№ 30
гр. Троян, 23.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ТРОЯН, II-РИ СЪСТАВ - НАКАЗАТЕЛЕН, в
публично заседание на седми март през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Светла Ив. Иванова
при участието на секретаря Кремена Н. Раева
като разгледа докладваното от Светла Ив. Иванова Административно
наказателно дело № 20244340200305 по описа за 2024 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 134 от 24.10.2024г., издадено от ******
- Директор на Дирекция „Национален парк Централен Балкан" /ДНПЦБ/ гр.
Габрово, е наложено на Г. М. Ч., ЕГН **********, с адрес: ****, ***,
административно наказание - глоба в размер 100.00 лева / сто лева/, на
основание чл. 81, ал. 3 вр. чл.81, ал.1, т.1, предл. трето от Закона за защитените
територии /ЗЗТ/, за нарушение по чл. 21, т. 16, предл. второ от Закона за
защитените територии /ЗЗТ/, във вр. т.5, предл. първо, алт. втора от част
3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21, т. 16 от ЗЗТ
за цялата територия на НПЦБ" от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025
година. Същото е обжалвано в законоустановеният срок от Г. М. Ч., като с
жалбата се моли да бъде отменено наказателното постановление, като
незаконосъобразно и необосновано.
Жалбоподателят Г. М. Ч., редовно призован се явява лично в съдебно
заседание и с адв. Л. Н. от АК гр.Пловдив- упълномощен защитник, която
поддържа подадената жалба. Прави искане за цялостна отмяна на
наказателното постановление. Подробни аргументи излага по същество на
делото и в представена писмена защита. Не са ангажирани доказателства.
1
За ответната страна - Дирекция „Национален парк Централен Балкан"
гр. Габрово, редовно призована, в съдебно заседание се явява адвокат М. А. от
АК гр. Габрово - процесуален представител, който счита жалбата за
неоснователна. По същество на делото, в съдебно заседание излага подробни
аргументи за законосъобразност, правилност и доказаност на обжалваното
наказателно постановление и моли същото да бъде потвърдено. Аргументите
си адв. А. доразвива в представена по делото писмена защита. Ангажирани са
доказателства.
От показанията на разпитаните по делото свидетели П. М. П. и А. П. Д.
и от приложените към делото писмени доказателства: Оригинал на НП №
134/24.10.2024 г. на директора на ДНПЦБ; Заверено копие на Известие за
доставяне, получено на 05.11.2024 г.; Оригинал на АУАН №
0227085/10.09.2024 г., вх. № 7900-112/11.09.2024 г.; Заверено копие на
Пълномощно рег. № 4691/02.09.2024 г. на нотариус **** в район РС –
Карлово; Заверено копие на Възражение от Г. М. Ч. вх. № 9400-306/18.09.2024
г.; Заверено копие на покана за съставяне на АУАН изх. № 9400-278/23.08.2024
г. на ДНПЦБ; Заверено копие на известие за доставяне, получено на 27.08.2024
г.; Заверено копие на Справка за наличните животни в ОЕЗ към 30.07.2024 г.;
Заверено копие на Разрешително № 0007205/30.05.2024 г. за паша/събиране на
сено; Заверено копие на Констативен протокол бл. № 0002467/30.07.2024 г.,
вх. № 8100-387/06.07.2024 г.; Оригинал на Схема на местонарушение;
Заверено копие на трудов договор № 134/19.03.2024 г.; Заверено копие на
заповед № РД-552/01.08.2023 г. на Министъра на околната среда и водите;
Оригинал на Длъжностна характеристика за длъжността 3 «главен инспектор»
в ДНПЦБ; Заверено копие на заповед № РД 559/01.08.2023 г. на Министъра на
околната среда и водите; Заверено копие на заповед № РД-506/29.12.1998 г. на
Министъра на околната среда и водите; Заверено копие на заповед № РД-
75/03.02.2006 г. на Министъра на околната среда и водите и приобщения към
доказателствения материал по делото 1 бр. електронен носител (CD),
преценени поотделно и в тяхната взаимна обусловеност, съдът приема за
установена следната фактическа обстановка:
На 30.07.2024 ч., във времето от 07.55 часа до 8.25 часа, в защитената
територия на Национален парк „Централен Балкан" (НПЦБ), Зона
„Многофункционална", Парков участък „Троян", Охранителен участък
2
„Стенето", местност „Орлово гнездо", на място с GPS координати N 42°
44.9687', Е 24° 39.1031' в землището на ****, общ. Троян, обл.Ловеч
свидетелите П. М. П. и А. П. Д. и двамата служители на ДНПЦБ, извършвали
проверка в местността „Орлово гнездо“, по време на която забелязали стадо
говеда без пастир. Проверката продължила от 07.55 часа до 08.25 часа, при
която били снети ушните марки на 8 бр. животни. Извършена била справка в
БАБХ, от която се установило, че един брой говедо с ушна марка *** е
собственост на Г. М. Ч..
Съставен бил Констативен протокол 0002467/ 30.07.2024г.( вх. № 81 00-
387/ 06.07.2024г.) от А. П. Д. - Главен инспектор в Дирекция „Национален
парк Централен Балкан" гр.Габрово, в присъствие на П. М. П. - Главен
специалист в отдел „Контрол и охрана", Дирекция „Национален парк
Централен Балкан".
Извършена е била проверка в Интегрираната информационна система на
БАБХ, при която било установено, че говедо с номер на ушна марка *** е
собственост на Г. М. Ч., ЕГН **********, който има регистриран
животновъден обект рег. № ********** /4334-0098/, намиращ се в ****.
С писмо изх. № 94 00- 278/ 23.08.2024г., получено на 27.08.2024г., Ч. е
поканен да се яви на 10.09.2024г. в офиса на Парков участък „Клисура" към
ДНПЦБ , находящ се в ***, за съставяне на АУАН. На 10.09.2024г. в
присъствие на жалбоподателя е съставен АУАН № 0227085/ 10.09.2024г. (вх.
№ 79 00- 112/ 11.09.2024г.) от свидетеля П. М. П. - Главен специалист в отдел
„Контрол и охрана" при ДНПЦБ гр. Габрово, в присъствие на свидетеля А. П.
Д. срещу Г. М. Ч., ЕГН ********** от ***, *** за това, че на 30.07.2024 ч., във
времето от 07.55 часа до 8.25 часа, в защитената територия на Национален
парк „Централен Балкан" (НПЦБ), Зона „Многофункционална", Парков
участък „Троян", Охранителен участък „Стенето", местност „Орлово гнездо",
на място с GPS координати N 42° 44.9687', Е 24° 39.1031' жалбоподателят Ч. е
осъществил дейност по ползване на природен ресурс в защитена територия –
паша в Зона Многофункционална на 1 бр. домашно животно /говедо/ с номер
на ушна марка ***, за което не е издавано разрешително за паша на
територията на Национален парк Централен балкан, с което деяние, лицето е
нарушило забрана, въведена с разпоредбата на чл. 21, т. 16, предложение
второ от Закона за защитените територии във връзка с т.5, предложение първо,
алтернатива втора иот част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на
основание чл. 21 т.16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ" от Плана за
управление на НПЦБ 2016-2025 г., а именно: „На основание на чл. 21, т. 16 от
ЗЗТ за цялата територия на Национален парк Централен Балкан, с изключение
на зона Резервати, се забранява: т. 5 „Паша на селскостопански животни…
без издадено от ДНПЦБ писмено разрешително“. В акта е отразено, че
3
местоположението на нарушението е определено със служебен GPS апарат
марка GARMIN, модел OREGON 750 t, и служебен фотоапарат марка SONY
DSC-HX60V.
Актът е съставен в присъствие на Г. М. Ч., който го е подписал и в
графата възражения е вписал такива. Възражения са направени и в срока по
чл. 44, ал. 1 от ЗАНН.
Въз основа на АУАН е издадено Наказателно постановление № 134 от
24.10.2024г. от ****** - Директор на Дирекция „Национален парк Централен
Балкан" (ДНПЦБ), упълномощен със Заповед №РД- 552/ 01.08.2023г. на
Министъра на околната среда и водите да издава наказателни постановления,
с което на Г. М. Ч., ЕГН **********, е наложено административно наказание-
глоба в размер на 100 лв. (сто лева) на основание чл. 81, ал.3 във вр. чл. 81, ал.
1, т. 1, предл. трето от Закона за защитените територии /ЗЗТ/ за нарушение по
чл. 21, т. 16, предложение второ от Закона за защитените територии във
връзка с т. 5, предложение първо, алтернатива втора от част 3.2.1.2 "Режими,
норми и условия, въведени на основание чл.21, т.16 от ЗЗТ за цялата
територия на НПЦБ" от Плана за управление на НПЦБ 2016-2025 година.
В законоустановеният срок Г. М. Ч. е подал жалба, с която моли да бъде
постановено решение, с което да се отмени наказателното постановление
изцяло като незаконосъобразно и необосновано, с изложени аргументи за
това.
Жалбата е подадена от надлежна страна и в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.
Налице е активна и пасивна легитимация на страните в процеса.
Предвид това, жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Съдът като анализира събраните по делото писмени и гласни доказателства
счита, че жалбата се явява неоснователна, поради следните съображения:
Актът за установяване на административното нарушение е съставен при
спазване на процедурата, предвидена в чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН. АУАН и
наказателното постановление съдържат изискуемите в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от
ЗАНН реквизити. И в акта, и в наказателното постановление са описани
нарушението, времето и мястото на извършване, предвид спецификата на
нарушението, обстоятелствата, при които то е било извършено и законовите
разпоредби, които са били нарушени. Описаното в акта и наказателното
постановление деяние е административно нарушение, което в случая е
установено от конкретно овластено длъжностно лице, а наказателното
постановление е издадено от упълномощено лице, според приложените по
делото трудов договор и заповед на министърът на министерството на
околната среда и водите за делегиране права на директорите на посочените
дирекции, сред които и на НПЦБ да издават наказателни постановления за
4
съставени актове по Закона за защитените територии, при което
административното наказание е наложено от лице по чл. 47, ал. 1 б. "б" от
ЗАНН.
Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото
описание на състава на административното нарушение, доказано по безспорен
начин в развилото се административно производство.
Национален парк Централен Балкан /НПЦБ/ е защитена територия по
смисъла на чл. 5, т. 2 от ЗЗТ, категоризиран след т. 1 – резервати, и с оглед
установената конституционна закрила на околната среда, живата природа и
природните богатства по чл. 15 от Конституцията, регулираните със Закона за
защитените територии /ЗЗТ/ значими обществени отношения са от висш
порядък. В тази връзка, административно-наказателната отговорност е
предвидена за дейност в нарушение на режима, определен, както със заповед
за обявяване на територията за защитена, така и в утвърден план.
Със събраните по делото писмени и гласни доказателства се доказва
нарушението, за което Г. М. Ч. е санкциониран с обжалваното наказателно
постановление. От представените по делото писмени доказателства и от
показанията на разпитаните свидетели П. М. П. и А. П. Д. е установено
мястото на извършване на нарушението, с посочване на съответните GPS
координати, които са посочени както в съставеният при проверката
Констативен протокол, така и в АУАН и НП. Посочен е и служебният GPS
апарат марка GARMIN, модел OREGON 750 t, и служебен фотоапарат марка
SONY DSC-HX60V,за направа на снимковия материал. В съдебно заседание
свидетелите заявиха, че при извършената проверка, установили стадо от 30
говеда, заснели няколко от тях, от които едно животно, след направена справка
в ДНПЦБ се установило, че е на жалбоподателя Ч. и няма разрешително за
паша. И двамата свидетели заявят, че животните са били без пастир.
Приетата фактическата обстановка се установява от показанията на
свидетелите П. М. П. и А. П. Д. /лицата, извършили проверката и
констатирали нарушението/, които са точни, последователни и кореспондират
със събраните по делото доказателства. Фактическата обстановка не се
оспорва и от жалбоподателят и неговия процесуален представител, както и от
показанията на свидетеля М. Г.ев Ч.. Жалбоподателят не отрича, че един брой
животно негова собственост се е намирало на територията на централен
5
балкан, след като се е отклонило от стадото. В показанията си дадени в
съдебно заседание свидетелят М. Ч. – баща на жалбоподателя твърди, че
семейно отглеждат животните, той, сина му и внука му. Не може да общия
брой на животните, които се изкарват на паша, но твърди, че около 80 броя са
едните животни, а „…другите не си спомням колко са…“. Определени са им
пасища, които нямат електропастир и животните пасат постоянно пуснати.
Твърди, че животните са под денонощно наблюдение и контрол. Излага, че „…
когато има отклонени животни винаги ги събираме…“, тъй като знае, че има
„…санкции и трябва да се съобразяваме, но сме го изпуснали“.
В случая безспорно се установява, че в защитената територия на
Национален парк „Централен Балкан" (НПЦБ), Зона „Многофункционална",
Парков участък „Троян", Охранителен участък „Стенето", местност „Орлово
гнездо", на място с GPS координати N 42° 44.9687', Е 24° 39.1031' в
землището на ****, общ. Троян, Ч. е осъществил дейност по ползване на
природен ресурс в защитена територия – паша в Зона Многофункционална на
1 бр. домашно животно /говедо/ с номер на ушна марка ***, за което не е
издавано разрешително за паша на територията на Национален парк
Централен балкан, поради което е налице именно нарушение на режима за
националните паркове, определен със ЗЗТ. Съгласно чл. 21, т. 16 от ЗЗТ в
националните паркове се забраняват други дейности, определени със
заповедта за обявяване на защитената територия и плана за управление.
Безспорно е установеното по делото, че е нарушена забраната,
регламентирана в разпоредбата на чл. 21, т. 16, предложение второ от Закона
за защитените територии във връзка с т. 5, предложение първо, алтернатива
втора от част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл.
21, т. 16 от ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ" от Плана за управление на
НПЦБ 2016-2025г., с която се забранява: „т. 5 Паша на селскостопански
животни без издадено от ДНПЦБ писмено разрешително." Осъщественото
деяние съдържа признаците на административно нарушение на
законодателството, охраняващо защитените територии на Национален парк
Централен балкан.
Гореизложеното обосновава извода, че в случая правилно
административнонаказващият орган е приел, че се касае за осъществено от
обективна и субективна страна нарушение по чл.21, т.16 от ЗЗТ. Не е спорно,
и самият жалбоподател не оспорва, че е извършил посоченото по-горе
6
нарушение. Не е спорно също така, че жалбоподателя Ч. е направил всичко
необходимо своевременно да реагира и да върне избягалото животно обратно
в стадото, за да предотврати извършване на нарушение.
От друга страна, на първо място нарушението е формално, на просто
извършване и за да са осъществени елементите от фактическия му състав не е
необходимо да са причинени реални вреди. На второ място съдът счита, че
наличието на селскостопански животни без пастир в защитена територия на
НПЦБ – Зона „Многофункционална“ представлява опасност и за природните
ресурси. Следва да се има предвид и обстоятелството, че стадото без пастир,
което е пашувало на посоченото в АУАН и НП място, е било от 8 броя говеда,
като само едно от тях е идентифицирано като собственост на жалбоподателя
Ч.. Аргументите, изложени от адвокат Л. Н. в съдебно заседание по същество,
а именно, че 80 броя животни, които се изкарват на паша, няма как да бъдат
постоянно контролирани, съдът намира за несъстоятелни. В качеството си на
собственик на животните, Ч. се е ангажирал да пашува животните си и е
наясно с правилото, че не следва да допуска паша на селскостопански
животни извън посочения в разрешителното район.
Съдът, счита, че има извършено типично административно нарушение,
но поради отстраняването му и липсата на вредни последици, законодателят е
предвидил привилегирован състав с много по- ниско наказание.
Съдът споделя изложените мотиви в обстоятелствената част на
наказателното постановление, че извършеното нарушение представлява
маловажен случай, като административнонаказващият орган е наложил
наказание в съответствие с разпоредбата на чл.81, ал.3 от ЗЗТ, която изключва
приложението на чл.28 от ЗАНН за нарушения по ЗЗТ.
В конкретния случай административнонаказващия орган е отчел
степента на обществена опасност на извършеното, смекчаващите
отговорността обстоятелства, които имат значение за размера на
административното наказание и е определил наказание съгласно чл.81, ал.3 от
ЗЗТ, а именно за маловажни случай на нарушения по ал.1 на чл.81 от ЗЗТ.
Съдът намира, че налагането на административно наказание, особено в
размера, определен от АНО, би имало поправително, възпитателно и
възпиращо въздействие, каквито са целите на ЗАНН.
С оглед изхода на делото и направеното искане от адвокат М. А. за
7
присъждане в полза на ДНПЦБ гр. Габрово на направените разноски по
делото, ще следва на ДНПЦБ гр. Габрово да се присъди сумата 480.00 лева,
представляваща заплатено адвокатско възнаграждение с включен ДДС по
Договор за правна защита и съдействие от 08.10.2024г., Фактура №
**********/07.10.2024г. и Платежно нареждане от 08.10.2024 година.
Предвид изложеното съдът счита, че обжалваното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно.
Водим от изложеното и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 във вр. чл. 63д, ал.
1 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ПЪТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 134 от 24.10.2024г.,
издадено от ****** - Директор на Дирекция „Национален парк Централен
Балкан" /ДНПЦБ/ гр. Габрово, с което на Г. М. Ч., ЕГН **********, с адрес:
****, ***, е наложено административно наказание - глоба в размер 100.00 лева
/ сто лева/, на основание чл. 81, ал. 3 вр. чл.81, ал.1, т.1, предл. трето от Закона
за защитените територии /ЗЗТ/ за нарушение по чл. 21, т. 16, предл. второ от
Закона за защитените територии /ЗЗТ/, във вр. т.5, предл. първо, алт. Втора от
част 3.2.1.2. „Режими, норми и условия, въведени на основание чл. 21, т. 16 от
ЗЗТ за цялата територия на НПЦБ" от Плана за управление на НПЦБ 2016-
2025 година, като правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА Г. М. Ч., ЕГН **********, с адрес: ****, ***, да заплати в
полза на Дирекция „Национален парк Централен Балкан" гр. Габрово, със
седалище и адрес на управление: ***, вписано в Регистър БУЛСТАТ с ****,
представлявана от Директора ******, сумата 480.00 /четиристотин и
осемдесет/ лева, представляваща заплатено адвокатско възнаграждение с
включен ДДС по Договор за правна защита и съдействие от 08.10.2024г.,
Фактура № **********/07.10.2024г. и Платежно нареждане от 08.10.2024
година.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд гр. Ловеч по реда на глава XII от АПК в 14-дневен срок от съобщението на
страните, че е изготвено с мотивите.
Съдия при Районен съд – Троян: _______________________
8