МОТИВИ:
НАХ дело № 1311/2019 г.
Срещу обвиняемият Б.Д.С. ***, e образувано
ДП № 527/2019г-
по описа на РУ К-ли, по което е привлечен в качеството на
обвиняем за извършено престъпление по чл.345, ал.2, вр.
с ал.1 от НК. Преценявайки, че са
налице изискванията за приложението на чл. 78а от
НК, РП Кърджали внася в съда
постановление с предложение
за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание.
В
съдебно заседание обвиняемият не се явява. Представлява се от редовно
упълномощен адвокат, който намира постановлението на РП-К-ли за правилно и
законосъобразно. От името на доверителя си моли за минимално наказание.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено
от фактическа страна следното:
На
29.08.2019г полицейски служител- свидетелят С.Р., на пътя гр.Кърджали-с.Зимзелен,
общ.Кърджали, спрял за проверка обв.Б.С.,
който управлявал четириколесен мотоциклет (тип АТВ) марка "Loncin Ranger 150сс" (Рейнджър).
При проверката мотоциклета е бил без регистрационни номера и табели, водачът обв.Б.С. не е представил свидетелство за управление на МПС (не е притежавал СУМПС). Обвиняемият не е представил и регистрационен талон на мотоциклета.
При направена проверка било установено,
че липсва регистрация на посочения мотоциклет в Пътна полиция-МВР по реда на
Закона за движение по пътищата.
Водачът обв.Б.С. не е минавал курсове
за водач на МПС и същия не е имал издадено
валидно свидетелство за управление на
МПС. На водача обв.Б.С. са били
съставени актове за установяване на адм.нарушение по ЗДвП от
29.08.2019г. за нарушени
чл.140 и чл.150 от ЗДвП.
Видно
от заключението на вещото лице
управляваният от обв.Б.С. четириколесен мотоциклет (тип АТВ) марка "Loncin Ranger
150сс", с номер на рама №*** представлява моторно превозно средство по смисъла
на ЗДвП. Мотоциклета подлежи на задължителна регистрация в Пътна полиция-МВР по реда на Закона
за движение по пътищата и Наредба
№1-45 от 24.03.2000г. на
МВР.
Съобразно разпоредбата на
чл.140,ал.1 от ЗДВП- По пътищата ,отворени за обществено ползване се допускат
само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставен на определените за това места.Съобразно
разпоредбата на чл.140,ал.2 от ЗДВП - Условията и реда за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях , се определя с наредба на министъра на вътрешните
работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и
съобщенията и министъра на отбраната.
Изпълнителното деяние се изразява в управление на МПС,
което не е регистрирано по надлежния за това ред. Съгласно действащата към дата
29.08.2019г. разпоредба на чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за
обществено ползване се допускат само моторни превозни средства и ремаркета,
които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените
за това места. Ал.2 на чл.140 от ЗДвП съответно предвижда, че условията и редът
за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на министъра на
вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията и министъра на отбраната. Това е действащата към
датата на деянието Наредба № 1-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет,
пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства, издадена от Министъра на вътрешните работи.
От субективна страна деянието е извършено виновно, при
форма на вина пряк умисъл по смисъла на чл.11 ал.2 от НК. Обвиняемият е имал
знанието, че управляваното от него МПС не е регистрирано по надлежния за това
ред, въпреки което го е привел в движение по републиканската пътна мрежа.
По отношение на обвиняемия Б. С. са налице законоустановените
предпоставки за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание по чл. 78а НК, тъй като:
1. За извършеното престъпление по чл. 345, ал.2, вр. с ал.1 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода
до една година или глоба от петстотин до хиляда лева;
2. Обвиняемият не е осъждан за престъпление от общ
характер и не е освобождаван от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание по реда на чл. 78а НК;
3. С престъплението не са причинени имуществени вреди.
4. Не е налице някоя от хипотезите на чл. 78а, ал. 7 НК,
ограничаващи приложението на института на освобождаване от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание по реда на глава VIII,
раздел IV НК.
При
определяне на наказанието, което следва да бъде наложено на обвиняемия, и
базирайки се на двата основни принципа, залегнали в разпоредбата на чл.54 от НК- принципите на законност и индивидуализация, съдът прецени:
- обществената опасност на деянието е типична за този вид престъпления,
засягащи обществените отношения, свързани със сигурността на регистрационния
режим на транспорта.
- обществената опасност на обвиняемия е занижена: касае се за млад човек с
чисто съдебно минало, признава се за виновен,
отнася се критично към извършеното, съдейства за разкриване на
обективната истина, ползва се с добри
характеристични данни по местоживеене.
С
оглед на изложеното съдът намира, че предвиденото в текста на чл.78а от НК наказание
„глоба” следва да бъде определено към минималния размер, а именно 1000 лева.
Така наложеното наказание напълно
отговаря на извършеното и ще осъществи изцяло целите на личната и генерална
превенция на закона.
При този изход на делото обвиняемият следва да бъде осъден да заплати по
сметка на ОДМВР-Кърджали, направените разноски по назначената
съдебно-техническа експертиза общо в размер на 101 лева.
Вещественото доказателство, приобщено към делото, мотоциклет АТВ, описано
по- горе, след влизане на решението в сила следва да бъде върнато на
собственика.
Водим от изложеното, съдът
постанови решението си.
Районен съдия: