Решение по дело №796/2023 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 199
Дата: 7 юни 2023 г.
Съдия: Пламена Колева Недялкова
Дело: 20233630200796
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 април 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 199
гр. Шумен, 07.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, XV-И СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети май през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Пламена К. Недялкова
при участието на секретаря Ц. В. К.
като разгледа докладваното от Пламена К. Недялкова Административно
наказателно дело № 20233630200796 по описа за 2023 година
За да се произнесе взе предвид следното:
Производство по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №22 – 0869 - 004005/25.01.2023г. на
Началник сектор „ПП“ към ОДМВР - Шумен, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.175
ал.1 т.1 от ЗДвП, чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП на Г. И. И., ЕГН ********** от гр.Долни
чифлик са наложени административни наказания глоба в размер на 100 /сто/ лева и
лишаване от право да управлява МПС за 4 месеца, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП и
глоба в размер на 10 лева, за нарушение на чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП. Жалбоподателят моли
съда да отмени наказателното постановление като в жалбата излага, че счита същото за
неправилно, незаконосъобразно, необосновано и постановено при съществени
процесуални нарушения. Оспорва и фактическата обстановка. В съдебно заседание, редовно
призован, не се явява. Не се явява и процесуален представител. Депозирано е становище по
същество, в което моли наложените наказания на основание чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП, за
извършеното нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП, да бъдат намалени до предвидения от
закона минимум като излага доводите си за това.
Процесуалният представител на административно – наказващият орган оспорва
жалбата като неоснователна като доводите си затова. Моли НП да бъде потвърдено и да
бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена от надлежна страна в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което
е процесуално допустима.
От събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени
поотделно и в тяхната съвкупност, се установи следното от фактическа страна:
На 24.11.2022г. на „Аутохаус 65“ ООД, на основание чл.30 от Наредба №I - 45 за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане от движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни, били предоставени временни табели с регистрационен номер
012В892 за срок от една година и издадено разрешение за временно движение сер.В
№0704201.
На 30.12.2022г. жалб. Г. И. И. управлявал лек автомобил „Фолксваген Голф 6“,
собственост на „Аутохаус 65“ ООД на път първи клас I -2, км.107+197 в посока с.Струйно.
В същото време служители на сектор ПП при ОДМВР – Шумен, между които и св.М. М., се
1
намирали в района на с.Струйно и забелязали движещият по път I -2 лек автомобил
„Фолксваген Голф 6“, който бил без поставени регистрационни табели. При извършената
проверка установили, че в долната лява част на предното обзорно стъкло била поставена
временна табела с регистрационен номер 012В892, но същата била разположена косо и
първите три цифри от номера не се виждали. Временна табела с регистрационен номер
012В892 била поставена и на задното стъкло, но не се виждала, тъй като стъклото било
затъмнено. В хода на проверката водачът - жалб. Г. И. И. обяснил, че закупил автомобила от
гр.Разград и го транспортирал до гр.Варна, и представил попълнена пътна книжка за
ползване на временните табели, съгласно изискванията на чл.30 ал.14 т.2 от Наредба №I –
45. При проверката жалбоподателят не представил контролен талон към СУМПС. Тъй като
служителите не разполагала с техническо средство за установяване на употреба на алкохол
или наркотични вещества, съпроводили жалбоподателя с автомобила, до сектор ПП при
ОДМВР – Шумен, където извикали за съдействие свидетелите Г. И. и В. В. – мл.
автоконтрольори в сектор ПП при ОДМВР – Шумен. Извършените проверки с техническо
средство не отчело употреба на алкохол или наркотични вещества.
Св.Г. И. съставил срещу жалбоподателя АУАН серия GA №822986/30.12.2022г. за
нарушения на чл.140 ал.1 пр.3 от ЗДвП и чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП, в който е отразено, че
водачът няма възражения. В законоустановения срок не са депозирани и писмени
възражения.
Въз основа на съставения акт, административно-наказващият орган издал
обжалваното НП като възприел изцяло констатациите съдържащи се в АУАН. На основание
чл.175 ал.1 т.1 от ЗДвП, чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП на Г. И. И., ЕГН ********** от
гр.Долни чифлик са наложени административни наказания глоба в размер на 100 /сто/ лева
и лишаване от право да управлява МПС за 4 месеца, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП и
глоба в размер на 10 лева, за нарушение на чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП.
Така изложената фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото
писмени доказателства, както и от показанията на разпитаните в съдебно заседание
свидетели – Г. Ю. И., М. Г. М. и В. Й. В.. Показанията на свидетелите не са противоречиви,
изясняват в пълнота всички факти и обстоятелства във връзка с възприетото от тях действие
на жалбоподателя. Освен това няма данни по делото, които да създават съмнения относно
обективността и безпристрастността на свидетелите, или да сочат на наличието на мотив да
набеди жалбоподателя в нарушение, което не е извършил. Показанията им кореспондират
със събраните писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка съдът приема следното:
В хода на административно – наказателното производство не е допуснато
съществено нарушение на процесуалните правила, което да е довело до накърняване на
правото на защита на санкционираното лице. Актът за установяване на административно
нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това
длъжностни лица, в рамките на определената им компетентност и са били надлежно
предявени и връчени на жалбоподателя. Наказателното постановление е било издадено в
шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН.
Административно-наказателното производство е започнало с редовно съставен акт,
съдържащ всички минимално изискуеми по смисъла на чл.42 от ЗАНН реквизити. Същият е
предявен и връчен на жалбоподателя. В НП също се съдържат всички минимално изискуеми
по силата на чл.57 от ЗАНН реквизити. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е
индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да
се защитава.
Безспорно е установено от доказателствата по делото, а не се спори и между
страните, че на процесната дата и място, жалбоподателят е управлявал лек автомобил
„Фолксваген Голф 6“, собственост на „Аутохаус 65“ ООД като ползваните от
жалбоподателя временни табели с регистрационен номер 012В892, били поставени на
предното обзорно стъкло и на задното.
Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП "по пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и
са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места." От
събраните по делото доказателства се установява по безспорен начин, че жалбоподателят е
управлявал посочения в акта и в наказателното постановление лек автомобил, и, че
2
временните табели с регистрационен номер 012В892 не са била поставени на определените
за това места. Също така първите три цифри от номера на поставената косо в долната лява
част на предното обзорно стъкло табела не се виждали. Не се виждала и поставената на
задното стъкло табела, тъй като стъклото било затъмнено. В тази връзка съдът съобрази
разпоредбата на чл. 10 ал. 5 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г., съгласно която табелите с
регистрационен номер се закрепват отпред и отзад /или само отзад/ перпендикулярно на
средното надлъжно сечение на превозното средство, а когато това е невъзможно - в лявата
част, така че да се осигури тяхната видимост и осветеност нощно време. Местото,
определено за поставяне на табелите с регистрационния номер е определено от завода -
производител за всяко едно превозно средство и това е местото, на което задължително се
монтират, съгласно чл.10 ал.4 от Наредба № І-45 от 24.03.2000 г. и това место е визирано в
разпоредбата на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП и описано в чл. 10, ал. 5 от Наредба № І-45 от
24.03.2000г. Не съществува законова възможност водачът сам да избере местоположението,
на което да постави регистрационната табела.
Ето защо, с оглед изложеното по-горе настоящият състав намира, че от материалите по
делото се доказва по безспорен начин, че жалбоподателят е осъществил от обективна и
субективна страна посоченото нарушение по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП.
Административно - наказващият орган правилно е издирил и приложил действащата
санкционна разпоредба, а именно чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, която предвижда наказание
"лишаване от право да управлява моторно превозно средство" за срок от 1 до 6 месеца и
"глоба" от 50 до 200 лева за водач, който управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с регистрационен
номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това
места.
В същото време обаче съдът счита, че административно-наказващият орган не е
индивидуализирал правилно наказанието. За извършеното нарушение на чл.140 ал.1 от
ЗДвП на И. са наложени административни наказания глоба в размер на 100 лева и лишаване
от право да управлява МПС за 4 месеца. Наказанието глоба е определено под средния
предвиден в закона размер, който е 125 лева, а кумулативно предвиденото наказание
“лишаване от право да управлява МПС” над средния предвиден в закона размер, който е
3.5 месеца. Наказващият орган не е изложил никакви конкретни съображения и мотиви
обосноваващи от една страна налагане на наказания над минимално предвидения размер и
от друга страна причините, поради които е определили едното наказание под средния
размер, а другото над средния размер. Двете кумулативно предвидени наказания следва да
кореспондират помежду си. Наведените в тази насока доводи от жалбоподателя, съдът
намира за основателни.
Въпреки, че видно от приложената по делото Справка за нарушител от региона
жалбоподателят е бил многократно наказван за различни нарушения на ЗДвП, то това
обстоятелство не санира неизпълнението на посочените по-горе задължения от страна на
административно-наказващия орган и не води автоматично до налагане на по-висока
санкция за нарушителя за следващо негово деяние. Следвало е административно-
наказващият орган да изложи конкретните си съображения, поради които е решил да наложи
именно тези санкции, като е следвало да прецени тежестта на извършеното нарушение и
степента на обществената му опасност, което не е било сторено. В тази връзка съдът като
взе в предвид липсата на каквито и да е мотиви и съображения в тази насока, намира за
справедливо санкцията на нарушителя за това деяние да бъде намалена до минималния,
предвиден в закона размер, а именно глоба в размер на 50 лева и “лишаване от право да
управлява МПС” за срок от 1 месец. В тази връзка при определяне размера на наказанията
съдът съобрази установените в хода на производството обстоятелства, въз основа на които
може да се направи извод за по – ниска обществена опасност на нарушението. Изложените
от жалбоподателя твърдения в хода на проверката, че е закупил автомобила от гр.Разград и
го транспортира до гр.Варна, което се установява от показанията на свидетелите, не са
опровергани. Тези негови твърдения кореспондират и с обстоятелството, че табелите които
не са били поставени на определените за това места са били временни, които съгласно чл.30
ал.1 от Наредба №I – 45 се предоставят на търговец извършващ основна търговска дейност
внос, производство или продажба на превозни средства. Същите са били издадени на
„Аутохаус 65“ ООД. От показанията на св.В. В. се установява и, че на автомобила нямало
3
поставени основи за табели, поради което не би могло да се поставят временните табели на
определените за това места, което не оправдава водача, но дава яснота защо табелите са
били поставени на предното и задното стъкло.
Предвид изложените обстоятелства, както и предвид факта, че се касае за табели,
което предназначение е за временно ползване, съдът намира че е налице по – ниска
обществена опасност на нарушението и счете за справедливо наказателното постановление
в частта му по пункт първи да бъде изменено, като наложените на Г. И. административни
наказания „глоба“ и “лишаване от право да управлява МПС” да бъдат намалени от 100 лева
на 50 лева и “лишаване от право да управлява МПС” от 4 месеца на 1 месец.
Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана в
качеството му на водач и за това, че не носи контролния талон към СУМПС. В АУАН и в
НП нарушението е квалифицирано по чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП. От показанията на
свидетелите Г. И. и М. М. се установява, че при проверката И. не представил контролния
талон към СУМПС, поради което жалбоподателят е осъществил състава и на
административното нарушение по чл.100 ал.1 т.1 от ЗДвП, за което е била ангажирана и
административнонаказателната му отговорност. Съобразно тази норма, водачът на моторно
превозно средство е длъжен да носи контролния талон към СУМПС. Безспорно е
установено, че жалбоподателят не е изпълнил това си задължение, поради което правилно
съобразно нормата на чл.183 ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП, наказващият орган е наложил на
жалбоподателя наказание глоба в размер на 10 лв., чийто размер е строго фиксиран от
закона, поради което наказателното постановление в частта му по пункт втори следва да
бъде потвърдено.
Административнонаказващият орган е направил искане за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, което предвид изхода на делото и доколкото в открито
съдебно заседание е осъществено процесуално представителство от В. Д. – гл.
юрисконсулт, се явява основателно и на основание чл.63 ал.5 от ЗАНН следва на ОДМВР -
Шумен да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл.37 от
Закона за правната помощ. Съгласно чл.37 ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. В случая за защита по дела по ЗАНН чл.27е
от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение от 80 до 150 лева
в производствата по ЗАНН. В настоящия случай процесуалният представител на АНО – е
осъществил процесуално представителство в едно открито съдебно заседание,
производството не се отличава с фактическа или правна сложност, поради което съдът
намира за справедливо да бъде определено и присъдено възнаграждение в минимално
предвидения размер, а именно 80 лева.
Водим от горното и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №22 – 0869 - 004005/25.01.2023г. на
Началник сектор „ПП“ към ОДМВР - Шумен, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.175
ал.1 т.1 от ЗДвП на Г. И. И., ЕГН ********** от гр.Долни чифлик са наложени
административни наказания глоба в размер на 100 /сто/ лева и лишаване от право да
управлява МПС за 4 месеца, за нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП като намалява размера на
наложеното административно наказание “глоба” от 100 /сто/ лева на 50 /петдесет/ лева, а
размера на административното наказание “лишаване от право да управлява МПС” от 4
/четири/ месеца на 1 /един/ месец.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №22 – 0869 - 004005/25.01.2023г. на
Началник сектор „ПП“ към ОДМВР - Шумен, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл.183
ал.1 т.1 пр.2 от ЗДвП на Г. И. И., ЕГН ********** от гр.Долни чифлик е наложено
административно наказание глоба в размер на 10 лева, за нарушение на чл.100 ал.1 т.1 от
ЗДвП.
ОСЪЖДА Г. И. И., ЕГН ********** от гр.Долни чифлик да заплати на ОДМВР
гр.Шумен юрисконсултско възнаграждение в размер на 80.00 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Шуменския административен съд
4
в 14-дневен срок от съобщаване на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
5