Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
20.02.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
21.01. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Вергиния Еланчева |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Красимира Дякова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
1229 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 29-0000177/03.10.2019
г., издадено от Началник ОО „АА“ гр.Кърджали, с което на П.А.Б. ***, с ЕГН **********,
са наложени административни наказания: по т.1.- „глоба” в размер на 1 000 лв.
на основание чл.103, ал.3, т.3 пр.1 от ЗАвП за извършено нарушение по чл.40,
ал.1 пр.1 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ; по т.2.- „глоба”
в размер на 5 000 лв. на основание чл.103, ал.2, т.6 от ЗАвП за извършено
нарушение по чл.43, ал.1, т.2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и
МОСВ.
Жалбоподателят П.А.Б. намира атакуваното наказателно
постановление за неправилно и незаконосъобразно. Наказващият орган приел, че е
осъществил двете нарушения виновно, без да вземе предвид, че управляваното от
жалбоподателя пътно превозно средство било служебно. Автомобил бил собственост
на работодателя на Б., поради което маркирането на превозното средство с
оранжеви табели за опасен товар, обозначаването със знаци за опасност, както и
изготвянето на писмени инструкции, било негово задължение. Той не бил
оправомощен да изисква и изпълнява по свой почин указанията на чл.40 и чл.43 от
Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ, както и не можел да откаже да
управлява служебното превозно средство в изпълнение на служебните си
задължения. Жалбоподателят моли да бъде отчетено обстоятелството, че
нарушението му било за първи път. Счита, че при издаване на атакуваното
постановление и АУАН били допуснати съществени нарушения на материалния и
процесуалния закон. Наложената глоба била прекомерно висока. Моли съдът да
постанови решение, с което да отмени като незаконосъобразно издаденото
наказателно постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
явява и не се представлява.
Административнонаказващият орган в съдебно заседание
оспорва жалбата и моли за решение, с което наказателното постановление да бъде
потвърдено.
Районна
прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на основание
чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 02.09.2019 г. свидетелите М.И. и М.М. били на работа
като инспектори в ОО „АА“ гр.Кърджали. Около 09.40 часа на същата дата, след
подаден сигнал от служители на МВР, те отишли на главен път I-5 на разклона за
с.Чилик, 337 км., където извършили проверка на товарен автомобил „Мерцедес
Актрос 2544Л“ с рег.№ РВ 8934 РС от категория N3. Свидетелите
констатирали, че превозното средство се управлявало от жалбоподателя П.А.Б.,
който извършвал обществен превоз на опасен товар (общо 3 000
литра дизелово гориво) от гр.Пловдив за гр.Момчилград, съгласно пътен лист №
446564/02.09.2019 г. и използвал заверено копие на лиценз на Общността №
15005450. При проверката инспекторите установили, че жалбоподателя извършвал
превоза на опасен товар (дизелово гориво) с МПС, което не е маркирано с оранжеви табели. Освен
това, водачът П.Б. бил без писмена инструкция по Приложение № 1а. По повод така
констатираните нарушения срещу него на място бил съставен акт за установяване
на административно нарушение по чл.40, ал.1 пр.1 и чл.43, ал.1, т.2 от Наредба
№ 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ. Жалбоподателят подписал и получил
акта, отбелязвайки в същия, че няма възражения. На 03.10.2019 г. било издадено
атакуваното наказателно постановление, с което на П. Б. са наложени административни наказания: по
т.1.- „глоба” в размер на 1 000 лв. на основание чл.103, ал.3, т.3 пр.1 от ЗАвП
за извършено нарушение по чл.40, ал.1 пр.1 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на
МТС, МВР и МОСВ; по т.2.- „глоба” в размер на 5 000 лв. на основание чл.103,
ал.2, т.6 от ЗАвП за извършено нарушение по чл.43, ал.1, т.2 от Наредба № 40 от
14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ.
Горната фактология се установява след анализ на показанията
на свидетелите М.И., М.М. и В.Р., които съдът кредитира изцяло като логични,
пълни, взаимно допълващи се и кореспондиращи с всички писмени доказателства по
делото; Акт за установяване на административно нарушение бл.№ 256156 от 02.09.2019
г.; Акт за установяване на административно нарушение бл.№ 256148 от 02.09.2019 г.;
Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
РД-14-2570/02.09.2019 г.; Пътен лист № 446564/02.09.2019 г.; Тахографски лист
от 02.09.2019 г.; снимков материал; Заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на МТИТС,
установяваща правомощия на административнонаказващия орган да издаде процесното
постановление, както и другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок съгласно чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
По т.1 от
наказателното постановление: Жалбоподателят е наказан
за нарушение на чл.40, ал.1 пр.1 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и
МОСВ, който гласи, че всяко
пътно превозно средство, с което се извършва превоз на опасни товари, се
сигнализира с оранжеви табели за опасен товар, когато това се изисква, съгласно
част 5 на приложение А от ADR. От
свидетелските показания и приетите
по делото писмени доказателства
безспорно се установи,
че водача П.Б. на
процесната дата и място е
извършвал превоз на 3 000
литра дизелово гориво с товарен автомобил
„Мерцедес Актрос 2544Л“ с рег.№ РВ 8934 РС. Конкретният товар е
квалифициран като опасен по смисъла на дефиницията на § 1, т.16 от ДР на ЗАвП,
поради принадлежността му към клас с UN 1202 – дизелово гориво, Приложение А и Б към Европейската
спогодба за международен превоз на опасни товари по шосе (ADR) и количеството
му надвишава 1 000
килограма. Не е спорно също, че пътното превозно средство, с което е извършван
превоза, не е било сигнализирано с оранжеви табели за опасен товар, каквото е
изискването на т.5.3.2.1.1
от приложение А на ADR. Ето защо, правилно според
настоящата инстанция е ангажирана отговорността на жалбоподателя на основание
на чл.103, ал.3, т.3 пр.1 от ЗАвП, предвиждащ да се наказва с глоба 1 000 лв. водач, който
извършва превоз на опасни товари с пътно превозно средство, което
не е маркирано в съответствие с изискванията на ADR. Поради изложеното,
наказателното постановление в тази част се явява правилно и
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
По т.2 от наказателното
постановление: Отговорността на
жалбоподателя е ангажирана и за нарушение на чл.43, ал.1, т.2 от Наредба № 40
от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ, според която разпоредба, освен документите,
които се изискват по силата на други нормативни актове, при превозите на опасни
товари в транспортната единица следва да се намират и при поискване от
контролните органи да се предоставят следните документи: т.2 – писмени инструкции по
приложение № 1а. В
случая безспорно се установи,
че жалбоподателя при извършване на превоза на опасен товар не е разполагал с писмена инструкция по приложение № 1а, съответно
не е представил такъв документ на контролните органи. Относно вида на товара и
неговата квалификация като опасен важи изложеното по-горе във връзка с т.1 от
наказателното постановление и настоящата инстанция няма да го преповтаря.
Затова правилно е прието, че поведението на водача П.Б. осъществява състав на административно
нарушение, наказуемо по силата на чл.103, ал.2, т.6
от ЗАвП. Този текст предвижда да се наказва с глоба 5 000 лв. водач, който
извършва превоз на опасни товари, без
да е снабден с необходимите за превозвания товар писмени инструкции. Поради изложеното,
наказателното постановление в тази част също се явява законосъобразно и
следва да бъде потвърдено.
При извършената служебна проверка настоящата инстанция не
констатира в хода на административнонаказателното производство да са допуснати
твърдените от жалбоподателя нарушения на процесуалните правила или на
материалния закон. АУАН и наказателното постановление са съставени правилно и
законосъобразно, отговарят на изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Даденото
словесното описание на констатираните нарушения и установената по делото
фактическа обстановка съответстват на посочените като нарушени правни норми,
както и на санкционните такива. Нарушенията са пълно описани с всички относими
към състава признаци, посочени са датата, мястото и обстоятелствата, при които
са били извършени. Авторството на двете деяния също е установено по несъмнен начин от
показанията на свидетелите очевидци М.И., М.М. и
В.Р., както и от писмените доказателства по делото. Впрочем, в жалбата не се
спори нито за вида на товара, нито пък има възражения относно липсата на
маркировка и писмена инструкция по приложение № 1а. Единствените доводи на жалбоподателя са, че превозното
средство било служебно и не той имал задължение да го маркира с оранжеви табели
и да изготвя писмени инструкции, а също и че не можел да откаже да изпълнява
служебните си задължения. Тези доводи съдът намира за неоснователни, тъй като
видно от текстовете на чл.103, ал.3, т.3 пр.1 и чл.103, ал.2, т.6 от ЗАвП
субект на нарушенията е водача, извършващ превоза, а такъв в случая е именно
жалбоподателя. Негово е задължението да спазва изискванията на чл.40, ал.1 пр.1
и чл.43, ал.1, т.2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ, което
той не е сторил и така е осъществил състав на вменените му административни
нарушения. Що се отнася до възражението за прекомерност на санкцията, то следва
да се посочи, че и двете наказания са в размер фиксиран от законодателя, при
което съдът не разполага с правомощия да ги намали. Предвидения в закона размер
на санкцията е обусловен от високата обществена опасност на деянията, свързани
с превоз на опасни товари. Такива са и процесните нарушения – превоз на опасен
товар с немаркирано МПС и липса на нормативно изискуеми документи за товара,
които несъмнено застрашават живота и здравето на хората, околната среда и
останалите участници в движението по пътищата.
Така мотивиран, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 29-0000177/03.10.2019 г.,
издадено от Началник ОО „АА“ гр.Кърджали, с което на П.А.Б. ***, с ЕГН **********,
са наложени административни наказания: по т.1.- „глоба” в размер на 1 000 лв.
на основание чл.103, ал.3, т.3 пр.1 от ЗАвП за извършено нарушение по чл.40,
ал.1 пр.1 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и МОСВ; по т.2.- „глоба”
в размер на 5 000 лв. на основание чл.103, ал.2, т.6 от ЗАвП за извършено
нарушение по чл.43, ал.1, т.2 от Наредба № 40 от 14.01.2004 г. на МТС, МВР и
МОСВ.
Решението подлежи
на касационно обжалване пред Административен съд гр.Кърджали по реда на глава
12 от АПК, в 14 дневен срок от съобщението му на страните, че е изготвено.
Районен съдия: