Решение по дело №973/2019 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2019 г. (в сила от 1 юли 2019 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20194430200973
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

       гр.Плевен, 07.06.2019 г.

 

 

  В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд в публичното заседание на двадесет и осми май през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                              Председател:Венелин Николаев

                                                                Съдебни заседатели:……………...

                                                                                     Членове:

 

при секретаря Иглика Игнатова и в присъствието на прокурора … , като разгледа докладвано от съдия Николаев н.а.х.д. №973 по описа за 2019 год., и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

 

        Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

        С наказателно постановление №353/18.04.2019г. на Директора на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч, на И.П.З. ***, с ЕГН ********** е наложено на основание чл.266, ал.1, предл.4 от Закона за горите административно наказание – глоба в размер на 150,00 лв. за това, че на 27.01.2019г. м 15:00 часа, в с. Опанец, община Плевен, по ***, транспортира с товарен автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***, 1,5 пр.куб.м. /едно цяло и пет пространствени кубически метра/ дърва за огрев от бор, без дървесината да е маркирана с контролна горска марка или друга марка, с което е нарушил чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от Закона за горите.

Отнети са в полза на държавата:

1) Вещите, предмет на нарушението – 1,5 пр.куб.метра дърва за огрев от бор, с пазарна стойност 90,00 лева на основание чл.21 от ЗАНН, във вр. с с чл.273, ал.1 от ЗГ;

2) Вещите, послужили за извършване на нарушението – 1 бр. товарен автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***, с пазарна стойност 1500 лева на основание чл.20 от ЗАНН, във вр. с чл.273, ал.1 от ЗГ.

        Недоволен от така издаденото наказателно постановление е останал жалбоподателят И.П.З., който го обжалва и моли съда да го отмени само  в частта, с която е постановено отнемане в полза на държавата на товарен автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***, собственост на б.т..

        Ответникът по жалбата – редовно призован – не се представлява в съдебното заседание.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съобразявайки събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Акт за установяване на административно нарушение №353 е съставен на 12.02.2019г. от А.В.В. на длъжност “***” при ТП ДГС-Плевен срещу И.П.З. ***, с ЕГН ********** за това, че последният на 14.09.2015г. в землището на с. Ореховица, община Долна Митрополия, имот №*** – изоставени трайни насаждения, собственост на общината, извършва сеч с бензиномоторен трион на 10 пр.куб.м. /десет пространствени кубически метра/ акациеви дърва за огрев, без да притежава писмено позволително за сеч, с което е нарушил чл.108, ал.1, т.1 от Закона за горите.

Жалбоподателят е подписал акта и е изложил като възражения, че извършва услуга на Г., като кара от гр. Плевен до с. Божурица.

В показанията си св. И.М.Р. твърди, че работи като *** в ДГС-Плевен. Заявява, че на посочената в акта дата с колегата си А.В. били изпратени по сигнал в с. Опанец за спрян от служители на МВР автомобил, натоварен с дървесина. Посочва, че на място  заварили натовареното  моторно превозно средство  Установили   1,5 пространствени кубически метра борова дървесина, която не била маркирана с контролна или друга марка, която да доказва законният й произход. Посочва също, че жалбоподателят не представил превозен билет. За констатираните нарушения колегата му В. съставил на жалбоподателя актове по Закона за горите,  а превозното средство било задържано.

 

 

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган и при спазване на административно-процесуалните правила и материално-правните разпоредби. В тази връзка  е необходимо да се отбележи следното:

        На първо място следва да се посочи,че както АУАН, така също и НП са издадени от компетентни органи. Тази им компетентност произтича от разпоредбата на чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ, съгласно която  нарушенията по закона се установяват с актове, съставени от лицата, посочени в разпоредбата на чл.274 от Закона за горите.

        Не са налице и нарушения от страна на административно наказващият орган на разпоредбите на чл.52-58 от ЗАНН при издаване наказателното постановление и връчването му на жалбоподателя, тъй като събраните поделото доказателства сочат единствено на посочения извод и от тях не може да се приеме за убедителна тезата на жалбоподателя в противния смисъл.

По разбиране на настоящия съдебен състав, извън посоченото по-горе, в производството по съставянето на АУАН и на наказателното постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, които са от категорията на самостоятелни  отменителни  основания. Критерият за същественост или не на  процесуалното нарушение е обстоятелството дали нарушението е от категорията на тези, допускането на които е ограничило правата на някоя от страните в процеса.

 Наказателно постановление е атакувано в частта, с която на основание чл.273 от ЗГ са отнети вещите, послужили за извършване на нарушението, а по-конкретно- товарен  автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***.Настоящият състав намира, че атакуваното решение е неправилно и незаконосъобразно в тази си част, поради следните съображения:

 По силата на чл.20, ал.4 от ЗАНН - отнемането по алинеи 1 и 3 не се допуска, когато стойността на вещите явно не съответства на характера и тежестта на административното нарушение, освен ако в съответния закон или указ е предвидено друго.Тази разпоредба въвежда забрана за отнемане на вещи, когато тяхната стойност явно не съответства на характера и тежестта на административното нарушение. Предвиденото ограничение е в съответствие с принципа за съразмерност между тежестта на наложеното административно наказание и степента на обществена опасност на извършеното административно нарушение. Доказателства, че стойността на отнетото МПС съответства на характера и тежестта на извършеното административно нарушение не са представени от наказващия орган. Настоящият съдебен състав намира, че стойността на микробуса, значително надхвърля размера на дървата, който е  около 90 лева.

На следващо място, съгласно Постановление №2/15.12.1978 г. по н.д. №2 от 1978 г. На Пленума на ВС само "ако в специалния закон липсва съответната разпоредба за отнемане в полза на държавата, следва да се прилагат чл.20 от ЗАНН и чл.53 от НК, при положение, че са налице условията за това ...". В случая в Закона за горите липсва "съответна разпоредба", която да обвързва отнемането на вещи послужили за извършване на нарушението в полза на държавата, с преценката за съответствие на стойността на отнетото с характера на тежестта на административното нарушение. Такова предвиждане е налице в разпоредбата на чл.20, ал.4 от ЗАНН. На осн. чл.46, ал.1 от Закона за нормативните актове, разпоредбите следва да се прилагат "според точния им смисъл".

 Изводът за неправилност на Наказателното постановление в обсъжданата част се налага и поради това, че видно от представените по делото писмени материали, товарният автомобил е собственост на трето лице – Б.А.Т..

  Съобразно чл. 273, ал.1 ЗГ, преди да пристъпи към постановяване на отнемане на средството на нарушението, собственост на трето лице, административнонаказващият орган е следвало да се увери дали вещта е използвана независимо или против волята на лицето б.т. В тази насока обаче, не са събрани каквито и да било доказателства, т.е. при наличната доказателствена съвкупност, не може да се направи друг извод, освен че 1 бр. /един брой/ товарен автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***, е използван независимо от волята на неговия собственик при описаното по – горе административно нарушение.

Изложените съображения във връзка с отнемането в полза на държавата на вещи, послужили за извършване на административното нарушение, са застъпени в практиката на редица Административни съдилища в страната, обективирана например в Решение № от 11.11.2013 г. по канд № 394/2013 г. на Административен съд – Русе, Решение № от 04.07.2013 г. по канд № 256/2013 г. на Административен съд – Русе, Решение № 794 от 26.10.2011 г. по адм. д. № 731/2011 г., 3 чл. с-в на Административен съд София област, Решение № 291 от 03.04.2012 г. по адм. д. № 127/2012 г., 3 чл. с-в на Административен съд София област, Решение № 794 от 26.10.2011 г. по адм. д. № 731/2011 г., 3 чл. с-в на Административен съд София област, Решение № 2371 от 03.10.2013 г. по канд № 2415/2013 г. на Административен съд – Варна, Решение № 169 от 21.01.2013 г. по адм. д. № 2020/2012 г. на Административен съд – Бургас, Решение № 169 от 21.01.2013 г. по адм. д. № 2020/2012 г. на Административен съд – Бургас, Решение № от 16.04.2013 г. по канд № 10130/2013 г. на Административен съд - Велико Търново и други.

Предвид горното, Съдът

 

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ  на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН наказателно постановление №353/18.04.2019г. на Директора на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч,    в частта му, с която на  И.П.З. ***, с ЕГН **********
на основание чл.273,ал.1 от ЗГ е отнета в полза на държавата, вещта послужила за извършване на нарушението, а именно: 1 бр. товарен автомобил „Пежо J5“ с peг. № ***, с пазарна стойност 1500 лева на основание чл.20 от ЗАНН, във вр. с чл.273, ал.1 от ЗГ, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Плевенски регионален административен съд в  14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

                                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: