Решение по дело №1254/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 168
Дата: 11 февруари 2022 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20217040701254
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

168                                            11.02.2022 година                                        гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и втора година, в публично заседание в следния състав:

                              Председател: Атанаска Атанасова

                                            

при секретаря Галина Драганова, като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1254 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, вр. чл. 8, ал. 3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти (ЗЗНН) и е образувано по повод жалбата на „Бест Съплай“ ЕООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Братя Миладинови“, бл. 89, вх. 4, ет. 5, представлявано от управителя И.Димитров, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-31/28.04.2021 г., издадено от зам.-председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. С оспореното разпореждане са определени на жалбоподателя „Бест Съплай“ ЕООД нива на запаси от котелни горива за извънредни ситуации 7.935 тона, за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваното разпореждане, поради нарушение на административнопроизводствени правила, изразено в липса на мотиви, и противоречие с приложимите материалноправни разпоредби. В нея се сочи, че неправилно е определено нивото на запаса за извънредни ситуации, поради неправилно прилагане на утвърдената със Заповед № РД-10-214 от 04.08.2020 г. „Методика за определяне нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, в равностойност на нефт“. Наведени са също доводи за несъответствие на разпореждането с целта на закона, като се сочи, че при издаването му е нарушен принципът на съразмерност, установен с нормата на чл. 6 от АПК. Твърди се, че за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. дружеството е осъществило ВОП единствено на смазочни масла, а котелното гориво не е сред закупуваните и предлагани от дружеството продукти, поради което поддържането на определения запас ще доведе до значителни загуби. По същество се иска отмяна на разпореждането. Направено е искане за присъждане на разноски.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на оспореното разпореждане, като излага подробни доводи за незаконосъобразност на същото. Счита, че не са установени от административния орган фактическите основания за издаване на разпореждането е не е доказано от последния изпълнението на законовите изисквания в административното производство, като в тази връзка сочи в писмени бележки, че не са събрани данни относно: размера на износа и вътрешнообшностните изпращания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и размера на износа и вътрешнообщностните изпращания на смазочни масла; износа и вътрешнообшностните изпращания на нефтопродукти и конкретно за смазочните масла и не е установено включена ли е такава информация от държавния орган при изчисляване на нетния внос; изключването при изчисленията на всички опаковки със смазочни масла под 1л. Наред с това сочи, че през 2020 г. жалбоподателят е осъществявал ВОП на продукти, посочени в приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, но тези продукти (смазочни масла) не попадат в категорията „енергийни продукти“. Счита, че дружеството не е следвало да подава декларация, респ. не следва да бъде адресат на разпореждането, доколкото не извършва ВОП на енергийни продукти по смисъла на посочения регламент и на тежки горива, и не извършва дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти и на тежки горива. В тази връзка сочи, че ЗЗНН изисква кумулативно извършване на ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал.1 и на тежки горива. Твърди, че дружеството не разполага със собствени количества от онези енергийни продукти, предвидени по реда на чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН да се създават, съхраняват, обновяват, ползват, възстановяват и контролират, като запаси за извънредни ситуации, каквито са нефтът и останалите категории нефтопродукти: 1) автомобилни бензини; 2) газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; 3) котелни горива; 4) газ пропан-бутан. На следващо място сочи, че жалбоподателят не разполага с възможност да изпълни разпореждането самостоятелно и единственият законен способ за него остава да възложи на трети лица, като сключи с тях едновременно или последователно договор за заем и договор за влог.

Процесуалният представител на ответната страна оспорва жалбата. Представя доказателства. В писмен отговор и в допълнителни писмени бележки излага подробни съображения за неоснователност на жалбата. Счита, че оспореният акт е надлежно мотивиран от административния орган, издаден е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, и при спазване на Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, в равностойност на нефт. В допълнение сочи, че в ЗЗНН са предвидени различни варианти за обезпечаване на дружествата при изпълнение на задължението за съхранение на определените нива от запаси, с което се гарантира спазване принципа на съразмерност. Моли за отхвърляне на жалбата. Претендира разноски.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

На 10.02.2021 г. в Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ (ДА ДРВВЗ) е депозирана от жалбоподателя „Бест Съплай“ ЕООД справка-декларация по чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН с вх. № 649, за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. С нея са декларирани наличните количества нефтопродукти в началото и в края на периода, извършените доставки от държави, които не са членки на ЕС, и вътреобщностните доставки (ВОП) за 2020 г., както следва: налични към 01.01.2020 г. количества смазочни масла (в т.ч. базови масла) 3.909  т.; осъществени през 2020 г. ВОП на смазочни масла (в т.ч. базови масла) 45.9 т.; налични към 31.12.2020 г. количества смазочни масла (в т.ч. базови масла) 3.082 т.

