Решение по дело №1017/2019 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 557
Дата: 9 май 2019 г. (в сила от 21 юни 2019 г.)
Съдия: Камелия Георгиева Ненкова
Дело: 20192120201017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 557

 

гр.Бургас, 09.05.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

   БУРГАСКИ РАЙОНЕН СЪД, 44–ти наказателен състав, в публично заседание на петнадесети април две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                                                

                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: КАМЕЛИЯ НЕНКОВА

 

 при участието на секретаря Снежана Петрова, като разгледа НАХД № 1017  по описа на БРС за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

   Производството е образувано по повод жалба на САМОСТОЯТЕЛНА МЕДИКО-ДИАГНОСТИЧНА ЛАБОРАТОРИЯ- Д-Р Б.Т./СМДЛ Д-Р Б.Т./, ЕИК *****, представлявано от Б.Б.Т., адрес за кореспонденция: 8000 гр.**********, и адрес на управление: 8000 гр.**********, като жалбата е депозирана чрез адв. Я.С., от БАК, и  в жалбата е посочен адрес за съобщения и призоваване: гр. *********** срещу Наказателно постановление № **********/20.02.2019 г., издадено от Р.Г.И. – Началник отдел КПС в Дирекция МПДТР към Община Бургас, с което за нарушение на чл. 14, ал.4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и на основание чл. 123, ал.1 ЗМДТ на жалбоподателя е наложено административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 500 лева.  

С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление, като неправилно и незаконосъобразно. Застъпва се, че не е правилно изчислена датата на нарушението, като след като нотариалният акт за изповядване на сделката е от 05.12.2018 г., то срокът се броял от следващия ден и респективно изтичал на 06.02.2019 г., а не на 05.02.2019 г., както е приел АНО. Алтернативно се моли за преценка и приложение на чл. 28 ЗАНН. Моли се за отмяна на НП.

В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован  изпраща представител- адв. С., като поддържа и доразвива доводите, изложени в жалбата. Под евентуалност се поддържат доводите за маловажност на извършеното, поради което и се иска отмяна на НП.

Административнонаказващият орган – Община-Бургас, надлежно призован се представлява от юрисконсулт М., който оспорва жалбата. Застъпва, че деянието и неговия автор са установени по безспорен начин,  като сроковете са правилно отброени от АНО и пледира за потвърждаване на НП.

Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, макар и не по изложените в нея съображения, като съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:

На 06.02.2019 г. на жалбоподателят САМОСТОЯТЕЛНА МЕДИКО-ДИАГНОСТИЧНА ЛАБОРАТОРИЯ- Д-Р Б.Т./СМДЛ Д-Р Б.Т./, ЕИК *******, представлявано от Б.Б.Т. е бил съставен АУАН за това, на 06.02.2019, на адрес в сградата на Дирекция „Местни приходи от данъци такси и реклама“, към Община Бургас,  е пропуснал законоустановения двумесечен срок за подаване на декларация по чл.14 ал.4 от ЗМДТ за новопостроен или придобит по друг начин имот или ограничено вещно право на       ползване от предприятие -ДРУГ НЕ ЖИЛИЩЕН ОБЕКТ с идентификатор 07079.607.99.1.3, находящ се в гр.***********. Имотът е придобит на 05.12.2018г., видно от нотариален акт... № 182/05.12.2018 г., а данъчно-задълженото лице/управител/пълномощник на управителя на данъчно-задълженото лице подава декларация по чл.14 ал.4 от ЗМДТ с вх.№**********/06.02.2019 г., като е следвало декларацията да се подаде до 05.02.2019 г. - 2 месеца от ата на придобиване. Описано е, че декларацията   по чл. 14 от ЗМДТ за облагане с данък върху недвижимите имоти е подадена в ДИРЕКЦИЯ МПДТР при ОБЩИНА БУРГАС и е заведена в регистрите на службата с вх.№ 12052952 / 06.02.2019 г. За нарушена е посочена разпоредбата на чл.14 ал.4 от ЗМДТ за подаване на данъчна декларация в законоустановен срок, и Дружеството е осъществило състава на чл.123 ал.1 от ЗМДТ. АУАН  е бил съставен от  св. Р.Д.Н. на длъжност - главен експерт „Обслужване данъкоплатци“ Дирекция МПДТР при Община Бургас, която от своя страна преценила, че с поведението си жалбоподателят е осъществил състава на нарушението по чл. 14, ал.4 ЗМДТ, доколкото не е изпълни задължението си да подаде декларацията в двумесечен срок от придобиване на имота. Разпитана в с.з., свидетелката поддържа констатациите в акта си, като посочва, че едно от служебните й задължения е да приема декларации  по чл.14 от ЗМДТ, който гласи, че се подават декларации в двумесечен срок за юридически лица да подадат декларация от датата на придобиване на недвижим имот. В случая се касаело за нежилищен имот за здравни услуги - обект от д-р Т.. СМДЛ посочва, че  е съкращение на името на фирмата. Нарушението описва, че е установила по представения от д-р Т. нотариален акт, който е с дата 5 декември. На 06.02.2019г. при подаването на декларацията по чл.14 управителят д-р Т. отишла в сградата на Дирекцията МДТ и така свидетелката констатирала нарушението и съставила акта в горепосочения смисъл. Същият бил връчен срещу подпис на д-р Т., която не вписала възражения. В срока по чл.44 от ЗАНН, такива също не били депозирани.

Въз основа на АУАН на 20.02.2019г. било издадено и процесното наказателно постановление, в което била пресъздадена фактическата обстановка посочена в акта. Административнонаказващият орган също счел, че горните факти, представляват нарушение по чл. 14 ЗМДТ и на основание чл. 123, ал.1 ЗМДТ наложил на жалбоподателя административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 500 лева.   

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по АНП, както и гласните и писмени доказателства, събрани в хода на съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. Като цяло горната обстановка не се оспорва от жалбоподателя, като се възразява, че неправилно е било извършено броенето на сроковете. Това възражение в жалбата, съдът намира за неоснователно по следните съображения: видно от представения и по делото нотариален акт № 182/05.12.2018 г., то САМОСТОЯТЕЛНА МЕДИКО-ДИАГНОСТИЧНА ЛАБОРАТОРИЯ- Д-Р Б.Т./СМДЛ Д-Р Б.Т./, ЕИК *****, представлявано от Б.Б.Т. е закупило НЕ ЖИЛИЩЕН ОБЕКТ с идентификатор 07079.607.99.1.3, находящ се в гр.*********-самостоятелен обект  в сграда с посочения идентификатор, като в НА е описано, че обектът се намира в сграда №1, разположена в поземлен имот с идентификатор 07079.609.99, с предназначение –за здравни и социални услуги, на дата 05.12.2018 г., като двумесечния срок, описан в акта и в Нп, започва да тече именно от този ден и изтича на 05.02.2019 г., следователно на 06.02.2019 г., когато е съставен и актът на лицето, то срокът е бил действително изтекъл. Тоест това възражение на защитата е неоснователно.

Съдът обаче  въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на наложеното административно наказание и предвид така установената фактическа обстановка, направи следните правни изводи:

Административнонаказателното производство е строго формален процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол върху издадените от административните органи наказателни постановления е за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или в наказателното постановление (арг. чл.84 от ЗАНН във врчл.14 ал.2 от НПК и т.7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС), а е длъжен служебно да издири обективната истина и приложимия по делото закон.

В конкретния случай, съдът счита, че наказателното постановление е издадено от оправомощено за това лице, видно от приобщеното към материалите по делото Заповед № 1264/11.05.2016г., а АУАН е съставен от компетентен орган. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок.

Въпреки това, настоящият състав счита, че при издаване на НП са допуснати съществени нарушения по следните причини.

Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на основание чл. 123, ал. 1 от ЗМДТ за това, че не е изпълнил задължението си да подаде декларация по  чл. 14, ал.4 от ЗМДТ в законоустановения двумесечен срок за придобития  недвижими имот /тук следва само да се опише, че в акта е допусната неточност като е посочено, че е „осъществен състава на чл.123 ЗМДТ“, което всъщност е санкционната норма, а не съставът на вмененото нарушение по чл.14, ал.4 ЗМДТ, което впоследствие е пренесено и в НП, но това нарушение не е от категорията на съществените такива, което да е самостоятелно основание за отмяна на атакуваните актове/.

          Тук следва да се посочи във връзка с редакцията на приложената правна норма на чл.14, ал.4 от ЗМДТ, че АНО е приложил последната актуална редакция на текста, съгласно която- ал. 4- (Нова - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.07.2011 г., предишна ал. 2, изм., бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) - За новопостроен или придобит по друг начин имот или ограничено вещно право на ползване в срока по ал. 1 предприятията подават информация за отчетната стойност и други обстоятелства, имащи значение за определянето на данъка,  и ал.1 - Чл. 14. (Изм. - ДВ, бр. 103 от 1999 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) За новопостроените сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията, собственикът уведомява за това писмено в 2-месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти.; като преди измененията текстовете са гласяли- Чл. 14. (Доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.07.2011 г.)   (1) За новопостроените или придобитите по друг начин имоти собственикът, съответно носителят на ограниченото вещно право, уведомява за това писмено в 2-месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти; ал.2 (Нова) Когато собственикът, съответно носителят на ограниченото вещно право, е предприятие, в декларацията по ал. 1 се посочва и отчетната стойност и други обстоятелства, имащи значение за определянето на данъка.; ал.3 (Предишна ал. 2) При промяна на някое обстоятелство, което има значение за определяне на данъка, данъчно задължените лица уведомяват общината по реда и в срока по ал. 1.   Ал. 4  (Предишна ал. 3) При придобиване на имот по наследство декларацията по ал. 1 се подава в срока по чл. 32.  (5) (Предишна ал. 4) Подадената декларация от един съсобственик,съответно ползвател, ползва останалите съсобственици или ползватели.

Действително в случая, предвид обстоятелството, че вмененото нарушение е било довършено, както съдът по-горе посочи на 05.02.2019 г., тоест след последните изм. На закона в сила от 01.01.2019 г., и АНО е приложил този актуален текст, то както в АУАН така и в НП, чието съдържание бе по-горе описано, АНО е преписал дословно актуалната редакция, без да съобрази на първо място, че същата препраща към ал.1 на чл.14 ЗМДТ, където е описано какъв е срокът за подаване на декларацията и къде същата се подава, без да съобрази една отлика, която е съществена досежно субекта на подаване на декларацията, предишната ал.2 на текста е сочела собственика, новата редакция на ал.4 ЗМДТ вече говори за предприятието. Следователно не става ясно как е определен субектът на нарушението, тоест защо АНО е приел, че САМОСТОЯТЕЛНА МЕДИКО-ДИАГНОСТИЧНА ЛАБОРАТОРИЯ- Д-Р Б.Т./СМДЛ Д-Р Б.Т./, ЕИК *****, представлявано от Б.Б.Т., е предприятие. Нещо повече, като основателно се сочи и в жалбата, то никъде в акта и постановлението не фигурира пълното наименование на санкционираното лице, навсякъде е изписана само абревиатурата- СМДЛ Д-Р Б.Т., като едва в с.з. актосъставителят сочи, че евентуално се касае за търговско дружество, като след служебна справка в ТР, съдът установи, че действително се касае за ТР,  с ЕИК *********, представлявано от Д-Р Б.Т.. Същевременно в ДОПЪЛНИТЕЛНИТЕ РАЗПОРЕДБИ (Загл. изм. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) на Закона е посочено- пар. § 1. По смисъла на този закон: 1. (Изм. - ДВ, бр. 109 от 2001 г.) "Предприятия" са лицата по смисъла на Закона за счетоводството. Тоест налице е препращане към друг Закон. Същевременно в Закона за счетоводството /отм/- чл.1 е посочено-Чл. 1, ал.2 (Изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2006 г., изм., бр. 95 от 2009 г., в сила от 1.01.2010 г.) Предприятия са: търговците по смисъла на Търговския закон; юридическите лица, които не са търговци, бюджетните предприятия, неперсонифицираните дружества, търговските представителства и чуждестранните лица, осъществяващи стопанска дейност на територията на страната чрез място на стопанска дейност, с изключение на случаите, когато стопанската дейност се осъществява от чуждестранно лице от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, единствено при условията на свободно предоставяне на услуги и акт. /от м.5 на 2019 г./ Чл. 2. За целите на този закон предприятия са:1. (доп. – ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.) търговците по смисъла на Търговския закон, включително клоновете на чуждестранните търговци;2. местните юридически лица, които не са търговци;3. бюджетните предприятия;4. (изм. – ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.) консорциумите по смисъла на Търговския закон, дружествата по Закона за задълженията и договорите, съвместните предприятия и други обединения, базирани на договорни отношения, по които страните имат права върху нетните активи;5. осигурителните каси по чл. 8 от Кодекса за социално осигуряване; 6. търговските представителства;7. чуждестранните юридически лица, които осъществяват стопанска дейност в Република България чрез място на стопанска дейност, с изключение на случаите, когато стопанската дейност се осъществява от чуждестранно лице от държава – членка на Европейския съюз, или от друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, единствено при условията на свободно предоставяне на услуги. Нито едно от така посочените обстоятелства не е описано в акта и НП, за да се установи как АНО е приел, че СМДЛ Д-Р Б.Т. е предприятие и ако е такова, в коя от изброените хипотези попада, при все че предишната редакция е говорела за собственика на обекта, а настоящата за предприятието. Никъде, както по-горе се посочи, и не е описано, както означава тази абревиатура, както и с какви услуги се занимава евентуално предприятието, за да приеме АНО, както е посочено в акта и  НП, че  имотът е придобит от предприятието за ползване и същият е друг нежилищен обект, при все че в нотариалния акт, цитиран по-горе имотът е описан по различен начин и като самостоятелен обект в сграда. Тези обстоятелства са от значение не само за точното описание на правопораждащия фактически състав на нормата, но и за точното определяне на субекта, подлежащ на санкция и начина на определяне на санкцията, като размерите на санкциите са различни за ФЛ и ЮЛ, видно от нормата на чл. 123, ал. 1 ОТ ЗМДТ- (Изм. - ДВ, бр. 102 от 2000 г., бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., доп., бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.), съгл. Която- Който не подаде декларация по чл. 14, не я подаде в срок, както и не посочи или невярно посочи данни или обстоятелства, водещи до определяне на данъка в по-малък размер или до освобождаване от данък, се наказва с глоба в размер от 10 до 400 лв., а юридическите лица и едноличните търговци - с имуществена санкция в размер от 500 до 3000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание. В случая описание по см. На чл.57, т.5 от ЗАННИ ЧЛ.42, т.4 от ЗАНН, на посочените обстоятелства липсват, следователно дори и да се приеме, че формално е било извършено нарушението, то при липса на точно описание на посочените съставомерни белези на същото в акта, и  в НП, постановлението се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, без да се обсъждат доводи по същество. Отделно от това, следва да се посочи, че при налагане на санкцията е посочена разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН, като не е ясно при липса на описание кой по-благоприятен закон за приложение има предвид АНО, при горецитираните разпоредби и промените в същите, описани по-горе, и каква преценка и извършвал в тази насока.

Следва само да се посочи, във връзка с алтернативно поддържаното искане за приложение на чл.28 ЗАНН, че не би могло да се приеме, че се касае за маловажен случай, макар и закъснението да е само с един ден, тъй като се касае за норма, охраняваща важни обществени отношения, тези на фиска, и всяко едно формално изпълнение на диспозицията й влече приложение на санкция. Но въпреки това, съдът по изложените доводи намери, че НП следва да бъде отменено като необосновано и незаконосъобразно, постановено в нарушение на процесуалните правила, като административнонаказателният процес е строго формален такъв и всяко едно негово нарушение,  влече отмяна на съответния акт.

 

Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.3 ЗАНН, Бургаският районен съд

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление  **********/20.02.2019 г., издадено от Румяна Георгиева Иванова – Началник отдел КПС в Дирекция МПДТР към Община Бургас, с което за нарушение на чл. 14, ал.4 от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и на основание чл. 123, ал.1 ЗМДТ на САМОСТОЯТЕЛНА МЕДИКО-ДИАГНОСТИЧНА ЛАБОРАТОРИЯ- Д-Р Б.Т./СМДЛ Д-Р Б.Т./, ЕИК *****, представлявано от Б.Б.Т., с  адрес на управление:  гр.*********** е наложено административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 500 лева. 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.

 

 

 

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 

Вярно с оригинала!

С.П.