О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1555/7.11.2019г.
гр. Пазарджик,
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, ІІІ - административен състав, в закрито
съдебно заседание на седми ноември, две хиляди и деветнадесета година в състав:
СЪДИЯ: ДЕСИСЛАВА
КРИВИРАЛЧЕВА
като
разгледа докладваното от съдия Кривиралчева адм. дело № 1283 по описа за 2019
г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 459 и сл. от Изборния кодекс ИК/ и е образувано по жалбата на
Ш. А. В. с ЕГН ********** *** против решение № 318 – МИ от 03.11.2019 г. на Общинска
избирателна комисия Пазарджик, с което е обявен за избран кмет на с. Говедаре, общ.
Пазарджик.
В жалбата се
съдържа искане за спиране изпълнението на обжалваното решение на основание чл.
459, ал. 3 от ИК. В жалбата не се сочат конкретни обстоятелства, обосноваващи определен
обществен или друг значим интерес, който се охранява със спирането на допуснатото
със закона предварително изпълнение. Липсват и доказателства в тази насока.
Съдът намира
искането за спиране на изпълнението за неоснователно по следните съображения:
Със специалната
норма на чл. 459, ал. 4 от ИК е предвидено, че жалбата не спира изпълнението на
решението на ОИК, освен ако съдът постанови друго, т.е. специалният закон е оправомощил
съда да прецени и да спре при наличие на законовите предпоставки допуснатото със
закон предварително изпълнение на административния акт. Тази предварителна изпълняемост
може да бъде преодоляна с мотивирано искане надлежно подкрепено с доказателства.
Съдът преценява предпоставките за това във връзка със засягането на държавния и
обществен интерес, който произтича от изключителната важност на провеждането на
местните избори - своевременно конституиране на местните органи за управление. Изборният
кодекс не регламентира основанията, при които съдът може да спре изпълнението на
административния акт, поради което е приложима нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК,
във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК. За да спре допуснатото по силата на закона изпълнение,
съдът следва да установи, че то би могло да причини на оспорващия значителна или
трудно поправима вреда, която да е противопоставима по степен на значимост на обществените
отношения, в защита на които законодателят е допуснал предварително изпълнение на
административния акт. В тежест на молителя е да посочи вредите и да представи доказателства
за вида им и за вероятността те да настъпят, ако обжалваният административен акт
бъде изпълнен преди съдът да се произнесе по неговата законосъобразност.
В настоящия случай
липсват каквито и да е твърдения за възможността за настъпване на значителна или
трудно поправима вреда за молителя. В жалбата не се излагат доводи и конкретни фактически
обстоятелства, нито пък се представят доказателства, които да обосноват извода,
че предварителното изпълнение на решението на ОИК Пазарджик би довело до причиняване
на особено съществени неблагоприятни последици за оспорващия. Доказателствената
тежест за установяване на възможността за настъпване на такива вреди лежи върху
оспорващия, а последният не е ангажирал никакви доказателства на този етап от производството,
поради което искането и по същество е недоказано. Твърденията по повод оспорване
законосъобразността на решението на ОИК Пазарджик не могат да бъдат преценявани
и взети предвид при обсъждане на искането за спиране, тъй като съдът дължи произнасяне
по тях с крайния съдебен акт.
С оглед на изложеното
съдът намира направеното искане за спиране на изпълнението на акта за неоснователно,
поради което и на основание чл. 459, ал. 4 от ИК, във вр. чл. 166, ал. 2 и ал.
4 от АПК, Административен съд Пазарджик
О
П Р Е Д Е Л И:
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно
искането на Ш. А. В. с ЕГН ********** *** за спиране на допуснато предварително
изпълнение на решение № 318 – МИ от 03.11.2019 г. на Общинска избирателна комисия
Пазарджик, с което е обявен за избран кмет на с.***, общ. Пазарджик.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може
да се обжалва пред ВАС в 7 - дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.
СЪДИЯ:/п/