Р Е Ш Е Н И Е
№ 172 26.01.2024 г. град Добрич
В И М Е Т О НА Н
А Р О Д А
Административен
съд – Добрич първи състав На шестнадесети януари 2024 година
В публично заседание
в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАНКА ИВАНОВА
Секретар: МАРИЯ МИХАЛЕВА
Като разгледа докладваното от председателя
Адм. дело № 606 по описа за 2023 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с Наредба
№ 7/ 24.02.2015 г. (Наредба № 7) за прилагане на мярка № 10“Агроекология и
климат“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.
Делото е образувано по жалба на ЕТ„Д.Б.- Диана“, със
седалище и адрес на управление: с. Крушари, ***, чрез адв. С.П. *** със съдебен
адрес:***, кантора 7 против УП за извършена оторизация и изплатено финансово
подпомагане по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за Кампания 2019 г. с изх. № 02-080-2600/ 5614 от
15.11.2022 г. на зам.- изп. директор на ДФЗ, с което по Заявление за подпомагане
с УИН 08/ 220519/ 12479 е отказано подпомагане.
Жалбоподателят сочи, че процесният адм.
акт е незаконосъобразен поради допуснато съществено процесуално нарушение и
липсата на мотиви за постановения отказ от подпомагане.
В съдебно заседание по делото, жалбоподателят
редовно призован се явява лично и с адв. С.П. от АК – В.Търново, която изразява
становище за отмяна на оспорения адм. акт, както и за присъждането на разноски
по делото. В дадения от съда срок представя писмена защита.
Ответникът по жалбата – зам.-изпълнителният директор
на ДФ”Земеделие”, редовно призован не се явява, а се представлява от гл. юрк.
Д. М., редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност на
подадената жалба.
Съдът като прецени допустимостта на
жалбата, приема за установено следното:
Жалбата е подадена в срок, от надлежна
страна – адресат на акта, налице е правен интерес от оспорването, поради което
е процесуално допустима, а разгледана по същество съобразно разпоредбата на чл.
168, ал.1 от АПК, последната е неоснователна при следните съображения:
На 08.05.2019 г. жалбоподателят ЕТ „ Д.Б.–
Диана“ е подал заявление за подпомагане по Мярка 10 като ЮЛ – зем. стопанин
(стр. 51б до 52 от делото) с УРН на ЗС 182698.
Жалбоподателят след автоматична проверка
на въведените данни в заявлението за подпомагане по директни плащания за
Кампания 2019 г.е бил уведомен писмено на 08.08.2019 г., че не е заявил минимум
50% от есенни зърнено-житни култури по направление АК2 (стр. 60 и 60б от
делото).
На 15.11.2022 г. зам.-изпълнителният
директор на ДФ“Земеделие“ издал процесното УП, с което е постановил отказ за
плащане по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 г. за Кампания
2019 г. В УП изрично е посочено, че за декларираните в заявлението за
подпомагане за 2019 г. площи по марка 10, направление „Поддържане на
местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи
с орнитологично значение (ВПС 4.1) и че 2019 г. е последна година от поетия от
жалбоподателя агроекологичен ангажимент по това направление.
Процесното УП е получено лично от
жалбоподателя на 21.12.2022 г., а жалбата е подадена до министъра на
земеделието и храните на 04.01.2023 г., откъдето по компетентност е изпратена
на Адм. С – Добрич на 30.10.2023 г. по пощата.
Процедурата по издаване на процесния ИАА е стартирала
и се е развила по реда на Наредба № 7/ 24.02.2015 г. (Наредба № 7) за прилагане
на мярка № 10“Агроекология и климат“ от Програма за развитие на селските райони
за периода 2014 – 2020 г.
Съгласно чл. 20а от ЗПЗП, изпълнителният
директор на ДФ“Земеделие“ е изп. директор на Разплащателна агенция. Той
организира и ръководи агенцията и я представлява. Според разпоредбите на чл. 3 от Наредба № 7 Подпомагането се предоставя за
извършването на агроекологични дейности в следните направления:1.
възстановяване и поддържане на постоянно затревени площи с висока природна
стойност (ВПС); 2. поддържане на
местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в обработваеми земи
с орнитологично значение; 3. поддържане на
местообитанията на Царски орел и Египетски лешояд в обработваеми земи с
орнитологично значение; 4. контрол на почвената
ерозия; 5. традиционни практики за
сезонна паша (пасторализъм); 6. опазване на застрашени
от изчезване местни породи, важни за селското стопанство; 7. опазване на застрашени от изчезване местни сортове,
важни за селското стопанство; 8. (нова - ДВ, бр. 19 от
2017 г., в сила от 28.02.2017 г.) подсигуряване на разнообразна паша на пчелите
и осигуряване на естествено опрашване.
Видно от нормата на чл. 4, ал. 1. За направленията по чл. 3, т. 1, 2 и 3 се предоставя подпомагане във физически блокове, попадащи
в специализирания слой на земи с висока природна стойност. Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 Агроекологичните
дейности по направленията по чл. 3 се прилагат за период от
пет последователни години. Според разпоредбата на чл. 10. (Доп. - ДВ, бр. 31 от 2022 г.,
в сила от 19.04.2022 г.) Финансовата помощ за прилагане на агроекологичните
дейности по направленията по чл. 3 се предоставя под формата
на ежегодни агроекологични плащания, като 75 на сто от средствата се осигуряват
от Европейския съюз, а 25 на сто от бюджета на Република България. Финансовата
помощ е осигурена и под формата на допълнителни средства за бюджетни задължения
по линия на ЕЗФРСР съгласно чл. 59, параграф 4, буква "да" от
Регламент (ЕС) № 1305/2013. Видно от нормата на чл. 11.
Агроекологичните плащания се предоставят в рамките на предвидените финансови
средства по мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014 - 2020 г.
Според разпоредбата на чл. 12. Земеделските стопани могат да бъдат
подпомагани едновременно за прилагането на повече от една агроекологична
дейност за периода на прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат"
при спазване на изискванията, предвидени в чл. 8 и чл. 9, ал. 3. Видно от нормата на чл. 52, ал. 1 Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна
агенция, одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова
помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за
изпълнението на изискванията за подпомагане на агроекологичните дейности.
Съгласно нормата на чл. 16 (Изм. - ДВ, бр. 18 от
2018 г., в сила от 27.02.2018 г.) Когато при проверка на място или
административните проверки се установи, че за съответните земеделски парцели
или животни не са спазени базовите изисквания, съгласно приложение № 6,
минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита
съгласно приложение № 7 и изискванията по управление, годишните агроекологични
плащания се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на
земеделието, храните и горите. Поради това, съдът не споделя възраженията на процесуалния
представител на жалбоподателя на Методика
за намаляване и отказване на агроекологичните плащания (представена на стр. 98
до 108б от делото), утвърдена със Заповед № РД 09-1152/ 11.12.2019 г. на
министъра на земеделието, храните и горите, тъй като към момента на нейното
издаване, АО е бил компетентен да я издаде.
В случая
жалбоподателят е подал заявление за подпомагане за пета поредна година по
направление: поддържане на местообитанията на зимуващите видове гъски и ливаден блатар в
обработваеми земи с орнитологично значение
(ВПС – 4.1), като е заявил за подпомагане
18 бр. парцели по мярка 10 с обща плащ от 429, 66 ха, идентифицирани с
код АК2. При подаване на заявлението за 2019 г. същия е бил уведомен писмено,
че не е заявил минимум 50% есенно зърнено-житни култури по АК2, съставляващи
192, 36 ха (заявени), което е 44, 77% от всичките 429, 66 ха. (стр. 66 и 66б от
делото). Изискване по направлението, за което е кандидатствал жалбоподателят е
посочено в т. 34 от Раздел VІ от Методика за намаляване и отказване на
агроекологичните плащания (представена на стр. 98 до 108б от делото), утвърдена
със Заповед № РД 09-1152/ 11.12.2019 г. на министъра на земеделието, храните и
горите, издадена на основание чл. 16 от Наредба № 7/ 2015 г., според която:
земеделските стопани засяват и отглеждат есенно зърнено-житни култури в
местообитанията на зимуващите видове гъски на минимум 50 на сто от заявените по
дейността площи.
Поради
това съдът приема, че обжалваният адм. акт е издаден в предвидената от закона
писмена форма, като мотивите за издаването му са изложени в адм. преписка. Не
са допуснати съществени нарушения на относимите специални
административно-производствени правила, регламентирани в Наредба № 7/ 2015 г. Процесното УП е постановено при правилно
приложение на материалния закон.
При
изложеното съдът счита, че оспореното УП изх. № 02-080-2600/ 5614 от 15.11.2022
г. на зам.-изпълнителния директор на ДФ“З“ е издадено при правилно приложение
на закона и в съответствие с целта на закона да не се допуска финансово
подпомагане на земеделски стопани, по отношение на които не са изпълнени
нормативно предвидените за това предпоставки, и по този начин неправомерно да
се разходват обществени средства. Подадената жалба е неоснователна и следва да
бъде отхвърлена.
При изхода от оспорването и предвид на
претенция за присъждане на направените по делото разноски от страна на АО,
съдът счита, че следва да бъдат присъдени разноски за юрк. възнаграждение в
размер на 100 лв. на осн. чл. 24 от НЗПП, във вр. с чл. 37 от ЗПП и чл. 78, ал.
8 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК.
Воден от горното и на основание чл.
172, ал. 2 и чл. 173 от АПК, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ„Д.Б.- Диана“,
със седалище и адрес на управление: с. Крушари, ***, чрез адв. С.П. *** със
съдебен адрес:***, кантора 7 против УП за извършена оторизация и изплатено
финансово подпомагане по Мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за
Кампания 2019 г. с изх. № 02-080-2600/
5614 от 15.11.2022 г. на зам.- изп. директор на ДФЗ, с което по Заявление за
подпомагане с УИН 08/ 220519/ 12479 е отказано подпомагане.
ОСЪЖДА ЕТ„Д.Б.- Диана“, със седалище и адрес на управление:
с. Крушари, *** да възстанови на ДФЗ направените по делото разноски в размер на
100 лв., съставляващи юрк. възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Р.България
в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните, че е изготвено.
Препис от решението да се изпрати на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: