Решение по дело №2095/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 декември 2022 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20227180702095
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

№ 2384

гр. Пловдив, 14.12.2022 год.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХVІ състав, в открито заседание на двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и втора година в състав:                      

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

                                   ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА НЕСТОРОВА - ДИЧЕВА

                                                        ДАРИНА МАТЕЕВА

 

при секретаря Станка Журналова и участието на прокурора Здравена Янева, като разгледа докладваното от Председателя к.а.н.д. № 2095 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на ТА на НАП Пловдив против Решение № 1249 от 15.06.2022 г., постановено по АНД № 1232 по описа за 2022 г.на Районен съд - Пловдив, ХХVI н.с., В ЧАСТТА, в която е отменено Наказателно постановление № 609275-F612324 от 03.11.2021 г. издадено от директора на дирекция „Контрол‘‘ в ТД на НАП гр. Пловдив, с което на ЕТ „Ф.М.М.“ с ЕИК: *** са наложени административни наказания „имуществени санкции‘‘, както следва: по т. 2 – имуществена санкция в размер от 1 023, 72 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 3 – имуществена санкция в размер от 946, 67 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 4 – имуществена санкция в размер от 1 007, 99 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 5 – имуществена санкция в размер от 994, 23 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 6 – имуществена санкция в размер от 975, 15 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 7 – имуществена санкция в размер от 604, 17 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС.

С касационната жалба се претендира отмяна на решението на районния съд в обжалваната част, поради незаконосъобразност. Излагат се съображения, че не са налице констатираните от районния съд процесуални нарушения, а наличието на неточности не е съществен порок, който да е довел до неяснота в какво се обвинява нарушителят и какво е извършеното нарушение. След като са изяснени всички факти и обстоятелства, съдът следвало да се произнесе по надлежния ред за ангажиране на административнонаказателната отговорност.  Претендират се разноски.

Ответникът ЕТ „Ф.М.М.“, чрез процесуалния си представител адвокат З., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Счита постановеното от районния съд решение за правилно и законосъобразно. Претендира разноски.          Представителят на Окръжна прокуратура гр.Пловдив, дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните доказателства и наведените касационни основания, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на касационната жалба:

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. Ето защо е ДОПУСТИМА.

По същество:

Районният съд е бил сезиран с жалба против Наказателно постановление № 609275-F612324 от 03.11.2021 г. издадено от директора на дирекция „Контрол‘‘ в ТД на НАП гр. Пловдив, с което на ЕТ „Ф.М.М.“ с ЕИК: *** са наложени административни наказания „имуществени санкции‘‘, както следва: по т. 1 – имуществена санкция в размер от 500 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180, ал. 1 ЗДДС, по т. 2 – имуществена санкция в размер от 1 023, 72 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 3 – имуществена санкция в размер от 946, 67 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 4 – имуществена санкция в размер от 1 007, 99 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 5 – имуществена санкция в размер от 994, 23 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 6 – имуществена санкция в размер от 975, 15 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 7 – имуществена санкция в размер от 604, 17 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС.

В частта по т.1 НП е потвърдено и не е предмет на настоящото касационно производство.

Установено е от фактическа страна, че едноличният търговец, като данъчнозадължено по ЗДДС лице, не е начислило ДДС в размер от 5626,73 лева по облагаеми доставки на обща стойност 28 133, 67 лева извършени за данъчен период 24.09.2020 г. – 22.03.2021 г., когато лицето не е било регистрирано по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки, че е било длъжно. За периода от 01.09.2019 г. д. 31.08.2020 г задълженото лице е реализирало облагаем оборот по смисъла на чл. 95. ал. 2 от ЗДДС в размер над 50 000 лв. /55578, 55 лева /, формиран от търговия на дребно със закуски в търговски обект в с. Долно Воден, Център.

Реализираният облагаем оборот е по фискално устройство - № 4351021, като данъчното събитие по описани в приложение № 1 доставки е настъпило, на основание чл. 25, ал. 1 и ал 2 от ЗДДС на датата на която е извършена продажбата, като тази дата съвпада с датата на издаване на съответния фискален бон и на същата дата ДДС е станал изискуем съгласно чл. 25 ал 6, т. 1 от ЗДДС.

Прието е, че лицето е следвало да подаде в ТД на НАП Пловдив заявление за регистрация по ЗДДС в срок до 08.09.2020 г.  Такова е подадено със закъснение на 08.03.2021 г. с вх. № 303912100957162/08.03.2021 г. и задълженото лице е регистрирано по ЗДДС на 23.03.2021 с Акт за регистрация по ЗДДС № 160422101114640/19.03.2021 г.

За периода от изтичане на срока за издаване на акт за регистрация /24.09.2020 г - деня последващ деня, в който дружеството би следвало да е регистрирано по ЗДДС/ по чл. 101, ал. 6 и ал. 7 от ЗДДС, ако лицето беше подало в срок заявление за регистрация по ЗДДС, до датата на регистрацията, търговецът следвало да начислява ДДС за извършените от него облагаеми доставки.

3а периода 01.10.2020 г. - 31.10.2020 г. е установено да са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение № 3, неразделна част от АУАН на обща стойност 5118. 62 лв., от които данъчна основа - 5118. 62 и не е начислен ДДС общо в размер на 1023. 72 лв.

За периода 01.11.2020 г. – 30.11.2020 г. са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение № 4, неразделна част от АУАН на обща стойност - 5630. 00 лв., от които данъчна основа - 4733, ЗЗ и не е начислен ДДС общо в размер 946. 67 лв.

3а периода 01.12.2020 г. - 31.12.2020 г. са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение N? 5. неразделна част от настоящия АУАН на обща стойност 6047. 96 лв., от които дан. основа - 5039, 97 и не е начислен ДДС общо в размер 1007, 99 лв.

За периода 01.01.2021 г - 31.01.2021 г. са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение № 6, неразделна част от АУАН на обща стойност 5973, 60 лв., от които данъчна основа - 4971. 17 лв. и не е начислен ДДС общо в размер 994, 23 лв.

За периода 01.02.2021 г. - 28.02.2021 г. са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение № 7, неразделна част от АУАН на обща стойност 5350. 90 лв., от които данъчна основа - 4875, 75 и не е начислен ДДС общо в размер 975. 15 лв.

3а периода 01.03.2021 г – 22.03.2021 г. са извършени облагаеми доставки на стоки - търговия на дребно със закуски, описани в Приложение № 8, неразделна част от АУАН на обща стойност 3625. 00 лв. от които данъчна основа - 3020, 83 и не е начислен ДДС общо в размер 604, 17 лв.

Освен задължението за начисляване на ДДС, следвало в края на всеки от периодите лицето да състави обобщен отчет по чл. 119, ал. 1 от ЗДДС и да посочи така съставения отчет в дневника си за продажби и справката-декларация за съответния данъчен период, които е следвало да подаде в ТД на НАП - Пловдив, в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период.

На основание чл. 67, ал. 2 от ЗДДС, когато при договаряне на доставката не е изрично посочено, че данъкът се дължи отделно, приема се, че той е включен в договорената цена, поради което размерът на данъка е определен по формулата в чл. 53, ал. 2 от ППЗДДС.

Въз основа на това е прието, че са нарушени разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т 1, т. 2 и т. 3 и ал. 2 във връзка с чл. 180, ал. 2 във връзка с ал. 1 във връзка с чл. 102, ал. 3, т. 1 вр. чл. 119 вр. чл. 25, ал. 1, ал. 2 и ал. 6, т. 1 от ЗДДС.

Нарушенията са открити при представени документи на дата 15.03.2021г. Във връзка с ИПДПОЗЛ № 303912100957162/08.03.2021 г в хода на извършена проверка в гр. Пловдив и във връзка с издаден Акт за регистрация по ЗДДС № 160422101114640/19.03.2021 г по повод подадено заявление за регистрация по ЗДДС 303912100957162/08.03.2021 г.

Съставен е АУАН с № F612324 oт 18.05.2021 г. в който е прието,че са извършени нарушения по чл.86,ал.1 от ЗДДС

За да отмени НП в тази част, районният съд е приел, че при издаването на наказателното постановление по отношение на тези нарушения са допуснати съществени процесуални нарушения, които се изразяват в сгрешени санкционни разпоредби. В обстоятелствената част са описани извършени нарушения, изразяващи се в нарушаване разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 ЗДДС, които са относими към санкционната разпоредба на чл. 180, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДДС, но по отношение на   нарушенията от т. 2 до т. 7 от наказателното постановление, наказанията са наложени на основание чл. 180, ал. 2 от ЗДДС, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС. Санкциите били наложени на основание санкционни норми, които не съответстват на извършване на нарушението. Прието е , че няма каквато и да била превръзка между разпоредбите на чл. 180, ал. 2 ЗДДС и тази на чл. 180А, ал. 1 ЗДДС. Мотивирано е още, че размерът на наказанията са определени, не с оглед разпоредбата на чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, която е в насока, че регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове в случаите, когато данъкът е изискуем от лицето като платец по глава осма и за начисления данък лицето има право на пълен данъчен кредит, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер 5 на сто от неначисления данък, но не по-малко от 50 лв. В случай, че се налагат наказания с оглед разпоредбата на чл. 180А, ал. 1 ЗДДС същите не трябва да са в размер изцяло на данъка, а трябва да са в размер от 5 на сто от него, но не по-малко от 50 лева.

Прието е,че по този начин волята на наказващия орган остава неясна, посочената е погрешна санкционна норма, която е неотносима за процесните нарушения, но наказанията са определени на друго основание.

По искането на въззиваемата страна да се измени наказателното постановление, районният съд е приел,че според разпоредбата на чл. 63, ал. 7, т. 1 ЗАНН Съдът може да измени наказателното постановление, като приложи закон за същото, еднакво или по-леко наказуемо нарушение, без съществено изменение на обстоятелствата на нарушението. В конкретния случай, разпоредбата на чл. 180А, ал. 1 ЗДДС предвижда много по-ниско наказание от това предвидено в разпоредбата на чл. 180, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДДС и се явява закон за по-тежко наказуемо нарушение. Поради това,  макар и размерът на имуществените санкции да отговарят на извършените нарушения, Съдът не би могъл да измени основанието за тяхното налагане в такова по чл. 180, ал. 2, вр. ал. 1 ЗДДС, тъй като същото се явява по-тежко. Посочва се,че волята на наказващия орган остава неясна, като това представляват и нови фактически обстоятелства по делото, доколкото жалбоподателят е бил санкциониран по по-леко наказуемия състав, наложена му е била по-висока имуществена санкция и по този начин нарушителят не е в състояние да разбере срещу кои факти да се защити.

Решението е правилно.

От безспорно установената фактическа обстановка, несъмнен е факта на извършване на нарушение по чл.86,ал.1 от ЗДДС, наказуемо по чл.180 ал.2,вр. с ал.1 от ЗДДС, както и несъмнен е факта на сгрешени санкционни норми по т.2-7 от обжалваното НП, защото вместо чл.180,ал.2 вр. с ал.1 е записано чл.180,ал.2 вр. с чл.180а,ал.1 ЗДДС. Грешката е такава, че води до неяснота на приложената санкционна норма – чл.180 или чл.180а от ЗДДС, като в случая правилно е прието от районния съд, че чл.180а предвижда по-лека санкция, поради което и чл.63,ал.7 от ЗАНН е неприложим. Нещо повече, освен липсата на обвръзка между чл.180ал.2 и чл.180а,ал.1 от ЗДДС има разминаване между вида на субектите които могат да бъдат санкционирани с едната и с другата норма. Чл.180а поради персоналното си действие е специална по отношение на чл. 180 ЗДДС и ограничава действието си до лицата - платци по глава осма от ЗДДС-получатели по доставката и вносители, какъвто в случая не е адресата на оспорваното НП.

Затова и нарушението следва да се приеме за съществено, поради което правилно НП в т.2-7 е било отменено от районния съд.

Следва да се отбележи,че се наблюдава и друг порок на НП. За да предизвика целените с издаването му правни последици, наказателното постановление следва да съдържа обем от информация, достатъчен за да се обоснове фактическия състав на извършеното нарушение. Данните, фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да обхваща наказателното постановление са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях, посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно - описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите – фактическите и правни основания, от които следва постановения от административнонаказващия орган резултат.

 Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица постановен в съществено нарушение на закона акт. С оглед правилното определяне на наказанието и възможността за упражняване на съдебен контрол за законосъобразност на констатираното нарушение, административнонаказващият орган следва при този вид нарушения да опише подробно и да събере пълни данни за обстоятелствата, при които е извършено нарушението, нещо което в конкретния случай не е сторено, поради което процесното НП се явява незаконосъобразно и на това основание. Това е така, защото описанието на нарушението, доказателствата които го потвърждават и законовите разпоредби, които са виновно нарушени, не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правна логика. В случая, недопустимо за описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, се препраща към други документи-протокол и приложения, без тяхното съдържание да е възпроизведено в обстоятелствената част на АУАН, съответно на НП. Описанието на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, както и доказателства, които го подкрепят, следва задължително да се съдържат в АУАН, т. е още от образуването на административнонаказателното производство следва по недвусмислен начин да е ясно, за какво нарушение и въз основа на какви доказателства се ангажира административнонаказателната отговорност на виновното лице. Това е така, защото АУАН поставя началото на това производство и нарушителят следва да има възможност да разбере точно какво административно нарушение му се вменява, че е извършил.

По изложените съображения, решението е законосъобразно и правилно и следва да се остави в сила.

По разноските:

С оглед изхода на делото в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 800лв.,съгласно представения списък на разноските.

Водим от горното, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1249 от 15.06.2022 г., постановено по АНД № 1232 по описа за 2022 г.на Районен съд - Пловдив, ХХVI н.с., В ЧАСТТА, в която е отменено Наказателно постановление № 609275-F612324 от 03.11.2021 г. издадено от директора на дирекция „Контрол‘‘ в ТД на НАП гр. Пловдив, с което на ЕТ „Ф.М.М.“ с ЕИК: *** са наложени административни наказания „имуществени санкции‘‘, както следва: по т. 2 – имуществена санкция в размер от 1 023, 72 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 3 – имуществена санкция в размер от 946, 67 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 4 – имуществена санкция в размер от 1 007, 99 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 5 – имуществена санкция в размер от 994, 23 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 6 – имуществена санкция в размер от 975, 15 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС, по т. 7 – имуществена санкция в размер от 604, 17 лева на основание чл. 180, ал. 2, вр. чл. 180А, ал. 1 ЗДДС.

ОСЪЖДА НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ да заплати на Ф.М.М., ЕГН **********, в качеството му на ЕТ „Ф.М.М.“ с ЕИК: ***, гр. Асеновград, ул.“Вихрен“ № 30 сумата от 800/осемстотин/ лева разноски.

Решението е окончателно. 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: