Решение по дело №367/2021 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 260113
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 30 септември 2021 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20215640200367
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

Номер  260113                                    20.04.2021г.                              град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На деветнадесети април                   през две хиляди и двадесет и първа година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков                   

Секретар Велислава Ангелова

Прокурор

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 367 по описа за 2021 година

                       Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                       Обжалван е Електронен фиш серия К №3588982/12.05.2020г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на С.М.Д. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лева.

                       Недоволна от така наложеното наказание е останала жалбоподателката Д., поради което го обжалва в срок. Били допуснати съществени процесуални нарушения и такива на материалния закон. Изцяло оспорва ЕФ и верността на обстоятелствата, отразени в него. Нарушението не било констатирано по предвидения в закона ред, като били допуснати нарушения на ЗДвП и Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. Описаното деяние било несъставомерно. Квалификацията на нарушението била непълна, което накърнявало правото на защита на жалбоподателката.

  Иска от съда да отмени изцяло атакувания Електронен фиш.

  Претендира разноски.

  Ответникът по жалбата – ОД-МВР-Хасково не оспорват и не изпращат представител.

  Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

  На 12.05.2020г., в 09,14 часа, на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място, е било извършено засичане на скоростта и заснемане с автоматизирано техническо средство тип АТСС TFR1-M с №597 на преминал лек автомобил „****************“, с регистрационен номер **********. Техническото средство отчело, че автомобилът се движи със скорост от 85 км/ч, в населеното място – при разрешена максимална скорост от 50 км.ч. Установено е, че лекият автомобил е регистриран на името на жалбоподателката С.М.Д..

 

 При тази фактическа обстановка от ОД-МВР-Хасково е издаден Електронен фиш серия К №3588982, с който на жалбоподателката е наложена глоба в размер на 400 лв.

 При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:

 Министерството на вътрешните работи, чрез своите органи е длъжно да осъществява цялостен контрол и kогато се установи, че нарушителят е извършил деянието виновно, наказващият орган издава наказателно постановление, с което налага на нарушителя съответно административно наказание в съответствие с разпоредбата на чл.53 от  ЗАНН.

Електронният фиш е относително нов инструмент в административно-наказателните производства. С измененията в ЗАНН законодателят приравни същия на наказателно постановление. Това приравняване на наказателно постановление не е откъм реквизити, а откъм правни последици – иначе казано с електронен фиш могат да се налагат наказания за нарушения по ЗДвП, установени и заснети с техническо средство, така както такива могат да се налагат с наказателно постановление.

Няма изискване електронният фиш да има реквизитите на наказателно постановление по чл.57 от ЗАНН.

Напротив, реквизитите на електронния фиш са уредени в специалния закон – ЗДвП – в разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението – в случая е посочена – ОДМВР-Хасково, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението – в случая са посочени, регистрационния номер на моторното превозно средство – в случая е посочен, собственика, на когото е регистрирано превозното средство – в случая е посочен, описание на нарушението – направено е, нарушените разпоредби – в случая са посочени, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане – в случая са посочени.

Иначе казано атакуваният електронен фиш съдържа всички реквизити, изискуеми по закон – чл.189 ал.4 от ЗДвП.

Нещо повече – предвидено е, че образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

Такъв образец е утвърден със Заповед 1з-305 от 04.02.2011г. и атакуваният електронен фиш е именно по бланката на утвърдения образец от Министъра на вътрешните работи.

Използваното в конкретния случай техническото средство е калибровано – видно от представените протоколи за проверка.

В административната преписка са представени Удостоверение №10.02.4835 за одобрен тип средство за измерване на Българския институт по метрология – именно за техническото средство, използвано за измерване на скоростта и Протокол за извършена проверка №4-52-20/21.02.2020г. на система тип АТСС TFR1-M с №597 – от които става ясно, че използваното техническо средство е одобрено за употреба от БИМ и е извършено последващо калиброване в гр.София на мобилната система за видеоконтрол.

Превишението на скоростта е с 32 км.ч.

Замерената скорост от 85 км/ч е била намалена с 3 км/ч, което е възможното отклонение на използваната система – в полза на жалбоподателката – и така в ел.фиш е посочена скорост от 82 км/ч., което значи превишение с 32 км/ч.

За това нарушение нормата на чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП предвижда – за превишение от 31 – до 40 км/ч - наказание глоба в размер на 400 лв.

Твърд размер. Няма възможност за индивидуализация.

Това е и наказанието, наложено на жалбоподателката.

Видео клип е бил направен от автоматизираната система.

Детайлната уредба на работата с система за автоматизиран технически контрол се съдържа в Наредба 8121з-532 на МВР – последното изменение - в сила от 16.01.2018г., действащо към момента на адм.нарушение.

Чл.8 от Наредбата предвижда, че при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта. В случая МПС се е движело в населено място на бул.“Г.С.Раковски“, до база „Беттран“, в населеното място в гр.Хасково.

По-насетне чл.9 от Наредбата описва начина на работа с АТС.

Първо- служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока. Второ - служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. Трето - по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение. Четвърто - след изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл.10

Всичко това е било сторено в конкретния случай.

Бил е съставен Протокол по чл.10 ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР. Такъв протокол е бил съставен и е приложен в административната преписка – попълнен по всички точки и графи.

С оглед практиката на ХАС и по-специално административния съдия Р.Ч. – снимковият материал е с номер на клипа №21574, който влиза вътре в отразения в Протокола по чл.10 ал.1 интервал на работа на системата – от №21573 – до №21602.

Останалите оплаквания в жалбата са неоснователни.

Редът по наредбата е спазен, както бе посочено по-горе. Административното нарушение е съставомерно и квалифицирано правилно. Техническото средство е калибровано. Не е било накърнено правото на защита на жалбоподателката.

Ето защо съдът намира, че в конкретния случай се установява безсъмнено извършването на описаното в Електронния фиш административно нарушение, поради което същият ще следва да се потвърди.

Предвид изложеното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

 

                      ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №3588982/12.05.2020г. на ОД-МВР-Хасково, с който за нарушение по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.4 от ЗДвП на С.М.Д. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 400 лева.

 

                      Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                        Районен съдия: /п/ не се чете

 

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.