 от ЗОВСРБ и чл. 115, ал. 1, т. 7 от Устава за войсковата служба на въоръжените сили на Република България и уронва авторитета и престижа на военнослужещите от Военноморските сили.

            Наред с това, в пункт втори е разпоредено на осн. чл.146, т.3 и чл.165, ал.1, т.3 от ЗОВСРБ и т. 8.2. от заповед на министъра на отбраната № ОХ-669/05.08.2021 г., относно оправомощаване на длъжностни лица, прекратяване на правоотношението за изпълнение на военна служба, освобождаване от военна служба и зачисляване в запаса, като са определени срокове за сдаване на длъжността три работни дни след запознаване със заповедта.

Представени и приети като доказателства по делото са документите, съдържащи се в образуваната дисциплинарна преписка, в т.ч. и писмени обяснения от жалбоподателя.

По делото като свидетелка е разпитана майката на оспорващия С.К.Д.. Тя разказва на съда, че към 18,10 часа е била в град Добрич и на кръговото е видяла колата на сина си и една полицейска кола. Твърди, че М. го е нямало. Провела е разговор с полицаите и след това се е насочила към полицията, където М. към 18,30 часа е докаран от болницата.

С оглед оспорване на извършеното нарушение, а именно употребата на алкохол по делото като свидетели са разпитани Актосъставителя Д.Б.А. и единия от свидетелите при съставянето на акта П.В.Ж.. И двамата свидетели са отговорили на съда, че са били извикани от колеги от ІІ РУ за съдействие, за изпробване на алкохолна проба. Лицето е изпробвано с дръг тест 7510, цифрова индикация 3.22. Издаден е талон за биологична проба, която е отказана и в последствие е заведен в І РУ, задържан и предаден на Военна полиция.

Свидетелят А. потвърждава, че се касае за техническа грешка в акта. Алкохолната проба е взета в 17,41 часа, а не както е посочено в 19,41 часа. А. изрично заявява, че лицето, което е било спряно за проверка си е дало проба на дрегера. Сочи се, че свидетелят скоро е бил на очна ставка с М.Д. ***. Посочва също, че лицето на място е имало арогантно и неадекватно държание, зачервен поглед. Силно е миришел на алкохол.

На въпрос на съда, кой е присъствал по време на проверката св. А. посочва лицата, присъствали, като твърди, че майката на нарушителя е била пред І РУ, като на мястото на проверката не е идвала.

Свидетелят П.В.Ж. декларира, че той и колегата му С.Н. са спрели жалбоподателя. Извикали са за съдействие колегите си от І РУ, които са направи проверка за алкохол на лицето. Присъствал е при вземане на пробата, която е отчела над 3 промила. Ж. също заявява, че при проверката са присъствали само униформени лица. Майката на жалбоподателя не е присъствала.

С оглед оспорването и на Протокола за извършена проверка, като свидетели бяха разпитани, лицата извършили проверката.

Свидетелят К.И.И., началник на военно формирование 44320-Сенокос заявява пред съда, че М.Д. е дал лично обяснение пред него и ст. лейтенант Д.. Посочва, че Д. се е запознавал с всички министерски заповеди срещу подпис, за което е и воден инструктаж.

Св. П. И.Д. – зам-началник на военно формирование 44320-Сенокос е участвал в извършената проверка. Посочва, че комисията е била назначена от полк. Л.Я.. Запознали са се с документите, представени им от колегите от полицията – АУАН. Обяснява как и кой провежда инструктажите във формированието.

Св. М.Й.Д. – офицер по логистика. Също заявява, че е бил в комисията, която е назначена от полк. я.. Твърди, че не му е оказван натиск при извършване на проверката. Посочва, че с М. е била проведена беседа, на която лично той е присъствал. Т.е. това е един вид обяснения давани от лицето.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес - адресат на Заповед № ЛС- 01-26/21.06.2022 г. на Командира на в.ф. 534410 - Варна против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Заповедта за налагане на дисциплинарно наказание "уволнение", прекратяване на договора за военна служба, освобождаване от длъжност и от военна служба, е постановена от компетентния по см. на чл. 137, ал. 4 от ППЗОВСРБ във връзка с чл. 248 от ЗОВСРБ орган, тъй като на командира на в.ф. 34410 - Варна са предоставени правомощия по прекратяване на договора за военна служба на войниците в подчиненото му военно формирование, съгласно т. 9.2 от Заповед на Министъра на отбраната № ОХ-669/05.08.2021 г. На следващо място като допълнителен аргумент е и т.8 от същата в която се казва, че командира на самостоятелно военно формирование с командир със звание Полковник  има право да прекратява договори за военна служба, да освобождава от военна служба матроси /войници/, които са на работа в подчинените му военни формирования. От казаното следва, че полковник я. като командир на в.ф.34410-Варна е оправомощен от министъра на отбраната да прекратява договорите на матросите от подчинените му поделения, каквото в случая е в.ф.44320-Сенокос, където е служил г-н Д..

Същата е издадена при съблюдаване на императивните норми на чл. 59, ал. 2 от АПК и специалните разпоредби на чл. 148, ал. 1 и, ал. 2 от ППЗОВС за форма и съдържание на акта в т. ч. на изискването за налагане на дисциплинарното наказание с мотивирана заповед. Нарушението, за което е санкциониран М.Д. е индивидуализирано в необходимата степен и от фактическа и от правна страна. Посочени са фактическите основания за издаване на заповедта - обстоятелствата, които имат значение на релевантни юридически факти и обосновават наличието на съставомерно от обективна и субективна страна поведение, сочещо на допуснато тежко нарушение на военната дисциплина, с което правната норма на чл. 245, ал. 2 от ЗОВСРБ свързва възможността за налагане на дисциплинарно наказание - "уволнение".

При провеждането на дисциплинарното производство са спазени всички нормативно установени в ЗОВСРБ и ППЗОВСРБ процесуални изисквания и правила. При съблюдаване разпоредбата на чл. 246, ал. 2 от ЗОВСРБ и чл. 142 от ППЗОВСРБ, е назначена комисия за извършването на служебна проверка във връзка с констатираното нарушение - управление на МПС след употреба на алкохол. За резултатите от проверката са съставени протокол рег. № П-607/20.06.2022 г. във форма и със съдържание, съответстващи на изискванията на чл. 143, ал. 1 от ППЗОВСРБ.

На следващо място, в съответствие с чл. 144, ал. 1, т. 1 и т. 2 от ППЗОВСРБ дисциплинарно наказващият орган е провел беседа с военнослужещия, на която матрос 3-ти клас М.Г.Д. е изслушан и е запознат с констатациите на комисията, приетите за установени от нея релевантни факти и обстоятелства за извършеното нарушение и с направеното предложение за търсене на дисциплинарна отговорност и вида на дисциплинарното наказание. Действително, видно от съдържанието на протокола от извършената беседа, при извършването й не са взели участие председателят или членове на комисията извършили проверката по случая, съобразно изискването на чл. 144, ал. 2, изр. 1-во от ППЗОВСРБ, но по мнение на настоящият съдебен състав това обстоятелство не представлява съществено процесуално нарушение, доколкото не е довело до накърняване или ограничаване правата на наказаното лице да бъде изслушано. За проведената беседа е съставен и подписан надлежен протокол, в който военнослужещия собственоръчно е отразил становището си. Както в чл. 246, ал. 4 от ЗОВСРБ, така и в чл. 144, ал. 1, т. 2 от ППЗОВСРБ, изслушването и даването на писмените обяснения от военнослужещия са предвидени като алтернативни - т. е за да се счита, че дисциплинарно-наказващият орган е изпълнил императивно установеното си задължение по посочените правни норми, необходимо и достатъчно е да е била дадена възможност на военнослужещия да изрази становище по повдигнатото му дисциплинарно обвинение по един от двата регламентирани начина. В случая матрос 3-ти ранг е бил изслушан от Командира на военното формирование при проведената беседа, след запознаването му с протокола от работата на комисията за извършването на служебна проверка и събраните доказателства, даващи основание за налагане на дисциплинарно наказание /обстоятелство, което не се оспорва от жалбоподателя и верността на което е удостоверено с подписването от военнослужещия на съставения протокол от проведена беседа/. Съдът намира за неоснователни поддържаните от пълномощника на жалбоподателя оплаквания за съществено нарушения на административно процесуалните правила. Видно от материалите, съдържащи се в приложената по делото дисциплинарна преписка, на служителя е била предоставена възможност за участие в образуваното производство, приключило с издаването на обжалваната заповед. Д. е дал писмени обяснения в хода на служебна проверка, относно описаното нарушение от военнослужещия, изразяващо се в управление на МПС след употреба на алкохол. Жалбоподателят е имал възможност в хода на проверката да ангажира доказателства в подкрепа на твърдението си, че не е извършил твърдяното нарушение и съответно да опровергае установеното със съставения АУАН противоправно деяние. В рамките на дисциплинарното производство М.Д. не е предявил доказателствени искания, а в подаденото от него писмено обяснение не отрича, че е употребил алкохол.

Оборване на установените в дисциплинарното производство факти не е извършено и пред съда с насрещно доказване. Видно от разпитаните служители на І РУ се установява, безспорно, че Дасакалов е бил изпробван с техническо средство, което е отчето 3.22 промила алкохол. Твърдението на жалбоподателя, че не е давал проба за алкохол, а напротив е отказал същата не се подкрепят от никакви други доказателства, поради което и съдът намира това за защитна теза.

Доколкото е налице разминаване в посочения час на извършване на проверката в АУАН, то безспорно от показанията на двамата свидетели, участвали в изготвянето на АУАН и показанията на майката на жалбоподателя, се установява, че посочения час 19,41 е грешен, явно се касае за техническа грешка. Няма спор, че проверката е извършена в 17,41 часа.

Обжалваната заповед е постановена и при правилно приложение и в съответствие с целта на материалния закон.

Съ дебният контрол за материална законосъобразност на оспорената заповед обхваща преценката дали са налице установените от дисциплинарно - наказващия орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/; доколко същите запълват състава на посоченото в заповедта за налагане на дисциплинарно наказание нарушение на военната дисциплина и правилното определяне на вида и размера на наложената дисциплинарна санкция. В случая нарушението, за което е санкциониран жалбоподателят, се изразява в неизпълнение на задължения по военна служба - нарушение на военната дисциплина по см. чл. 242, т. 1 от ЗОВСРБ, определено като тежко такова по см. чл. 245, ал. 2 от ЗОВСРБ, за което е наложено дисциплинарно наказание "уволнение". От фактическа страна е обосновано с управление от военнослужещия на МПС след употреба на алкохол, което деяние е квалифицирано като такова, нарушаващо т. 3 от Заповед № ОХ-680/05.11.2010 г., изменена със заповед № ОХ-257 от 17.03.2020 г. на Министъра на отбраната на Република България и описаното в обстоятелствената част на заповедта поведение на дисциплинарно наказаното лице се изразява в това, че на 15.06.2022 г. около 17.30 часа в извън служебно време, като водач на личното си моторно превозно средство „Мецедес-Бенц" с peг. № ТХ 7550 АК Д. е спрян за проверка в района на ул. „Батовска" до паметника „Хан Аспарух" в гр. Добрич от служители на МВР-Добрич. При извършената проверка е установено, че към момента на управление на автомобила военнослужещият е с концентрация на алкохол 3,22 промила (съгласно техническо средство „Алкотест дрегер-7510").

Управлението на МПС от Д. след употреба на алкохол безспорно се установява и от представения и приет като доказателство по делото АУАН серия GA, бл. №660951/15.06.2022 г. който като официален свидетелстващ документ, който се ползва с презумтивна материална доказателствена сила досежно верността на удостоверените него факти и обстоятелства, съгласно чл. 189, ал. 2 ЗДвП. Оспорването на същия от страна на жалбоподателя не доведе до други изводи.

В глава VІІ "Военна служба", раздел ІІІ "Статус на военнослужещите", в чл. 178, ал. 1 е предвидено, че военнослужещите са длъжни да изпълняват уставите, нормативните и административните актове на органите за ръководство на отбраната, на длъжностните лица за управление на отбраната и на въоръжените сили, както и заповедите на командирите или началниците. Следователно спазването и изпълнението на посочените актове е законово установено задължение по военна служба и елемент от нормативно регламентираното съдържание на правоотношението на военнослужещия. Със Заповед № ОХ-680/05.11.2010 г., изменена със заповед № ОХ-257 от 17.03.2020 г. на Министъра на отбраната на РБългария, с цел обезпечаване изпълнението на разпоредбите на чл. 114, т. 3 и т. 4, чл. 115, ал. 1, т. 5, 6 и 7 от Устава за войсковата служба на Въоръжените сили на РБългария и с оглед необходимостта от прекратяване на случаите за нарушаване на войсковия ред и дисциплина в резултат на употребата на алкохол и наркотични вещества от военнослужещите в служебно и в извън служебно време и запазване престижа на военната служба, е разпоредено /по т. 3 от заповедта/ забрана за управлението на МПС от военнослужещите в служебно и извънслужебно време след употреба на алкохол. В случая като не е съобразил поведението си с тази забрана и не е изпълнил Заповед № ОХ-680/05.11.2010 г. на Министъра на отбраната на РБългария, оспорващият е допуснал нарушение на военната дисциплина по см. на чл. 242, т. 1 във вр. с 178, ал. 1 от ЗОВСРБ, като основание за ангажиране на дисциплинарната му отговорност. Няма спор, че Д. с подписа си е удостоверил, че е запознат с Министерска заповед 680/05.11.2010 г. за злоупотребата с алкохол и упойващи вещества от военнослужещи в Българската армия.

На следващо място с оглед целите, задачите и дейността на военнослужещите и по-високите изисквания към тях за определено поведение не само в работно време и на работното място, но и в общественият живот, нормите за поведение и правилата на лично поведение, които военнослужещите са длъжни да спазват, както и моралните ценности, от които следва да се ръководят, са регламентирани изрично като техни задължения в Устава за войсковата служба на Въоръжените сили на РБългария /УВСВСРБ/. Следователно, спазването и изпълнението на регламентираните в УВСВСРБ етични правила и норми за поведение също представлява законово установено задължение по военна служба по см. на 178, ал. 1, от ЗОВСРБ, неизпълнението на което задължение релевира наличието на дисциплинарно нарушение в хипотезата на чл. 242, т. 1 от ЗОВСРБ. Разпоредбата на чл. 115, ал. 1, т. 7 от УВСВСРБ въвежда абсолютна забрана за военнослужещите да нарушават законите и обществения ред в страната вкл. и когато се намират извън поделението. Безспорно с деянието си оспорващият е нарушил това правило за поведение. Поведението му, освен че представлява тежко закононарушение, сочи и на неподчиняване на законно отдадена заповед на Министъра на отбраната на РБългария, целяща предотвратяване на нарушения, осигуряване на безопасен режим на управление на МПС от военнослужещите и запазване престижа на военната служба и съотв. на неизпълнение на задължение по военна служба, регламентирано в чл. 178, ал. 1 от ЗОВСРБ. По аргумент от разрешението, дадено в Тълкувателно решение № 3 от 07.06.2007 г. на ВАС по т. д. № 4/2007 г., управлението на МПС след употреба на алкохол освен че е в нарушение на закона, съставлява и нарушение на обществения ред т. е на установените в държавата обществени отношения, основани на правовия ред и морала, определящи поведението на хората в обществения живот.

Въз основа на установените по делото релевантни факти и обстоятелства съдът намира, че извършеното от матрос 3-ти ранг М.Д. - управление на МПС след употреба на алкохол при отчетена концентрация 3.22 промила, правилно е определено като поведение, грубо нарушаващо правно регламентирани задължения за военнослужещия при изпълнението на военната служба, сочещо на съставомерно от обективна и субективна страна неправомерно деяние, квалифицирано като тежко нарушение на служебната дисциплина по см. на чл. 242, т. 1 във вр. с чл. 245, ал. 2 от ЗОВСРБ, като основание за налагане на дисциплинарно наказание "уволнение". Оспорената в настоящото производство Заповед № ЛС-01-26/21.06.2022 г. г. на Командира на военно формирование 34410 е издадена при правилното приложение на материалния закон при определяне съставомерността на деянието, неговата правна квалификация и следващото се за извършеното нарушение дисциплинарно наказание. При спазване на разпоредбата на чл. 139, ал. 1 във вр. с чл. 145, ал. 2 от ППЗОВСРБ дисциплинарно наказващият орган обосновано е приел, че тежестта на нарушението сочи на допуснато тежко нарушение на военната дисциплина, като материалноправно основание по чл. 245, ал. 2 от ЗОВСРБ за налагане на дисциплинарно наказание по чл. 244, т. 7 от ЗОВСРБ - "уволнение". В съответствие с нормата на чл. 165, ал. 1, т. 3 от ЗОВСРБ, е прекратено и правоотношението на М.Д. по изпълнение на военната служба, доколкото в случая дисциплинарнонаказващият орган, действащ и във функциите на орган по прекратяването на договора за военна служба действа в условията на обвързана компетентност - законодателят е разписал като правна последица от налагане на дисциплинарно наказание "уволнение" прекратяването на договора за военна служба.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че ирелевантно за спора е твърдението от страна на процесуалния представител на оспорващия, че нарушението не е доказано, тъй като АУАН не е влязъл в законна сила и все още е налице висящо досъдебно производство. Наказателната отговорност е различна от дисциплинарната и нереализирането й не е пречка за налагане на дисциплинарна санкция за допуснато нарушение на военната дисциплина, когато, както в случая, са налице основанията, предвидени в закона за това. В този смисъл е и разпоредбата на чл. 243, ал. 1 от ЗОВСРБ. Ето защо доводите на касатора са неоснователни. Образуваното против Д. досъдебно производство за престъпление по чл. 343б от НК следва да бъде съобразено при преценка тежестта на извършеното нарушение, с оглед обстоятелството, че законът определя деянието като престъпление, но приключването му с влязла в сила присъда не е предпоставка за реализиране на дисциплинарната отговорност.

С оглед гореизложеното съдът приема, че обжалваната заповед е законосъобразна - издадена е от компетентен орган; в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие с материалноправните разпоредби на които се основава; при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта на закона - за превенция и защита от противоправни прояви. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото, ответникът има право да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева, съобразно определения минимален размер в Наредбата за заплащане на правната помощ

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение четвърто от АПК, съдът,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на на М.Г.Д. ***, срещу Заповед на Командира на военно формирование 34410 - Варна № ЛС – 01 -26 от 21.06.2022 г. с която се налага дисциплинарно наказание "Уволнение", прекратяване на договора за военна служба, освобождаване от длъжност и от военна служба и зачисляване в запаса на военнослужещ.

ОСЪЖДА М.Г.Д. ЕГН ********** *** да заплати сторените по делото съдебно-деловодни разноски в размер на 100 /Сто/ лева на Военно формирование 34410 гр. Варна.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: