Решение по дело №595/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1446
Дата: 9 октомври 2020 г.
Съдия: Гергана Димитрова Стоянова
Дело: 20207050700595
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

№…………………………………….   2020 година,

 

гр.ВАРНА

 

 

В   И  М  Е  Т  О   Н  А   Н  А  Р  О Д  А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Варна, тридесет и втори  състав  

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

   ГЕРГАНА СТОЯНОВА

 

В съдебно заседание, проведено на 09.09.2020 г. при участието на секретаря Виржиния Миланова изслуша докладваното от председателя  административно дело № 595 /2020 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващи от АПК във връзка с чл. 186 от ЗДДС.

Инициирано е по жалба  от „М.С. “ЕООД ЕИК *********, с  адрес на управление в гр.Варна, представлявано от В.И.В.,  управител,   против Заповед №64-ФК/10.02.2020 г. издадена от Началник на отдел  „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на ТД на НАП-Варна с която  на дружеството  е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект –бензиностанция в гр.Девня, бул.“Съединение“.

 В жалбата  са изложени  доводи за незаконосъобразност  на оспорената заповед, като  се твърдят допуснати при издаването и нарушения на административнопроизводствените правила, при неправилно приложение на материалния закон.  Изтъква се, че  от  констатациите, описани в съставените протоколи  не може да се установи безспорно извършено нарушение, нито настъпването на вредни последици, които да следва да се отстранят. В подкрепа на горното се посочва, че при проверката  от контролните органи не е установена разлика между касовата наличност и отразената във ФУ, за зареденото дизелово гориво  е издаден касов бон; ЕСФП правилно отчело извършените продажби.

Относно констатираните от контролните органи  разлики между доставеното  количество гориво (бензин) по документ и данните от нивомерната система,  изпращани към НАП  изтъква противоречие в Заповедта,  като веднъж се твърди некоректност на изпратените данни относно  налично количество на  бензин в резервоар за съхранение, а след това  - некоректни данни, които не дават възможност за определяне на наличното количество дизелово гориво в резервоар за съхранение. Изтъква се неяснота не само относно вида на горивото, но и относно конкретен  резервоар за съхранение   от общо трите налични.

          Твърди се още и че заповедта е издадена от некомпетентен орган,   тъй като в нея не се посочвало качеството в което е действал издателят и.

В  заключение се твърди, че наложената  ПАМ е в пряко противоречие с целта на закона и  принципа за съразмерност, разписан в чл.6 от АПК. В тази връзка се сочи, че допускането на привеждане в изпълнение на заповедта би причинило на дружеството значителни и трудно поправими вреди, които биха надхвърлили многократно дори и най-високият размер на наложено наказание за подобен вид нарушение.

 Формиран е петитум с искане прогласяване нищожността на оспорената заповед, евентуално нейната отмяна.

Претендират се за присъждане разноските по настоящото дело,  както и тези по частно адм.д .№ 454/2020 г., образувано по искане за отмяна на допуснатото предварително изпълнение на заповедта.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата, счита я за неоснователна. Твърди, че заповедта е издадена от компетентен орган, същата е законосъобразна и правилна.  Безспорното установяване  на нарушението  обосновавало  налагането на ПАМ, която счита за справедлива.

Въз основа на изложеното моли оспорената  заповедта да бъде потвърдена. Претендира разноски.

По допустимостта:

Жалбата е подадена против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, от надлежно легитимирано лице, спрямо което е приложена принудителната административна мярка в срока по чл. 149, ал.1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

 Разгледана по същество е  ОСНОВАТЕЛНА.

Фактите по случая са следните:

При извършената на 03.12.2019 г. проверка на търговски обект,  стопанисван от „М.С.“ ЕООД – бензиностанция, находяща се в гр.Девня, бул. „Съединение“ № 97  е установено:

В обекта е монтирано и въведено в експлоатация фискално устройство – ЕСФП „ОЙЛСИС 2.0 –D-KL; нивомерна система тип "OPTILEVEL, със сензор.

Установени са три резервоара  - за бензин, за дизел и за газ пропан-бутан.

При извършена на същата дата в 14:27 ч. контролна покупка  на стоки на обща стойност 1.40 лв., платена в брой е издаден фискален касов бон.

Не е установена разлика  между разчетената от ФУ касова наличност и  фактически установената  в търговския обект при преброяване.

Според изрично записаното  на л. втори от заповедта, съгласно Протокол № 0353410/03.12.2019 г. и Протокол № 0355461/04.02.2020 г. е установено, че за периода 01.11.2019 г. -30.11.2019 г. от  дружеството в бензиностанцията в гр.Девня  са получени горива (бензин),  доставени в резервоар на бензиностанцията. Чрез ЕСПФ от дружеството е подадена информация до НАП за доставено количество бензин по документи, както следва :

- С АДД № 0100000000004926990/08.11.2019 г. -3997.00 л., доставчик „Варна Сторидж“ ЕООД

По данни от  нивомерната система на ЕСФП  рег.№ 4327713/22.08.2019 г. – 1987.31л.

Разлика – 2009.69 л.

- С АДД № 0100000000004937593/13.11.2019 г. -9968.00 л., доставчик“РОМПЕТРОЛ България“ ЕАД

По данни от  нивомерната система на ЕСФП  рег.№ 4327713/22.08.2019 г. – 3840.60л.

Разлика – 6127.40 л.

- С АДД № 0100000000004955271/24.11.2019 г. -5023.00 л., доставчик “РОМПЕТРОЛ България“ ЕАД

По данни от  нивомерната система на ЕСФП  рег.№ 4327713/22.08.2019 г. – 2476.60л.

Разлика – 2546.40 л.

-С АДД № 0100000000004962663/28.11.2019 г. -8027.00 л., доставчик“РОМПЕТРОЛ България“ ЕАД

По данни от  нивомерната система на ЕСФП  рег.№ 4327713/22.08.2019 г. – 3473.13 л.

Разлика – 4553.87 л.

Въз основа на тези данни,  без да са изложени други обстоятелства, или да са констатирани други факти  е прието, че  във връзка с получените доставки  на горива – 27015.00 л. бензин -  въведените от задълженото лице документи и  предадените от нивомерната система  чрез дистанционна връзка с НАП данни,  не давали възможност за определяне на наличните количества гориво – бензин-  в резервоара за съхранение на течни горива към посочените в АДД четири дати  на доставките.

Приет е извод, че  в обекта, стопанисван от „М.С.“ ЕООД,  изградената нивомерна система не предава коректни данни към НАП за посочените четири дати,  които да дават възможност за определяне на наличните количества  горива в резервоарите за съхранение на дизелото гориво в обекта. Това  е квалифицирано от АО като  нарушение на чл. 3, ал.3 от Наредба № Н-18/2006 г., съставляващо основание за  налагане на предвидената в  чл. 186 от ЗДДС ПАМ,  което е и сторил с издаване на оспорената заповед

По правото:

Относно компетентността на АО.

Заповедта е издадена от Бойка Славчева Генова – началник на отдел „Оперативни дейности“  Варна в ГД “Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, упълномощена със Заповед№ ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП.

На съда е служебно известен фактът (от други дела, сложени за разглеждане от настоящия състав) за наличието на  Заповед № 2197/30.03.2018 г., издадена от Изпълнителния директор на НАП, с която Б.Генова е преназначена от длъжност “Началник на сектор „Оперативни дейности“  Варна, на длъжност „Началник на отдел „Оперативни дейности“ Варна в ГД „Фискален контрол“  при ЦУ на НАП.

Горното обосновава извод, че оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган, основания за прогласяване на нищожност не са налице.

Наложената със заповедта ПАМ обаче е в нарушение на материалноправните разпоредби,  при противоречие с целта на закона, поради следните съображения:

Правното основание за налагане на принудителната административна мярка е чл. 186, ал. 1, т. 1, б. "б" от ЗДДС. Съгласно цитираната разпоредба, тя се налага независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, когато лице не спази реда за въвеждане в експлоатация или регистрация в Националната агенция за приходите на фискалните устройства или интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност.

При налагане на ПАМ по реда на чл. 186,ал.1 от ЗДДС се забранява и достъпа  до същия обект/обекти  - чл. 187, ал.1 от същия закон.

Видно е, че втората мярка не може да има самостоятелно приложение, макар и да е уредена в отделна правна норма – тя е обвързана от налагането на първата мярка, цели да гарантира реалното и действие. Поради това  налагането им е    кумулативно заложено от законодателя.. След като е така, то компетентността на органа  за прилагане на  чл. 186 от ЗДДС се разпростира и е валидна и относно мярката по чл. 187 от същия закон и не е необходимо изричното и отделно възлагане.

 Относно материалната законосъобразност на оспорената заповед.

Съдът намира, че  е нарушена процедурата по налагане на принудителна административна мярка..

В производставата по чл. 186 от ЗДДС административният орган действа при  обвързана компетентност и е достатъчно да се установят по безспорен начин фактите и обстоятелствата, които законът е предвидил, за да бъде наложена обсъжданата административна принуда в двата и кумулативно предвидени проявления. Упражняването на това правомощие  обаче не изключва спазването на установените с АПК основни принципи и  правила.

Според общото правило на чл. 170 от АПК, при съдебно обжалване на административния акт, тежестта на доказване на  фактическите  основания, обосноваващи законосъобразността му е на административния орган с всички произтичащи от това последици при недоказването им.

В разглеждания случай ПАМ е наложена във връзка с чл. 118, ал. 6 от ЗДДС,  и с чл. 3, ал.3от Наредба № Н-18/2006 г. Съгласно цитираните норми  всяко лице, извършващо доставки/продажби на течни горива от търговски обект, с изключение на лицата, извършващи доставки/продажби на течни горива от данъчен склад по смисъла на Закона за акцизите и данъчните складове,  е длъжно да предава по дистанционна връзка на Националната агенция за приходите и данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива.

Административният орган приел изпратените по описания ред  данни за некоректни,  без обаче да изясни какво точно е имал предвид – дали тези данни отнася към количества дизелово гориво, както изрично е записал на  стр. втора ред последен и стрл.3-та ред първи, или се касае за друг вид течно гориво – бензин, както е посочил на стр.2, абзац първи. Приобщените към Протокол  № 0353410/03.12.2019 г. фискални документи – дневен отчет, фактури , фискални бонове съдържат се отнасят и за двата вида гориво.

Установените несъответствия на данните от нивомерната система   с тези по изследваните АДД,  за доставено на съответните дати гориво ( общо 27015 .00л . бензин, според заповедта)  не могат да бъдат отнесени към крайния извод на АО за непредаване на коректни данни , даващи възможност за определяне  наличните количества на  съхранявано в резервоарите на обекта дизелово гориво.

Приложеният на л. 38 документ - приложение №1 към Протокол № 0355461/ 04.02.2020 г. съдържа данни за  количества бензин, не съдържа данни за конкретен резервоар, в който е съхранявано горивото,  заключителната му част също  е насочена към невъзможността при тези данни да се определи  наличното количество бензин към 08.11.2019 г.;13.11.2019 г.;18.11.2019 г. и 28.11.2019 г.

В тежест на административния орган обаче е да обоснове с конкретни обективни данни както факта на извършено нарушение и вероятността нарушителят да извърши друго нарушение, така и необходимостта от налагането на ПАМ за определения в заповедта в срок.

В конкретния случай извършването на нарушението, за което е приложена обжалваната ПАМ, не е установено по безспорен начин.

Действително има констатацията при проверката, че нивомерната система не отчита коректно доставките, но както се каза по-горе, установен бил технически проблем – натрупани грешки при отчитането поради токови удари  и прекъсванията на електрозахранването на сонда № 1,  които са своевременно отстранени (становище на л.55 от делото).

Липсват по делото каквито и да било данни това обстоятелство да е било известно на служителите на оспорващото дружество преди  момента на проверката, доколкото  ФУ и нивомерната система, и управляващият софтуер, с които бил оборудван обектът, са функционирали, без да дават индикации, че не предават верни данни на НАП и това при липса на обективна възможност търговецът да проследява дали и каква информация достига до НАП.

Нарушаване на пломбите в случая не е констатирано,  не се твърди и че нивомерната система е манипулирана чрез външно въздействие.

Данъчните служители не са установили на какво се дължи предаването на некоректните данни в НАП, налице е и неяснота относно вида на горивото,  за което същите отнасят тези  некоректни данни, както и конкретния  резервоар,  наличностите в който следвало да определят.

При това положение не може да се приеме за безспорно установено, че оспорващото дружество е нарушило реда или начина за подаване на изискуемите данни в НАП, доколкото ответната страна, в чиято тежест е установяването на фактическите основания, послужили за издаване на оспорения акт – няма изложени аргументи, не са ангажирани доказателства относно причината за подаваните некоректни данни, доколко това се дължи на пропуски в  организацията на работа в търговския обект или е резултат от технически проблем. Т.е.  доколко подадените данни, определени като некоректни  са поради  неспазване реда или начина на подаването им.

Принудителната административна мярка е израз на административната държавна принуда.За да е законосъобразно наложена, ПАМ трябва да е определена в такъв вид и обем, че да не ограничава правата на субектите в степен, надхвърляща тази, произтичаща от преследваната от закона цел. Предвидената в чл. 186, ал. 1, т. 1, буква "г" от ЗДДС мярка има превантивно действие, като с нея се цели да се предотврати извършването на друго противоправно поведение от страна на нарушителя. В случая след като извършването на нарушение не беше доказано по безспорен и категоричен начин, наложената ПАМ не съответства на целта на закона и на принципа за съразмерност, установен с разпоредбата на чл. 6 от АПК, доколкото не е налице основание за предприемане на действия за предотвратяване извършването на нарушения на фискалната дисциплина.

В подкрепа на горния извод е и обстоятелството, че от страна на търговското дружество са били предприети действия по отстраняване на натрупаните софтуерни грешки на мерещата сонда, след което същата функционира правилно.

Действията са предприети още на 9.09.12-2019 г.,  т.е. два месеца преди издаване на процесната заповед. Горното   изключва необходимостта от осъществената административна принуда, чрез която се цели преустановяване и предотвратяване на констатираното нарушение.

Дори и да се приеме, че е все пак е налице твърдяното  от АО нарушение, то същото не само не води до неотразяване на приходи, но и към момента на установяването му вече е отстранено от самия нарушител. В мотивите за налагане на ПАМ е посочено, че тя се налага с цел да гарантира "защита  на обществения интерес“ , а  извършеното деяние на лицето, било насочено срещу установената фискална дисциплина,  показвало организация в търговския му обект, която нямала за цел спазването на данъчното  законодателство.  Посочва се и че за фиска ще настъпят „значителни и труднопоправими вреди, които засягат пряко интересите на държавата". Открит и без отговор остава въпросът, кои са тези вреди при положение, че продажбите се регистрират и няма укриване на доходи.

Излагането на общи мотиви, несъобразени с конкретния случай и обстоятелствата по него е липса на мотиви въобще,  съставлява винаги основание за отмяна - съдебната практика е еднозначна и безпротиворечива в тази насока.

Относно срока от 10 дни АО посочил, че това е необходимо с цел превеждане на дейността на търговеца със законовите изисквания, за което е необходим срок. Към момента на проверката обаче, както се посочи по-горе,  вече е бил установен технически проблем, но с дизелова помпа,  видно от КП № 79/02.12.2019 г. ,  същият е отстранен на 09.12.2019 г.

С оглед изложеното, оспореният административен акт се явява постановен при неправилно и превратно приложение на материалния закон, несъобразен с неговата цел, поради което следва да бъде отменен като незаконосъобразен.

Предвид приетия по спора краен правен резултат и своевременно на правеното от процесуалния представител на оспорващото дружество искане за присъждане на  сторените разноски, съдът го намира за основателно и доказано,  следва да го уважи, но само в частта касаеща настоящото административно дело.

Разноските сторени по  частно адм. д.№ 454/2020 г. следва да се претендират самостоятелно пред съответния  състав на съда, провел това съдебно производство.

          Мотивиран от изложеното и  на основание чл. 172, ал.2,  предложение второ  от АПК, съдът

 

Р   Е  Ш   И:

 

 

ОТМЕНЯ  Заповед №64-ФК/10.02.2020 г. издадена от Началник на отдел  „Оперативни дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на ТД на НАП-Варна с която  на  М.С. “ЕООД ЕИК *********, с  адрес на управление в гр.Варна, представлявано от В.И.В.,  управител,    е наложена принудителна административна мярка „запечатване на търговски обект –бензиностанция в гр.Девня, бул.“Съединение“ № 97.

 

На основание чл. 143, ал.1 от АПК

ОСЪЖДА ГД  „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП Варна да заплати на „М.С. “ЕООД ЕИК *********, с  адрес на управление в гр.Варна, представлявано от В.И.В.,  управител,    „сумата от 650 ( шестстотин и петдесет) лв., представляваща разноски за внасяне на държавна такса и за платено адвокатско възнаграждение.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за присъждане на разноски, сторени по ч.адм. д.№ 454/2020 г. по описа на ХVІ-ти състав на Адм. съд Варна

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: