№ 3496
гр. София, 05.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ВЪЗЗ. II-Ж СЪСТАВ, в публично
заседание на четиринадесети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:Калина Анастасова
Членове:Темислав М. Димитров
Ина Бр. Маринова
при участието на секретаря Мария Б. Тошева
като разгледа докладваното от Темислав М. Димитров Въззивно гражданско
дело № 20251100502615 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 258 – 273 от Гражданския процесуален кодекс
(ГПК).
Образувано е по въззивна жалба на „България Еър“ АД срещу решение №
16970/19.09.2024 г. по гр.д. № 54421/2023 г. по описа на СРС, 172 състав, в частта, с
която жалбоподателят е осъден да заплати в полза на „Денели Фунги“ ЕООД сумата в
размер на 3946,17 евро, ведно със законната лихва за забава от 04.10.2023 г. до
окончателното изплащане на вземането, представляващо обезщетение за изгубен товар
от 24 пакета пресни гъби, с общо тегло от 192 килограма, по въздушна товарителница
№ 623-00899146/25.04.2023 г., по силата на която „България Еър“ АД е приело за
превоз по релация Република България – Кралство Испания товар, състоящ се от 45
пакета пресни гъби, с общо тегло от 360 кг.
Жалбоподателят – „България Еър“ АД, твърди, че решението в обжалваната
част е неправилно. Счита, че по делото не е доказано да е налице изгубване на товар,
собственост на ищеца, а освен това ответникът не следва да носи отговорност за
изгубване на товара, тъй като не са изпълнени изискванията на чл. 97 ЗГВ, тъй като не
е съставен констативен протокол от страна на получателя относно липсата на товара,
който да отговаря на изискванията на ЗГВ. Ето защо, счита, че претенцията е изцяло
1
неоснователна, поради което моли решението в обжалваната част да бъде отменено и
искът да бъде отхвърлен изцяло.
Ответникът по жалбата – „Денели Фунги“ ЕООД, оспорва жалбата, като моли
обжалваното решение да бъде потвърдено. Претендира разноските по производството.
Софийски градски съд, като прецени събраните по делото доказателства, въз
основа на закона и във връзка с наведените във въззивната жалба пороци на
атакувания съдебен акт, достигна до следните фактически и правни изводи:
Първоинстанционният съд е бил сезиран от „Денели фунги“ ЕООД с осъдителен
иск с правно основание чл. 103 ЗГВ вр. чл. 373 ТЗ, вр. чл. 18 от Конвенция за
уеднаквяване на някои правила за международния въздушен превоз.
Ищецът – „Денели Фунги“ ЕООД, твърди, че с ответника – „България Еър“ АД,
е сключил договор за въздушен превоз на 25.04.2023 г., обективиран във въздушна
товарителница № 623-00899146/25.04.2023 г., по силата на който „България Еър“ АД е
приело за превоз 45 пакета пресни гъби с общо тегло от 360 кг., като превозът е
следвало да бъде извършен от България до Испания. Сочи, че превозът е извършен на
25.04.2023 г., като при получаване на стоката получателят „Hongos Basoan“ SLU е
установил липсващи 24 броя пакета гъби с тегло от 192 кг. Вследствие на посоченото,
„Денели Фунги“ ЕООД е отправило жалба до превозвача за липсващите стоки,
съгласно рекламационно писмо, вх. № 047-V-1234/02.05.2023 г., в което го е
информирало за част от изгубения при осъществения превоз товар. Въпреки
посоченото, ответникът не е заплатил дължимото обезщетение, равняващо се на
стойността на изгубения товар, а именно – 5184 евро. Ето защо, претендира
посочената сума, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба –
04.10.2023 г., до погасяването.
С обжалваното решение искът е уважен за сумата в размер на 3946,17 евро, като
е отхвърлен до пълния предявен размер от 5184 евро.
Решението е обжалвано само от ответника в частта, с която искът е уважен.
Настоящият съдебен състав приема, че първоинстанционното решение е
валидно и допустимо.
