Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
гр.
Сливен, 31.12.2021 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито
заседание на тридесет и първи декември, две хиляди двадесет и първа година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
Като
разгледа докладваното от административния съдия частно административно дело № 452/2021
г. по описа на съда, за да се произнесе, съобрази следното:
Производството е
по реда на чл. 250 - 254 от АПК.
Образувано по
искане на М.Д.Т., подадено чрез адв. Х.Х. ***, на основание чл. 250 и сл. от АПК за прекратяване на действия от административен орган, изразяващи се в отнемане
на 2бр. табели рег. № ****** и СРМПС № *********, с. на М.Т..
В искането се
твърди, че М.Т. е с. на лек автомобил "Фолксваген", регистриран в Г.
с peг. № ******, който предоставила на Д. К. Д. да го управлява при завръщането
си в България, тъй като знаела, че същият притежава СУМПС. При извършена
проверка на 22.12.2021г. от служители на сектор „ПП" ОД МВР Сливен се
установило, че СУМПС на Д. Д. е отнето, за което е съставен АУАН серия АА бл. №
401417, за нарушение на чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. Със съставяне на акта са отнети
2бр. табели с peг. № ******(г. регистрация) и СРМПС № ********* на автомобила.
Твърди, че по-късно разбрала от Д., че има неплатени глоби и затова не си е
взел СУМПС от сектор „ПП" Сливен, като за това той не я е уведомил и
поради тази причина тя ще търпи неудобства изразяващи се в това, че трябва да
търси друг транспорт за да се прибере в Г.. Сочи, че от съставения акт на Д. Д.
не ставало ясно коя от предпоставките е налична за да бъдат свалени табелите.
Записано било, че СУМПС е отнето на 14.10.2020г., но не ясно поради каква
причина е отнето. Следователно предпоставката, че Д.Д. е неправоспособен
отпада, защото е правоспособен и притежава СУМПС. Не било ясно дали е лишен от
право да управлява МПС по съдебен или административен ред. Не било ясно дали
има временно отнемане по чл.171, т.1 или 4 от ЗДвП или по реда на чл.69а от НПК. Иска да бъдат преустановени безусловно действията по отнемане на табелите
и СРМПС и съдът да разпореди да бъдат върнати 2 бр. табели с peг. № ******(г.
регистрация) и СРМПС №********* на М.Д.Т..
В изпълнение на
процедурата по чл. 252, ал. 2 от АПК съдът е изискал от сектор „ПП“ Сливен при
ОДМВР Сливен незабавно да бъдат предостави данни за основанието на извършените
действия, в резултат на което по делото са приложени АУАН сер. АА №
401417/22.12.2021 г., ЗППАМ № 21-0804-000665/22.12.2021 г., справка наказания на
водача Д. К. Д., АУАН сер. АА № 961484/14.10.2020 г., НП №
20-0804-003189/04.11.2020 г. и ЗППАМ № 20-1670-000393/14.10.2020 г.
Съдът, след като
се запозна с искането и събраните при проверката данни, относими към
направеното искане, намира следното от фактическа страна:
На 22.12.2021
г., при извършена проверка за спазване на разпоредбите на ЗДвП, против Д. К. Д.
е съставен акт за установяване на административно нарушение серия АА бл.
№401417, с който е установено нарушение по чл. 150а, ал. 1 от ЗДвП. Със
съставения АУАН са иззети 2бр. регистрационни табели № ****** и свидетелство за
регистрация на МПС № *********. Въз основа на акта е издадена заповед № 21-0804-000665/22.12.2021
г. от началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР – Сливен, с която
на основание чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП на М.Д.Т. е наложена
принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на ППС за
срок от шест месеца до една година, считано от 22:30 часа на 22.12.2021 г., а
именно за 190 дни и са отнети свидетелство за регистрация на МПС – ********* и бр.
регистрационни табели № ******. Заповедта е връчена на адресата на 29.12.2021
г.
При тези
фактически обстоятелства съдът намира от правна страна следното:
Разпоредбите на
Раздел І от Глава петнадесета АПК – "Защита срещу неоснователни
действия" регламентират защитата срещу всякакви фактически действия на
административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни
актове и не се извършват в изпълнение на административни актове или на закона.
Действията трябва да засягат/нарушават ефективно или да застрашават права,
свободи или законни интереси, без значение дали имуществени или неимуществени,
на частноправни субекти. Съдържанието на защитата по чл. 250 и сл. АПК се
състои в незабавното и безусловно прекратяване на действията, в случаите,
когато се установи, че те не се основават на административен акт или на закона.
Оттук и предпоставка за допустимост на искането е действията, срещу които е
насочено да не са преустановени. В конкретния случай не се твърди това да е
сторено от административния орган, съответно искането, с което съдът е сезиран
е допустимо. Преценката за основателност следва да бъде направена въз основа на
извлечения от разпоредбата на чл. 250, ал. 1 АПК критерий, а именно искането да
не се основава на административен акт или на закона.
В случая за
констатирано нарушение на ЗДвП и против Д. К. Д. е съставен АУАН, иззети са
2бр. регистрационни табели № ****** и свидетелство за регистрация на МПС № *********,
след което на основание чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП е издадена
заповед за прилагане на ПАМ- "прекратяване на регистрацията на ППС за срок
от шест месеца, а именно за 190 дни, считано от 22:30 часа на 22.12.2021 г.
" против с. на автомобила М.Д.Т..
При тези данни
описаните в искането действия по изземване и задържане на 2бр. регистрационни
табели и свидетелство за регистрация на МПС са част от нормативно регулираната
дейност на контролния орган, постановени са въз основа и в изпълнение на
закона, поради което не съставляват неоснователни фактически действия. Съгласно
разпоредбата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП при налагане на принудителна
административна мярка на основание чл. 171, т. 2а от ЗДвП свидетелството за
регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на акта
за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало моторното
превозно средство, а в случаите на чл. 171, т. 2а от ЗДвП се изземват и
табелите с регистрационен номер.
Съгласно разпоредбата
на чл. 172, ал. 6 от ЗДвП заповедите за прилагане на ПАМ подлежат на
предварително изпълнение по силата на закона, поради което и фактическото
приложение на мярката преди издаването на заповедта по чл. 171, т. 2а, б.
"а" от ЗДвП не е лишено от правно основание, обуславящо
неправомерност на действията по изземване на СРМПС и регистрационните табели.
Тези действия са част от процедурата по ангажиране на административната и/или
административнонаказателната отговорност на водача, основани са на посочената
законова разпоредба, поради което законосъобразността им не може да бъде
предмет на самостоятелен съдебен контрол.
Освен наличието
на издаден административен акт, въз основа на който са задържани свидетелството
за регистрация на МПС и регистрационните табели, в случая е налице и изрична
законова разпоредба, въз основа на която са извършени действията по изземването
им. Съгласно чл. 172, ал. 4 ЗДвП в случаите по чл. 171, т. 2, букви
"в", "к", "л", "м" и т. 2а свидетелството
за регистрация на моторното превозно средство се изземва със съставянето на
акта за установяване на административното нарушение на лицето, управлявало
моторното превозно средство, а в случаите на чл. 171, т. 2а се изземват и
табелите с регистрационен номер.
С оглед на
изложеното съдът намира, че искането е неоснователно и следва да бъде
отхвърлено.
Държавна такса
не е внесена, поради, което М.Д.Т., следва да бъде осъдена да я заплати по
сметка на Административен съд Сливен.
Водим от изложените мотиви и
на основание чл. 253, ал. 2 от АПК, Административен
съд Сливен
Р А З
П О Р Е Д И:
ОТХВЪРЛЯ
искането
на М.Д.Т. ЕГН ********** ***, с което на основание чл.250 и сл. от АПК се иска
прекратяване на действия от административен орган, изразяващи се в отнемане на
2бр. табели рег. № ****** и СРМПС № *********.
ОСЪЖДА М.Д.Т.
с ЕГН ********** ***, да внесе държавна такса в размер на 10.00 лв. по сметка
на Административен съд гр. Сливен и в 7-дневен срок да представи по делото
документ, удостоверяващ внасянето на определената държавна такса.
Разпореждането може да се обжалва
с частна жалба пред Върховния административен съд на РБългария, в тридневен
срок от съобщаването му.
Препис от разпореждането да се
изпрати незабавно на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: