Присъда по дело №574/2017 на Окръжен съд - Пазарджик

Номер на акта: 51
Дата: 5 октомври 2017 г. (в сила от 12 април 2018 г.)
Съдия: Ирина Атанасова Джунева
Дело: 20175200200574
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 3 август 2017 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

                                           № 51

05.10.2017 г.                                           гр. Пазарджик

         

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПАЗАРДЖИШКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

НА  ПЕТИ ОКТОМВРИ, ДВЕ  ХИЛЯДИ И СЕДЕМНАДЕСЕТА ГОДИНА

В  ПУБЛИЧНО ЗАСЕДЕНИЕ В СЛЕДНИЯ СЪСТАВ:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИРИНА ДЖУНЕВА

                        СЪД.ЗАСЕДАТЕЛИ:  К.Н.

                                                                   Д.П.                             

Секретар НЕЛИ ВЪГЛАРОВА

Окръжен прокурор  ВАСИЛ МАЛИНОВ   

Като разгледа докладваното от СЪДИЯТА  ДЖУНЕВА

НОХД 574 по описа за 2017 година 

 

                         П  Р  И  С  Ъ  Д  И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимата П.С.К. - родена на *** г. в с. Ц., живуща ***, българка, българска гражданка, живуща на съпружески начала, със средно образование, продавач-консултант в хранителен магазин, неосъждана, с ЕГН **********, ЗА ВИНОВНА в това, че на 22.02.2017 г. в гр. Пазарджик, кръстовището на бул. „К.М.Л.“ и ул. „Б.“, при управление на МПС - лек автомобил „Опел Вектра“ с ДК № ********е нарушила правилата за движение по пътищата – чл. 47 от ЗДвП и по непредпазливост е предизвикала смъртта на пешеходката П.Д.В., поради което и на основание чл. 343 ал. 1, б. „в“ във вр. с чл. 342, ал. 1 от НК, във вр. с чл. 47 от ЗДвП, във вр. с чл. 58а, ал. 1 от НК, Я ОСЪЖДА НА 2 /две/ години ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА. 

          На основание чл. 66, ал. 1 от НК изпълнението на така наложеното наказание „лишаване от свобода“ на подс. П.С.К. СЕ ОТЛАГА с изпитателен срок от 3 /три/ години.

На основание чл. 343г от НК ЛИШАВА подс. П.С.К. от право да управлява МПС за срок от 3 /три/ години.

ПРИЗНАВА подсъдимата П.С.К. за НЕВИНОВНА и я ОПРАВДАВА да е осъществила престъплението по чл. 343, ал. 1, б. „В“, вр. чл. 342, ал. 1 от НК, вр. чл. 20, ал. 2 и чл. 36, ал. 2 от ЗДвП.

          ОСЪЖДА подсъдимата П.С.К. да заплати сторените по делото разноски за експертизи в размер на 1587,40 лв., платими по сметка на Държавата в полза на ОД на МВР - гр. Пазарджик, както и да заплати на В.Д.В., Д.В.В. и П.В.В. 500,00 лева – разноски за адвокатско възнаграждение. 

          Присъдата може да се обжалва  и протестира в 15-дневен срок от днес пред Пловдивския апелативен съд.

 

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                             СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ: 1.

 

                                                                                 2.

                                                                 

Съдържание на мотивите

    МОТИВИ към присъда по НОХД № 574/2017г. по описа на Пазарджишки окръжен съд постановена на 05.10.2017г.

 

    Пазарджишка окръжна прокуратура обвинява П.С.К. в това, че на 22.02.2017  г. в гр. Пазарджик, кръстовището на бул. „К.М.Л.“ и ул. „Б.“, при управление на МПС – лек автомобил „О. В.“ с ДК № ********е нарушила правилата за движение по пътищата, както следва:Била е длъжна да намали скоростта и да спре, за да предотврати сблъсък с пешеходката, с което е нарушила разпоредбата на чл. 20 ал. 2 от ЗДвП„Водачите на пътни превозни средства са длъжни при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средства, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат при всяко предвидимо препятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“.

Била е длъжна да предприеме маневрата така, че да навлезе по най-краткия път и по далече от пешеходката, с което е нарушила разпоредбата на чл. 36 ал. 2 от ЗДвП „При завиване наляво за навлизане в път с двупосочно движение водачът на пътното превозно средство завива така, че да навлезе по възможно най-краткия път в дясната част на платното за движение“.

Била е длъжна при приближаване към кръстовището да се движи със скорост, при което да може да спре и да пропусне пешеходката, с което е нарушила разпоредбата на чл. 47 от ЗДвП„Водачът на пътно превозно средство, приближаващо се към кръстовище, трябва да се движи с такава скорост, че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в движението, които имат предимство“.

и по непредпазливост е предизвикала смъртта на пешеходката П.Д.В. – престъпление по чл. 343 ал. 1 б. „в“ във вр. с чл. 342 ал. 1 от НК, във вр. с чл. 20 ал. 2 във вр. с чл. 36 ал. 2 във вр. с чл. 47 от ЗДвП.

 

    В съдебно заседание обвинението се поддържа така като е внесено с ОА.

    Като частни обвинители в процеса са конституирани наследниците на пострадалата В.Д.В., Д.В.В. и П.В.В..

    Подсъдимата се признава за виновна, признава изцяло фактите описани в ОА и моли да не се събират доказателства за описаните обстоятелства.Производството по делото премина по реда на глава 27 от НПК при условията на чл.371 т.2 от НПК.

    Съдът като обсъди събраните в ДП доказателства поотделно и в съвкупност прие за установена следната фактическа обстановка:

    К. е правоспособен водач. На 21.02.2017 г. същата управлявала лек автомобил „О.В.“ с държавен контролен номер РА *** ВМ, собственост на Васил Д.Д..*** и предприела маневра завой наляво на ул. „Б.“. Кръстовището на бул. „К.М.Л.“ и ул. „Б.“ е сигнализирано със светофарна уредба. Маневрата завой наляво, подсъдимата предприела на зелен светофар. В същото време, пострадалата по делото – П.Д.В., също се движела в това направление, успоредно на автомобила, управляван от обвиняемата и в ляво. Пострадалата предприела пресичане на пътното платно на ул. „Б.“ също на зелен разрешителен сигнал на светофарната уредба. Автомобилът „О.В.“, при своето движение в кривата, на ляв за неговото движение завой, застига и удря с предната си дясна странична част пешеходката, движеща се в ляво и пред него от лявата му страна спрямо смяната на посоката на движение. Пострадалата била ударена в лявата предно-странична част на тялото си. След удара тя е отхвърлена върху западната лента на ул. „Б.“ и обгазена с предно дясно колело на автомобила. След удара пешеходката е останала под автомобила, с един крайник извън обгазената от него площ. Виждайки удара, намиращите се в близост пешеходци успели да я изкарат изпод автомобила и я положили на тротоара. Св. П. М. се обадил на телефон 112 и уведомил за случилото се. Линейката пристигнала на 7-8-та минута, като жената все още дишала. Въпреки положените усилия, пострадалата починала.

    От изготвената съдебно-медицинска експертиза се установява, че П.Д.В.е получила следните контузии, довели до нейната смърт: Тежка закрита гръдна и коремна травма: контузия на белите дробове; счупване на лявата ключица /срединно/; счупване на левите от 1 до 9 ребра по задна паравертебрална линия; счупване на десните ребра от 2 до 6 по страничната и задна аксиларна линия; белодробен оток; мозъчен оток; кръвоизлив в гръдната кухина около 350 мл; многофрагментно разкъсване на черния дроб; кръвоизлив в мастната капсула около десния бъбрек; кръв в коремната кухина около 300 мл; дълбоко кръвонасядане около гръдната кост; множество охлузвания и кръвонасядания по главата, тялото и крайниците; атеросклероза, проявена във II стадий на аортата и коронарните артерии. Причината за настъпването на смъртта на П.Д.В.е тежката закрита гръдна и коремна травма, довела до вътрешни кръвоизливи в гръдната и коремната кухини, до остра анемия и спиране на сърцето. Смъртта е настъпила бързо, за минути. Констатираните при огледа и аутопсията травматични увреждания са получени по механизма на действие на твърд, тъп предмет със значителна кинетична енергия и добре отговарят да са получени при ПТП – автомобилна травма – пострадал пешеходец при блъскане и затискане от лек автомобил към момента на инкриминираната дата.

    От комплексната автотехническа експертиза се установява, че скоростта на лекия автомобил към момента на удара в пострадалата при произшествие пешеходка, е била равна и не по-висока от 34-35 км/час. Техническото състояние на автомобила „О.В.“ не е в причинно-следствена връзка с настъпилото произшествие. Механизмът на станалото произшествие е следният:

    Автомобилът „О.В.“ ДК № РА ***. ВМ непосредствено преди така настъпилото произшествие с него на 21.02.2017 г. се е движел в направление от североизток на северозапад по ул. „К.М.Л.“ със скорост от порядъка на 34-35 км/час. Пешеходката е извършвала движението си в същото направление – успоредно на конкретния автомобил и в ляво и пред него за неговата директриса в мислената площ на продължението на южен тротоар като по евентуална пешеходна пътека между двата тротоара /източен и западен/ на ул. „Б.“ с посоката и успоредно на директрисата на автомобила, движещ се по ул. „К.М.Л.“ със скорост за спокоен ход за жена пешеходец на възраст от 46 години.

Автомобилът „О.В.“ ДК № РА ***. ВМ при своето движение в кривата на ляв за неговото движение завой застига и удря  предната си дясна странична част пешеходката, движеща се в ляво и пред него от лявата му страна спрямо смяната на посоката му за движение. Пешеходката при своето движение за пресичане двулентовото пътно платно на ул. „Б.“ в средната и западно разположена част на пътното платно е ударена в лявата предна странична част на тялото й, отхвърлена е и при краен статус на тялото и върху западната лента на ул. „Б.“ е обгазена с предното дясно колело на автомобила.

След местото и времето на контакта между двата обекта на експертизата, автомобилът се установява окончателно с прегазване на пешеходката в следствие на което пешеходката е останала под автомобила с единия крайник извън обгазената от него площ, насочена с краката на запад като след окончателното пристигане на външни за инцидента лица, е извадена из под автомобила  уточнение за окончателния й статус чрез извършилите изваждането и отвелите я за реанимация – преди огледа тялото не е било фиксирано от никого и не е потвърдено от които и да било други помощни лица.

Горната фактическа обстановка е възприета въз основа на протокола за местопроизшествие, изготвените съдебно-медицинска и автотехническа експертизи, показанията на св. П. М. и приложените по делото писмени доказателства и от самопризнанието на подсъдимата.

Признанието на подсъдимата се подкрепя от показанията на св.П. М.-очевидец и от САТЕ и СМЕ.

С оглед изложената фактическа обстановка следва да се приеме, че  П.К. е осъществила от обективна и субективна страна състава на чл. 343 ал. 1 б. „в“ във вр. с чл. 342 ал. 1 от НК и във вр. с чл. 47 от ЗДвП.

От обективна страна К., вследствие нарушаване правилата за движение-чл.47 от ЗДвП, е причинила смъртта на П.В.. От субективна страна тя  не е предвиждала настъпването на тези тежки обществено-опасни последици, но е била длъжна и е могла да ги предотврати. Налице е причинна връзка между нарушенията по Закона за движение по пътищата, станалото ПТП и причинената смърт на П.В.. Подсъдимата е  нарушила чл. 47 от ЗДвП, в случая приближавайки се към кръстовището на бул. „К.М.Л.“ и ул. „Б.“, тя е трябвало да се движи с такава скорост, че при необходимост да може да спре и да пропусне участниците в движението, които имат предимство. В случая предимството е било за пострадалата, тъй като е предприела пресичане на ул. „Б.“ на зелен светофар.

Пряка причина за настъпилото ПТП е именно нарушението на чл.47 от ЗДвП.

Съдът прие,че визираните нарушения по чл.20 ал.2 и чл.36 ал.2 от ЗДвП не са в пряка причинна връзка с настъпилото ПТП.Разпоредбата на чл.20 ал.2 от ЗДвП се явява обща спрямо тази на чл.47 от ЗДвП.

Разпоредбата на чл.36 ал.2 от ЗДвП  също не е в пряка причинна връзка с произшествието. Не е  в причинна връзка с произшествието начина на извършване на маневрата завой на ляво. Независимо от начина по които е предприета маневрата и дали тя е най-краткия път, произшествието би настъпило поради скоростта при която е предприета тази маневра и отнемането на предимството на пострадала.

С оглед на изложеното съдът прие, че пряка причина за настъпване на произшествието е именно нарушението на правилата визирани в чл.47 от ЗДвП и поради това оправда подсъдимата да е осъществила престъплението при нарушаване на правилата на чл.20 ал.2 от ЗДвП и чл.36 ал.2 от ЗДвП.

При определяне вида и размера на наказанието съдът отчете  като смекчаващи вината обстоятелства, чистото й съдебно минало, добрите характеристични данни и признаване на вината  още в досъдебната фаза на процеса.

    Като отегчаващи вината обстоятелства съдът съобрази високата степен на обществена опасност на конкретното деяние.Допуснато е грубо нарушение на правилата за движение по пътищата, в населено място като е отнето предимството на пешеходец премиващ на зелен светофар. Подсъдимата е бързала да премине тъй като разрешения за нея сигнал е изтичал и не е съобразила предимството на пешеходците. Този вид престъпления са изключително разпространени в последните години и не би следвало да се толерират, защото застрашават живота и здравето на хората.Несъобразената скорост особено в градски условия където има пешеходци и деца повишава обществената опасност на деянието. Още повече, че пострадалата се е движила на разрешен сигнал което го приравнява на пешеходна пътека.

    Като съобрази всичко изложено съдът определи наказание, при условията на чл.54 от НК, в размера на 3 години лишаване от свобода. На основание чл.58а ал.1 от НК се намали размера на така определеното наказание с 1/3 и се осъди подсъдимата на 2 години лишаване от свобода.

    Като съобрази чистото съдебно минало на подсъдимата, размера на наложеното наказание, факта, че има малолетно дете за което се грижи, че престъплението е извършено при форма на вината несъзнавана непредпазливост, както и добрите характеристични данни съдът прецени, че за тази подсъдима е приложима разпоредбата на чл.66 ал.1 от НК. Ефективно наложеното наказание би лишило детето на подсъдимата от майка и би било несъразмерно тежко за нейната личност.Целите на чл.36 от НК да се превъзпита дееца могат да се постигнат и с приложението на чл.66 ал.1 от НК. Именно с тези мотиви съдът отложи изтърпяването на наложеното наказание лишаване от свобода за изпитателен срок от 3 години.

    На основание чл.343Г от НК се лиши подсъдимата от право да управлява МПС за срок от 3 години.Този срок съдът определи като се съобрази с грубото нарушаване на правилата за движение по пътищата описано по-горе.

    Осъди се подсъдимата да заплати сторените по делото разноски в размера на 1587,40лв. по сметка на ОД на МВР-Пазарджик и да заплати на частните обвинители разноски за адвокатско възнаграждение в размера на 500лв.

    По изложените мотиви съдът постанови присъдата си.

 

                     СЪДИЯ ДОКЛАДЧИК: