Решение по дело №671/2021 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 42
Дата: 28 март 2022 г. (в сила от 20 април 2022 г.)
Съдия: Гергана Кузманова
Дело: 20215440200671
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 декември 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 42
гр. С., 28.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – С. в публично заседание на двадесет и осми февруари
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Гергана Кузманова
при участието на секретаря Веселина Младенова
като разгледа докладваното от Гергана Кузманова Административно
наказателно дело № 20215440200671 по описа за 2021 година
Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „Р.“ АД срещу Наказателно постановление №
***/01.12.2021г., издадено от и.д. директор на Р. А.-П., с което на жалбоподателя е наложена
имуществена санкция в размер на 1 000 лв. на основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр.
Твърди се от жалбоподателя, че обжалваното наказателно постановление е
незаконосъобразно, издадено при съществени нарушения на процесуалния и материалния
закон.Иска се отмяна на наказателното постановление. Претендира и за разноски.
В съдебно заседание за жалбоподателя се явяват адв. П. и адв. К., които поддържат
жалбата.
Административно наказващия орган редовно призован не изпраща представител в
съдебно заседание. В писмено становище счита жалбата за неоснователна, а издаденото
наказателно постановление за законосъобразно. Прави възражение за прекомерност на
претендираното адвокатско възнаграждение.
РП-С. р. пр. не изпра ща представител.
Съдът след преценка на събраните по делото доказателства прие за установено
следното от фактическа страна:
Няма спор по делото, че „Р.“ АД е лицензиран превозвач на пътници по шосе.
На „Р.“ АД е извършена комплексна проверка на транспортната му дейност като
превозвач. В хода на проверката е установено, че превозвачът не е организирал работата на
водача Т. И. изпълняващ от 18.02 до 19.02. 2021г. обществен превоз на пътници по три
1
различни автобусни линии- градска линия № *, с.С. и с.Л. по начин, по който да е спазено
изискването за междудневна почивка от 9 последователни часа, като е почивал 6 часа и 25
минути, установено от попълнените три пътни листа пътен лист от дати 18.02. и 19.02.2021г.

За констатираното нарушение свид. С. е съставил АУАН № 293275/12.11.2021 г. в
присъствието на свид.М. срещу „Р.“ АД, представлявано от Д. К. П. за това, че на
19.02.2021г. около 06:00ч. в гр.С., ул.“***“ №* фирма „Р.“АД , като превозвач е извършила
следното нарушение: При извършване на обществен превоз на пътници по основна градска
линия № * и кв.***-с.С. и Л. от общинската транспортна схема на гр.С. , по маршрути
непревишаващи 50 км. не е организирал труда на водача Т. И. по такъв начин, че той да
ползва дневна почивка от поне 9 последователни часа за период от 24 часа след края на
предходна почивка., като запериода от 24 часа- от 14:00ч. на 18.02.2021г. до 14:00ч. на
19.02.2021г., след края на предходна дневна почивка, водачът е ползвал дневна почивка с
продължителност от 6 часа и 25 минути, като дневната почивка от поне 9 последователни
часа е намалена с 2 часа и 35 минути, видно от пътни листове № 22205/18.02.2021г.
№22234/19.02.2021г. и №22237/19.02.2021г. Нарушението е установено на 10.11.2021г. при
извършена комплексна проверка на фирмата и е квалифицирано по чл. 30, т. 1 от Наредба
№ 2 на МТС /ДВ бр. 32/2002 г./, във вр. с чл. 6 от Наредба Н-3 на МТ,/ДВ бр. 31/2009 г./.
Актът е съставен в присъствието на законния представител на дружеството –
управителя Д. К. П. и е подписан и връчен без възражения.
От представените три пътни листа се уставновява,че съгласно пътен лист
№22205/18.02.2021г. , издаден от Бочуков за водач Т. И., на същата дата водачът И. е
изпълнявал с процесния автобус „***“ рег №*** линия *** - К. *** , с тръгване от Гаража –
*** с начален час 14:00ч. и връщане от *** в Гаража в 23,35 мин. Пробегът на разстоянието
*** – К. – *** е 21,300 км. Съгласно пътен лист №22237/19.02.2021г. водачът И. с автобус
„***“ с рег.№*** е изпълнявал следните скурсове- Гаража-С.- от 6,00ч. до 6,30ч. с пробег 11
км.; С.-*** от 6,30ч. до 7,00ч. с пробег 7 км., ***-Л. от 7,00ч. до 7,15ч. с пробег 8 км и ***-
Гаража от 7,30ч. до 7,35 ч. с пвробег 3,600 км. Съгласно пътен лист №22234/19.02.2021г.
водачът И. с автобус ВОлво с рег.№2386 е изпълнил курс ***-К. от 9,45ч. до 10,25ч. и К.-
*** от 10,25ч. до 10,57ч.
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП № 36- 0000857/01.12.2021 г. за
описаното нарушение на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС, вр. чл. 6 от
Наредба Н-3/07.04.2009 г. на МТ, на основание чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр на жалбоподателя е
наложена санкция в размер на 1 000 лв.
НП е връчено на жалбоподателя срещу разписка на 21.12.2021 г.
По делото е приложена Заповед № РД–08-30 от 24.01.2020 г. на МТИТС, с т. 6 на
която на директорите на Р. А. е възложена материалната компетентност за издаване на
наказателни постановления по ЗАвтПр, ЗДвП и подзаконовите им нормативни актове.
Описаната в АУАН и в обжалваното НП фактическа обстановка се потвърждава от
2
показанията на разпитаните свидетели С. и М., които съдът кредитира като обективни,
безпротиворечиви и кореспондиращи с обсъдените писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима и разгледана по същество е основателна.
Съгласно санкционната разпоредба на чл. 104, ал. 1 ЗАвтПр Превозвач, който не
осигури спазване на разпоредбите за работното време и почивките на водачите при
извършване на обществени превози на пътници и товари, включително при превози за
собствена сметка, се наказва с имуществена санкция 1 000 лв.
С разпоредбата на чл. 78, ал. 3 ЗАвтПр е въведено задължение за водачите при
извършване на превози с превозните средства по ал. 2 да спазват изискванията за времето за
управление, прекъсване и почивка по чл. 5 - 9 от Регламент 561/2006.
Според ал. 4 изискванията за времето за управление, прекъсване и почивка при
извършване на превози с превозни средства по чл. 3, буква "а" от Регламент 561/2006 се
определят от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията с
наредбата по чл. 89, ал. 1.
С Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни
схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси (Загл. изм. - ДВ, бр.
44 от 2011 г. ), издадена от министъра на транспорта и съобщенията, обн., ДВ, бр. 32 от
29.03.2002 г., в сила от 29.03.2002 г., изм. и доп., бр. 32 от 8.04.2003 г., изм., бр. 45 от
2.06.2006 г., в сила от 1.06.2006 г., изм. и доп., бр. 44 от 10.06.2011 г. се определят условията
и реда за утвърждаване на транспортните схеми и за осъществяване на обществените
превози на пътници с автобуси, извършвани от регистрирани търговци, притежаващи лиценз
за извършване на превоз на пътници на територията на Република България или лиценз на
Общността, както и други документи, които се изискват от закона и тази наредба, по
утвърдени транспортни схеми на територията на Република.
С чл. 30, т. 1 от Наредбата е въведено задължение за извършващото превоза на
пътници лице да организира труда на водачите, като спазва нормативно установената
максимална продължителност на работния ден (смяна), междудневната и междуседмичната
почивка и прекъсванията в периодите на управление съгласно Закона за автомобилните
превози.
С Наредба № Н-3 от 7.04.2009 г. за необходимите мерки за изпълнението и
прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4
февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент
(ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за
движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на
Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за
изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на
3
Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) №
3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета
(Загл. изм. – ДВ, бр. 15 от 2016 г.), издадена от министъра на транспорта, обн., ДВ, бр. 31 от
24.04.2009 г., изм. и доп., бр. 33 от 26.04.2011 г., изм., бр. 15 от 23.02.2016 г., доп., бр. 74 от
20.09.2019 г., се определят: изискванията за времето на управление, прекъсванията и
почивките на водачите при извършване на превози с превозни средства, посочени в чл. 3,
буква "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март
2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с
автомобилния транспорт; изискванията към съдържанието, графикът за работата на
водачите и другите документи, удостоверяващи дейността на водачите; условията и редът за
издаване на карти за дигитални тахографи; сроковете за извличането и съхраняването на
данните от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите.
В чл. 6 ал.1 от тази наредба е прието, че за всеки период от 24 h след края на
предходната дневна или седмична почивка водачът е длъжен да е ползвал дневна почивка от
най-малко 11 последователни часа. В чл.6 ал.2 е предвидено,че дневната почивка може да
бъде намалена до 9 последователни часа най-много три пъти седмично, при условие че
водачът ползва като компенсация съответната почивка преди края на следващата седмица.
Член 3, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета
от 15 март 2006 година за хармонизиране на някои разпоредби от социалното
законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) №
3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета
изрично изключва от приложното му поле автомобилен превоз с превозни средства,
използвани по редовни линии, когато маршрутът на въпросната линия не надвишава 50
километра.
Безспорно се установи от събраните по делото доказателства, че превозвачът „Р.“
АД извършва обществен превоз на пътници с автобуси по утвърдени транспортните схеми.
Установи се, че в случая е извършвана транспортна схема с маршрут, който не надвишава 50
км. Видно от пътните листове, послужили за съставянето на процесния АУАН и за
установяване на вмененото на жалбоподателя нарушение, маршрутите от общинската
транспортна схема, изпълнявани на 18.02. и на 19.02.2021г. от водача Т. И. са с дължина
съответно 21,300 км и 37,600 км., а не е с дължина повече от 50 км.
При това положение е основателно възражението на жалбоподателя, че вмененото
му нарушение е несъставомерно, тъй като за извършван транспорт на превози с маршрути
по-малко от 50 км. въобще няма изискване за дневна почивка от поне 9 последователни часа
за период от 24 часа след края на предходна почивка. Налице е неправилно приложение на
материалния закон от административно наказващия орган, обуславящо отмяната на
обжалваното НП като незаконосъобразно.
В случая дължината на маршрута е от съществено значение за съставомерността на
посоченото нарушение. След като дължината на маршрута на извършвания превоз въобще
4
не е посочена нито в АУАН, нито в НП, е налице и нарушение на изискването за пълно
описание на елементите от фактическия състав на нарушението изисквания, с което
съществено са нарушени чл. 42, ал. 1, т. 4 и 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, което нарушение
прави обжалваното НП незаконосъобразно.
Ще следва наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно,
на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН.
С оглед изхода от спора ще следва да бъде осъдена Р. "А“-П. да плати на
жалбоподателя на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените
деловодни разноски в размер на 300,00 лв. за адвокатско възнаграждение.
По изложените съображения С. районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ***/01.12.2021 г., издадено от и.д.
директор на Р. А. – П., с което на „Р.“ АД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.
С., ул. „***“ № *, представлявано от Д. К. П., на основание 104, ал. 1 от Закона за
автомобилните превози е наложена имуществена санкция в размер на 1 000 лв. за нарушение
на чл. 30, т. 1 от Наредба № 2/15.03.2002 г. на МТС, вр. чл. 6 от Наредба Н-3/07.04.2009 г. на
МТ., като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Р. „А.“ – П., представлявана от и.д. Г. Д. П. да заплати на „Р.“ АД, ЕИК
***, със седалище и адрес на управление гр. С., ул. „***“ № ***, представлявано от Д. К. П.
на основание чл. 63д, ал. 1 ЗАНН, вр. чл. 143, ал. 3 АПК направените разноски в размер на
300 лв. за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – С.
в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – С.: _______________________
5