Със Заповед № РД-09-21 от 22.03.2021 г., издадена от директора на ТД „Държавен резерв“- Бургас, е разпоредено да се извърши проверка по документи в офиса на териториалната дирекция на конкретно посочени търговски дружества, с цел установяване на действителните количества нефтопродукти от внос и/или вътрешнообщностни пристигания, осъществени от дружествата в периода от 01.01.2020 г. до 31.12.2020 г. Заповедта е изменена със Заповед № РД-09-33 от 19.04.2021 г., досежно срока за извършване на проверката (до 21.04.2021 г. включително) и нейния обхват, като с нея е разпоредена проверка и на жалбоподателя „Бест съплай“ ЕООД.

С писмо изх. № 649/18.03.2021 г. (на л. 17 от делото) жалбоподателят е уведомен за предстоящата проверка по документи и са изискани от него допълнителни документи. В указания срок са представени от същия справки за складови наличности от ВОП към 01.01.2020 г. и 31.12.2020 г., оборотна ведомост за сметка 304 „стоки“ за 2020 г., опис на уведомления към митница и документи за ВОП през м.09.2020 г. за доставка на акцизни стоки- 121 880 кг. смазочни масла (в т.ч. базови масла) с код по КН 27101983 и 27101987, както и съпътстващи документи за ВОП през м.08.2020 г. на 194 340 кг. хидравлични масла с код по КН 34031980. За резултатите от проверката е изготвен констативен протокол № 507/20.04.2021 г. (на л. 34 от делото). В него е отразено, че през 2020 г. дружеството е осъществило ВОП на 45.300 тона смазочни масла (в т.ч. базови масла) с код по КН 27101980, 27101981, 27101983 и 27101987. По отношение на разликата до пълния размер на декларираните 45.9 тона е отбелязано в констативния протокол, че в общото количество на ВОП за периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. са включени и количества смазочни препарати под код по КН 34031980 и 34039900, които дружеството не е следвало да декларира. Протоколът е връчен на представител на дружеството на 20.04.2020 г.

С писмо изх. № 07-04-187/01.03.2021 г. от Националния статистически институт (с вх. № 1004 от 02.03.2021 г. на ДА ДРВВЗ- на л.69) са представени статистическите данни за 2020 г. за събирана и докладвана на Евростат информация за: изчисления нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт за предходната календарна година; използваната стойност за намаляване на сумата от нетния внос на суров нефт, газов кондензат и суровини за нефтените рафинерии; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт за предходната календарна година, като сума от агрегирания показател „брутни вътрешни доставки“, определен в глава 3.2.2.11 от приложение В към Регламент (ЕО) № 1099/2008; и списък на производителите на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 на територията на страната.

След анализ на информацията, подадена от задължени лица, и въз основа на статистическите данни от НСИ за 2020 г. и данни от Агенция „Митници“, с докладна записка с рег. № 1755/27.04.2021 г. на главния директор на ГД ДРВВЗЗ са изчислени и определени нивата на запаси за извънредни ситуации (ЗИС) от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. (на л. 81). В докладната записка е отбелязано, че среднодневният нетен внос и придобиване чрез ВОП на нефт и нефтопродукти за 2020 г. е в обем от 11670 тона, при годишен от 4 271 355 тона, а потреблението по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегиран показател „брутни вътрешни доставки“, определен в Регламент (ЕО) № 1099/2008, е в обем от 2 805 454 тона, при среднодневно потребление 9 198 тона. Изчислени са общи количества на запасите за извънредни ситуации на база 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП- 1 050 33 тона и общи количества на запасите за извънредни ситуации на база 61 дни среднодневно потребление- 561 091 тона. Направено е предложение нивата на запасите за извънредни ситуации да се определят на база по-голямата величина- среднодневен нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съобразно изискването на чл. 12 от ЗЗНН. Предложено е за утвърждаване общо разпореждане, с което са определени нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица, в т.ч. за жалбоподателя- 7.935 тона котелни горива. Към докладната записка е приложен и проект на заповед за вписване в Регистъра на задължените лица за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. на физическите и юридическите лица, които през 2020 г. са внасяли и осъществявали ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива.

