Решение по дело №16/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 200
Дата: 25 май 2022 г. (в сила от 25 май 2022 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700016
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2022 г.

Съдържание на акта

 

                      

                       Р Е Ш Е Н И Е

 

                    ……., гр. Добрич, 25.05.2022 г.

 

                   В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, в публично заседание на осемнадесети май през две хиляди двадесет  и втора година, V състав:

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

При участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа докладваното от председателя административно дело № 16/2022 г. по описа на Адм С-Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е с правно основание чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 46, ал. 5 от З акона за общинската собственост (З ОС ).

Образувано е по жалба на С.Т.П. *** , срещу Заповед № 1902/14.12.2021 г., издадена от Кмета на Община град Добрич, с която на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 и, ал. 2 ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 7 от Закона за общинската собственост (ЗОС), чл. 40, ал. 2 във връзка с чл. 40, ал. 1, т. 5 от Наредбата за реда и условията за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем, управление и разпореждане с жилища от общинския жилищен фонд на Община град Добрич е наредено да бъде прекратено наемното правоотношение с С.Т.П. за общинско жилище, находящо се на адрес: град Добрич, Общежитие студентско, бл. 2, вх. Б, ет. 7, ап. 45, възникнало на основание Заповед № 509/29.05.2014 г. на Община град Добрич и Договор за отдаване под наем на общински жилищен имот от дата 03.06.2014 г.

В жалбата се излагат доводи за неправилност и незаконосъобразност на оспорения акт. Моли, да се отмени заповедта.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява.

Ответникът - Кметът на община град Добрич, в съдебно заседание, редовно призован, не се явява, представлява се от З. Г., която оспорва жалбата. Иска отхвърляне на същата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Добрич, като взе предвид становищата на страните и прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие ма за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в срок, от легитимирано лице, срещу годен за обжалване индивидуален административен акт, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество, е основателна по следните съображения:

През 1964 г., родителите на жалбоподателката придобиват недвижим имот, находящ се в гр. Добрич, къща с две стаи и антре, заедно с дворно място от 125 кв.м. Родителите на С.Т.П. са починали, като майка й П.Ж.Т. е починала на 10.06.2021 г. Като единствен наследник е посочена П., която по наследство придобива посочения по-горе недвижим имот, с данъчна оценка 10 163,80 лева.

Съпругът на П. – К.Г.П.притежава два леки автомобила, единият със застрахователна стойност 1 400 лева, а другият, със застрахователна стойност 600 лева.

Със Заповед №509/29.05.2014 г. Кметът на Община град Добрич нарежда С.Т.П.  и членовете на семейството й К.Г.П.– съпруг и А.К.П.– син да бъдат настанени в общинско жилище, находящо се на адрес: гр. Добрич, „Студентско общежитие“,  бл. 2 вх. Б, ап. 45, състоящо се от две стаи и  кухненски бокс, изба № 45. В изпълнение на тази Заповед е сключен Договор за наем от 03.06.2014 г. между Жалбоподателя, като наемател и "Жилфонд-инвест" ЕООД като наемодател.  

На 27.10.2021 г. е подадено Заявление от наемателя за подновяване на заповед и договор за настаняване, с приложени към Заявлението документи. Към заявлението е приложил изискуемата Декларация, в която е отразил, че  притежава жилище – къща и две МПС-та.

След подаване на Заявлението е извършена проверка от комисия от „Жилфонд-инвест“ ЕООД, за която проверка е съставен Констативен протокол от 09.12.2021 г. и е направено Мотивирано предложение до Кмета на общината за прекратяване на наемното правоотношение на осн. чл.40, ал.2 във връзка с чл.40, ал.1, т.5 от НРУУЖНННУРЖОЖФ. Комисията е констатирала, че С.П. е собственик на ПИ – жилище и земя, находящ се в гр. Добрич, ул. „Г. Кирков“ №31 с данъчна оценка 10 163,80 лв., а съпругът й Кирил Петров притежава две превозни средства на обща застрахователна стойност 2 000 лева.

В резултат на 14.12.2021 г. е издадена Заповед № 1902, с която от Кмета на Община град Добрич, на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 и, ал. 2 ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 7 от Закона за общинската собственост, чл. 40, ал. 2 във връзка с чл. 40, ал. 1, т. 5 във връзка с чл.6, ал.2, т.6 от Наредбата за реда и условията за установяване на жилищни нужди, за настаняване под наем, управление и разпореждане с жилища от общинския жилищен фонд на Община град Добрич е наредено да бъде прекратено наемното правоотношение с С.Т.П. за общинско жилище, находящо се на адрес: град Добрич, Общежитие студентско, бл. 2, вх. Б, ет. 7, ап. 45, възникнало на основание Заповед № 509/29.05.2014 г. на Община град Добрич и Договор за отдаване под наем на общински жилищен имот от дата 03.06.2014 г.

При така събраните доказателства се налагат следните правни изводи:

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган по смисъла на чл. 46, ал. 2 от ЗОС и в необходимата писмена форма, но при допуснати груби нарушения на административнопроизводствените правила и неправилно приложение на материалния закон.

На първо място, Заповедта, с която се прекратява наемното правоотношение по чл. 46, ал. 1 от ЗОбС, представлява индивидуален административен акт, поради което за издаването ѝ на общо основание са приложими правилата на АПК.

Жалбоподателката не е уведомена за започване на производство по издаване на оспорената заповед, с което е допуснато нарушение на чл. 26, ал. 1 от АПК. При недопускането му не би се стигнало до други правни изводи на административния орган, поради което допуснатото процесуално нарушение не е съществено. Също така жалбоподателката не е лишена от възможност да организира защитата си и да представи доказателства в съдебното производство, че владее общинското жилище на правно основание, но тя не го е сторила, въпреки дадените указания на съда, което потвърждава, че допуснатото процесуално нарушение не е ограничило правото на защита на жалбоподателката и не е основание за отмяна на процесната заповед.

По съответствие с материалния закон.

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорената заповед обхваща преценката дали са налице установените от административния орган релевантни юридически факти изложени като мотиви в акта и доколко същите изпълват състава на посоченото в заповедта правно основание за издаването й. Процесната заповед е издадена на основание чл. 46, ал. 1, т. 7  ЗОС и чл.40, ал.2 във връзка с чл.40, ал.1, т.5, във връзка с чл.6, ал.2, т.6 от НРУУЖНННУРЖОЖФ на община Добрич. В мотивната част на заповедта, като фактическо основание за нейното издаване е посочено наличието на собственост, кореспондиращо с основанието на чл. 46, ал. 1, т. 7 ЗОС.

За да се прецени законосъобразността на издадената и атакувана в настоящото производство заповед, следва да бъдат установени наличието или отсъствието на следните законови материалноправни предпоставки: 1. дали се касае за имот - общинска собственост, а така също и вида на собствеността - публична или частна; 2. дали е отпаднало някое от кумулативно предвидените условия за настаняване в общинско жилище, дали жилището се използва съобразно неговото предназначение, както и дали не е използвано в продължение на шест месеца от семейството.

Основният мотив за прекратяване на наемното правоотношение с жалбоподателката и членовете на нейното семейство е, че след извършена проверка в АВ се установило, че настанените притежават собственост и две МПС-та, поради което е отпаднало основанието, на което са настанени чл. 46, ал. 1, т. 7 ЗОС. Съгласно разпоредбата на чл. 46, ал. 1, т. 7 ЗОС наемните правоотношения се прекратяват поради отпадане на условията за настаняване на наемателя в общинско жилище. В чл. 6, ал. 2 от наредбата пък са посочени условията, на които трябва да отговоря едно лице, за да има възможност да кандидатства за настаняване в общинско жилище и тези условия следва да са кумулативно налични. Едно от изискванията, закрепено в чл. 6, ал. 2, т. 6, кандидатите да не притежават части от имоти, моторни превозни средства, както и налични парични средства по влогове на обща стойност, по-голяма от десет хиляди лева.

Няма спор, че процесното жилище е общинско такова, поради което е налице първата предпоставка за отмяна на наемното правоотношение.

В доказателствена тежест на жалбоподателя съгл. чл. 154 ГПК, във вр.чл. 144 АПК е да установи, че отговаря на изискванията за настаняване в общинско жилище и то към датата на издаване на заповедта за прекратявана на наемните правоотношения. Безспорно по делото се установява, че в процесното жилище частна общинска собственост е настанена жалбоподателката заедно с членовете на нейното домакинско. Безспорно се установява, че същата на 10.06.2021 г. е придобила по наследство недвижим имот, с данъчна оценка над 10 000 лева. Не се оспорва и факта, а напротив, той е деклариран от П., че съпругът й е собственик на две МПС-та със застрахователна стойност 2 000 лева, т.е. П. не отговаря на условията, посочени в т.6 от ал.2 на чл.6 от Наредбата.

Поради изложеното, настоящият съдебен състав приема, че е налице валидно прекратително основание на наемните правоотношения.

 Оспореният акт е съобразен и с целта на закона, която може да бъде извлечена и от чл. 42, ал. 1, т. 1 от ЗОбС - в общинските жилища да бъдат настанени именно граждани с установени жилищни нужди, които отговарят на установените условия за настаняване и декларират пред административния орган верни данни във връзка с изискванията за това. Спазен е и принципът за съразмерност, заложен в чл. 6 от АПК. Не е налице и несъответствие с критериите по чл. 8, § 2 от ЕКПЧ, като с проведеното административно производство действително се засяга правото на дом, но това засягане преследва легитимна цел и се явява пропорционално, с оглед безспорно установените данни за наличието на основания за прекратяване на наемното правоотношение, както и предвид общественозначимия интерес да се даде приоритет на семейство/домакинство, което е с установени жилищни нужди и отговаря на условията за настаняване в общинско жилище.

В обобщение на изложеното до тук, съдът намира, че в конкретния случай са налице основанията за прекратяване на наемното правоотношение за общинския жилищен имот, на които се е позовал административният орган, постановявайки оспорената в настоящото производство заповед. Подадената срещу нея жалба е неоснователна.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на С.Т.П. ***, срещу Заповед № 1902/14.12.2021 г., издадена от Кмета на Община град Добрич.

Решението, на основание чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост, е окончателно.

 

 

 

                                            СЪДИЯ: