Решение по дело №75/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 август 2023 г.
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20217130700075
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 Р  Е  Ш Е Н  И  Е

 

    ……….

 

            гр. Ловеч, 28.08.2023 г.

 

     В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на двадесет и четвърти април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ ВЪЛКОВ    

 

          при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело   75/2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от И.Х.Т. – управител и представляващ „Троя Стил Пласт“ ООД, ЕИК ********* с адрес гр. Троян 5600, ул. „Сеновоза“ № 9 чрез адвокат М.И. – ЛАК, със служебен адрес: *** против Заповед  с рег. № 906з-19 от 12.11.2019 г., издадена от Началника  на Сектор „ПП“ при ОДМВР Ловеч, с която е постановено да не се извършва регистрация на полуремарке „Йорк ЛД 40.3“ с номер на рама А049652, представено с табела с рег. № *******, издаден от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Бургас, на което не е установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя.

В жалбата се твърди, че постановеният отказ в заповедта е неправилен и незаконосъобразен. Сочи се, че няма данни административният орган в лицето на Началник на сектор „ПП“ да е изследвал възможността за установяване на оригиналният идентификационен номер, поради, което са нарушени административнопроизводствените правила в частта им за служебното събиране на доказателства – чл. 36 от АПК. Сочи, че административният орган преди да издаде оспорената заповед е следвало да извърши пълна и всеобхватна проверка по случая, която да подпомогне идентификацията на ППС или обоснове безсъмнено извода за невъзможност автентичният номер на рама да се установи. Сочи, че в хода на административното производство по издаването на заповедта подобна проверка не е била извършена – няма данни да са били потърсени сведения от производителя и не са изследвани фактите и обстоятелствата по първоначалната регистрация на процесното ППС в Република България, а именно в сектор „ПП“ при ОДМВР Бургас. В заключение моли съдът да отмени оспорената заповед като незаконосъобразна. Претендира присъждане на направените съдебно-деловодни разноски по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на заявените в нея основания и претендира присъждане на разноски, като представя списък. Депозирани са и писмени бележки по същество на спора.

Ответникът – Началник на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Ловеч редовно призован – не се явява представлява се от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата, като счита същата за неоснователна. Сочи, че номерът на рамата е зададен в Бургас при регистрация на ремаркето, като е налице обвързана компетентност, като се проверяват документите, табелата с номера на рама, като се констатира, че табелата е с интервенции по нея и се прави съответния отказ.  Счита, че действията са правилни и законосъобразни. Сочи, че с този номер на рама върви талона на ремаркето, както и договора за покупко-продажба. Счита, че след извършените технически експертизи се установява интервенция на този номер на рама, а след като се установи интервенция не би следвало и не подлежи на пререгистрация ППС с интервенция номера на рама. Счита, че акта е правилен и законосъобразен и поради тези съображения моли жалбата да бъде оставена без уважение и да се потвърди акта като правилен и законосъобразен.

 Настоящият състав на Административен съд - Ловеч намира жалбата за процесуално допустима. Подадена е в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК от надлежно легитимирана страна срещу подлежащ на обжалване индивидуален административен акт, който е неблагоприятен за нея. Разгледана по същество е  основателна.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на съдебен контрол е Заповед  с рег. № 906з-19 от 12.11.2019 г., издадена от Началника  на Сектор „ПП“ при ОДМВР Ловеч, с която е постановено да не се извършва регистрация на полуремарке „Йорк ЛД 40.3“ с номер на рама А049652, представено с табела с рег. № *******, издаден от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Бургас, на което не е установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя.

Производството по издаване на индивидуалният административен акт е инициирано по подадено от оспорващият на 13.09.2019 г. заявление № 190906012082 в Сектор „Пътна полиция" при ОД на МВР гр.Ловеч за промяна на регистрация на полуремарке „Йорк ЛД 40.3“ с рег. № ******* и номер на рама А049652, като към заялението е приложил Договор за покупко-продажба на полуремарке № ******** г. с нотариална заверка на подписите, от който е видно, че „ТРОЯ СТИЛ ПЛАСТ“ ООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Троян, ул. „Сеновоза“ № 9 представлявано от управителя И.Х.Т. е придобил собствеността върху процесното полуремарке на 26.08.2019 г. от „МЕДИНВЕСТ“ ЕООД ЕИК *********, представлявано от управителя Д.С.Ц..

 

Поради съмнения за интервенция в областта на нанесения номер на рама на МПС, И.Т. е пренасочен да се яви за оглед на МПС от комисия назначена в изпълнение на Наредба № 8121з-1.

На 24.10.2019 г. е извършен оглед от членове на комисията назначена в изпълненние на Наредба № 8121з-1/2018 г.

Изготвена е докладна записка рег. № 906р-7365/24.10.2019 г. от Д.Д.„– Началник група в сектор „ПП“ ОДМВР Ловеч до Началник сектор „ПП“ ОДМВР Ловеч, с която е изискано изготвяне на екепертна справка от служител на сектор Национална техническа лаборатория /НТЛ/ при ОДМВР Ловеч относно наличието на интервенция върху идентификационния номер на процесното превозно средство.

Във връзка с докладната записка е изготвена експертна справка № 21 от 29.10.2019 г. от Емил Ленков Енев – мл. експерт в сектор „НТЛ“ при ОДМВР Ловеч. В нея е посочено, че при проведено визуално излседване на представеното полуремарке „Йорк ЛД 40.3.“ с рама № *******, отразен в СРМПС № ********* е установено, че в предната лява част посредством нитове е монтирана типова табела с нанесен на нея сериен номер 67439 и други технически данни за модела. В предната част на полуремаркето на метална напречна греда е изнесена номер 441, а в дясно от него номер на рама *******, запълнен с лаково бояджийско покритие. В предната лява част на полуремаркето посредством нитове е монтирана алуминиева планка с размери 10 см. на 2,5 см. с нанесен на нея номер ******. Символите са нанесени неравномерно по хоризонтала и вертикала някой от тях двойно и тройно набити. Под тях се наблюдават щрихи от предходно нанесен номер, както и следи от механична обработка. С оглед придобитата информация може да се направи извод, че типовата табела и номера на рамата 67439 са без следи от интервенция. Алуминиевата планка е поставена допълнително и върху нея се наблюдават следи от интервенция, както и щрихи от предходно нанесен номер.

При така установената фактическа обстановка е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № 906з-19/12.11.2019 г. на Началник на сектор „ПП“ ОДМВР Ловеч, с която е постановено да не се извършва регистрация на полуремарке „Йорк ЛД 40.3“ с номер на рама ******, представено с табела с рег. № *******, издаден от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Бургас, на което не е установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя.

Обжалваната заповед е връчена на жалбоподателя срещу подпис на 20.11.2019 г., което е видно от приложеното заверено копие на разписка.

Жалбоподателят е обжалвал заповедта по административен ред пред Началника на отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Ловеч, който с Решение № 295р-246/06.01.2020 г. е постановил отхвърляне на жалбата като неоснователна.

На 28.01.2021 г. жалбоподателят е направил искане до Началника на отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР Ловеч да му бъде предоставен акта, с който се е произнесъл по жалбата му срещу първоначалната заповед, като на 16.02.2021 г. решението е съобщено на жалбподателя на посочената от него електронна поща.

В хода на съдебното дирене е изискано и е представено писмо № 16909/09.12.2019 г. изпратено от Директора на ОДМВР Ловеч до Директора на Дирекция „Международно оперативно сътрудничество“ за отправяне на запитване до производителя относно установяване на поставения автентичен идентификационен номер на процесното превозно средство, като е представен и отговор постановен в писмо № 295в-28/19.03.2020 г. от Началник отдел „Интерпол и ММО“, в което е посочено, че е получена информация от Интерпол Манчестър, че няма полицейски записи за превозно средство, полуремарке YORK TRAILER с рег. № *******, рама А*****. Посочено е, че в случай, че се изисква британската полиция да осъществи контакт с производителя е необходимо да се изпрати от българска страна, ЕЗР или молба за международна правна помощ до компетентните британски власти.

Допусната е и е извършена автотехническа експертиза от Д.М.Д. – вещо лице към Ловешки окръжен съд. В изготвеното заключение в отговор на поставените задачи, вещото лице е посочило, следното: Според документ “Department of transport UK” ремаркето няма номер на рама (VIN), като има сериен номер 67439 видим от  табелата занитена вляво и набит на предна греда, както и регистрационна идентификационна марка (reg./ident mark) № А***** занитена на предна греда вляво. Според модела става дума за полуремрке тип 40 фута с 3 оси, както се разбира от кода на модела му (40.3) такова е и процесното предоставено за оглед в гр. Троян. От изследванията се налага извода, че според UK документа ППС е без VIN номер, като имаме два други номера описани горе. Посочено е, че такъв е случая с полуремаркето в Разград, като там КАТ е приело за номер на рама всички цифренобуквени кодове на алумиениевата табела занитени вдясно. Предвид извършеното проучване може да се направи заключение, че при тази марка и модел ремаркета няма единен стандарт и място за полгане на номер на рама, като няма и единна практика в подразделенията на КАТ за регистрация на подобни ППС.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, съгласно чл.2 от Наредба № I-45 за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на МПС и на ремаркетата, теглени от тях на Министъра на вътрешните работи, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност.

Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма  с посочване на  фактически и правни основания.

Съгласно чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя.

В съответствие с чл. 7, ал. 1 от Наредба № I-45/24.03.2000 год., превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), не се регистрират, с изключение на превозно средство, изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията му се извършва след поставяне на нов идентификационен номер.

При съобразяване на нормативната уредба се поставя въпроса дали може да бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, доколкото именно това обстоятелство е предпоставка за извършване на регистрация, респективно промяна в регистрацията на ППС. Само при отрицателен отговор на този въпрос, при условията на обвързана компетентност административният орган следва да откаже регистрация (промяна в регистрацията). При установяване на автентичното съдържание на идентификационен номер, то може да се пристъпи към последващата процедура по възстановяването му по реда на чл. 143, ал. 4 ЗДвП и Наредба № 8121з-1/02.01.2018 год.

При промяна на регистрацията на превозното средство в друга област, продиктувано от промяната неговия собственик в настоящия случай, превозното средство се представя за идентификация, съгласно чл. 14, ал. 2, т. 2 от Наредба № І-45/24.03.2000 год.

Ал. 3 на чл. 7 от Наредба № І-45/24.03.2000 год. предвижда при превозно средство със следи от въздействие върху и/или в областта на идентификационния номер (VIN), случаят да се разглежда от комисия, определена със заповед на директора на СДВР/ОДМВР.

Систематичното тълкуване на разпоредбите води до извода, че при наличието на обстоятелства, които възпрепятстват идентификацията на превозното средство при установена при задължителния му оглед подправка, заличаване или повреда на идентификационния му номер, случаят следва да бъде разгледан от комисия, назначена от директора на ОДМВР.

Съгласно разпоредбата на чл. 8 от Наредба № I-45/24.03.2000 год. комисията по чл. 7 с.з.: 1. сверява за съответствие идентификационните данни, посочени в документите, с тези, нанесени върху ППС; 2. извършва външно заснемане на ППС и идентификационния номер на рамата със следи от въздействие, както и на възстановения или поставения нов (служебен) идентификационен номер; 3. проверява други технически параметри, имащи значение за идентификацията на ППС; 4. извършва проверки в информационните фондове на МВР за издирвани ППС; 5. определя място за поставяне на възстановения или на новия (служебен) идентификационен номер, което да бъде отразено в заповедта по чл. 10.

В изпълнение на цитираната норма комисията следва да извърши процедура по идентификация на ППС. Разпоредбата на § 2, т. 8 от ДР на Наредба № I-45/24.03.2000 год. предвижда, че "идентификация" е съвкупност от действия, извършвани за: сверяване данните на идентификационните номера от документите с тези върху превозното средство; проверка на превозното средство в Автоматизираната информационна система ИД - НШИС; проверка в масива за регистрирани превозни средства по идентификационен номер и по регистрационен номер (ако има регистрация); проверка за наличие на данни в масива за марки и модели; проверка в международните масиви за издирвани МПС; проверка в международните масиви за регистрирани МПС; проверка за съответствие на всички данни на представеното превозно средство с данните, описани в документите за собственост и произход; проверка на ПС за изменение в конструкцията.

Видно от представената административна преписка Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Ловеч е постановил обжалваната заповед без да е събрал и анализрал всички доказателства съотносими към изясняване на всички факти и обстоятелства относно преригистрацията на процесното полуремарке. Процесната заповед е издадена на 12.11.2019 г., докато документите послужили за първоначална регистрация на процесното полуремарке Йорк с рег. № ******* изпратени от Началник сектор „Пътна полиция“ ОДМВР Бургас са получни на 14.11.2019 видно от писмо на лист 25 от делото, тоест два дни след постановяване на отказа.

Почти месец по-късно от датата на постановяване на процесната заповед 12.11.2019 г. е изпратено писмо с № 16909/09.12.2019 г. от Директора на ОДМВР Ловеч до Директора на Дирекция „Международно оперативно сътрудничество“ за отправяне на запитване до производителя относно установяване на поставения автентичен идентификационен номер на полуремрке „Йорк ЛД 40.3“ с рег. № ******* и рама А049652.

На 19.03.2020 г. в писмо № 295в-28/19.03.2020 г. от Началник отдел „Интерпол и ММО“, е получен отговор, в който е посочено, единствено, че няма полицейски записи за превозно средство, полуремарке YORK TRAILER с рег. № *******, рама А049652 и начин по който да бъде осъществен контакт с производителя.

Процесната заповед е издадена въз основа само на изготвената експертна справка № 295р-14974/30.10.2019 г. от мл. експерт в сектор „НТЛ“ при ОДМВР Ловеч, в която е установено, че номерът на рамата А******* посочен в свидетелството за регистрация е нанесен на допълнителна поставена планка, върху, която се наблюдават следи от интервенция и щрихи от предходно набит номер. Единствено от така направената констатация е постановен отказ от регистрация на процесното полуремарке, на което не е установен автентичния идентификационен номер поставен от производителя, без да са събрани каквито и да е доказателства или да са извършени каквито и да е проверки от административния орган или от назнчената комисия относно установяване на поставения от производителя идентификационен номер.  

В случая административният орган е извършил непълен анализ на обстоятелствата, като не е извършил в цялост дължимата проверка, с цел идентифициране на процесното ППС и възстановяване на автентичния идентификационен номер (номер на рама). Не е взет предвид и обсъден факта на предходна и действаща към момента на подаване на заявлението пред ОДМВР – Ловеч регистрация на МПС в сектор ПП при ОДМВР – Бургас. В случаят липсват данни полуремаркето да е обявено за издирване, данните по документите за регистрация съвпадат с установените при физическата проверка на превозното средство, с изключение на установените проблеми с идентификационния номер (VIN).

Горното обосновава извод, че Заповедта за отказ е издадена при неизяснена фактическа обстановка, поради нарушаване на административнопроизводствените правила. Административният орган не е извършил цялостно доказване на фактическото основание, въз основа на което е издал незаконосъобразен административен акт. Не е проявена необходимата и предписана от закона активност в насока събиране на информация, позволяваща установяването на идентификационният номер, респективно какви белези на превозното средство разкрива той и съответстват ли те на представеното за регистрация полуремарке от жалбоподателя.

Съдът счита, че не са налице предпоставките по чл. 143, ал. 2 и 3 от Закона за движение по пътищата за отказ на регистрация на процесния автомобил. Според текста на чл. 143, ал. 1 от ЗДвП пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на рамата (шасито) на превозното средство. С оглед на това правило, в ал. 2 на чл. 143 от ЗДвП се съдържа забрана за изменението, подмяната или заличаването на идентификационния номер на рамата на съответния автомобил. При констатиране на неправомерна интервенция от кръга на изброените, компетентните длъжности лица отказват регистрация на превозното средство, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер. В случая обаче, не е налице нито една от хипотезите по ал. 2 на чл. 143 от ЗДвП, при наличие на която административният орган може да откаже регистрация на превозното средство. След като върху рамата на автомобила не е съществувал оригинален идентификационен номер (VIN), поставен от производителя съгласно приетото заключение на вещото лице по назначената автотехническа експертиза, не е възможно да се изпълни някой от трите фактически състава, визирани в законовата разпоредба - да бъде неправомерно изменен, подменен или заличен същия. При това положение административният орган не може да се позове по аналогия на разпоредбата на чл. 143, ал. 2 от ЗДвП и да откаже да регистрира превозното средство. Нормата на чл. 143, ал. 2 от ЗДвП има императивен характер и нарушението на диспозицията й се свързва с негативните последици по ал. 3 на чл. 143, поради което не може да се прилага разширително и за случаи, които не са измежду лимитивно изброените. Този извод произтича и от условието, предвидено в текста на ал. 3 - отказът е валиден до момента на установяване на автентичния идентификационен номер на ППС.

В случая нямаме поставен идентификационен номер от прозиводителя видно от заключението на експертизата, като не е ясно по какъв начин административния орган е опредилил посочения в талона за регистрация като идентификационен (VIN) номер, а от там следва, че няма как да е налице подправен, заличен или повреден идентификационен номер, поставен от прозиводителя.

При извършената служебна проверка по чл.168, ал.1 от АПК за законосъобразност на оспорената заповед настоящият съдебен състав констатира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган, в рамките на делегираните му правомощия, при спазване на изискуемата форма, но при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, а оттук и с целта на закона.

По изложените съображения съдът намира, че жалбата на И.Х.Т. - управител и представляващ „Троя Стил Пласт“ ООД, ЕИК ********* с адрес гр. Троян 5600, ул. „Сеновоза“ № 9 се явява основателна и доказана, а оспорената с нея заповед следва да бъде отменена като незаконосъобразна. С оглед естеството на спора  следва административната преписка да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по заявлението при съобразяване с указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона.

При този изход от спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК се явява основателна претенцията на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски в общ размер на 1205,20 лв., съгласно представен списък на разноските вх. № 1191/24.04.2023 г. и при липса на възражение от страна на ответника за прекомерност на разноските за тази съдебна инстанция.

По изложените съображения и на основание чл. 173, ал.2 от АПК, съдът,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед  с рег. № 906з-19 от 12.11.2019 г., издадена от Началника  на Сектор „ПП“ при ОДМВР Ловеч, с която е постановено да не се извършва регистрация на полуремарке „Йорк ЛД 40.3“ с номер на рама А049652, представено с табела с рег. № *******, издаден от сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Бургас, на което не е установен автентичния идентификационен номер, поставен от производителя.

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по заявлението на И.Х.Т. – управител и представляващ „Троя Стил Пласт“ ООД, ЕИК ********* с адрес гр. Троян 5600, ул. „Сеновоза“ № 9 в съответствие със задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона, изложени в мотивите на настоящото съдебно решение.

ОСЪЖДА ОД на МВР Ловеч като юридическо лице, в чиято структура се намира административния орган - издател на заповедта да заплати на „Троя Стил Пласт“ ООД, ЕИК ********* с адрес гр. Троян 5600, ул. „Сеновоза“ № 9, представлявано от управителя И.Х.Т., сумата от общо 1205.20 лв. (хиляда двеста и пет лева и двадесет стотинки), представляваща направени и доказани разноски в настоящото съдебно производство.

Решението  може да бъде обжалвано с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му чрез Административен съд Ловеч пред Върховния административен съд.

Препис от него да се изпрати на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: