Протокол по дело №463/2023 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 91
Дата: 21 февруари 2025 г. (в сила от 21 февруари 2025 г.)
Съдия: Цвета Павлова
Дело: 20233100900463
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 9 август 2023 г.

Съдържание на акта


ПРОТОКОЛ
№ 91
гр. Варна, 21.02.2025 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ВАРНА в публично заседание на осемнадесети
февруари през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Цвета Павлова
при участието на секретаря Мария Д. Манолова
Сложи за разглеждане докладваното от Цвета Павлова Търговско дело №
20233100900463 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 10:04 часа се явиха:
ТЪРГОВСКОТО ДРУЖЕСТВО- ИЩЕЦ „ИТОЧУ
КОРПОРЕЙШЪН“ ООД, уведомено в предходно съдебно заседание чрез
процесуалните си представители, представлява се от адвокат О. Т., редовно
упълномощен и приет от съда отпреди.
ТЪРГОВСКОТО ДРУЖЕСТВО-ОТВЕТНИК „АГРОПОЛИХИМ“
АД, уведомено в предходно съдебно заседание чрез процесуалните си
представители, представлява се от адвокат Б. Б. и адвокат К. Т., редовно
упълномощени и приети от съда отпреди.

АДВ. Т.: Няма процесуални пречки, да се даде ход на делото.
АДВ. Б.: Да се даде ход на делото.
АДВ. Т.: Да се даде ход на делото.

СЪДЪТ като взе предвид редовното призоваване на страните по
делото, намира, че не са налице процесуални пречки по хода и разглеждането
на делото, поради което

О П Р Е Д Е Л И
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

СЪДЪТ докладва постъпило с вх. № 4082/12.02.2025 г. писмо,
изходящо от Министерство на правосъдието, с което е поискана информация
от Дирекция „Консулски отношения“, Министерство на външните работи за
1
хода на изпълнението на молбата за правна помощ, касаеща предоставяне на
приложимото право на Япония. Посочено е, че с грама изх. № КО-12-
325/06.08.2024 г. от Посолството на Република България в Токио,
Министерство на правосъдието е уведомено, че съдебната поръчка е
предадена до дипломатически ред на японската страна.
СЪДЪТ докладва постъпило писмо вх. № 4559/14.02.2025г., с което ни
уведомяват за хода на молбата на правна помощ по делото, като от
Посолството в Токио са ни уведомели, че за изпълнението на поръчката е
необходимо да бъдат направени разходи, които трябва да се гарантират от
Посолството на България в Токио.

СЪДЪТ, с оглед цитираните молби и евентуалния размер на разходите,
които следва да бъдат извършени, НАСОЧВА страните към МЕДИАЦИЯ
като алтернативен способ за разрешаване на спорове, на основание чл.140 ал.2
ГПК и чл.11 ал.2 Закона за медиацията.

АДВ. Т.: Те си прибрали документите и ги държат в Токио в
посолството, което е абсурд.
АДВ. Т.: Ако правилно разбирам писмото от Министерството на
правосъдието, Правосъдието за първи път сега получава, след като поискаха
информация документи. Т.е. те са седели в Токио от октомври месец досега. В
този аспект се чудя, дали не би било тогава удачно, действително да се помоли
Министерството на правосъдието да изиска информация за това нещо. Защото
от Япония относително бързо са отговорили първия път. Те ако ги питат пак
вероятно бързо ще отговорят и междувременно да се установи съдържанието
на японското право с експерт- вещо лице.
АДВ. Т.: Според мен да се изпрати едно по-строго писмо до
Министерството да вземат да си свършат работата. Защото и те бездействат
абсолютно.

СЪДЪТ докладва, че съгласно цитираните писма, Министерството на
външните работи на Япония са отговорили, че на този етап разходите не могат
да се определят с точна сума.

АДВ. Б.: Тогава Министерството на правосъдието да поеме с нота до
тях ангажимент за възстановяване на сумата, след като бъде изчислено и бъде
изпълнена поръчката.

СЪДЪТ приканва страните да проведат разговори за постигане на
споразумение, с оглед размера на евентуалните разходи.

2
АДВ. Б.: С оглед изразената досега позиция в предварителните
разговори, които са водени мисля, че страните са категорични за постъпките.
Естествено, ще го доведем до знанието на клиента си. Но не можем да се
ангажираме от името на клиента ни, дали има воля поне да си чуят отново
становищата.
АДВ. Т.: И ние ще го отнесем до клиента си, като ще чакаме
инструкции в този смисъл. Разбираме тези съображения.

СЪДЪТ като взе предвид постъпилото писмо намира, че следва да
бъде изпратено писмо до Министерството на правосъдието, в което в спешен
порядък да бъде поискана информация за очакваните приблизителни разходи,
които са необходими за изпълнението на изпратената съдебна поръчка, във
връзка с приложимото японско право, като поради обстоятелството, че
производството по делото бива отлагано единствено с оглед изпълнението на
съдебната поръчка, бъдат поети отговорности и гаранции за репариране на
сторените за изпълнението на съдебната поръчка разходи, които след
уточняването им по размер, ще бъдат възложени на страните.
С оглед горното СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И :
ДА СЕ ИЗПРАТИ писмо до Министерството на правосъдието, в което
в спешен порядък да бъде поискана информация за очакваните
приблизителни разходи, които са необходими за изпълнението на изпратената
съдебна поръчка, във връзка с приложимото японско право, като поради
обстоятелството, че производството по делото бива отлагано единствено с
оглед изпълнението на съдебната поръчка, бъдат поети отговорности и
гаранции за репариране на сторените за изпълнението на съдебната поръчка
разходи, които след уточняването им по размер, ще бъдат възложени на
страните.

АДВ. Б.: Водим един свидетел и за двете групи обстоятелства. Няма да
се ползваме от втори такъв.

СЪДЪТ пристъпи към разпит на свидетеля, допуснат на ответната
страна при режим на водене, като сне самоличността му, както следва:

СВИДЕТЕЛКАТА К. В. В., лична карта № ****/****г. издадена от
МВР- Варна, 34 години, българка, българска гражданка, неомъжена,
неосъждана, без родство и дела със страните по спора, предупредена за
отговорността по чл. 290 НК, обещава да говори истината.
АДВ. Т.: Бихте ли ни казали къде работите, от кога и на каква позиция?
СВИД. В.: Работя в „Агрополихим“ АД от 2018г., като първоначално
3
бях на позиция „Специалист въвеждане на данни в САП“. Като от 2019г. края
съм „Мениджър външна търговия“ към Отдел „Външна търговия“.
АДВ. Т.: Бихте ли ни обяснили в какво се изразява вашата дейност?
Какво правите?
СВИД. В.: Водим преговори с клиенти за продажби на стоки и на
собствено производство, както и за покупка на суровини.
АДВ. Б.: Вие лично участвате ли в преговорите за закупуване на
суровини и съответно участвали ли сте в преговорите и от кога, за закупуване
на течен амоняк?
СВИД. В.: Да, участвала съм в преговори по закупуване на течен
амоняк и продължавам да участвам.
АДВ. Т.: А да сте участвали в преговори за закупуване на течен амоняк
с „Иточу“?
СВИД. В.: Да, участвала съм.
АДВ. Т.: Бихте ли ни разказали по какъв начин стана контактът, кога
стана въобще контакт с „Иточу“, как се развиха отношенията?
СВИД. В.: Контактът стана август 2022г. Всички фирми, които са в
международната търговия на торове сме абонирани и получаваме
международни бюлетини за да гледаме промяната на цените в пазара. От
единия бюлетин Fertecon човекът, който отговаря специално за амоняка се
свърза с нас и каза дали сме съгласни да ни даде контактите на „Иточу“.
„Иточу“ са искали да направят връзка с нас, понеже по това време бяхме
много активни на пазара специално за амоняк, вследствие на ситуацията
между Украйна и Русия. Понеже до този момент получавахме амоняк
предимно от Русия. Съответно ние потвърдихме, че бихме желали да
направим такава връзка и „Иточу“ се свърза с нас. Мисля, че първият имейл
-ви
беше от 31 август. Първата не среща по Тиймс беше началото на септември
месец. Те направиха кратка презентация на тяхната фирмата. Казаха, че
възнамеряват и имат идея да започнат да се занимават с търговия на амоняк.
Това за тях беше нещо, което до този момент не са правили. Т.е. искат да
разширят сферата си на дейност. И казаха, че имат някакви планове да
чартират танкер и съответно дали проявяваме интерес за да имаме
сътрудничество за доставка на амоняк. Оттогава започнахме да държим връзка
с „Иточу“.

АДВ. Т.: Как се развиха после отношенията? Стигна ли се до някакви
договорености, до някакви количества?
СВИД. В.: След това ние на някаква периодична база поддържахме
контакт. Те ни информираха относно плановете им за чартиране на танкер.
Ние поддържахме един тесен контакт с тях. Ние им обяснявахме какви
доставки очакваме, държахме ги информирани относно нашата програма за
4
доставки. Те ни обясняваха накъде се движат с идеята за чартиране на танкер.
Началото на октомври месец ни информираха, че имат карго което са купили
от Китай и планират да доставят в Мароко. По тяхната програма се очакваше
-ти-ти
да го доставят около 12 – 13 ноември. Принцип ни на работа е, когато на
нас ни трябва доставка амоняк, понеже това е процес, който трябва
дългосрочно да си предвиждаме доставките, когато ни трябва амоняк, ние се
свързваме с всички наши доставчици, с които към момента работим и ги
питаме да кажем: трябва ни амоняк доставка на еди - си кои дати. Вие във
възможност ли сте да ни доставите. И това беше началото на октомври. Когато
си правихме програмата за ноември месец, съответно ние се свързахме с
„Иточу“ и ги питахме, дали имат възможност да ни доставят ноември месец.
-ри-ти
Към него момент бяха 22 – 23 ноември. Те ни казаха в случая, че имат
предвидена и потвърдена доставка за Мароко, която трябваше да бъде с по-
ранни дати на пристигане, в началото на ноември. И казаха, че евентуално
биха могли да ни доставят танкера началото на декември, което за нас не беше
ок. И по тази конкретната доставка с дати в ноември месец разговорите ни
приключиха. След това октомври месец бяхме всички участници на една
конференция в Мадрид. Там отново имахме среща с „Иточу“. По време на
тази среща те казаха, че ако все още имаме необходимост от доставка в месец
ноември, те биха могли да отклонят или цялото количество, което е
предвидено за Мароко или частично карго и да ни доставят във Варна. Но към
него момент ние вече бяхме сключили договор с друга фирма за доставка в
края на месец ноември. И разговорите по конкретната доставка с „Иточу“
приключиха. Разбрахме се вече на бъдещ етап да коментираме доставки дали
за декември или за януари месец, в зависимост от графика ни.
По време още на конференцията относно доставката, която очаквахме в
месец ноември, разбрахме, че има проблем с танкера. Нещо се беше счупил
танкерът и беше спрял някъде около Оман ли, не съм сигурна за точната
дестинация. Но с тази конкретна фирма, с която имаме договор за месец
ноември ни увериха, че търсят начин за отстраняване на повредата. И тъй като
имаше още около месец време бяхме все още спокойни, че има физическо
време повредата да бъде отстранена и доставката да пристигне навреме. В
-ти-ти
началото на октомври около 9 -10, от конкретната фирма, с която имахме
доставка ни информираха, че нямат да имат възможност да изпълнят
конкретната доставка, защото единият проблем на танкера бил отстранен, но
имало някакъв друг проблем и трябва да търсят или заместваща доставка, или
да търсят начин да претоварят амоняка от повредения съд. Тъй като това беше
много рисково, се разбрахме с конкретната фирма този договор да бъде
прекратен с тях и вече да търсим вариант за последващ разговор. През това
-ри-
време, понеже наближаваха датите и на нас ни трябваше амоняк на 22 - 23
ти
ноември, стартирахме разговори с всички доставчици, които имаме към
момента, да ги питаме за възможност да ни доставят за кратък период от
-ри-ти
време - за 22 – 23 ноември. Междувременно, понеже в България има още
5
един торов производител- „Неохим“, ние с тях също сме в близко
сътрудничество и се свързахме с тях да ги питаме, както те на нас ни доставят
с влакови композиции, така и ние на тях им доставяме с влакови композиции.
Но при влаковете композиции е това, че е малко количество – един влак ако са
10 вагона около 450-500тона и самото транзитно време отнема два дни. Това,
което направихме за доставката за месец ноември беше да се свържем с
-
всички доставчици и да ги питаме дали имат възможност да ни доставят за 22
ри-ти
– 23. Паралелно с това говорихме и с другия завод в България „Неохим“
дали и те имат някаква възможност с влакове да ни доставят някакъв обем, за
да може да разширим малко периода, за който ни трябва доставка, т.е. да го
удължим. Понеже за 10 дни е почти невъзможно да се намери заместваща
доставка. В такъв случай трябва или танкерът да е натоварен и просто да го
отклонят към нас или да товари в Турция или най-много в Египет. Но това за
10 дни е почти невъзможно да се организира. Съответно по този повод се
свързахме се и с „Иточу“ да ги питаме дали имат свободно карго и дали имат
възможност да ни доставят в края на ноември. Успяхме да закупим малко
количество амоняк от „Неохим“, при което датите, които ни трябваха за
-ти-ти
доставка бяха 29 – 30 ноември. „Иточу“ казаха, че техният танкер, който
е бил предвиден за Мароко още не е стигнал до Мароко и биха могли да го
отклонят за нас. Те отначало искаха целият танкер да разтовари при нас, но
-ти
даваше пристигане във Варна средата на ноември – около 15. При което ние
им казахме, че няма как да приемем това цялото количество и няма как да го
приемем на тези дати, понеже складът ни ще бъде пълен. Започнахме с тях
-ти
разговори. Кореспонденцията с „Иточу“ се случи на 11 ноември. При което
„Иточу“ казаха, че искат да го направят, искат да започнат да работят с нас,
затова ни помолиха да ги изчакаме да видят как могат да си пренаредят
доставките. Т.е. ако сега на нас ни доставят частично количество или цялото
количество, на Мароко да могат да им доставят примерно януари количество.
Общо взето така ни приключи тогава разговора. Беше уикенд се сещам–
събота. Още на следващия ден от „Иточу“ ми се обади г-н Ш. К. и каза, че е
говорил с мениджмънта си и иска да направят доставката в месец ноември и в
момента обсъждат варианти по какъв начин да разпределят количествата.
Като отначало отново казаха, че предпочитат за нас да ни доставят цялото
количество от 15000 тона, при което ние им казахме, че за нас това не е
работен вариант, защото няма да можем да ги разтоварим. Те имаха
изискване, ако приемем количеството доставено в края на ноември, те искаха
-ти-ви
танкера им да е на разположение на 30 или на 01 ноември – в много
кратък срок. А ние за да разтоварим, ако можехме в него случай да приемем
15000, трябва на два пъти да ги разтоварим, поради ограничения ни капацитет
от 10000 тона. В тази връзка им казаха, че ние предпочитаме частично
количество да приемем от тях, а не цялото количество. Така започнаха
разговорите по конкретната доставка. 90% от това всичкото се разви през
уикенда. Т.е. той ми звъни, казва ми: Добре, сега говорих с мениджмънта,
6
бихме могли да ви предложим 5 000 тона и ми изпраща драфт на
предложение, което мислят да ни изпратят. Това е по имейл. След което:
Говорихме с мениджмънта и можем да направим промяна в количеството.
Можем да ви доставим 10 000 тона, и отново ни изпраща драфт на това, което
планира да ни изпратят по имейл като предложение. В крайна сметка не съм
-ти-ти
сигурна, дали беше в неделя на 13 следобед или на 14 сутринта ни
изпратиха оферта за ноемврийското количество. След като ни изпратиха тази
оферта, аз еднолично не мога да потвърдя офертата и следва да съгласувам
всички параметри – цена количество и дати с останалите отдели, включително
Производствена дирекция. Преди да им отговорим за ноемврийското карго, те
се върнаха към нас и ни казаха, че всъщност тъй като бихме взели някакво
количество от Мароко и биха ни го доставили на нас, за да има смисъл цялата
тази операция, условието им е да сключим и сделка за доставка и в месец
януари, като паралелно за доставката, която ни трябваше за месец ноември,
започнаха да ни правят предложение и за доставка в месец януари. Идеята им
беше, пълният капацитет на танкера беше 15 000 тона и ако ноември ни
доставят 10 000 тона, януари да ни доставят 5 000. Като идеята е ако ноември
месец на Мароко доставят 5 000, да могат януари да им доставят 10 000. Т.е.
да си запълнят и ангажимента към фирмата в Мароко. Започнаха едни
паралелни разговори, първо по количествата, понеже отначало ни предложиха
5 000 тона за януари месец. Ние им казахме, че можем да разгледаме варианти
за 15 000 тона за януари. След това те ни върнаха предложение за 10 000 тона
за януари месец. После с опция между 5 и 10 000 тона. Започна една такава
комуникация, където те ни предлагаха различни параметри за количество.
Започнахме да водим преговори по двете доставки паралелно. Тъй като
ноемврийската доставка на нас ни беше по-належаща, всъщност ни беше от
изключителна важност, бяхме изчистили параметрите по ноемврийската
доставка и останаха само да уточняваме параметрите по януарската доставка.
-ти
На 15 ноември им потвърдихме всички параметри по ноемврийската
доставка. Това е с имейл, потвърждението. Като изрично им казахме, че
предпочитаме януарската доставка, тъй като е малко по-напред във времето,
да я договаряме на по-късен етап, това по никакъв начин да не забави
изпълнението на ноемврийската доставка, като им казахме, че имаме огромно
желание да работим с тях и да изпълним януарската доставка. „Иточу“ обаче
настояваха паралелно да сключат и двете доставки. Т.е. за тях беше важно,
ако сключим ноемврийската доставка, да сключим и януарската доставка.
Понеже доставките на амоняк, тъй като амонякът за нас е основна суровина, и
по него време особено бяхме с ограничен капацитет от 10000 тона, за нас
доставките ни трябваше да идват на точно определени дати, съгласно
програмата, която е изготвена от Производствена дирекция. Т.е. на всеки 10-
15 дни складът ни се изпразва и съответно ние трябва да имаме подсигурена
доставка за да запълним склада. В противен случай ако останем без амоняк,
спираме производство. При което към нея дата ние им казахме, че на нас ни
-ти-ти
трябва амоняк по тогавашния ни график на 11 -12 януари. Те ни казаха,
7
че предвид програмата и очакваното транзитно време според тях, колегите им
-ми
са калкулирали, че се очаква, че танкерът би пристигнал във Варна на 08 –
-ти
11 януари, което за нас беше ок. Ние казахме, че така или иначе, дори и да
-ти
пристигне по-рано, ние можем да приемем доставката на 11 януари.
Разговорите започнаха да се въртят около датата на доставка за януари месец
-ти
и около ценообразуването. На 15 ние им потвърдихме ноемврийското
-ти-ти
карго, като на 15 следобед и на 16 ние продължихме да водим разговори
-ти
по януарската доставка. На 17 по телефона бяхме уточнили някакви
параметри и г-н Ш. каза, че тези параметри всичко ще опише по имейл, като
обобщение на разговорите ни към момента и впоследствие ще ни изпрати
драфтове на договори за двете доставки, които драфтове да можем да ги
-ти-
разгледаме и съответно да потвърдим. Това се случи на 17 ноември. На 17
ти
ноември след като получихме този имейл с обобщението от г-н Ш. от
колегите му от Япония получихме и драфтове на двата договора - за
ноемврийската доставка и за януарското карго. Ние започнахме веднага да
работим по договорите и им върнахме коментари и по двата договора, още на
следващия ден. Пропуснах само да уточня, че след като той изпрати
обобщение на това, което бяхме коментирали относно януарската доставка на
-ти-ти
17 – визирам количество, дати за доставка и ценообразуване, още на 18,
дори след като получихме драфтове на договорите, той ми се обади сутринта
и каза, че е станало някакво недоразумение с начина на ценообразуване за
януарската доставка и стартирахме отново разговори за това как бихме
фиксирали ценообразуването за тази цена. Паралелно с това ние започнахме
-ти
да работим по драфтовете на договорите. И на 18 им върнахме коментари
от наша страна и по двата договора – и по ноемврийския, и по януарския.
Главните ни коментари по договорите бяха относно периодите на доставка и
относно изискването ни, че на нас амоняк наистина ни трябва в точно
конкретни дати. За нас по-ранно пристигане е ок, стига разходите за изчакване
да не са за наша сметка. Това ни е изискването. Но по-късно пристигане не е
приемливо за нас от гледна точка на това, че бихме останали без суровина.
Започна размяна на кореспонденция относно двата договора. В крайна сметка
-ти
ноемврийския договор подписахме на 24 ноември, но за януарския договор
така и не получихме повече обратна връзка от тях по повод коментарите ни,
които имахме.
След като подписахме договора за ноемврийското карго, понеже на нас
фокусът ни беше главно за ноемврийското карго, понеже танкерът вече
-ти
пътуваше и ние на 24 подписахме вече договора, а те предварителните дати
-ми-ти
на пристигане на танкера, които ни твърдяха, бяха 28 -29 ноември. Т.е.
ние нямахме физическо време. Дори преди да подпишем договора бяхме им
изпратили инструкции за това, какви документи ни трябват за каргото, за да
можем да разтоварим каргото и започнаха паралелно работа и по
8
документите. Условието за плащане за ноемврийската доставка беше
авансово. Първоначално коментирахме плащане с акредитив, но предвид, че
-ти
нямаше физическо време, променихме плащането на авансово. На 25
ноември беше направено плащането от наше страна и фокусът ни към него
момент беше изцяло по изчистване на доставката в края на ноември. Ние
паралелно през това време с г-н Ш. поддържахме контакт, актуализираха ни
относно положението на кораба, като до последно ни казваха, че корабът
-ми-ти
трябва да пристигне във Варна на 28 – 29 ноември. Видяхме, че танкерът
се забавя. Всеки има достъп до системата – уебсайт е, където могат да се
проследяват всякакви плавателни съдове в реално време и видяхме, че
танкерът се забавя и ги помолихме за ъпдейт кога реално се очаква танкерът
-ми
да пристигне. Съответно те на 28 ни казаха, че очакваното време за
-ти-ти
преминаване през Босфора е на 29. На 29 танкерът все още изчакваше на
-ти
Босфора да премине. На 29 отново ги питахме, кога се очаква да премине
-ти
танкерът, и ни казаха, че очакването време за преминаване е на 30. Аз им
изпратих официален имейл и ги информирах, че за да не спре завода, той
-ти
трябва да пристигне на 30 предиобед. Дори мисля им дадох точен час,
когато вече става критично за завода. Отново им наблегнах на това, че
сделката с тях беше сключена с ясно потвърждение от тяхна страна, че
танкерът ще пристигне в конкретни дати. Това им беше обяснено по имел и
-ти
им казах, че ако танкерът не пристигне навреме, на 30 следобед вече ще сме
свършили резервите си за амоняк и заводът се очаква да спре. В тази връзка
им казах, че в случай на такава ситуация, ние ще претендираме от тях
неустойка поради забавата на доставката, която неустойка се равнява на 450
000 евро на ден. Само да вмъкна, че когато разглеждахме проекта на договора
за ноемврийската доставка, както и за януарската доставка и в двата проекто
договора добавихме клаузи, че за нас по-късно пристигане на танкера от
датите, които са фиксирани в проекто договорите, не е приемливо и в случай
на каквато и да е забава, ние ще търсим отговорност от доставчика за
претърпените вреди и пропуснатите ползи. Това беше включено и в
ноемврийския договор, те го приеха и го подписахме договора. Но за
януарския проекто договор те така и не върнаха коментар по тези клаузи.
-ти
Съответно на 29 ги информирах за това, че бихме претендирали от тях
-ти
неустойка, поради забавянето на танкера. На 30 отново ги помолихме за
-ти
ъпдейт, като на 30 ни казаха, че танкерът се очаква да премине Босфора на
-ви
01 декември. И в тази връзка последва имейл от изпълнителния директор на
„Агрополихим“ г-н Б., в който той им каза, че заводът вече е спрял, поради
липса на амоняк. В този имейл той им описа и какви са загубите на
предприятието, генерирани на ден.
-ви
Явно по повод на този имейл, още на 01 декември сутринта получих
съобщение от г-н Ш. по WhatsApp, беше 6 или 7ч. сутринта, че планират
9
визита лично той с колегата му Т. и както той се изрази: „Hеad of business“, но
името на господина не си го спомням. Съответно казаха, че полетите им бяха
-ви-ри
на 01 декември, като идеята им беше на 02 декември да дойдат в офиса и
да направят среща с ръководството на „Агрополихим“ за да уточнят въпроса
относно забавата в ноемврийската доставка. И тримата бяха с различни
-ви-ви
полети. Г-н Т. пристигна във Варна на 01 на обяд. На 01 следобед дойде
до офиса ни. Направихме една предварителна среща между г-н Т.. Г-н Ш. се
включи онлайн от летището. От наша страна бяхме аз и г-н Б. –
Изпълнителния директор. Тази среща беше като предварителна среща,
относно срещата, която щяхме да имаме на следващият ден. И на г-н Т. на г-н
Ш. им беше обяснено в каква ситуация е изпаднал заводът, за това, че това се
случва за първи път, откакто работим на вносен амоняк и им беше обяснено,
че положението наистина е сериозно и танкерът трябва да пристигне
възможно най-скоро.
-ри
Главната среща, която се състоя с „Иточу“ беше на 02 декември.
-ри
Когато на 02 декември дойдоха в завода сутринта казаха, че очакваното
-ри
време на преминаване през Босфора е на 02, т.е танкерът се очаква да
-ри
пристигне във Варна на 02 декември вечерта. По време на тази среща от
страна на „Агрополихим“ бяхме аз, г-н Б. – Изпълнителния директор, и г-н Р.,
който е един от собствениците на завода. От страна на „Иточу“ бяха г-н Ш., г-
н Т. и техния мениджър - неad of business, който летя от Токио. По време на
тази среща г-н Б. с помощта на производствена дирекция бяха направили
подробен анализ на претърпените към момента загуби, поради спирането на
завода, поради липсата на амоняк, като отново им беше обяснено на „Иточу“,
че това за нас се случва за първи път, откакто работим с вносен амоняк.
Никога досега не сме изпадали в такава хипотеза, поради забавена доставка
заводът ни да спре. Отново им беше казано, че „Агрополихим“ не е търговец
на амоняк и не разполага с неограничен капацитет, който може да си позволи
да приема и доставки по всяко време. Ние следваме един стриктен график на
доставки на амоняк, който да осигури на 100% да обезпечи производството,
т.е. да не изпадаме в хипотеза на липса на амоняк. Отново им беше казано, че
за нас е важно графикът на амоняк да се спазва, той се изготвя от
производствена дирекция и е важно той да се изпълнява на 100 %. По
принцип ние работим с дългосрочни договори с две - три фирми, като винаги
си оставяме по 2-3 доставки, за потенциални спотови карга, за да може да
работим с много фирми, да не сме зависими от две или три фирми, а да можем
да работим с нови фирми. Графикът ни, им беше казано, ако ние им казваме,
че ни трябва доставка в края на ноември, но след тази доставка имаме
следваща доставка, която вече е фиксирана и ако стане някакъв проблем с
доставката в ноември месец, тази доставка би засегнала следващата ни
доставка. Съответно би се засегнала и по-следващата. Като ефект на домино е.
Пак им беше наблегнато, че амонякът за нас е основна суровина, затова
толкова стриктно си правим графика и стриктно следваме графикът да бъде
10
изпълняван, за да не изпадаме в такива ситуации, както се случи с конкретната
ноемврийска доставка. В тази връзка преди да приключи разговорът по
ноемврийската доставка, им беше казано, че предвид това, че танкерът
-ри
закъснява за ноемврийската доставка, т.е. се очакваше да разтовари на 02
декември, те ни бяха казали за януарската, че планират да товарят в Китай или
Малайзия, така ни бяха казали първоначално и като вземем предвид
транзитното време от България до Китай или Малайзия, и съответно обратно
да се върне до България, ние им казахме да си препотвърдят графиците, да
говорят с необходимите колеги и отдели, и да ни върнат реалистична дата кога
биха могли да ни доставят в месец януари. Защото за нас тези дати, които
-ми-ти
първоначално обсъждахме – 08 -12, които те ни бяха декларирали, че
биха спазили, за нас това беше невъзможно да бъде спазено. И във връзка с
това, че ноемврийската им доставка закъсня и ние спряхме производството,
им казахме да си направят хубаво калкулациите и да ни върнат с някакви
реалистични дати на доставка за месец януари и вече допълнително да
уточняваме дали тези дати биха били удачни за на и съответно ако потвърдят,
че не могат да изпълнят в датите 08-ми – 11-ти януари, съответно ние ще
трябва да търсим заместваща доставка от друг доставчик.

-
АДВ. Т.: На срещата на 02-ри бяха ли обсъждани други дати, извън 08
ми-ти
– 11 януари?
СВИД. В.: Не бяха обсъждани други дати. Те казаха, че ще потвърдят
датите, ще проверят с колегите си и ще ни върнат допълнителна информация.
-ри
Срещата на 02 се състоя на два пъти. През първия етап на срещата
обсъждахме тези две точки. Отидоха на обяд и казаха, че ще обсъдят въпроса
относно компенсацията за забавата на ноемврийската доставка. На втория
етап на срещата, когато се състоя следобед казаха, че са взели общото
решение „Иточу“ да изплати на „Агрополихим“ компенсацията от 450 000
евро. Това са ни преките загуби за един ден, т.е. това се явява като частична
-ри
компенсация за преките разходи, които сме претърпели. Срещата на 02
декември приключи по този начин. Т.е. разбрахме се с тях, че те ще потвърдят
графиците си и ще ни върнат информация кои са реалистичните дати, когато
биха могли да ни доставят в м. януари.

-ми-ти
АДВ. Б.: На тази среща вие държахте ли на датата 08-11 януари,
за която първоначално бяхте водили преговори?
-ти
СВИД. В.: Ние им казахме, че ще ни трябва амоняк на 11-ти -12
януари. И им казахме, че за нас е невъзможно те да не ни доставят на тези
дати. Ние държим на нашия график, държим си на датите. Ние искахме от тях
да ни потвърдят кога реално танкерът им се очаква да пристигне във Варна в
случай, че сключим сделка за доставка в м. януари.
11

АДВ. Б.: А това означава, че вие сте държали да посочат дати, защото
виждате, че танкерът няма как да успее, ако е същия, така ли? Ако е този,
който е бил за ноемврийската доставка и вече е закъснял, няма как да се върне
за ноември, така ли? И имахте ли разбиране за някакви конкретни дати извън
-ми -ти
08– 11, за които да сте постигнали съгласие на тази дата с „Иточу“, за
друга доставка?
СВИД. В.: Да, танкерът не би могъл да се върне навреме. И не, не сме
се разбирали за други дати. Те ни бяха казали, че са чартирали този танкер и
планират евентуално да използват същия танкер за януарската доставка.
Евентуално без да са сигурни. Мисля, че те бяха чартирали танкера за три
месеца, т.е. от септември или октомври. Един вид чартера им щеше да изтече
за конкретната доставка в януари ако използваха същия танкер. Т.е. трябваше
отново да чартират танкера. Идеята беше, че ако смятат да използват същия
танкер, да си препотвърдят графика и да ни кажат реалистични очаквани дати
на пристигане. Ако планират да чартират друг танкер, да ни потвърдят датите,
-ми -ти-ти-
които сме коментирали първоначално – за 8-11 или съответно 11 – 12
ти
.
АДВ. Б.: Вие с оглед това, че те тепърва трябваше да си видят новите
дати, които казвате, че не са били коментирани и предвид, че вие виждате
потенциалното закъснение, което ви притеснява, обяснихте ли им опасността,
в която можете отново да изпаднете с тази забава, която се очаква от тяхна
-ми-ти
страна? И съответно важността за спазване на датите точно 08 -11
януари?
СВИД. В.: Обяснихме им. Това беше идеята. Затова на срещата
настояхме отново да си потвърдят графика, за да сме сигурни, че ако
използват същия танкер, да не изпаднем в такава хипотеза. След това ние с г-н
Ш. поддържахме разговор предимно по телефон се чувахме на ежедневна
-ти
база. Като едва на 06 декември той ми изпрати съобщение по WhatsApp, че
са си направили някакъв разчет на графика и за тях очаквано време за
-ти-ти
пристигане на танкера би било 18 – 20, но за всеки случай с малко повече
-ти-ри
аванс мисля бяха казали 20 - 22, но за всеки случай да са на сигурно ми
-ти-ти
бяха дали 18 -23 като очакван период на пристигане във Варна. Но каза,
че това е предварителна калкулация и отново щял да говори с кО.ите си и ще
ни върне официално по имейл какви са реалистичните дати за пристигане на
танкера. За тези дати му благодарих за информацията и му казах, че когато
имат окончателен график да ни го изпратят по имейл и този график трябва да
бъде съгласуван с производствена дирекция. Като те ако са сигурни, че няма
-ми-ти
да могат да ни изпълнят доставка в датите 08- 11, ние трябва да си
намерим друга доставка, заместваща за този период, защото няма как да
-ти-ти
издържим до 20 -23 януари без амоняк. Официален имейл от г-н Ш.
12
имаше 2 или 3 дни след като ми изпрати това съобщение, като в този имейл те
ни изпратиха нова оферта за доставка на амоняк за м. януари с променено
количество. Количеството мисля че беше 15 000 и очаквани дати на
-ти-ти
пристигане бяха писали 20 -23 януари, мисля. Като след този имейл ние
започнахме паралелно с доставката за м. януари започнахме да водим
разговори по инициатива на „Иточу“ за дългосрочен договор за доставка през
цялата 2023г. Междувременно някак си януарската доставка за тях остана
малко по-настрана като доизчистване на параметрите. Имахме онлайн срещи
и започната да ни презентират варианти, според техни разчети, те даже ни
бяха направили една графика за доставки на амоняк за 2023г. по месеци и по
количества.
-ти
След като получихме на 09 ноември официалния имейл от тях, че те
-ти-ти
биха могли да изпълнят доставка на 18 -23 януари, ние ги информирахме,
-
че паралелно започваме да работим за намиране на запълваща доставка за 11
ти-ти-ти-ти
12 януари. На 10 или на 11 ние сключихме сделка с друг доставчик
на амоняк, която сделка беше официално публикувана е в тези международни
-ти
бюлетини. Т.е. на 12 декември ние информирахме и „Иточу“. То това го
пишеше навсякъде, ние не сме крили така или иначе. Информирахме “Иточу“
-ти
че сме сключили сделка за покупка на амоняк за месец януари за датите 11 -
-ти
12 разтоварване. Като предвид това, че вече бяхме средата на декември,
варианта, който успяхме към него момент да намерим, защото доставчиците,
които бяхме питали имаха вече поети ангажименти и нямаха възможност да
ни доставят по-малко карго. Това карго, което успяхме да си подсигурим беше
в количеството от 22 000 тона. Това беше казано на „Иточу“ и в тази връзка ги
-ти
информирахме, че при това положение ние нямаме нужда от доставка 18 -
-ти
23 януари, а следващата възможна дата за доставка би била началото на м.
-ви-ри
февруари, около 01 - 02.
АДВ. Б.: Казахте, че сте имали за 21 метрични тона. Това 21 метрични
тона за едно разтоварване ли става въпрос или за няколко разтоварвания?
СВИД. В.: Става въпрос за две разтоварвания. Складът ни по това
време беше с капацитет 10 000 тона. Т.е. ние за да разтоварим 22000 тона,
танкерът трябва да разтовари на два пъти. Влиза разтоварва 10 000 тона,
излиза, изчаква 10 -12 дни навън рейд или ако има друг маршрут, но в случая
изчака пред пристанището и след като се освободи склада, той отново влезе в
пристанище и разтовари баланса от каргото.

АДВ. Б.: Казахте им за заместващите за двадесет дни? Как точно?
СВИД. В.: Да. При което те започнаха отначало той ми каза, че
разглеждат вариант за януари месец да ни доставят 23 000 тона, да чартират
-ти
голям танкер, но това е още в процес на вътрешно обсъждане. Като на 15
13
декември ни изпратиха нова оферта по имейл с предложение за доставка в
месец януари на количеството от 15 000 тона с дати на пристигане в началото
-ви
на февруари. Като предвид това ,че ние им обяснихме, че след датите 01-
-ри
02февруари ние вече имахме следваща фиксирана доставка. Ако кажем, че
-ви-ри
ни трябва амоняк около 01 -02 февруари, ние след това имахме
последващ ангажимент. В имейла те ни изпратиха оферта за 15 000 тона
разтоварване в началото на февруари, като бяха направили калкулация ако не
я разтоварим 15 000 т.е. на два пъти, с колко време това би забавило
приемането на последващата доставка и с калкулация колко демаридж би се
генерирал и бяха казали, че те- „Иточу“ са съгласни да поемат мисля 5 дни от
демариджа, който би бил генерирал последващия танкер, само и само да
приемем 15 000 тона за разтоварване началото на февруари. Паралелно с това
ни изпратиха и предварително предложение относно доставки през цялата
2023г. На двете предложения върнах, че същите трябва да бъдат обсъдени
вътрешно с мениджмънта и ще им върнем допълнително. След това с г-н Ш.
продължихме да водим разговори по телефона, като впоследствие те казаха,
че този вариант да ни доставят 23 000 тона отпада и се връщат на
първоначалния вариант да използват танкер с капацитет 15 000 тона. Т.е.
-ви
планират за нас да ни доставят 10 000 тона. На 21 декември, понеже към
момента от тях нямахме нищо сигурно като предложения за количество и
относно дати ,защото те постоянно ни правиха нови и нови предложения, на
-ви
21 декември питах на г.н Ш. по WhatsApp дали имат вече яснота относно
възможностите им за доставка в края на януари, началото на февруари и
съответно да ни кажат дали биха могли да изпълнят конкретната доставка и
ако биха могли, да ни изпратят проеко-договора, който ноември месец бяхме
-ви
обсъждали. В отговор на това, г-н Ш. по имейл ми изпрати на 21 и ми писа,
че финално планират за нас да остане количество от 10 000 тона в случай, че
стигнем до сключване на договор, като ни изпрати отново проект на договор
за януарската доставка. Нов проект. Този, който разглеждахме м. ноември
беше изцяло изменен. Имаше изцяло нови условия по този договор и
променени клаузи. В този график на договора бяха писали очаквано време за
-ти-ти
пристигане на Босфора 18 – 23. Бяха променили клаузите относно
отговорност и останалите – форсмажор мисля, че бяха променили. Проектът
на договора беше изцяло нов. Относно ценообразуването бяха сложили
някаква провизорна цена, която по силата на проекта на договора пишеше, че
това е цена, която да се използва за целите на откриването на акредитива за
конкретната доставка. В отговор на това им отговорихме, че им благодарим за
проекто-договора и трябва да го разгледаме с кО.ите и съответно ще им
върнем с коментари или потвърждение от наша страна, но това вече ще се
случи след празниците.
По време на празниците получих по имейл калкулация от г-н Ш на цена
за януарска доставка. Това, което беше обсъждано като ценообразуване за
конкретната януарска доставка, беше предвид цените, които се публикуват в
14
международните търговски бюлетини и те са на база реалната дата на
натоварване на танкера. Като идеята беше, че се вземат цените от двете
седмици непосредствено преди датата на натоварване на съда. Той ми беше
-ти-ми
изпратил някаква калкулация на 26 или 27 декември. Пишеше някаква
-ти
дата на натоварване 29 декември, като реално ние не знаехме за какво става
-ти
на въпрос, тази дата не знам откъде я взел, но беше сметнал цените от 29
декември две седмици преди тази дата. Когато обсъждахме прокто-договора в
м. ноември за доставка в м. януари, там коментирахме цената да се изчисли на
база конкретно ценообразуване. Така практикуваме и с другите наши
доставчици. На нас ни е по изгодно и цената е по-ниска, ако получаваме
амоняк, който е необмитяем, т.е. при внос в България не следва да се плаща
мито. Това е като произход Египет, Алжир. А за всички останали амоняци –
произход Малайзия, произход Китай, ние плащаме 5,5% мито. За да
стимулираме един вид и нашите доставчици да ни доставят необмитяем
амоняк, както в случая беше и с „Иточу“, предложихме да включим и клауза,
че в случай, че те могат да ни доставят необмитяем амоняк, разликата от
митото, което ние бихме платили от 5,5% да си го разделим поравно - 2,75%
да бъде включено в цената и 2,75 % да остане като плюс за нас. Един вид
митото ни пада наполовина.
-ти
Възражението ни по ценообразуването беше, понеже на 16 декември
се прие решение от Европейската комисия за премахване на митата при внос
на азотни продукти в Европейския съюз. Т.е. при внос от Малайзия или Китай,
които са обмитяеми с 5,5%, за нас облекчение на търговците и
производителите от Европейския съюз, тези мета отпадат като задължение, но
продуктът си остава обмитяем и съответно тази калкулация „Иточу“ бяха
включили тези 2,75%. Това ни беше първоначалното ни възражение, как така
включват това мито в ценообразуването, тъй като този произход, който те
твърдят, че е от Малайзия, е обмитяем – 5,5%. Идеята беше, че за нас като
данъчно облекчение тези мита бяха приспаднати. Имахме разменени няколко
имейла с г-н Ш, при което не стигнахме до никакъв консенсус и писах на г-н
-ти-ти
Ш. с молба да имаме среща веднага след празниците на 03 или 04
януари, на която среща да уточним въпроса с конкретното ценообразуване.
-ти-ти
На 29 – 30 декември беше станал инцидент. Имаме клиент в
Сърбия, на когото возим амоняк и беше станал инцидент с единия от
влаковете им. Поради този инцидент ЖП линиите в Сърбия бяха блокирани и
ни стана невъзможно да возим амоняк. Информирах г-н Ш. за конкретния
инцидент и му казах, че това допълнително би променило графика, кога
можем да приемем танкер. Дадохме просто предварителна информация и му
-
казах, че това всичко ще бъде обсъдено на среща на началото на януари. За 04
ти-ти
януари я бяхме насрочили среща. След това януари на 04 имаше среща и
на тази среща присъстваха от страна на „Агрополихим“ г-н Б. и аз, и от страна
на „Иточу“ бяха г-н Ш., г-н Т. и г-н Ш. На тази среща им обяснихме
15
конкретната ситуация и им казахме, че най-рано бихме могли да приемем
-ми-ми
следваща доставка на 07 - 08 февруари. Предложихме им следните
-ми-ми
варианти: танкерът им да изчака до 07 – 08 февруари да приемем.
Доставката, която коментираме за февруари месец да я изместим за месец
март, като приемем цялото количество, целия танкер от 15 000 тона в месец
март или друг вариант ние, от името на „Иточу“ да пробваме да продадем
каргото на друг купувач например в Турция, с цел да не се налага танкерът им,
ако стигнем до доставка, да чака толкова време преди приемането му. „Иточу“
казаха, че трябва да си помислят и ще ни върнат отговор. Половин или един
час по-късно имахме среща и ни казаха, че не искат да говорим за карго в м.
март. Искат да пристъпим към карго в м. февруари. Казаха, че са съгласни
-ми-ми
датите да останат 07 – 08 февруари. Така разговора ни приключи.
Знаем колко е скъпо на ден, ако танкер се наложи да чака – 30 000
долара на ден, искахме с цел да помогнем на „Иточу“ чисто партньорски,
започнахме да говорим с нашите партньори в Турция дали биха искали те да
вземат това карго, като „Иточу“ да ни дадат информация за разходите им за
минаване през Босфора и съответно ако стигнем до някаква продажба в
Турция, дали ако примерно е за частично карго, колко биха ни намалили от
цената, с цел приспадане на тези допълнителни разходи за демаридж. След
това г-н Ш. ми върна съобщение, че всъщност те не биха генерирали никакъв
демаридж, защото дори и танкерът им да пристигне по-рано, те биха
-ви
започнали да броят времето от 01 февруари, т.е. ако ние можем да го
-ми
приемем на 07 февруари, този целият демаридж, който би се генерирал от
-ви-ми
01 до 07 февруари би бил за сметка на „Агрополихим“. Вследствиена
това проведохме с него един разговор и аз му казах, че това не е което сме
коментирали по време на срещата по-рано през деня и казах, че това е
неприемливо за „Агрополихим“, понеже ние винаги когато сключваме
договор за доставка, ние държим на конкретни дати. Вече доставчикът си
преценява, дали може да изпълни тези дати или в случай на пристигане по-
рано на танкера, дали би приел демариджа за негова сметка, но в никакъв
случай не можем да приемем танкерът им да дойде по-рано, да стои и да чака
и то да е за сметка на „Агрополихим“. Ние в такъв случай бихме си намерили
друг доставчик, който би изпълнил условията ни. Разговорът ни приключи с г-
н Ш., при което информирах ръководството на „Агрополихим“ относно този
разговор и се взе решение, че тъй като вече месец и половина не сме стигнали
до сключване на какъвто и да било договор за доставка и предвид малкото
оставащо време, беше вече началото на януари, се взе решение да се прекратят
всякакви разговори с „Иточу“ по конкретната доставка и да си търсим
съответно варианти да си намерим доставка от друг доставчик. И съответно
поради този факт, имаше имейл от г-н Б., в който информира „Иточу“, че
спираме разговорите по конкретната доставка.

16
АДВ. Б.: Някога постигали ли сте уговорка и потвърждавали ли сте на
-ти-ти-ти-ти
„Иточу“ дата на доставка 18-23 януари или 20-25 януари?
СВИД. В.: Не.

-ти
АДВ. Б.: Преди датата 17 ноември, за която разказахте как са се
случили отношенията помежду ви, обяснявали ли сте на „Иточу“ важността
-ти
на точните дати на доставка, преди 17 ноември ме интересува, когато
казвате, че са ви изпратили два договора в проекти, те бяха ли наясно за
важността на точните дати на доставка? От ваша страна беше ли им обяснено
значението за производството и за графика, както и застъпването на графици?
СВИД. В.: Да. Когато започваме разговори с коя да е фирма за доставка
на амоняк, винаги казваме, че за нас най-важно е изпълнението на графика за
доставка. Т.е. за нас това е определящото за сключване на договор с който и да
е доставчик. И винаги, когато имаме запитване за амоняк, винаги започваме с
-ти-ти
въпроса – на нас ни трябва амоняк на дата 10 – 11 януари, можете ли да
доставите в този период или не? Ако доставчикът каже не, ние прекратяваме
всякакви разговори за конкретната доставка.

-ти
АДВ. Б.: В имейл от 17 ноември Вие ли вписахте клауза, в която
изрично подчертавате, че всяка доставка извън посочените дати е
неприемлива за вас?
СВИД. В.: Да.

АДВ. Б.: Вие ли сте вписвали клаузи в драфтовете на проектите, които
ви бяха представени от другата страна?
СВИД. В.: Да, ние вписахме, като конкретно за ноемврийската понеже
се стигна до сключване на ноемврийския договор, първоначално те бяха
премахнали тези клаузи, но впоследствие отново им обяснихме, че реално
това е най-основното и най важното за нас, и в крайна сметка приеха това
условие в ноемврийския договор.

АДВ. Б.: По време на преговорите, когато сте имали каквито и да е
предложения от страна на „Иточу“, включително с различен смисъл от
предхождащи, уведомявали ли сте Вие, като преговарящ за „Агрополихим“
„Иточу“ и техните представители, че всичко в това предложение трябва да
бъде съгласувано от ваша страна и да чакат потвърждение, след като ви бъде
потвърдено от мениджърите на „Агрополихим“?
СВИД. В.: Да. Аз еднолично не мога да потвърждавам график на
амоняк, понеже нито знам производствените мощности, нито какъв е
производствения капацитет на ден. Това винаги се потвърждава от
17
производствена дирекция и от Изпълнителния директор.

АДВ. Б.: „Иточу“ бяха ли наясно, че всяко предложение, което
отправят до Вас и че сте ги уведомявали, следва да чакат последващо такова,
след като Вие съгласувате с мениджърите?
СВИД. В.: Да.

АДВ. Б.: А по отношение на доставката за м. януари, Вие по принцип
във вашата работа и в конкретния случай преминават ли през Вас идващите
превозни документи от страна на вашите доставчици?
СВИД. В.: Да. Конкретно за амоняка всичко преминава през нас. За
останалите продукти за доставки в „Агрополихим“ има отдел Логистика,
който се занимава с цялата кореспонденция, що се касаем за превозни
документи и за номинации, се извършва от тях. Но конкретно за амоняка
минава през нас.

АДВ. Б.: Получихте ли нотификация за януарската доставка от страна
на „Иточу“?
СВИД. В.: Не, няма никаква нотификация, няма номинация на съд.

АДВ. Б.: Номинациите как се получават и кога се получават в
„Агрополихим“, и кога се изискват от вас?
СВИД. В.: Редът е следния: първо се сключва договор, след това след
като доставчикът има вече номиниран съд, с който планира да извърши
доставката, той ни изпраща номинацията на нас. Това е преди стартиране на
товарните операции. Като ни изпратят номинацията, ние следва да потвърдим
техническите данни на съда, що се касае за танкер на амоняк, с пристанището
дали може да танкерът да разтоварва на пристанището. Получаваме
разрешение от капитана на пристанището. Съответно потвърждаваме танкера
технически с колегите от цех „Амоняк“. Понеже спецификата на разтоварване
на амоняк става чрез изградено на кейовото място корабно рамо. Височината
на тръбите на танкера, където се свързва с това корабно рамо трябва да
отговаря на височината на нашето корабно рамо. Така че е задължително
танкерът да бъде потвърден и с колегите от цех „Амоняк“. Отделно танкерите,
както и всички останали съдове се потвърждават и със застрахователите, дали
историята на съда е изрядна и дали би могъл товарът да се застрахова. И
отделно при номинацията в нея се включват реквизити като товарно
пристанище, с laycan период на товарене в товарното пристанище, разтоварно
пристанище и период на разтоварване на разтоварното пристанище, както и
разтоварна норма. Ние при потвърждение на номинацията, изброяваме всички
технически изисквания, които танкерът трябва да спазва при пристигането на
Пристанище Варна – Запад.
18

АДВ. Т.: Хипотетично, ако различни доставки бъдат осъществявани с
един и същи танкер, всеки път във всяка една доставка ли трябва да има нова
номинация? И каква е причината да се изисква нова номинация?
СВИД. В.: Да. Трябва да има нова номинация. Първото изискване е да
се види реално къде ще товарят. По този начин те декларират къде танкерът
ще товари, съответно произхода на стоката. Декларират какъв е периодът на
товарене. Понеже за нас е важен периодът на разтоварване. Съответно ако
видим някакво несъответствие с периода на товарене, като направим
калкулации за транзитното време – с периода на разтоварване, започваме
разговори относно промяна на периода на товарене, за да може доставчикът да
си преразгледа графика, за да може със сигурност да изпълни датите на
периода ни на разтоварване. Отделно, без значение, че този танкер вече е
идвал, ние отново го проверяваме със застрахователите, защото промяната на
собственика - owner може да се случи за кратък период от време. Ние винаги
трябва да сме сигурни, че танкерът би бил приет да бъде застрахован от
застрахователите. Така или иначе не сме получавали номинация.

АДВ. Т.: А някакви други превозни документи да сте получили във
-ти
връзка твърдението на „Иточу“, че ще товари на 29?
СВИД. В.: Ние получихме драфт на коносамент и на сървейорски
-ти
документи на 04 януари. На този драфт беше отбелязана дата на
-ти
коносамент – 30 декември. Това е чернова на коносамент. Т.е. всеки един би
могъл да напише такава чернова. Няма никаква стойност. Истински
коносамент не сме получавали от тях.

АДВ. Б.: А документи, които да са окончателни, да не са драфтове, в
които да сте посочени като получател на товара, да са посочени дати на
натоварвана, пристанище на натоварване произход, получавали ли сте от
страна на „Иточу“ за януарската доставка?
СВИД. В.: Не, не сме получавали. В нито един момент до прекратяване
на разговорите.

АДВ. Т.: Когато коментирате доставката за м. ноември споменахте, че
условието на „Иточу“ е било да има и доставка за м. януари, т.е. двете сделки
да вървят в пакет. Това те кога са ви го съобщили, по какъв начин?
-ти
СВИД. В.: Първоначално ние като им изпратихме запитване на 11
ноември. Първоначално се бяха фокусирали само върху ноемврийската
доставка. Първоначално ни предложиха параметри само за ноемврийската
доставка. След това, не съм сигурна дали на същия или на по-следващия ден
ми върнаха, мисля беше в WhatsApp, че изискване на мениджмънта за
19
осъществяване на тази транзакция в месец ноември е да се стигне до
сключване на сделка за м. януари.

АДВ. Т.: После споменахте, че има предложение от страна на
„Агрополихим“ количеството за януари да бъде 15 000 тона. Това става още
преди ноемврийската доставка, нали? Този период, когато се обсъжда
януарската да бъде 15 000 тона.
СВИД. В.: Да. Предложението от „Агрополихим“ дори беше отначало
от 10 до 15, с такава опция. Те тогава казаха, че реално тъй като ще вземат от
Мароко в него момент говоря, че искат да върнат това количество, което са
взели сега от Мароко, да го върнат в м. януари.

АДВ. Т.: А потвърждението за сделката за ноемврийската доставка, то
на коя дата се случва?
-ти
СВИД. В.: Аз на 15 ноември им потвърждавам изрично
-ми-ти
ноемврийската доставка по имейл. Тя е планирана за 27 -29 ноември и се
-ри
забавя до 02 декември.

АДВ. Т.: А за ноемврийската доставка, когато правите потвърждението
-ти
на 15, корабът вече е пътувал, но знаете ли от къде е пътувал?
СВИД. В.: Да, от Китай. Още преди натоварването те ни бяха казали,
че са чартирали танкер GAS Serenity, който ще товари в Китай. Това е още
преди да стартираме разговорите за конкретната ноемврийска доставка т.е при
започване на тези разговори знаехме, че ако те ни доставят в месец ноември,
те ще ни доставят от конкретния танкер. Идеята е да се пренасочи към Варна.
Първоначално искаха танкерът първо да разтовари във Варна, след това да
отиде в Мароко. Но понеже датите бяха много ранни, коментирахме да отиде
първо в Мароко да бункерова и след това да дойде във Варна.

АДВ. Т.: А всъщност те правят ли и ако да –кога, номинация на този
танкер?
СВИД. В.: На конкретния танкер не са ни изпратили номинация. Този
танкер беше потвърден още мисля октомври, и ако не се лъжа ни бяха
изпратили техническите параметри на танкера. Тогава го потвърдихме, като
-ти
на 15 преди да потвърдим, ние отново направихме проверка със
застрахователите, тъй като имахме документите на танкера и съгласувахме с
колегите от цех „Амоняк“ и пристанището за конкретния танкер и не сме
имали от тях номинация, тъй като вече танкерът беше минал Суецкия канал.
Останалите параметри, които включваме в номинацията ги бяхме включили
като допълнение в ноемврийския договор, който е подписан и при изпращане
на документарните инструкции, които бяха потвърдени от тях.
20

АДВ. Т.: Сделката е била сключена, корабът е плавал и още не е имало
номинация. Това е било финализирано непосредствено преди пристигането на
кораба?
СВИД. В.: Да.

АДВ. Т.: А под застрахователи имате предвид застрахователите на
кораба или?
СВИД. В.: Когато имаме доставка на каква да е суровина на условията
FOB или на условията CFR, този товар по време на плаване не е застрахован
от доставчика. Т.е. „Агрополихим“ работи със застрахователни компании.
Тези застрахователни компании застраховат самия товар в случай на някакво
бедствие. Ние носим отговорност за задължението за застраховката. По
конкретната сделка условията бяха CFR. Т.е. „Агрополихим“ носи
отговорност. Задължението за застраховане на товар пада на „Агрополихим“.

АДВ. Т.: Имате ли представя на какво се дължеше забавянето на
танкера за ноемврийската доставка?
СВИД. В.: Първоначално имаше забавяне в Мароко при
разтоварването. След това те ни казаха, че танкерът бил планиран да
-ми
бункерова за един ден в Гибралтар при което пристигна на Босфора на 28
-ти
или 29. Имаше забавяне при преминаването на Босфора. Обикновено
доставчиците ни- такива големи фирми - имат чартаринг отдели, които са в
тясна координация с агентите в Турция и има вариант как да се предвиди
очаквано време за забавяне, предвид трафика на Босфора. И „Иточу“ ни
казаха, когато ги питахме за конкретните дати и кога реално се очаква
доставката, те казаха, че проверяват с техните колеги от Турция. Тези 2-3 дни
винаги се слагат като толеранс при калкулация на транзитно време за очакван
предстой.

АДВ. Т.: А всъщност преди това, от 2022г. започва покупката на
амоняк, който е доставян отвъд Босфора. Преди това е било основно вътре в
Черно море. Кога сте започнали да купувате амоняк от доставчици?
СВИД. В.: Преди това също сме купували вносен амоняк. Когато
започнахме да работим с в носен амоняк, също сме получавали доставки от
Египет, Либия, Алжир. Но от 2019г.-2020г. когато Южне функционираше,
първо сме имали договори за доставка на украински амоняк и впоследствие
имахме сключен договор за дългосрочна доставка за руски амоняк с Толиати
азот, понеже ни е най-удобно, два дни пътя.

-ти
АДВ. Т.: По повод на кореспонденцията, която е от 17 ноември,
21
която се размени между Вас и г-н Ш. К., тогава, когато се чувате по телефона,
след това те в 10,41ч. връщат имейл с основните елементи на сделката, които
след това в 11,30 ч. Вие потвърждавате, това е ставало дума за ноемврийската
доставка ли или за януарската доставка?
СВИД. В.: Всъщност те ни изпращат имейл с обобщение на това,
което сме коментирали, като дори в този имейл пише, де ще ни изпратят
проекто-договорите впоследствие. Аз им благодаря за сътрудничеството и за
съдействието за ноемврийското карго, което ние така или иначе сме
-ти
потвърдили още на 15 ноември и за съдействието за сключване на януарско
карго, т. е. аз не съм потвърдила сключване на конкретна доставка. Също така
в отговор им казвам, че изчаквам проекто-договорите, ще ги разгледаме и ще
ги върнем по имейл с коментар или потвърждение.

АДВ. Т.: Вие споменахте, че е станало дума за използвания танкер GAS
Serenity, че бил чартиран за няколко месеца и са възнамерявали да го ползват
-ри
за последващи доставки, това кога е било коментирано – на срещата на 02
декември или преди това, още по време на договаряне на ноемврийското
карго?
СВИД. В.: Още преди това те ни бяха казали, че планират да чартират
танкера. Мисля, че още октомври месец, преди да стане въпрос за конкретни
сделки и доставки. Тогава ни бяха казали, че планират за 3 месеца да го
чартират конкретния танкер. За ноемврийската доставка ние знаехме, че е с
този танкер, то това беше ясно. Когато коментирахме януарската доставка те
ни бяха посочили конкретния танкер, но също така бяха сложили „или
substitute“ в опция на доставчика, съответно който substitute да бъде потвърден
и от получателя. В случая от нас. В имейлите беше писано, че конкретният
танкер би изпълнил доставката, но реално това в никакъв случая не служи
като показател, че реално този танкер ще извърши доставката. До момента на
получаване на официална номинация или поне някаква официална индикация,
че става въпрос за конкретния танкер, ние няма как да сме сигурни.

АДВ. Т.: Пак да ви върна на доставката за ноември – тази номинация,
тези транспортни документи, които споменахте, кога бяха получени, на коя
дата? Изобщо бяха ли получени тези документи?
СВИД. В.: Документите бяха получени. Условията за плащане за
ноемврийската доставка беше след получаване на коносамент – на сканирано
копие на коносамент, това беше условието за плащане. И тъй като нямахме
оригинален коносамент в нас на хартия, те за стартиране на товарните
операции бяха ни изпратили letter of indemnity, с което казват, че коносаментът
в случая е в тях и разрешават на капитана на танкера да стартира
разтоварването. Но по имейл бяхме получили копие на окончателен
коносамент.
22

АДВ. Т.: След като е стартирало разтоварването, това е станало някъде
-ти
около 30 ноември, т.е. деня, в който вече …
-ри
СВИД. В.: Не, разтоварването стана вечерта на 02 декември.
-ри-ти
Документите ние ги получихме или на 22 или 23 ноември. Понеже
-ти-ти
плащането беше извършено на 25 ноември, ние го бяхме заложили на 24
-ти
ноември. На 24 беше Денят на благодарността, така че се забави плащането
-ти
с един ден и беше извършено на 25. Т.е. ние преди това бяхме получили
документите.

Страните заявиха, че нямат повече въпроси към свидетелката, с оглед
на което същата беше освободена да напусне съдебната зала.

АДВ. Т.: Нямаме нови доказателствени искания.
АДВ. Б.: Нямам доказателствени искания.
АДВ. Б.: Нямаме доказателствени искания.

СЪДЪТ с оглед изпълнението на съдебната поръчка намира, че
производството по делото следва да бъде отложено с ново насрочване при
постъпване на резултата от съдебната поръчка, поради което
О П Р Е Д Е Л И :

ОТЛАГА производството по делото с ново насрочване, след
постъпване на резултата от съдебната поръчка.
Протоколът се изготви в съдебно заседание, което приключи в 11:41
часа.
Съдия при Окръжен съд – Варна: _______________________
Секретар: _______________________

23