Съгласно чл. 134 ЗГВ, иск срещу превозвача може да се предяви само когато
последният напълно или частично е отхвърлил рекламацията или когато рекламантът
не е получил отговор в срока, предвиден в чл. 133 ЗГВ. Видно от представената
кореспонденция между страните, ищецът е предявил рекламация пред ответното
дружество за загубения товар, вх. № 047-V-1234/02.05.2023 г., в което го е
информирал, че е налице изгубена стока по товарителница № 623-00899146/25.04.2023
г., представляваща 24 броя пакета майска гъба на стойност 5184 евро. С писмо от
14.07.2023 г. „България Еър“ АД е признало рекламацията за три броя пакета майска
2
гъба, като твърди, че останалите 21 броя са намерени и са предложени за предаване на
получателя от страна на „Иберия Карго“ – обслужващ агент на „България Еър“ АД,
който е имал задължения да извършва действия по съставянето на констативни
протоколи, удостоверяващи липси при превоз на товари, реализирани от „България
Еър“ АД. Няма данни „България Еър“ АД да е заплатило извънсъдебно обезщетение в
полза на „Денели фунги“ ЕООД.
Следователно, искът е допустим, доколкото ответното дружество не е заплатило
претендираното от ищеца обезщетение за загубен товар.
На основание чл. 103 ЗГВ, за причинени щети при превоз на товари превозвачът
заплаща обезщетение в следните размери: при липса на товари, предадени с обявена
стойност - обявената стойност. Ако превозвачът докаже, че обявената стойност
превишава действителната, обезщетението се плаща в размер на действителната
стойност; при липса или повреда на товар - действителната стойност на липсващия или
повредения товар, но не повече от 40 лева на бруто килограм.
Доколкото се касае за международен превоз на товар, то същият се
регламентира и от Конвенцията за уеднаквяване на някои правила за международния
въздушен превоз, ратифицирана със закон, приет от 39-то НС на 16.07.2003 г. - ДВ, бр.
67 от 29.07.2003 г., издадена от Министерството на транспорта и съобщенията, обн.,
ДВ, бр. 6 от 23.01.2004 г., в сила от 9.01.2004 г. Съгласно чл. 18, т. 1 от посочената
конвенция, превозвачът е отговорен за вреда, понесена в случай на унищожаване,
загуба или повреда на товар, само при условие, че събитието, което е причинило
вредата, е възникнало по време на въздушния превоз. На основание чл. 22, т. 3, при
превоз на товари отговорността на превозвача в случай на унищожаване, загуба,
повреда или закъснение е ограничена до сумата от 17 специални права на тираж за
всеки килограм, освен ако изпращачът е направил по време на предаване на пакета на
превозвача специална декларация за интерес от доставка в местоназначението и е
заплатил допълнителна сума, ако случаят го изисква. В този случай превозвачът е
отговорен да заплати сума, непревишаваща декларираната сума, освен ако докаже, че
сумата е по-голяма от действителния интерес на изпращача от доставка в
местоназначението.
За да се ангажира отговорността на превозвача, съгласно чл. 31, т. 2 от
конвенцията лицето, което има право да получи доставката, трябва да отправи жалба
до превозвача незабавно след откриване на вредите, но не по-късно от 7 дни от датата
на получаване на регистриран багаж и 14 дни от датата на получаване на товара. В
случай на закъснение жалбата трябва да бъде отправена не по-късно от 21 дни считано
от датата, на която багажът или товарът са били предоставени на негово или нейно
разположение. Ако не бъде отправена жалба в посочените срокове, срещу превозвача
не може да се заведе дело освен в случай на измама от негова страна – чл. 31, т. 4 от
3
конвенцията.
В конкретния случай, не е спорно между страните, че между тях сключил
договор за въздушен превоз на 25.04.2023 г., обективиран във въздушна товарителница
№ 623-00899146/25.04.2023 г., по силата на който „България Еър“ АД е приело за
превоз 45 броя пакета пресни гъби с общо тегло от 360 кг., като превозът е следвало да
бъде извършен от България до Испания. Не се спори също така, че превозът е
извършен на 25.04.2023 г., като получателят на стоките - „Hongos Basoan“ SLU, е
получил част от тях, а именно – 21 броя пакета пресни гъби.
От приетата в рамките на първоинстанционното производство съдебно-
счетоводна експертиза се установява, че за процесното количество гъби, което е
следвало да бъде превозено, е издадена фактура № 456/25.04.2023 г. на стойност 9304
евро, като получателят е заплатил частично сумата по фактурата, а именно – 4120
евро. Стойността на липсващите 24 пакета възлиза на 5184 евро.
Спорни по делото са въпросите относно основанието за ангажиране на
отговорността на превозвача, доколкото не е съставен констативен протокол от страна
на получателя относно липсата на товара, който да отговаря на изискванията на ЗГВ,
както и относно размера на изгубения товар, съответно – размер на дължимото
обезщетение.
Видно от съставения на 25.04.2023 г. констативен протокол от „Иберия Карго“ –
обслужващ агент на „България Еър“ АД, който е имал задължения да извършва
действия по съставянето на констативни протоколи, удостоверяващи липси при превоз
на товари, реализирани от „България Еър“ АД, след извършване на превоза е
констатирана липса на 24 пакета от превозваната стока. Същото обстоятелство се
установява и от приложеното писмо на получателя на стоката, видно от което е
получил 21 пакета гъби, а не договорените 45, поради което е заявил, че ще заплати
само за получените 21 пакета.
Следователно, установява се, че при получаване на стоките, предмет на превоза,
е констатирана липса на част от товара, а именно – 24 пакета гъби, за което
представителят на превозвача - „Иберия Карго“ – обслужващ агент на „България Еър“
АД, е издал констативен протокол.
На основание чл. 97 ЗГВ ако получателят не уведоми писмено превозвача за
липси или за повреди на товара, докато завърши предаването, счита се до доказване на
противното, че той е получил товара в съответствие с товарителницата. В случая обаче
презумпцията, уредена в посочения законов текст, е оборена, доколкото се установява,
че самият превозвач чрез своя представител е констатирал липсващите стоки, като
получателят на товара не е получил всички стоки, съгласно товарителницата за
извършения превоз.
4
Действително, по делото е представен и втори констативен протокол, издаден на
29.05.2023 г. от страна на „Иберия Карго“, в който е посочено, че липсващите пакети
са 3 броя, а не 24 броя. Вторият констативен протокол е издаден повече от месец след
осъществяване на превоза, като няма никакви данни, че получателят на стоките -
„Hongos Basoan“ SLU, е получил повече от 21 пакета с гъби, които са били налични
непосредствено след извършване на превоза. Следователно, неоснователно е
твърдението на превозвача, че липсващите пакети са били 3 броя, а не 24 броя. Дори
да се приеме, че впоследствие са открити част от липсващите пакети, то не е ясно кога
е станало това, по какъв начин са уведомени „Денели Фунги“ ЕООД (изпращач) и
„Hongos Basoan“ SLU (получател) и дали е бил налице интерес от получаване на
стоката, предвид факта, че се касае за бързо развалящи се продукти.
При посочените мотиви настоящият съдебен състав счита, че на основание чл.
103 ЗГВ и чл. 18 от Конвенция за уеднаквяване на някои правила за международния
въздушен превоз превозвачът носи отговорност за липсващия товар при получаването
на стоката, а именно – 24 броя пакета пресни гъби.
Както беше посочено, на основание чл. 22, т. 3, при превоз на товари
отговорността на превозвача в случай на унищожаване, загуба, повреда или закъснение
е ограничена до сумата от 17 специални права на тираж за всеки килограм, освен ако
изпращачът е направил по време на предаване на пакета на превозвача специална
декларация за интерес от доставка в местоназначението и е заплатил допълнителна
сума, ако случаят го изисква, за каквито действия не са налице данни по делото.
Следователно, дължимото обезщетение е в размер на 17 специални права на тираж за
всеки килограм, т.е. 3264 специални права на тираж, равняващи се на присъдената
сума от 3946,17 евро. Следва да се посочи, че по равностойността на определеното
обезщетение в размер на 3264 специални права на тираж не е налице спор във
въззивното производство.
Ето защо, обжалваното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.
По разноските:
При този изход на спора в полза на ответника по жалбата следва да се присъди
сумата в размер на 1000 лв., представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 16970/19.09.2024 г. по гр.д. № 54421/2023 г. по
описа на СРС, 172 състав, в частта, с която „България Еър“ АД е осъдено да заплати в
5
полза на „Денели Фунги“ ЕООД сумата в размер на 3946,17 евро, ведно със законната
лихва за забава от 04.10.2023 г. до окончателното изплащане на вземането,
представляващо обезщетение за изгубен товар от 24 пакета пресни гъби, с общо тегло
от 192 килограма, по въздушна товарителница № 623-00899146/25.04.2023 г., по силата
на която „България Еър“ АД е приело за превоз по релация Република България –
Кралство Испания товар, състоящ се от 45 пакета пресни гъби, с общо тегло от 360 кг.
ОСЪЖДА „България Еър“ АД, ЕИК *********, да заплати в полза на „Денели
Фунги“ ЕООД, ЕИК *********, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК сумата в размер на
1000 лв., представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
Решението не подлежи на обжалване.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
6