Решение по дело №203/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 януари 2021 г. (в сила от 16 февруари 2021 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер:  139                                               14.01.2021 год.                            Град Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публично заседание на четиринадесети декември две хиляди и двадесета    година,  в  състав:

 

                                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИН МАРИНОВ

 

при секретаря  Ралица Вълчева, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 203  по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 – 178 от Административно процесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 77 и  чл.68, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация.

Образувано е по  жалба на ЕТ „Н. – А. Г.” с ЕИК *********, представлявана от А. Г. с адрес гр. Р., ул. *****, срещу Решение № 508 от 21.09.2020 год. на Комисията за защита от дискриминация, ad Hok заседателен състав по преписка № 339 по описа на КЗД за 2019 год., с което:

I.Установява, че при осъществяване на своята дейност жалбоподателят е поддържал и продължава да поддържа архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до и в сградата на магазин „Палитра”, находящ се в гр. Разград, бул. „България” № 9, което на основание чл. 5 във вр. с чл. 4, ал. 1се смята за дискриминация по признак „увреждане” и представлява нарушение на закона.

            II. За установената по т. I дискриминация, на основание чл. 78, ал. 1 от ЗЗД налага на ЕТ „Н. – А. Г.” с ЕИК ********* имуществена санкция в размер на 250 лв.

            III. На основание чл. 47, т. 4 от ЗЗД предписва на ответната страна в едномесечен срок от постановяване на решението да предприеме необходимите действия за изграждане на достъпна архитектурна среда осигуряваща свободен, самостоятелен и независим достъп на лица, включително с ограничена подвижност, до и в сградата на магазин „Палитра”, находящ се в гр. Разград, бул. „България” № 9.

            В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно, тъй като са налице отменителните основания по чл. 146, т. 3,4 и 5 от АПК.  Посочва се, че в решението не са изложени ясни фактически основания, от които да е ясно в какво се състои нарушението. Не са посочени точно кои минимални стандарти за достъпност по смисъла на чл. 53, ал. 3 от Закона за хората с увреждания са нарушени, за да се приеме, че няма изградена достъпна среда за хора  с двигателни увреждания, намиращи се в неравностойно положение.  Твърди се, че преписката  пред КЗД е образувана в нарушение на чл. 7, ал. 1 от Правилата за производство пред комисията за защита от дискриминация, тъй като производството е образувано по доклад на председателката на комисията до самата себе си. Протокола, който е дал начало на административното производство е съставен на основание на закон, който не е съществувал към датата на съставянето му. В съдебно заседание жалбоподателят сочи, че в мотивите на решението се коментира защитна теза на „Български пощи”  ЕАД  и текстове от Закона за пощенските услуги, т.е. някакъв друг случай, което води до неяснота на мотивите. От съда се иска да отмени оспореното решение, както и да присъди на жалбоподателя направените по делото разноски и тези в производството пред Комисията.

Ответникът по оспорването – Комисията за защита от дискриминация, чрез процесуалния си представител в писмено становище /л.62/ оспорва жалбата като неоснователна  и иска от съда да остави в сила оспореното решение, както и  да ѝ присъди юрисконсултско възнаграждение. В условията на алтернативност прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, ако такова е поискано и при уважаване на оспорването.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 19.02.2019 год. регионалния представител на КЗД извършил проверка на състоянието на архитектурната достъпност до магазин „Палитра”, находящ се в гр. Разград, бул. „България” № 9, стопанисван от ЕТ „Н. – А. Г.” с ЕИК *********. За проверката бил съставен протокол  от същата дата регистриран в КЗД с вх. № 12-11-633 от 25.02.2019 год. /л.10/ Като констатация в протокола е отбелязано „Пред входа има 1 бр. стъпало, което прави недостъпен помещението за хора с увреждания”. Към протокола са приложени и 2 бр. снимки. Проверката е извършена в присъствието на Г. Г. – продавач консултант в магазина.

Въз основа на констативният протокол председателят на  КЗД е изготвила доклад вх. № 12-11-1841 от 15.05.2019 г. /л.15/ и на основание чл. 50, т. 2 от ЗЗДискр. и чл. 7 от Правилата за производство пред КЗД е предложила на КЗД да бъде образувано производство за защита от дискриминация, в което да се установи налице ли е нарушение на чл. 5, предложение последно по признак ”увреждане” във вр. с § 1, т. 7 и 8 от ДР на ЗЗДискр.

С Решение по протокол № 11 от 17.07..2019 год. /л. 17-19/ със 7 гласа за КЗД  приела да се образува производство и се самосезира по доклад  с вх. № 12-11-633 от 25.02.2019 год. Въз основа на решението с Разпореждане № 826 от 08.08.2019 год./л.16/  председателят на  КЗД е образувал преписка № 339 по описа за 2019 год. на КЗД за производство по Глава четвърта от закона. Преписката е разпределена на AD HOC  заседателен състав, състоящ се от трима членове на комисията.

С писма от 27.11.2019 г. /л.22/ и 27.12.2019 год. /л.26/ оспорващата е била уведомена за образуваното пред КЗД производство относно изградената и недостъпна архитектурна среда в процесния обект, като и е поискано писменото и становище и доказателства на основание чл. 56, ал. 1, т. 2 от ЗЗДискр. и е указана доказателствената тежест по чл. 9 от ЗЗДискр. С второто писмо и е изпратено копие от протокол  № 12-11-633 от 25.02.2019 год.  Оспорващата е дала писмени становища от 26.12.2019 г. /л.23/ и от 10.01.2020 год.  В тях оспорващата сочи, че производството е образувано в нарушение на чл. 7, ал. 1 от Правилата за производство пред КЗД.  Във второто становище оспорващата е заявила по същество, че не са посочени конкретни факти и данни за височината на стъпалото пред магазина, за да се направи извод за по- неблагоприятно третиране на хората с увреждания и че  се поддържа архитектурна среда недостъпна за хората с увреждания. Твърди, че стъпалото е преодолимо без затруднения  от хората с увреждания и магазинът има много такива клиенти. Посочила е, че в магазина има приспособление за преодоляване на и без това преодолимото стъпало, което може да бъде установено при проверка на място. Към становището като доказателство е приложено и писмо на председателя на Съюза на инвалидите за град и община Разград.

Докладчикът по  образуваното пред КЗД производство е изготвил доклад-заключение /л.33/ и е предложил да се насрочи открито заседание за разглеждане на преписката. След проведено на 18.06.2020 год. открито заседание на  AD HOC  заседателен състав, за което оспорващата е било призована, но не се е явила, преписката е обявена за решаване.

На 21.09.2020 год. съставът е постановил Решение № 508 което е предмет на  настоящото производство. Решението е съобщено на оспорващата на 07.10.2020 год., съгласно известие за доставка/л.51 на гърба/, а жалбата срещу него е подадена чрез пощенски оператор на 21.10.2020 год., съгласно пощенското клеймо на пощенския плик /л.7/.

В хода на съдебното производство като свидетели по делото бяха разпитани като свидетели Г. Г. С. – продавач-консултант в магазина и М. Т. Ц. Свидетелката Ц. заявява, че е човек с увреждания, призната и е втора група инвалидност, тъй като е трудно подвижна. Тя посочва, че пазарува от магазина и няма проблем с достъпа. Пред магазина по принцип има платформа, която преодолява височината на стъпалото. Ако продавачът е забравил да я сложи, на вратата има звънец за сигнализация и платформата веднага се слага, а лицето с увреждания само влиза в магазина.  Свидетелката С. заявява, че в магазина има платформа, която се слага пред магазина, за да могат трудно-подвижните хора / с инвалидни колички или патерици и др./ Ако са забравили да я сложат, на вратата има звънец, с който се сигнализира да се сложи платформата. Същата сочи, че магазина има за клиенти трудно подвижни хора, в т.ч. и такива с инвалидни колички, като посочва и конкретно лице, придвижващо се с инвалидна количка.

С оглед на така установените по делото факти и след цялостна проверка по реда на чл.168 от АПК, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата като подадена от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, подлежащ на контрол и в срока, предвиден в закона, е процесуално допустима.

Оспореното решение е издадено при спазване на установената от закона писмена форма и съдържа предписаните в чл. 66  от ЗЗДискр. реквизити. Изложени са фактическите и правни основания за издаването на акта.

Съдът намира, че при издаване на оспореното решение са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила.

В мотивите на решението са изложени фактически обстоятелства и са направени правни изводи, които се отнасят до „Български пощи” ЕАД и Министерството на транспорта. Приети са за релевантни факти, които засягат сграда, ползвана от това търговско дружество и е коментиран правния статут на дружеството и тази сграда. Очевидно е, че в оспореното решение са изложени мотиви, касаещи друго производство пред КЗД.  Ето защо е налице противоречие между част от мотивите на оспореното решение и диспозитива на същото, което се явява съществено процесуално нарушение, тъй като оспореното решение е издадено в нарушение на изискването за единство между мотиви и диспозитив/разпоредителна част/ .

Съдът намира също, че оспореното решение е постановено при непълно изясняване на фактите и обстоятелствата от значение по случая и при нарушено право на защита на жалбоподателя.

Според  чл. 9 от ЗЗДискр, в производство за защита от дискриминация, след като страната, която твърди, че е дискриминирана, представи факти, въз основа на които може да се направи предположение, че е налице дискриминация, ответната страна трябва да докаже, че принципът на равно третиране не е нарушен. Производството срещу  жалбоподателя е образувано за нарушение изразяващо се в изграждане и поддържане на архитектурна среда, недостъпна за хора с увреждания по   чл. 5 от ЗЗДискр. по признак „увреждане” и чл. 53 от Закона за хората с увреждания. Съгласно чл. 5 от  ЗЗДискр. изграждането и поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, се смятат за дискриминация. Според чл. 53, ал. 1 от ЗХУ хората с увреждания имат право на равен достъп до физическата среда на живеене, труд и отдих, лична мобилност, транспорт, информация и комуникации, включително до информационни и комуникационни системи и технологии, както и до всички останали удобства и услуги за обществено обслужване в урбанизираните територии. Във втората алинея са посочени как се осъществява достъпът. В третата алинея е посочено, че минималните стандарти за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията по ал. 2, т. 1, 2 и 3 се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Легално определение на хора с увреждания е дадено в § 1, т. 1 от ДР на ЗХУ, според който "Хора с увреждания" са лица с физическа, психическа, интелектуална и сетивна недостатъчност, която при взаимодействие с обкръжаващата ги среда би могла да възпрепятства тяхното пълноценно и ефективно участие в обществения живот. В § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 4 от 1.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания  /ДВ бр. 54/2009 г./ е посочено, че  "Хора с намалена подвижност" са хора, които имат постоянни или временни затруднения в придвижването и са разделени на  12 групи.

Настоящото производството пред КЗД не е образувано по жалба на дискриминирана страна /засегнато лице по чл. 50 т. 1 от ЗЗДискр./ или сигнал по чл. 50, т. 3 от ЗЗДискр., а е образувано по инициатива на комисията. В този случай комисията следва  в искането си до ответната страна по чл. 56, ал.1, т. 2 от ЗЗДискр.  да посочи и конкретни факти свързани с минималните стандарти за достъпност, въз основа на които може да се направи предположение, че е налице дискриминация съответно от този момент настъпва разместването на доказателствената тежест. Единствения факт, който е посочен  и то в протокола от проверката, е наличието на стъпало пред входа на магазина.  Не е  посочено обаче за кой елемент от архитектурната среда и за коя група от хората с увреждания  по чл. 4, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 4 от 1.07.2009 г. се предполага, че  е недостъпно помещението в т.ч. и за коя група от хората с намалена подвижност, защото е очевидно, че наличието на стъпало не прави помещенията на магазина недостъпно за всички хора с увреждания и за всички хора с намалена подвижност. Това обстоятелство е нарушило правото на защита на жалбоподателя в производството пред  комисията, тъй като за него не е било ясно въз основа на кои факти,  комисията предполага, че е  налице дискриминация, за да организира  съответната защита и представи съответните доказателства.

Независимо от  това жалбоподателят е посочил, че не  поддържа неблагоприятна  архитектурна среда относно входа на магазина, тъй като е поставил подвижна платформа пред прага, която осигурява достъпност до магазина и на хората с ограничена подвижност и е приложила доказателство в тази насока- писмо на председателя на Съюза на инвалидите за град и община Разград, което обаче не е обсъдено в мотивите на оспореното решение.  Административният орган не е посочил на какво основания и въз основа на кои фактически обстоятелства и доказателства не приема  и не кредитира представеното писмено доказателство. По този начин административният орган е постановил решението си в нарушения на  чл. 35 от АПК, приложим и в настоящото производство.

Част от правото на защита на наказаното лице е да разбере в какво точно е обвинен от фактическа страна и кои правни норми е нарушил. Вмененото му от обективна страна нарушение с оспореното решение следва да бъде индивидуализирано от фактическа страна като се посочи точно и ясно, кой, къде, кога, какво и как е извършил, както и да се посочат материалноправните норми, които вменяват определено поведение на нарушителя, което той не е изпълнил.

Както се посочи по-горе на жалбоподателя е наложена имуществена санкция за нарушение на чл. 5 от ЗЗДискр. - поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места. Задължението да се осигури достъпна архитектурна среда на хората с увреждания от задължените субекти произтича от разпоредбата на чл. 53 от ЗХУ.  Тази норма е бланкетна и съгласно  третата си алинея  препраща към Наредба № 4 от 01.07.2009 г. /ДВ бр. 54/2009 г./,  в която са регламентирани минималните стандарти за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията. Следователно за да осигури правото на защита на наказаното лице административният орган следва да посочи, кои  разпоредби на Наредба № 4 от 01.07.2009 г. е нарушил жалбоподателя, с което е осъществил и дискриминация чрез поддържането на архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до публични места, както и да посочи конкретни фактическа обстоятелства, които могат да бъдат подведени под съставите на тези разпоредби. В настоящият случай административният орган се е задоволил само да цитира разпоредбите на чл. 5 от ЗЗДискр. и  от Конвенцията за правата на хора с увреждания.

Ето защо съдът намира, че оспореното решение е постановено при съществено нарушение на административно-производствените правила.

По отношение на материалната законосъобразност на оспореното решение съдът намира следното:

Според оспореното решение  жалбоподателят ЕТ „Н. – А. Г.” с ЕИК *********  е поддържала и продължава да поддържа архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до и в сградата на магазин „Палитра”, находящ се в гр. Разград, което на основание чл. 5 е дискриминация по признак „увреждане”. Съдът намира обаче, че в хода на съдебното  производство не се събраха доказателства, които по несъмнен и безспорен начин да установяват, че след датата на проверката - 19.02.2019 год. и към момента на постановяване на оспореното решение жалбоподателят продължава да поддържа архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания до и в сградата на процесния магазин. Противно на приетото в  решението на комисията /виж абзац 2 на страница 3 от решението/ още в производството пред КЗД жалбоподателят е  представил доказателство в подкрепа на твърдението си, че в магазина има съоръжение за преодоляване на стъпалото – писмо на председателя на Съюза на инвалидите за град и община Разград /л. 31/.  В мотивите на решението изобщо  не е обсъдено това писмо, не е посочено защо  то не се приема за доказателство.  В хода на съдебното производство се събраха гласни и  писмени доказателства, които потвърждават твърдението на жалбоподателя, че има изградена подвижна платформа /рампа/, която при работа на магазина се поставя пред входа за преодоляване на стъпалото пред него.  Това обстоятелство не беше опровергано от  КЗД в хода на съдебното производство.

Ето защо съдът счита, че описаното в точка I от диспозитива  на оспорения административен акт нарушение  не е доказано по несъмнен и безспорен начин. Това води до незаконосъобразност на цялото решение. След като нарушението, за което е наложена санкция на жалбоподателя е недоказано, то не е налице и основание за налагане на санкция, както и за даване на задължителни предписания, поради което оспореното решение на КЗД е изцяло незаконосъобразно, като постановено  в противоречие с материалния закон.

Дори да се приеме, че на 19.02.2019 год. по време на проверката жалбоподателят е поддържал архитектурна среда, която затруднява достъпа на лица с увреждания в процесния магазин,  с което е нарушил чл. 5 от ЗЗДискр. това нарушение е   маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, приложим  в настоящото производство на основание чл. 84, ал. 3 от ЗДискр., тъй като се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от  обичайните нарушения от този вид. Касае се за инцидентен случай, нарушението е първо за жалбоподателя - няма доказателства, а и  административният орган не твърди, че жалбоподателят е извършвал други нарушения на ЗЗДискр. От доказателствата по делото се установява, че жалбоподателят осигурява достъп на лицата с увреждания до магазина - доставил е платформа за преодоляване на стъпалото, осигурил е звънец с указания за наличието на платформата, ако евентуално същата не е поставена пред стъпалото в работно време. Като не е съобразил тези обстоятелства  и е наложил санкция на жалбоподателят административният орган е постановил решението в противоречие с материалния закон. След като  не е установено по безспорен начин, че след 19.02.2019 год. и  към момента на постановяване на решението жалбоподателят продължава  да извършва вмененото му нарушение,  то и даденото в точка III, предписание се явява материално незаконосъобразно.

На следващо място следва да се посочи, че административният орган не е приложил правилно и санкционната норма. С оспореното решение КЗД е наложила  на жалбоподателя имуществена санкция от 250 лв. на основание чл. 78, ал. 1  от ЗЗДискр.  В тази разпоредба от закона не е предвидено налагане на „имуществена санкция”, а е предвидено наказание „глоба”. С оглед на предвидения вид наказание „глоба” е очевидно, че субекти на тази норма могат да бъдат само физически лица, но не и юридически лица и еднолични търговци. Съгласно разпоредбата на чл. 83, ал. 1 от ЗАНН на юридическите лица и еднолични търговци, какъвто е жалбоподателят, за неизпълнение на задължения към държавата или общината при осъществяване на тяхната дейност,   се налагат имуществени санкции, само когато това  е предвидено в съответния закон, указ, постановление на Министерския съвет или наредба на общинския съвет . В ЗЗДискр. за юридическите лица и едноличните търговци е предвидено налагане на „имуществена санкция” само в хипотезата на чл. 80, ал. 2. Неправилното прилагане на санкционната норма винаги води до незаконосъобразност на акта, с който е приложена. Ето защо  и на това основание оспореното решение  е незаконосъобразно в частта му по т. II от диспозитива.

С оглед изхода на делото съдът намира искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски  като своевременно направено за основателно и доказано до размер на 350 лв. съгласно списъка на разноските, от които 50 лв. държавна такса /л. 56/ и 300 лв. договорен и реално заплатен в брой адвокатски хонорар  по договор за правна защита и съдействие бл. № ********** от 01.12.2020 год. /л.64/. Възражението за прекомерност на възнаграждението  на адвоката е неоснователно. Същото е неоснователно, тъй като изплатеното възнаграждение е под минималния размер, предвиден в чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения

Водим от горното и на основание чл.172, ал. 1 и  168, ал. 5 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Решение № 508 от 21.09.2020 год. на Комисията за защита от дискриминация, ad Hok заседателен състав по преписка № 339 по описа на Комисията за защита от дискриминация за 2019 год.,

ОСЪЖДА Комисията за защита от дискриминация – София   да заплати на ЕТ „Н. – А. Г.” с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление  гр. Разград, ул. „Велес” № 1А разноски по делото  в размер на 350 лв. / триста и петдесет лева/ .

Решението може да се оспори с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от обявяването му на страните чрез Административен съд – Разград.

 

Съдия: /п/