Със заповед № РЗЛ-4/27.04.2021 г. на председателя на ДА ДРВВЗ е разпоредено да се впишат в Регистъра на задължените лица за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г. търговските дружества, които през 2020 г. са внасяли и осъществявали вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 г. и тежки горива, в т.ч. жалбоподателя „Бест съплай“ ЕООД (посочен под № 31).

Въз основа на данните от докладната записка и утвърденото „Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации, и направените изчисления по Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, в равностойност на нефт, утвърдена със заповед № РД-10-214/04.08.2020 г. на председателя на ДА ДРВВЗ (Методиката), е издадено оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-31/28.04.2021 г. на зам.-председател на държавната агенция, с което са определени на „Бест Съплай“ ЕООД нива на запаси за извънредни ситуации за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.- котелни горива 7.935 тона.

Извършената по делото съдебно-икономическа експертиза дава заключение относно нивата на запаси за извънредни ситуации, които ДА ДРВВЗ следва да поддържа и в частност индивидуалното ниво на ЗИС за жалбоподателя „Бест съплай“ ЕООД- 7.935 тона. Вещото лице сочи, че изчисленията, въз основа на които са определени от административния орган нивата на запаси, са извършени на база агрегирани от НСИ данни в утвърден от Евростат електронен макет, общовалиден за всички държани членки на ЕС, съгласно Приложение I /Метод за изчисляване на равностойността в суров нефт на вноса на нефтопродукти/ и II /Метод за изчисляване на равностойността в суров нефт на вътрешното потребление/ от Директива 2009/119/ЕО. Отбелязва, че при изчисленията, направени от Евростат, се вземат предвид всички продукти, изброени в глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, в т.ч. смазочни масла, като при изчисленията са използвани обобщени данни, изпратени от НСИ за „нетен внос“- 4271.355 м.т. и съответно 11.670 м.т. среднодневен нетен внос при показател 366 дни. В тази връзка сочи, че ДА ДРВВЗ не прави собствени изчисления на нетния внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, а използва обобщените данни от НСИ.

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган- зам.-председател на ДА ДРВВЗ, оправомощен със заповед № РД-10-150/29.05.2017 г. на председателя на държавната агенция. Последният от своя страна е овластен с нормата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН да определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие „Държавна петролна компания“ и на задължените лица за всеки период на съхраняване. Разпореждането е издадено в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч. фактически и правни основания за издаването му и ясна разпоредителна част.

При извършената служебна проверка съдът не констатира съществени нарушения на административнопроизводствени правила. Разпореждането е основано на данните, предоставени по реда на чл. 4, ал. 2, ал. 3 и ал. 5, т. 2 от ЗЗНН (на л. 81). От приложените в преписката документи, в т.ч. посочената докладна записка, се установява, че общото количество запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти е определено от административния орган в резултат на сравнителен анализ и съответства на по-голямата от двете величини- 90 дни среднодневен нетен внос и вътрешнообщностни пристигания и 61 дни среднодневно потребление на територията на страната. В докладната записка подробно е описан начинът на изчисление и е формиран извод, че по-голямата от двете величини е тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП. Въз основа на обобщената и анализирана информация, е изчислено общото участие на всички задължени лица (сума от индивидуалните им участия) през 2020 г. - 4 334 882.808 тона, а нивата на запаси за извънредни ситуации на жалбоподателя са определени пропорционално на осъществените от него ВОП спрямо общия нетен внос и ВОП. Действително, в мотивите на разпореждането не са посочени подробно всички данни, въз основа на които са определени нивата на запаси за извънредни ситуации, но, съобразно разясненията, дадени с ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС, следва да се приеме, че не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото тези данни се съдържат в документите, приложени в административната преписка.

С писмо изх. № 649/18.03.2021 г. жалбоподателят е уведомен за предстоящата проверка по документи, с цел установяване на действителните количества нефтопродукти от внос и/или ВОП, осъществени от дружеството през периода 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. Проверката е извършена от оправомощени със Заповед № РД-09-30/06.04.2021 г. лица, в съответствие с изискванията на Наредба № 1 от 28.07.2014 г. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държвен резерв и военновременни запаси“ по ЗЗНН, а съставеният констативен протокол е надлежно връчен на провереното лице. Спазени са редът и сроковете за провеждане на процедурата по определяне нивата за създаване на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и за ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.

Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за допуснати в административното производство нарушения, изразени в неизпълнение от страна на административния орган на задължението му да изясни: размера на износа и вътрешнообшностните изпращания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и размера на износа и вътрешнообщностните изпращания на смазочни масла, както и износа и вътрешнообшностните изпращания на нефтопродукти и конкретно на смазочни масла. Както се посочи, изчисленията са извършени въз основа на предоставените от НСИ статистически данни, съобразно разпоредбата на чл. 12 от ЗЗНН. На основание 3.1. от Приложение В на Регламент (ЕО) № 1099/2008 събирането на статистическите данни се прилага за всички енергийни продукти, изброени в приложение А, глава 3.4. НЕФТ (суров нефт и нефтени продукти), количествата, съответстващи на определението, дадено в приложение А, глава 3.4, и количествата уайтспирит (минерален терпентин) и SBP, смазочни материали, битум и парафинови восъци, като те се включват в категорията „Други продукти“ и не се докладват поотделно. Неоснователно е също възражението относно липса на данни за “изключване“ при изчисленията на всички опаковки със смазочни масла под 1л, доколкото на основание чл. 2, ал. 4 те не се включват при събиране на статистическите данни, респ. при изчисляване нивата на ЗИС, а и според данните от приложените по делото писмени доказателства (на л. 43 и сл.), смазочните масла, предмет на осъществените от жалбоподателя ВОП, не са с нетно тегло под 1 кг.

Разпореждането е издадено в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби. Според дефиницията, дадена с §1, т. 11 от ДР на ЗЗНН, „задължено лице“ е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България. Съгласно § 1, т. 10 от ЗЗНН икономически оператор е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава-членка на Европейския съюз, и е задължено и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава-членка, въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. На основание чл. 23, ал. 2 и 3 от ЗЗНН всяко лице, което е осъществявало внос или вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през предходната календарна година. С нормата на чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН е предвидено задължение за лицата извършвали през предходната календарна година на територията на страната дейности по внос и/или вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 и на тежки горива, да представят в ДА ДРВВЗ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с посоченото от нормата съдържание.

От приложените по делото справки-декларации, подадени в ДА ДРВВЗ от жалбоподателя „Бест съплай“ ЕООД (на л. 20 и сл.), е видно, че през 2020 г. търговското дружество е осъществило ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови масла. Като частен свидетелстващ документ, декларацията се ползва с материална доказателствена сила досежно съдържащото се в нея признание на неизгодния за издателя и́ факт- осъществени ВОП на смазочни масла (изрично посочени в приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008- т. 3.4.7.- Нефтени продукти), с настъпване на който дружеството е придобило качеството задължено лице по смисъла на ЗЗНН.

Според жалбоподателя, за възникване на задължението за подаване на декларация е необходимо едновременно да са налице всички посочени в нормата хипотези- 1) извършване на ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008, и 2) на тежки горива, както и 3) дейности по производство и 4) възлагане на производство на нефтопродукти по чл. 2, ал.1 и на тежки горива, предвид употребения в чл. 4, ал. 2 от ЗЗНН съюз и. Съдът намира възражението за неоснователно. Логическото и систематическото тълкуване на нормата сочат, че задължението за подаване на декларация възниква за всеки икономически оператор, осъществил някоя от посочените дейности през съответния период. Задължението за създаване, съхраняване, обновяване и възстановяване на запаси за извънредни ситуации за лицата, осъществяващи вътрешнообщностни пристигания на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, е регламентирано с нормата на чл. 23, ал. 3 от ЗЗНН. При определяне нивата на запасите за извънредни ситуации се взема предвид и информацията, подадена от тези лица по реда на чл. 4, ал. 2 (чл. 12, ал. 3 от ЗЗНН) със справки-декларации. Отчита се също спецификата на осъществяваната от дейност- напр. при внос и/или доставка от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на газов кондензат и други въглеводороди, нивата на запаси за извънредни ситуации са под формата на нефт; при внос и/или доставка от вътрешнообщностни пристигания на нефтозаводски газ, етан и олефини (включително пропилен), се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на газ пропан-бутан; при внос и/или доставка от вътрешнообщностни пристигания и/или продажби от производство или възлагане на производство на тежки горива, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива и др. (чл. 12, ал. 6 - 13 от ЗЗНН). По отношение на икономическите оператори, осъществили вътрешнообщностни пристигания на територията на страната на смазочни масла (в т.ч. базови масла), се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива, съобразно изричната разпоредба на чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН.

Съгласно чл. 12 от ЗЗНН нивата на запасите се определят въз основа на предоставените данни за предходната календарна година за равностойността в нефт на среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания, в съответствие с чл. 14 и чл. 23 (в случаите по чл. 4, ал. 5, т. 2, букви „а“ и „б“) или за равностойността в нефт на среднодневното потребление на територията на страната, в съответствие с чл. 15 и 22 (в случаите по чл. 4, ал. 5, т. 2, буква „в“). Според ал. 2 на чл. 12 от ЗЗНН общото количество запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 трябва да съответства най-малко на по-голямата от двете величини: 90 дни среднодневен нетен внос и вътрешнообщностни пристигания, от които 30 дни за Държавното предприятие „Държавна петролна компания“, или 61 дни среднодневно потребление на територията на страната, от които 20 дни за Държавното предприятие „Държавна петролна компания“. Нивата на конкретните запаси за извънредни ситуации на всяко задължено лице следва да се определят пропорционално на участието му в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания или в общото вътрешно потребление през предходната календарна година спрямо общото участие на всички задължени лица.

Според заключението на съдебно-икономическата експертиза, което съдът кредитира, като обосновано и изготвено от вещо лице, притежаващо необходимите специални знания, общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти в равностойност на нефт, изчислено по реда на Методиката, което ДА ДРВВЗ следва да поддържа, е 350 111.085 тона, разпределено по видове нефтопродукти, както следва: автомобилен бензин- 15.98%; гориво за дизелови двигатели- 77.26%; реактивни горива от керосинов тип- 5.4%, котелни горива- 1.36%. Индивидуалното ниво на ЗИС за жалбоподателя, определено пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година, възлиза на 7.93466 тона, равняващи се на 0.0011332% от 700 200.00 тона, в какъвто размер са и определените от административния орган с обжалваното разпореждане нива на запаси.

Не е налице соченото от жалбоподателя несъответствие с целта на закона. Действително, обстоятелството, че същият не осъществява дейност с котелни горива, е от естество да причини известни неудобства при изпълнение на разпореждането, но те са непротивопоставими на крайната цел- да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната. Не би могло да се приеме, че е нарушен принципът на съразмерност, установен в нормата на чл. 6 от АПК, доколкото не се засягат права и законни интереси на жалбоподателя в по-голяма степен от най-необходимото за постигане на тази цел, като следва да се посочи, че начинът на определяне размера на ЗИС е регламентиран в закона и не зависи от преценката на административния орган. Следва да се отбележи също, че в нормата на чл. 24, ал. 1 от ЗЗНН е предвидена възможност задължените лица да заемат количествата, необходими за поддържане на ЗИС, от притежатели на регистрирани складове, чрез сключване на договор за заем.  На основание чл. 18, ал. 1, т.2 от ЗЗНН същите могат и да делегират създаването и съхраняването на част от определените нива на запаси за извънредни ситуациии (до 50 на сто) на икономически оператори и/или съхранители, които имат възможност да предоставят нефт и нефтопродукти и/или разполагат със свободни съдови вместимости за съхраняване на запаси за извънредни ситуации на територията на други държави- членки на Европейския съюз.

В заключение, не се установяват основания за отмяна на разпореждането, поради което оспорването следва да се отхвърли, като неоснователно.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, следва да се присъдят на ответната страна разноски по делото в размер на 100 лева- юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Бест Съплай“ ЕООД с ЕИК ********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Братя Миладинови“, бл. 89, вх. 4, ет. 5, представлявано от управителя И.Димитров, против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-31/28.04.2021 г., издадено от зам.-председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, с което са определени нива на запаси от котелни горива за извънредни ситуации 7.935 тона, за периода 01.07.2021 г. - 30.06.2022 г.

ОСЪЖДА „Бест Съплай“ ЕООД с ЕИК ******** да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, сумата от 100 (сто) лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14- дневен срок от връчване на съобщението.

 

СЪДИЯ: